تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821056985




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرمش قهرمانانه دیگر جایی برای مذاکره با امریکا ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:سیاست روز: مذاکرات و توافق ایران و ۱+۵ از زوایای مختلفی بحث و بررسی شده است. از لحاظ تشابه با تاریخ صدر اسلام و مقایسه با سیره معصومین(ع) گروهی آن را به صلح امام حسن(ع) با معاویه و گروهی دیگر به صلح پیامبر(ص) با مشرکین مکه تشبیه می کنند و "نرمش قهرمانانه" را مصداق آن می دانند. اگرچه هردو صلح نام برده با توجه به شرایط خود "نرمش قهرمانانه" محسوب می شوند و مقتضیات زمان ایجاب می کند که معصوم(ع) در جایی بجنگد و در جایی صلح کند اما برداشت هایی که از این نرمشهای قهرمانانه در تاریخ اسلام می شود بعضا در مذاکره با امریکا جایی ندارد. یکسال پیش درست در آستانه محرم (۳۰ مهر ۹۳) بود که رئیس جمهور حسن روحانی در سخنانی که قصد داشت جامعه و فضای آن را برای پذیرش توافق هسته ای آماده کند، اظهار نظری شبهه برانگیز کرد که موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورد و برخی را نگران کرد. وی با اشاره به برپایی مراسم عاشورا گفت: «در شب تاسوعایی که شما مردم زنجان بزرگترین مراسم گرامیداشت را برای آن برگزار می کنید به طوری که مایه افتخار و غرور همه ایرانیان است، امام حسین(ع) خیمه ای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همین رو در آن شب، ساعت ها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.» این جملات که بازخورد بسیاری در جامعه داشت بسیاری بر این عقیده بودند که فشار مذاکرات آن قدر زیاد است که رئیس جمهور چنین استنباطی را از ماجرای کربلا می کنند و بسیاری بر این سخنان اعتراض کردند. با این وجود رهبری در اصلاح این اظهارات به طرح این شبهات پاسخ دادند. مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی دریای سپاه و خانواده های آنان تاکید کردند:: «می گویند چگونه است که حضرت علی علیه السلام و حضرت امام حسین علیه السلام با دشمنان خود مذاکره کردند اما اکنون با مذاکره با آمریکا مخالفت می شود؟ چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند.» این سخنان نشان می دهد که رهبر انقلاب در اصول انقلابی و اسلامی رودربایستی ندارند و همانگونه که بارها دولت یازدهم را مورد تفقد و حمایت جدی قرار داده اند اگر کسی سخنی را بگویند که دراصل انقلاب و اصول ایجاد شبهه نماید آن را مدیریت کرده و اصلاح می نمایند. این سخنان نشان می دهد که این دیدگاه که صلح امام حسن در گفتمان مقاومت تعریف شده است مد نظر مقام معظم رهبری بوده است. نباید فراموش کرد که صلح حسنی نرمشی قهرمانانه برای شکل گرفتن یک نهضت ضد استکباری بود. انعطاف جبهه حق برای خیز مجدد علیه جبهه باطل توجیه دارد. این تعریف از صلح با پذیرفتن کدخدا به عنوان راس هرم نظم نوین جهانی که نقش کشورهای در حال توسعه را مماشات و پذیرفتن ذلت می داند فرق اساسی دارد. از سوی دیگر اهل تاریخ، سه دلیل عمده برای صلح امام حسن علیه السلام برشمردند. یکم قدرت دشمن. دوم قلت نیروی داخلی و تشتت بین خودی ها و سوم نیز خیانت اطرافیان. که این سه مولفه در حال حاضر در نظام اسلامی موجود نیست. اول اینکه خود آمریکایی ها باور ندارند که قدرت مطلق و برتر در برابر جمهوری اسلامی هستند و نمونه ها در برخی عقب نشینی های بعد از سخنان صریح رهبری روشن است. از سوی دیگر اگرچه ممکن است که در بین مردم همراهی های حزبی و گروهی باشد و جریانی در مقابل جریان دیگر مخالفت کند اما هویت تاریخی و دینی مردم کشورمان نشان داده است که در بزنگاه های مورد نیاز کشور بخصوص مسئله هسته ای یکصدا پیرو خط رهیری هستند و غیرت و عزت بخصوصی دارند. در مرحله آخر نیز خیانت اطرافیان امام حسن علیه السلام بود که این مولفه نیز مصداقی برای امروز ندارد و حداقل مردم ما چنین باوری از مسئولین خود نداشته و ندارند. مردم تیم مذاکره کننده را با غیرت و امین و شجاع و متدین می شناسند و دولت محترم را هم خائن نمی دانند. نکته دیگر این است که بحث های مربوط به صلح حسنی مربوط به سرنوشت مذاکرات هسته ای است. اینگونه اظهارات سرنوشت مذاکرات هسته ای را در دو حالت جنگ یا صلح مجسم می کند که اگر صلحی نباشد نقطه مقابلش جنگ است درحالی که شواهد خبری و تحلیل ها نشان می دهد که چنین دو قطبی وجود ندارد. صلح حدیبیه ماجرای دیگری که به آن در مذاکره با امریکا اشاره می شود ماجرای صلح حدیبیه است که بسیاری از افراد آن استفاده کرده و آن را نمونه ای دیگر برای مذاکره با امریکا بشمار می آورند. حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در این باره می گوید: اولا حضرت ولى امر دامت برکاته اصل مذاکره را نفى نکرده اند و پیوسته از تیم دولتى مذاکره کننده حمایت کرده اند، پس روش پیامبر در حدیبیه مورد نقض و نفى قرار نگرفته است.. توجه کنید که رسول عالیقدر اسلام با قصد و انگیزه مذاکره با استکبار قریش از مدینه خارج نشد و دست خود را به طرف دشمن دراز نکرد. وی افزود: پس منشاء اقدام رسول خدا بر پایه رویاى صادقه و وعده الهى بوده است و هیچ حرف و سخنى از مذاکره و سازش با استکبار عرب در میان نبوده است. از آنجا که در مذاکرات هسته ای هیچکدام از فروض صلح حدیبیه مطرح و موجود نبود، کسى یاراى چنین ادعایى بر پایه آن واقعه تاریخى را نداشت. قنبری با بیان اینکه رسول خدا با خروج از مدینه و در مسیر راه، از قصد و اراده سران قریش آگاهى یافتند، افزود: گزارشگران خبر دادند که مشرکان و مستکبران مکه سوگند یاد کرده اند که به هر قیمتى از ورود مسلمانان به مکه جلوگیرى کنند، لذا جمعى از جنگاوران و ستیزه جویان خود را به فرماندهى خالد بن ولید مامور کرده اند تا مسیر حرکت پیامبر را مسدود نمایند. رسول خدا با اطلاع یافتن از اخبار مکه با ناراحتى فرمود: وای بر جماعت قریش که جنگ آنان را نابود کرد. ملاحظه مى کنید پیش از هر تلاقى و گفت و گویى، بیان رسول خدا از موضع انذار و سرزنش است. لذا موضع پیامبر نه تنها موضع سازشکار نبود بلکه او در مقام سرزنش و از موضع اقتدار قلب و جان مسلمانان را پر از نور امید کرد. در عبارت پیامبر اعظم عزت و عظمت موج مى زند. با وصول اخبار مکه و آگاهى از تمهیدات قریش آن حضرت با راهنمایى تعدادى از راه بلدهاى قبیله بنى اسلم با تغییر مسیر و طى طریق در راه فرعى پیشروى خود را به سوى مکه ادامه دادند و در عین حال در کنار وعده نصرت الهى، مسلمانان را به خواندن نماز خوف دعوت کردند تا روح مجاهده را در آنها تقویت فرموده باشد. نماز خوف یعنى اعتماد به خدا و تکیه بر توانائیهاى سخت و نرم اهالى ایمان. این پژوهشگر ارشد تاریخ اسلام افزود: جنگ افروزى و سنگینى فضاى ارعاب و تهدید باعث نشد که تدابیر و دیپلماسى انقلابى پیامبر دچار انفعال شود. لذا هنگامیکه اولین گروه ستیزه جویان قریش عملا اقدام به اهانت و اقدام نظامى کردند با برخورد قاطع مسلمانان مواجه شدند. عده اى از آنان به اسارت درآمدند و مابقى نیز گریختند. در شرایط بحرانى حدیبیه، کسى دهان کسى را نبست که چیزى نگوئید واهانتهاى آنها را تحمل کنید؛ قدرت آنها زیاد است و مشکلات ما بدون آنها اصلاح شدنى نیست. این استاد دانشگاه افزود: علیرغم اینکه حدیبیه قلمرو مکه و تحت سلطنت مستکبران قریش بود اما مسلمانان بدون ملاحظه و مآل اندیشى از عزت اسلامى خود دفاع کردند و با اسیر کردن ستیزه جویان تبهکار و افزون خواه عرب آنها را دچار انفعال و درماندگى کردند. قنبری تاکید کرد: توجه داشته باشید اگر چه ظاهرا رسول خدا امتیاز داده است، اما این امتیاز فقط روح مستکبران سفیه را آرام کرد، چرا؟ براى اینکه فقط یکسال فرصت بهره بردارى تبلیغى ساده لوحانه در میان عوام را در اختیار آنها قرار داد، اما مسلمانان در طى همین یکسال مجاز شدند تا در دل مکه و از میان قبایل مستعد هم پیمانانى را براى خود پیدا کنند؛ کسانیکه در فاصله کوتاهى بهترین خدمات را براى فتح مکه از خود به نمایش گذاشتند. ملاحظه کنید در پیمان صلح حدیبیه، نسبت «داده به ستاده» کاملا معلوم و قابل اندازه گیرى است. مسلمانان همه چیز را به دست آوردند بدون اینکه از هیچکدام از اصول خود عبور کرده باشند. صلح حدیبیه بر پایه حکمت و از جنس عبادت بود نه از سر بیم و ترس از کدخدا. صلح حدیبیه به چالش کشیدن حیثیت استکبار قریش و نماد اعتماد به خدا و توانائیهاى امت اسلامى بود نه ابر و باران و برکات را در دست بى خدایان دیدن.


شنبه ، ۱۸مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیاست روز]
[مشاهده در: www.siasatrooz.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن