تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هركه خوش دارد دعايش هنگام سختى مستجاب شود، هنگام آسايش، بسيار دعا كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851275553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مردم کدام حافظ را می شناسند؟


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه جام جم: زمانی که نام شاعران نامی ایران همچون فردوسی و سعدی را می شنویم، بی گمان تصویر تندیس های فردوسی یا سعدی را درذهن به یاد می آوریم؛ تصاویری که کمابیش شبیه یکدیگر است، اما آیا تاکنون سعی کرده اید چهره حافظ را در ذهن تصور کنید؟سعدی در همه تصاویر، رندی خاصی در عمق چشم هایش پنهان است؛ یک جور ذکاوت خاص با چاشنی شوخ طبعی؛ ریشی کم پشت که روی به سپیدی دارد با پیشانی بلند و بی خط؛ گاهی به نظر می رسد اندکی قوز می کرده، شاید به دلیل نوشتن زیاد؛ لبخندی کوچک همیشه روی لب هایش دارد و دستاری سبک و سپید بر سر. فردوسی اما در همه مجسمه ها و تصویرهایش، میان دو ابرو خط کوچکی عیان دارد؛ مردی است بی هیچ لبخندی خیره به دوردست؛ در اندیشه ای عمیق، ایستاده و محکم با سینه ای ستبر؛ بدون ذره ای قوزکردگی، با شاهنامه ای قطور که معمولا آن را زیر بغل گرفته است. تصویر ذهنی ما از حافظ اما یک معماست. ریش و دستارش در هر تصویر و مجسمه ای متفاوت است. کسی نمی داند اخمش بیشتر بوده است یا لبخندش؛ مثل فردوسی خیره به دوردست بوده یا مثل سعدی در عمق چشم های مخاطبش بُراق می شده است. هنرمندان بزرگ ما همچون ابوالحسن صدیقی و علی اکبر صنعتی، طرح هایی از چهره حافظ ترسیم کرده اند؛ با این حال موفق به تثبیت تصویری یگانه از چهره حافظ در ذهن ایرانیان نشده اند. نگارگران نیز در این آزمون چندان کامیاب نبوده اند. ترسیم عاشقانه چهره معشوق از هنرمندانی که پا در این کارزار گذاشته و تلاش کرده اند تصویری از چهره حافظ به دست دهند، بهروز غریب پور، نویسنده و کارگردان اپرای عروسکی «حافظ» است. او درباره منابع و آثاری که برای به تصویر کشیدن چهره حافظ به کار برده، به جام جم می گوید: «نخستین منبع من برای ترسیم چهره حافظ، دیوان غزلیات او بود. برای مثال، آنجا که می گوید: «خوشا نماز و نیاز کسی که از سر درد/ به آب دیده و خون جگر طهارت کرد/ امام خواجه که بودش سر نماز دراز/ به خون دختر رز خرقه را قصارت کرد» یک چهره مهربان اما خشمگین از ریا و تزویر حاکم بر زمان خود به دست می دهد.» او با اشاره به این که در طراحی چهره حافظ که توسط علی پاکدست انجام شده، شخصا بارها چهره حافظ را تغییر داده تا به چهره مطلوبی از او دست یابد، عنوان می کند: «چهره او از نظرم چهره ای است که حقیقت را درک کرده است؛ مسلمان کاملی که از ریا و تظاهر به اسلام و به نام اسلام کشتن به ستوه آمده. نقطه مقابل او امیرمبارزالدین محمد است که چهره ای خشن از دین ارائه می داد.» به گمان او، حافظ اغلب به غلط چنان تصویر می شود که گویی همواره در پی می و معشوق و خوشگذرانی و کنار آب رکن آباد بوده است. او با بیان این که «حافظ» اپرای حافظ را از ورای دیوان غزلیات کشف کرده و از طریق بررسی های تاریخی بویژه پژوهش های دکتر قاسم غنی، چهره ای دردمند اما رئوف از حافظ ترسیم کرده، در پاسخ به این که تا چه اندازه به تصویر واقعی حافظ نزدیک شده، به تمبر یادبود حافظ که چهره حافظ بر آن نقش بسته، اشاره می کند و می گوید: اعتقاد دارم آنچه از حافظ، سعدی، مولوی، خیام و عطار در آثارم تصویر کرده ام، چهره های راستین است. به باور غریب پور، بیشتر چهره هایی که از شاعران دیگر تصویر شده، درست نیست، بویژه چهره سعدی که او را انسانی رنجور، نحیف و بی تحرک نشان می دهد؛ در حالی که سعدی 30 سال در سفر بوده است که نیاز به توان و بنیه قوی داشته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا توصیفی از چهره این بزرگان در آثار ما به چشم می خورد، با بیان این که چنین چیزی در آثار ما وجود ندارد، می افزاید: در متون ما بیشتر به رویداد ها مثلا ملاقات سعدی و مولوی اشاره می شود. برای مثال برخی معتقدند این بیت سعدی که «فرعون وار لاف ان الحق همی زنی» حکایت از این دیدار دارد و این که مولوی کبر و غرور داشته است. از سوی دیگر، وحشی بافقی در اشعارش اشاره کرده که کل و کچل بوده است. غریب پور معتقد است تصاویر نگارگری امروزی که حافظ را در کنار زنی ترسیم می کند، خیانت به حافظ است. او می گوید آنقدر با اشعار این بزرگان حشر و نشر داشته که حتی این شاعران در خواب دیده است. او دلیل دیگری را بر صحت تصویری که از چهره حافظ به دست داده این گونه بیان می کند: «کسی به من سفارش ساختن مجسمه حافظ را نداده است؛ من عاشق این شعرا هستم و فکر می کنم عاشق می تواند چهره معشوقش را ترسیم کند.» کارگردان اپراهای عروسکی حافظ، مولانا، سعدی و... که طراحی لباس این آثار را خود انجام داده و هم بر طراحی چهره عروسک ها نظارت داشته، در پاسخ به این که سبک زندگی و پوشش آن زمان را بر چه اساس طراحی کرده است، عنوان می کند: هنوز وقتی به برخی روستاهای ایران سر می زنید، برخی از لباس های قدیمی ایرانیان را تن روستاییان می بینید. با نگاهی به لباس مردم تربت جام می توانید برداشتی کمابیش شبیه به لباس فردوسی داشته باشید. من هم براساس مطالعات تاریخی و نقاشی ها به طراحی لباس ها و فضاها پرداختم. فیگور نهایی مبتنی بر تحقیقات تاریخی، تجسم من و اطلاعاتی است که از ورای اشعار این بزرگان به دست آوردم. حافظ متفکر ملک دادیار گروسیان نیز که تندیس حافظ در تقاطع خیابان های حافظ و کریم خان را ساخته، درباره تصویری که از چهره حافظ ارائه کرده است، می گوید: «ما از کودکی با اشعار حافظ بزرگ شده ایم، بنابراین تصویر ذهنی من به برداشتی طولانی و درازمدت برمی گردد که حسی بود. من نمی خواستم چهره خاصی را طراحی و ادعا کنم این چهره حافظ است؛ بلکه با لباس، حرکت ریش، دستار، حرکت های مینیاتوری و فرم های نرمی که در سنت و سابقه تاریخی ماست و درنهایت آرامش و تفکری که در مجموع این اثر به چشم می خورد، سعی کردم شخصیت حافظ را ترسیم کنم و این برداشت شخصی ای بود که از حافظ داشتم.» گروسیان با بیان این که برای طراحی این چهره، طرح ها و آثار هنرمندان دیگر را مطالعه کرده، ولی در نهایت برداشت شخصی خود را ارائه داده است، در پاسخ به این که چرا چهره حافظ را در میانسالی ترسیم کرده، به چهره متفکر حافظ و ارتباط او با مردم اشاره می کند و می گوید: « من همیشه چنین تصویری از شمایل حافظ در ذهن داشتم.» بی ادبی تصویرگران به حافظ آیدین آغداشلو، نقاش و گرافیست، در همایشی که چند سال پیش با عنوان «گفت و گو با حافظ» برگزار شد، با طرح این پرسش که چرا تصویرگران ایران کمتر از روی دیوان حافظ تصویرگری کرده اند، عنوان کرده بود: کار تصویرگری دیوان نابغه عظیمی چون حافظ عموما به تصویرگری زنی منجر شد که گریه می کند و پای کسی را می بوسد، بنابراین معنای شعر حافظ با این گونه تصویرگری ها تقلیل یافت. من هر دیوان حافظی که تصویرگری داشت، به دستم می رسید، آنها را می کندم و از این بی حرمتی و بی ادبی در حق این انسان بزرگ، به خود می پیچیدم. تا معنی دقیق اشعار حافظ آشکار نشود، هر تصویرگری از دیوان حافظ دون شأن این شاعر است. کمیل انتظاری فرهنگ و هنر


دوشنبه ، ۲۰مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه جام جم]
[مشاهده در: www.press.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن