واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: وحید تفریحی – مدتی است که بحث تخریب مهدیه قدیمی مرحوم عابدزاده در مشهد که به عنوان اولین مهدیه ایران شناخته می شود، در رسانه ها پیگیری می شود؛ موضوعی که روزنامه خراسان رضوی نیز در گزارش های متعدد بر حفظ و احیای آن به عنوان یک نماد هویت انقلابی در مشهد تاکید کرده و تخریب آن را اقدامی جبران ناپذیر عنوان کرده است؛ البته در این بین شاید برخی قصد تخریب نهاد معتبر علمی و انقلابی جامعةالمصطفی العالمیه را داشته اند که بر اساس ضوابط، با نیت خیر اقدام به طراحی ساختمان آموزشی جدید برای طلاب این مجموعه و احداث آن در محل فعلی مهدیه کرده است. ساختمانی که البته قرار است در کنار اقدامات آموزشی و فرهنگی، مکانی نیز با همان کاربری مهدیه باشد. روزنامه خراسان نه تنها هیچ لطمه ای به جایگاه ویژه و اثرگذار این نهاد انقلابی و علمی وارد نکرده بلکه دغدغه جامعةالمصطفی را نیز در زمینه توسعه فضاهای آموزشی برای طلاب غیرایرانی، ارج می نهد. اما موضوع قابل توجه در این ماجرا علت و دلایلی است که در حفظ اولین مهدیه ایران اهمیت دارد؛ به راستی اهمیت حفظ این مجموعه فرهنگی و هویتی در چیست؟ در این زمینه باید توجه داشته باشیم که مشهد به عنوان یکی از پایه ها و مهدهای اقدامات و مبارزات انقلابی علیه رژیم پهلوی و یکی از شهرهای اثر گذار در پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، دارای نمادهای فراوانی در حوزه هویت انقلابی است؛ از مسجد کرامت که سال ها مهد فعالیت های انقلابی رهبر معظم انقلاب در مشهد بوده است گرفته تا میدان شهدا، بیمارستان امام رضا (ع)، مسجد گوهرشاد، میدان ده دی و چندین نماد هویتی دیگر که هریک خاطرات بسیاری از سال های پیروزی انقلاب اسلامی را در خود جای داده است. مهدیه مرحوم عابدزاده به عنوان اولین مهدیه ایران نیز یکی از همین نمادهای هویت انقلابی در مشهد است؛ مهدیه ای که سال ها فعالیت های علمی، مذهبی و انقلابی مرحوم عابدزاده و یارانش را به خود دیده است و نه تنها هویتی علمی و مذهبی دارد بلکه به واسطه اقدامات انقلابی مرحوم عابدزاده و حضور چهره های انقلابی نظیر شهید نواب صفوی در این مهدیه، هویتی انقلابی نیز دارد. از همین روست که اگر بر حفظ و احیای نمادهای هویتی انقلاب اسلامی ایران در مشهد تاکید می شود، نباید مهدیه قدیمی مرحوم عابدزاده را از قلم انداخت و به همین دلیل است که بر حفظ این مهدیه تاریخی در مشهد تاکید می شود. البته این جا باید به صراحت گفت که منظور از حفظ و احیای این مجموعه به عنوان یک نماد هویتی انقلاب، حفظ خشت و گل های ساختمان باقی مانده از مهدیه نیست هرچند یکی از الزامات معرفی و حفظ یک نماد هویتی، حفظ نمای ظاهری آن است در غیر این صورت کارایی یک نماد هویتی را نخواهد داشت؛ تصور کنید به جای ساختمان پرخاطره فعلی مهدیه مرحوم عابدزاده که عکس های باقی مانده از دوران فعالیت های انقلابی و علمی مرحوم عابدزاده از هویت فرهنگی و انقلابی آن روایت می کند، ساختمانی چند طبقه ایجاد شود، آیا باز هم می تواند به عنوان نماد هویتی انقلاب در مشهد معرفی شود؟ هرچند هم که کاربری آن حفظ شود و اسم مهدیه بر سر در آن باقی بماند اما ساختمان جدید با ظاهر جدید هویت آن را تغییر خواهد داد. پس کاش متولیان و مسئولان بیندیشند که در این اقدام چه از دست می دهند و چه به دست می آورند؛ اگر مهدیه قدیمی مرحوم عابدزاده در مشهد تخریب شود، آن چه از بین می رود یکی از نمادهای مهم هویت انقلابی مشهد است و آنچه به دست می آید تنها یک مجتمع فرهنگی آموزشی است که با ظاهری جدید تنها اسمی از آن هویت بزرگ را به دوش می کشد. آنچه در ادامه این گزارش می خوانید، روایتی از برخی نمادهای هویتی انقلاب در مشهد است که خوشبختانه در گذر زمان، همچنان با حفظ بنای قدیمی، هویت انقلابی خود را حفظ کرده و امروز مکانی برای گردهمایی جوانان انقلابی و فعالیت های دوستداران اهل بیت (ع) است. مسجد گوهرشاد و حرم مطهر رضوی حرم مطهر رضوی مهم ترین پایگاه حضور مردم مشهد در سال های انقلاب بود و یکی از مهمترین نمادهای هویتی مذهبی و انقلابی در مشهد. این فعالیت ها نه تنها در سال های منتهی به انقلاب اسلامی، که سال ها پیش از آن و در دوره مبارزه با رضاخان نیز دنبال می شد. یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخی، قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد بود. روز 21 تیر 1314 قیام مردم مشهد در اعتراض به سیاست های ضداسلامی رضاخان در صحن مسجد گوهرشاد سرکوب شد. در این ماجرا مشهد پیشقدم شد و قیام شکوهمندی در دل تاریخ به ثبت رسید. (مرکز اسناد انقلاب اسلامی) میدان شهدا و خیابان امام رضا(ع)؛ محل ظهور و بروز هویت دینی میدان شهدای مشهد از جمله مکان هایی بود که در سال های انقلاب به محل درگیری مردم انقلابی با رژیم پهلوی تبدیل شده بود. شهادت بسیاری از مبارزان در همین مکان رقم خورد و زمینه ای شد تا میدانی که پیش از آن نام شاه منحوس را بر خود می دید، به نام میدان شهدا تغییر نام یابد و نماد مهمی از هویت انقلابی در مشهد شود. همچنین بسیاری از راهپیمایی ها و تظاهرات مردمی در سال های انقلاب در مسیر خیابان های آیت ا.. شیرازی و همچنین خیابان امام رضا(ع) برگزار می شد و این دو خیابان را به عنوان نماد هویتی انقلاب ثبت کرد. مسجد کرامت پایگاه انقلابیون مشهد در سال های انقلاب، مسجد کرامت مشهد یکی از مهم ترین پایگاه های انقلابیون در این شهر بود و امروزه نیز یکی از مهمترین نمادهای هویتی انقلاب در مشهد است.این مسجد یکی از مساجد قدیمی و معروف شهر مشهد است که در مرکز شهر و نزدیک به حرم مطهر رضوی واقع شده است. فعالان این مسجد در پیش از انقلاب به سه دسته حوزوی ها، بازاری ها و دانشجویان تقسیم می شدند. مرحوم حاج «سیدمحمود کرامت» بانی این مسجد، پس از ٨٢ سال عمر بابرکت، اسفند ماه سال 1370 به رحمت ایزدی پیوست و در همین مسجد، مدفون شد. (منبع: شبستان) یکی دیگر از مساجدی که در سال های انقلاب به پایگاهی برای فعالیت های انقلابی مردم مشهد تبدیل شد، مسجد امام حسن مجتبی(ع) بود. میدان 10 دی یکشنبه خونین سال 57 میدان 10 دی مشهد، از جمله دیگر نمادهای هویتی انقلاب در مشهد است که سندی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت مردمی امام خمینی(ره)، در آن ثبت شده است. کشتار خونین مردم مبارز مشهد در روزهای نهم و دهم دی ماه سال 57، اگر چه حادثه ای تلخ و ناگوار بود اما مسیر پیروزی انقلاب اسلامی را هموار کرد و همین تاثیرگذاری سبب شد تا از آن پس، میدان سوم اسفند به نام میدان 10 دی تغییر نام دهد. بیمارستان امام رضا (ع) پایگاه دانشگاهیان انقلابی در سال های انقلاب، بیمارستان امام رضا(ع) مشهد نیز پایگاهی برای حضور و فعالیت دانشگاهیان بود و آن را به پایگاه نهضت انقلاب تبدیل کرده بود که امروز نیز به عنوان یکی دیگر از مهمترین نمادهای هویتی انقلاب در مشهد از آن یاد می شود. تهاجم نیروهای رژیم پهلوی و درگیری آن ها با پزشکان و کارکنان بیمارستان بارها و بارها در این مکان اتفاق افتاد اما نتوانست مانع از رویش انگیزه انقلابی مردم و به ویژه کارکنان بیمارستان شود. واقعه 23 آذر ماه سال 1357 در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد از جمله وقایع مهمی بود که نقش مهمی در روند پیروزی انقلاب داشت. (ایرنا) مهدیه مشهد یادگار عابد خراسانی مرحوم علی اصغر عابدزاده، مبتکر و مؤسس نخستین بنای مهدیه در کشور بود که ساختمان بنا را در سال ۱۳۲۶ افتتاح کرد و این محل را به عنوان ستاد و مرکز فعالیت های خود درآورد. مرحوم عابدزاده در دوران طاغوت فعالیت های سیاسی و انقلابی را هم دنبال می کرد که میزبانی از شهید نواب صفوی و جمعی از فدائیان اسلام در سال 1331 یا 1332 از جمله این فعالیت ها در مهدیه مرحوم عابدزاده بود که به دعوت مرحوم عابدزاده در مهدیه مستقر شدند. این مهدیه این روزها از نمادهای مهم هویت انقلاب در مشهد است که متاسفانه در معرض تخریب قرار دارد. (منابع: تبیان،ایکنا،رسا)
دوشنبه ، ۲۰مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]