تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815417897




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قانون انتزاع، نخلستان ها را نابود کرد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۴۱ق.ظ)
دبير کل انجمن خرماي ايران به موج خبر داد: قانون انتزاع، نخلستان ها را نابود کرد موج - از زماني که بحث تنظيم بازار طبق تصويب مجلس شوراي اسلامي به وزارت جهادکشاورزي واگذار شد، برخي از بخش هاي کشاورزي با مشکلات فراواني مواجه شدند؛ خرما يکي از همين بازارهاست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دبير کل انجمن خرماي ايران گفت: از زماني که بحث اجراي قانون انتزاع و واگذاري تنظيم بازار از وزارت صنعت به وزارت جهادکشاورزي مطرح شد، نخلستان ها و کشاورزان خرما رو به نابودي رفتند.
علي اصغر موسوي، با اشاره به ستاد خرماي کشور افزود: اين ستاد تا قبل از اجراي قانون انتزاع، توسط وزير صنعت، معدن و تجارت اداره مي شد. تمام مباحثي که مربوط به خرما بود در همين ستاد تصميم گيري شده و وضعيت خرما در آن زمان بسيار عالي بود.
موسوي ادامه داد: اما از زمان اجراي اين قانون و واگذاري تنظيم بازار محصولات کشاورزي به وزارت جهادکشاورزي، اين ستاد به حال خود رها شده و اين وزارتخانه تا امروز حتي يک جلسه هم براي رسيدگي به مشکلات نخل داران، برگزار نکرده است.
دبير کل انجمن خرماي ايران بيان کرد: هم اکنون در برخي مناطق، محصول نخل داران را به قيمت کيلويي 800تومان مي خرند. در حالي که همين محصول در بازار به قيمت 9هزارتومان فروخته مي شود. بنابراين اگر قرار بود محصول کشاورز را به نرخ منصفانه بخرند، حداقل بايد کيليويي 5هزار تومان پول مي دادند.
موسوي با بيان اينکه توليد سالانه خرماي کشور حدود يک ميليون تن است، گفت: سرانه مصرف اين محصول در ايران بين 500 تا 550هزار تن در سال است. طبق آمارها کمتر از 90هزارتن نيز به کشورهاي مختلف صادر مي شود. بنابراين چيزي حدود 400هزارتن در سال از اين محصول از بين مي رود.
وي اظهار کرد: 10سال پيش، اولين توليدکننده خرماي جهان بوديم اما به دليل بي تدبيري ها و سياست هاي نادرست، اکنون به جايگاه سوم تنزل يافته ايم. در حالي که پيش بيني مي شود امسال توليد خرما 100هزارتن کمتر از سال گذشته باشد. زيرا بسياري از کشاورزان نخلستان هاي خود را رها کرده اند.
موسوي با ابراز تاسف از خشک شدن بسياري از نخلستان هاي کشور اضافه کرد: هنوز حدود 4 تا 5 هزار تن از خرماي سال گذشته در سردخانه ها مانده و تا به حال هيچ برنامه اي براي مصرف آن تدوين نشده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن