تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1851379066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماندن مؤمن بر اندوه جایز نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نواندیش بصیر: قرآن اصل غم و اندوه را نفی نکرده است زیرا غم و اندوه همان طور که گفتیم یک حالت طبیعی در انسان است که بدون اختیار حاصل می شود اما در آیات و روایات متعدد به مقوله ماندن بر اندوه اشاره شده است که جایز دانسته نشده است.به گزارش پایگاه خبری شهر تهران، غم و اندوه، حالتی است که ناگزیر برای همه انسان ها به وجود می آید، زندگی انسان در دنیا، آمیخته با مشکلات عجیبی است و هر انسانی در طول زندگانی خود بارها غم را تجربه کرده است؛ این در حالی است که مدیریت احساسات و هیجانات از ضرورت هاى زندگى به شمار مى آید؛ با رشد شهرنشینى، تغییر جوامع از سنتى به مدرن، ماشینى شدن زندگى، استرس هاى شغلى، گسترش روابط اجتماعى، فشارهاى عصبى ناشى از ترافیک و ازدحام جمعیت، خانوادگى و ده ها و صدها عامل دیگر، روح و روان انسان را خسته و آزرده مى سازد؛ از این رو، به کارگیرى درست، به اندازه، بجا و به هنگام احساسات و هیجانات بدون تمرین و آموزش لازم، بسى سخت است. معنی لغوی «حزن» کلمه حزن به معنای اندوه است، در مقابل کلمه فرح که به معنای سرور است و حزن وقتی به انسان دست می دهد که چیزی یا عزیزی را که دوست داشته است، از دست بدهد و یا دوست می دارد داشته باشد ولی ندارد؛ غم و اندوه روح انسان را نا هموار و خشن می سازد، این تعبیر در این معنی لغت به کار رفته است. «الحُزن» به ضم حاء و سکون زاء به معنای اندوه بسیار است. خداوند می فرماید: «إِنَّما أَشْکُوا بَثّی وَ حُزْنی إِلَی اللّهِ (یوسف/۱۲)، من غم و اندوهم را تنها به خدا می گویم». حَزن مثل فَلس، زمین ناهموار، پست و بلند، ضد سهل یا هموا، جمع حزون مثل فلوس حَزَن (بر وزن عدم) و حُزن (بر وزن مزد) چنان که در بسیاری از کتب لغت و تفسیر آمده است که هر دو به یک معنی بوده و در اصل به معنی سختی زمین یا زمین سخت است یا ناهمواری زمین است؛ اگرچه این حالت طبیعی در انسان ها به خاطر دلایل مختلفی امکان بروز پیدا می کنند؛ عده ای با کوچک ترین اتفاق یا از دست دادن بعضی از چیزها در زندگیشان اندوهگین و ناراحت می شوند و عده دیگری حزن و اندوه خود را کنترل می کنند و در راستای اهداف بلند انسانی گام بر می دارند. برای توضیح بیشتر در مورد مطلب گفته شده باید گفت: اندوه و غم به طور مطلق از نظر قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) مردود و مطرود نیست بلکه در مواردی مطلوب و در بعضی از موارد دیگر نامطلوب بوده و عدم آن از صفات اولیای خدا شمرده شده است. اندوه واقعی قرآن اندوه واقعی را اندوه در قیامت برمی شمارد، روز حسرت «یوم الحسرة» روزی است که انسان ها بر گذشته خود افسوس می خورند و از کردار خویش سخت پشیمان می شوند. قرآن در این باره می فرماید: « وَإِنَّهُ لَحَسْرَةٌ عَلَى الْکَافِرِینَ و آن واقعا بر کافران حسرتى است» (حاقة/ 50)، حسرت به معنى اندوه و غم بر چیزهایى است که از دست رفته و پشیمانى به بار آورده است و اندوه دنیایی با این همه آثار وحشتناکش را اندک و در برابر اندوه آخرت هیچ می داند. از این رو قرآن به مؤمنان واقعی بشارت می دهد که در قیامت از این اندوه ها رها هستند و در بهشت شادمان می زیند. قرآن به مردمان پیشنهاد و سفارش می کند که برای رسیدن به شادی واقعی و رهایی از اندوه واقعی در قیامت، از عواملی که اندوه قیامتی را به همراه دارند، دوری کنند و لذا مهم ترین عوامل ایجادی آن را با مصادیقش بیان می کند و نسبت به انجام آنها هشدار می دهد. عوامل اندوه قیامتی - کفر یکی از مهم ترین عوامل غم در قیامت است که قرآن از آن در چندین آیات یاد می کند. (عبس آیه 40 و 42 و آل عمران آیه 176) - گناه مجرمان و اعمال زشت (یونس آیه 27 و هود آیه 36) - قتل (طه آیه 40) از دیگر عوامل ایجادی اندوه شمرده شده است. - فراق فرزند (طه آیه 39 و 40) - عدم مساوات در خانواده (احزاب آیه 51) - کم آبی و مشکلاتی از این دست (روم آیه 48 و 49) - کیفر و عقوبت (انعام آیه 42 و 43) - حسادت (آل عمران آیه 120 و توبه آیه 50) - شکست در جنگ و یا دیگر امور زندگی (آل عمران آیه 139) و عوامل دیگری از این دسته را قرآن به عنوان عوامل اندوه در دنیا و آخرت و در خود و یا دیگری برشمرده است. قرآن اصل غم و اندوه را نفی نکرده است قرآن اصل غم و اندوه را نفی نکرده است زیرا غم و اندوه همان طور که گفتیم یک حالت طبیعی در انسان است که بدون اختیار حاصل می شود؛ آن چه در آیات قرآن نفی شده است بعضی از عوامل حزن و اندوه است که به نمونه هایی از آن اشاره می کنیم: 1- در داستان پیامبر گرامی اسلام(ص) بیان شده است که ایشان به همراه خلیفه اول از مکه به مدینه هجرت کرد؛ آنان برای فرار از دست مشرکان وارد غاری شدند، پیامبر(ص) با توجه به نیرو و قدرت الهی که داشت همراه خودش را دلداری می داد که چون خداوند با ما است مشرکان نمی توانند به ما دست پیدا کنند و فرمود: «محزون نباش خداوند با ما است»( اگر او [پیامبر] را یارى نکنید قطعا خدا او را یارى کرد هنگامى که کسانى که کفر ورزیدند او را [از مکه] بیرون کردند و او نفر دوم از دو تن بود آنگاه که در غار [ثور] بودند وقتى به همراه خود می گفت اندوه مدار که خدا با ماست پس خدا آرامش خود را بر او فرو فرستاد و او را با سپاهیانى که آنها را نمی دیدند تأیید کرد و کلمه کسانى را که کفر ورزیدند پست تر گردانید و کلمه خداست که برتر است و خدا شکست ناپذیر حکیم است (توبه 40)؛ از این رو باید اعتماد کافی و توکل به خداوند داشت و حزن و اندوهی که به این سبب ایجاد می شود را از خود دور داشت. 2- در قصه حضرت موسی(ع) درباره غم و اندوه مادر آن حضرت خداوند خطاب به ایشان می فرماید: «تو را به مادرت بر می گردانیم تا مادرت محزون نباشد و چشمش روشن شود.»(طه، 40)، در آیه دیگر خطاب به مادر آن حضرت می فرماید: «نترس و اندوهگین مباش و موسی را در دریا رها کن»(قصص 7). این حزن و اندوه اگر چه ممکن است طبیعی بنماید اما در سایه توکل و اعتماد به خدا و وعده الهی، غم و اندوهی بی مورد می شود و به همین خاطر خداوند مادر موسی را از چنین غم و اندوهی بر حذر داشته است. 3- خداوند در خطاب به کسانی که هدایت شده اند(بقره، 62) و ایمان به خدا و روز آخرت دارند و عمل صالح انجام می دهند(مائده، 69) و یا جزء دوستان و اولیاء خدا هستند؛(یونس، 62)، می فرماید: هیچ گونه ترس و اندوهى براى آنها نیست(بقره) زیرا افرادی که «در دنیا دارای درجه عالی از ایمان هستند و خود را عبد محض پروردگار می دانند و مالکیتی برای خود قائل نیستند، از خود چیزی ندارند تا از فوت آن بترسند و یا به خاطر آن اندوهناک گردند؛ زیرا خوف همیشه از این جا سرچشمه می گیرد که انسان، احتمال ضرری بدهد و از این راه اندوه به دل وارد می شود که آدمی چیزی را که دوست داشته از دست بدهد و یا چیزی را که کراهت داشته گرفتارش شود و خلاصه خوف و اندوه وقتی قابل تصور است که شخص برای خود مالکیت و یا حقی نسبت به آن چیزی که از آن خوف و اندوه دارد قائل باشد». همه موجودات عالم ملک خداوند است علامه محمد حسین طباطبایی در ترجمه تفسیر المیزان آورده است، پس اگر کسی معتقد باشد که همه مخلوقات و موجودات عالم و وجود خودش ملک خداوند است، قهراً خود را مالک چیزی نمی داند تا درباره آن دچار خوف و اندوه شود، این همان وضعیتی است که خداوند دوستان خود و کسانی را که راه هدایت پیموده اند و عمل صالح انجام داده اند، به آن توصیف کرده است. جنبه مثبت و منفی غم غم نیز به دو جنبه مثبت و منفی تقسیم شده است و آیات گوناگونی به این نکته اشاره داد از قبیل: ... وَلاَ عَلَى الَّذِینَ إِذَا مَا أَتَوْکَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لاَ أَجِدُ مَا أَحْمِلُکُمْ عَلَیْهِ تَوَلَّواْ وَّأَعْیُنُهُمْ تَفِیضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنًا أَلاَّ یَجِدُواْ مَا یُنفِقُونَ؛ و [نیز] گناهى نیست بر کسانى که چون پیش تو آمدند تا سوارشان کنى [و] گفتى چیزى پیدا نمى کنم تا بر آن سوارتان کنم برگشتند و در اثر اندوه از چشمانشان اشک فرو مى ریخت که [چرا] چیزى نمى یابند تا [در راه جهاد] خرج کنند. (سوره توبه، آیه 92) این نشان می دهد که این گروه از یاران پیامبر به قدری شیفته و دلباخته و عاشق جهاد بودند که نه تنها از معاف شدن خوشحال نشدند بلکه همچون کسی که بهترین عزیزانش را از دست داده بودند در غم این محرومیت اشک می ریختند؛ به این غم و اندوه با ارزش و اشک ریختن از سر اخلاص غم مثبت گفته می شود که ارزش آن بسیار بالا است همان طور که در آیه دیدید و همچنین در آیه زیر: وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ، آن ها می گویند حمد (و ستایش) برای خداوندی است که اندوه را از ما برطرف ساخت چرا که پروردگار ما غفور و شکور است. (سوره فاطر ، آیه 34) و البته در تفسیر این آیه اینکه غم و اندوه ما از ما زائل نمود و ما را به نعمت ورود در بهشت مسرور فرمود و حزن و اندوه لازمه ایمان در دنیا و در عالم برزخ است. رهایی از غم و اندوه در قرآن 1 -در زندگی تسلیم خداوند بودن با نگاهی به زندگی برخی از افراد می توان مشاهده کرد که هر دستوری از طرف خداوند که مطابق میل و سلیقه آنها باشد، اجرا می کنند و هر توصیه ای که با خصوصیات اخلاقی آنها سازگار نباشد را با بهانه ها و اشکال تراشی و … ترک می کنند؛ طبق آیات الهی این افراد هیچ گاه نمی توانند به یک زندگی توأم با آرامش و بدون هیچ غم و اندوهی دست پیدا کنند چرا که طبق آیات الهی رمز اصلی رسیدن به این زندگی آرمانی، تسلیم همه جانبه در برابر دستورات خداوند متعال است و به عبارتی دیگر معنای اصلی مسلمان نیز همین است، یعنی کسی که در برابر تمام دستورات خداوند مطیع و تسلیم محض باشد: بَلَى مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ آرى هر کس که خود را با تمام وجود به خدا تسلیم کند و نیکوکار باشد پس مزد وى پیش پروردگار اوست و بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد. (سوره بقره ۱۱۲) 2-اهمیت به نماز إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّکَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و نماز بر پا داشته و زکات داده اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهگین می شوند. (سوره بقره 277) 3- ایمان و عمل صالح نه ایمان به تنهایی می تواند آرامش را در زندگی انسان حکم فرما کند و نه عمل صالح بدون ایمان به خداوند متعال چرا که این دو مانند دو بال مهم برای پرواز قلمداد می شوند و بدون وجود هر کدام مسیر زندگی انسان به سمت سقوط و هلاکت جلو می رود؛ به همین جهت خداوند متعال ،افرادی را که در زندگی آنها دو بال ایمان و عمل صالح وجود داشته باشد را افرادی معرفی می کند که نه ترسی در زندگی آنها وجود دارد و نه غم و اندوهی دیده می شود: إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَادُواْ وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ در حقیقت کسانى که [به اسلام] ایمان آورده و کسانى که یهودى شده اند و ترسایان و صابئان هر کس به خدا و روز بازپسین ایمان داشت و کار شایسته کرد پس اجرشان را پیش پروردگارشان خواهند داشت و نه بیمى بر آنان است و نه اندوهناک خواهند شد.(سوره بقره ۶۲) 4- بخشش بدون منت! طبق آیات طلایی قرآن مجید دو گروه هیچ گاه به آرامش در زندگی دست پیدا نمی کنند: گروه اول: کسانی که نسبت به اموال و سرمایه های خود بخیل هستند و به هیچ وجه کمک و انفاق به دیگران در زندگی آنها دیده نمی شود. گروه دوم: کسانی که اهل انفاق هستند اما با منت ها و اذیت و آزارهایی که بعد از بخشش خود دارند انفاق خود را تبدیل به بخششی کاملا بی اثر می کنند. اما گروهی که هم اهل انفاق هستند و هم منت و آذیت و آزاری از آنها دیده نمی شود، این گروه گروهی هستند که یک زندگی بدون غم و اندوه و سرشار از آرامش و امنیت را تجربه می کنند: الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ ثُمَّ لاَ یُتْبِعُونَ مَا أَنفَقُواُ مَنًّا وَلاَ أَذًى لَّهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ؛ کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند، سپس در پى آنچه انفاق کرده اند، منّت و آزارى روا نمی دارند، پاداش آنان برایشان نزد پروردگارشان (محفوظ) است و بیمى بر آنان نیست و اندوهگین نمی شوند.(سوره بقره ۲۶۲) 5- استقامت و صبر استقامت و صبر در برابر مشکلات نیز یکی دیگر از تکنیک های مهم برای وداع با ناراحتی و غم در زندگی محسوب می شود. چنین افرادی با استقامت و صبر و همچنین تلاش برای برطرف کردن مشکلات آنها را پشت سر می گذارند و هرگز اجازه نمی دهند وجود برخی از گرفتاری ها زندگی آنها را تلخ کند: إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ محقّقاً کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداست» سپس ایستادگى کردند، بیمى بر آنان نیست و غمگین نخواهند شد. (سوره احقاف ۱۳) 5 راه برای کنار آمدن با غم و اندوه در روانشناسی توصیه شده است: 1. احساساتتان را با یک دوست امین یا یکی از اعضاء خانواده درمیان بگذارید؛ در واقع این فرد باید کسی باشد که خوب به حرف های شما گوش بدهد، سعی در قضاوت کردن در مورد آن یا تغییر دادن شما نداشته باشد. 2. سعی کنید کارهایی انجام دهید که به شما آرامش می دهد. به پیاده روی بروید، دوش آب گرم بگیرید، یک کتاب خوب بخوانید، به گل و گیاه های خانه رسیدگی کنید یا به سایر سرگرمی های مورد علاقه تان بپردازید. 3. راهی برای آرام کردن و تسکین خود پیدا کنید. اینکار باعث می شود احساساتتان آزاد و رها شود. مدیتیشن کنید، به موسیقی آرامش بخش گوش دهید یا حرکات کششی ساده انجام دهید. 4. خاطره نویسی کنید؛ وقتی اینکار را انجام می دهید مثل این می ماند که یک شنونده خوب دارید که می توانید به او اطمینان کرده و حرف هایتان را با او درمیان بگذارید. 5. یاد بگیرید که چطور بهترین دوست خود باشید. سعی کنید یکبار دیگر نگاهی به خودتان بیاندازید و اینبار با عشق و علاقه به خودتان نگاه کنید. ببینید شاید تا امروز با خودتان به تندی و سنگدلانه رفتار می کردید، و از این به بعد به جای آن برای خودتان همدردی و دلسوزی کنید. تاریخ به معنی جنگ ها و شرح زندگی چند نفر اندک شمار نیست که شاه شده یا سرداران بزرگی بوده اند. تاریخ باید درباره مردم یک کشور برای ما سخن بگوید که چگونه زندگی می کردند، چه کارهایی انجام می دادند و چگونه می اندیشیدند. تاریخ باید از رنج ها و شادی های آنان و از دشواری ها و مشکلاتشان برای ما سخن بگوید و بگوید که چگونه بر این دشواری ها چیره شدند.(جواهر لعل نهرو) طاهره میرزایی


یکشنبه ، ۱۹مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نواندیش بصیر]
[مشاهده در: www.nabteh.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن