واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه خراسان: اشاره: مراسم رونمایی از کتاب «ره، رهرو، رهبر» همزمان با سالروز هجرت امام خمینی(ره) از عراق به پاریس، در کتابخانه مرکزی استان تهران برگزار شد. «شخصیت امام»، «خط امام»، «امام و انقلاب اسلامی»، «انحرافات و دشمنی ها با امام و خط امام»، «خدمات، برکات و آثار وجودی»، «دروس و وصایا»، «علت و تفسیر برخی مواضع و بیانات امام»، «روابط متقابل امام با دیگران»، «امام و حوزه»، «خاطرات و نکات تاریخی مربوط به اثر حضور امام» و «رحلت امام و ابعاد مختلف آن»؛ عناوین یازده فصلِ مجمل و مجزای این کتاب دو جلدی است. به گزارش پایگاه دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در این مراسم، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی رضا مختارپور، معاون مؤسسه فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی به همراه جمعی از نویسندگان و محققان حوزه انقلاب اسلامی و تنی چند از مسئولان و شخصیت های فرهنگی و خبرنگاران و علاقه مندان حضور داشتند. اولین سخنران مراسم، علی رضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود. وی با اشاره به چهل ویژگی شخصیت امام خمینی(ره) در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی که عمدتاً از ویژگی های شخصیتی و صفات فردی امام بود، گفت: این چهل ویژگی از خلال خاطرات و بیانات معظم له که از برجسته ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب آن امام راحل بوده و پس از ارتحال آن امام بزرگوار، پرچم دار ادامه راه و خط امام بوده اند، استخراج شده است. در بررسی و شناخت و معرفی شخصیت های برجسته و تأثیرگذار در تاریخ تحولات اجتماعی معمولاً به سه حوزه یا موضوع توجه می شود: الف: ویژگی های شخصیتی و صفات فردی ب: اصول و مبانی فکری ج: مکتب، راه و خط مشی ترسیم شده توسط گفتار و عمل شخصیت گزارش حاضر عمدتاً به بخش اول از این سه حوزه می پردازد و با توجه به سابقه آشنایی، تحصیل و مبارزاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، به ویژگی های شخصیتی و فردی حضرت امام خمینی، رهبر کبیر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نگریسته شده و از خلال خاطرات و بیانات معظّم له که از برجسته ترین شاگردان و مریدان و پیروان مکتب آن امام راحل بوده و پس از ارتحال آن امام بزرگوار، پرچم دار ادامه راه و خط امام بوده اند، به این موضوع پرداخته می شود. این ویژگی ها به اختصار عبارتند از: ۱ - انس با قرآن کریم ۲ - اعلم بودن نسبت به فقها و علمای زمان و جامعیت در فقاهت، فلسفه، عرفان، اصول و آگاهی های سیاسی و اجتماعی و مظهر نوآوری علمی در فقه و اصول و فلسفه و اخلاق. ۳ - توجه به اهمیت اخلاق و تهذیب نفس. امام خطاب به روحانیون فرمودند: «اگر ما مهذّب باشیم خواهیم توانست هستی خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامی قرار دهیم. ولی اگر مهذّب نباشیم آنچه که داریم در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا که در جهت عکس هم قرار گیرد.» ۴ - مداومت بر نماز و ذکر تا آخرین لحظات عمر ۵ - جامعیت صفات و ویژگی های ممتاز: «بسیار عاقل، دوراندیش، حکیم، آدم شناس، تیزبین، حلیم، متین، آینده نگر» ۶ - مؤانست و مداومت بر ادعیه خصوصاً دعای کمیل و مناجات شعبانیه ۷ - صراحت و شجاعت در اعلام مواضع و اجتناب از ملاحظه کاری و رودربایستی ۸ - رعایت سادگی در عین توجه به آراستگی ظاهری. (نعلین های همیشه واکس زده و تمیزی و مرتب بودن همیشگی عمامه و تمیزی لباس ها) ۹ - نظم و انضباط، رعایت دقیق برنامه ها و نظم امور روزمره ۱۰ - التزام به ورزش روزانه روزی ۳ بار هربار ۲۰ دقیقه. پیاده روی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ۱۱ - تدیّن و تقوا از دوران جوانی ۱۲ - آزاداندیشی و اعتقاد به اجتهاد مستمر و پویا با التزام به مبانی و روش فقه سنتی ۱۳ - تکامل مدام، حرکت و رشد مداوم. در ده سال پس از پیروزی انقلاب تا ارتحال، ایشان هر سال ماه رمضان ملاقات ها را تعطیل می کردند، بعد از ماه رمضان که به حضورشان می رسیدیم به طور محسوس معلوم بود ایشان در این یک ماه نورانی تر شده اند. یعنی در آن سن بین هشتاد تا نود سالگی هم تقید به عبادات آثار خود را در ایشان به وضوح آشکار می کرد. ۱۴ - ابتکار عمل حتی در سنین بالای هشتاد سالگی در تصمیمات و هدایت انقلاب و نظام ۱۵ - اعتقاد راسخ و عملی به پیروزی خون بر شمشیر ۱۶ - اعتماد و اعتقاد حقیقی و صادقانه به مردم ۱۷ - اصرار و پافشاری در اعلام و پیگیری آرمان ها ۱۸ - اقدام و عمل بر اساس تکلیف و وظیفه. امام خمینی(ره): «هروقتی که من هر چیزی را احساس کردم وظیفه است آن را انجام دادم خدای متعال خودش جور آورد، یعنی خاصیت من کان لله کان الله له همین است.» ۱۹ - پیروزی یعنی عمل به تکلیف، زیرا موفقیت در ادای تکلیف است نه لزوماً به نتیجه رسیدن اقدامی که بر اساس تکلیف صورت گرفته است. ۲۰ - راهنمایی ملت و مسئولین بر اساس تحلیل سیاسی ۲۱ - حضور به موقع در تمامی صحنه ها و با توجه به حکم و تکلیف زمان در واقعه سینما رکس تا برخی روحانیون و مبارزان به جمع بندی و تهیه متن برسند، اعلامیه امام منتشر شد. ۲۲ - امیدبخشی امام به جامعه حتی در سخت ترین شرایط یعنی امیدواری مبتنی بر ایمان از جمله پس از حمله دژخیمان رژیم طاغوتی پهلوی به مدرسه فیضیه و کشتار و سرکوب طلاب، ظرف چند دقیقه با صحبت های امام دل ها برافروخته شد از نور امید، امام فرمودند: این ها می روند شما می مانید، ایستادگی کنید، این ها باطلند. ۲۳ - رؤیت دست قدرت و هدایت الهی در امور. روزی در ماجرا و حادثه ای از امام پرسیدم چطور شد که شما به این فکر افتادید و چنین تصمیمی گرفتید؟ ایشان گفتند: «من از اول انقلاب تا حالا احساس می کنم یک قدرتی دارد ما را هدایت می کند و به ما کمک می کند.» ۲۴ - ایستادگی بر موضع حق حتی در شرایط محدودیت. «ایستادگی باشکوه تنهایی یک تک درخت در کویر لم یزرع که بر توفان ها و شن ها و آفتاب های داغ و سوزان و تشنگی ها و بی آبی ها پیروز می شود و فضا را سرسبز و معطر می کند.» ۲۵ - رابطه عشق میان ملت و امام، عشق طبیعی نه احساسی، قراردادی، تحمیقی و موقتی ۲۶ - اعتقاد به معیار حقانیت در صورت مخالفت دشمنان اسلام و انقلاب ۲۷ - ایمان و باور به نقش روحانیون در بصیرت بخشی و هدایت و بسیج مردم ۲۸ - صراحت و قاطعیت ۲۹ - مد نظر قرار دادن آیه ۴۶ سوره سبأ :«قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی». ۳۰ - پناهی برای تکیه مسئولان در سختی ها و مشکلات ۳۱ - حمایت و پشتیبانی از دولت ها و قوای نظام ۳۲ - مأیوس نشدن و تفسیر غیرمأیوس کننده از حوادث ناگوار ۳۳ - خسته نشدن و پرهیز دادن مسئولین از تظاهر به خستگی ۳۴ - عدم ترس از شکوه ظاهری و مادی و اقتدار امپراتوری های مجهز استکبار ۳۵ - اعتقاد به اینکه روحانیت اسلام امروز افتخار می کند که لباس سربازی می پوشد و جزو لشکر امام زمان عجّل ا... تعالی فرجه الشّریف است. ۳۶ - کار افسانه مانند امام(ره) حافظ: وجود تو معمایی است حافظ که تحقیقش فسون است و فسانه مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی پس از ارتحال حضرت امام فرمودند: امام یک افسانه بود. ۳۷ - عرفان خاص امام: عرفانی ممزوج با دیانت و سیاست، نقطه مقابل عرفان های دنیاگریز و انزواطلب، نقطه مقابل عرفان های وابسته به جریان های استعماری که قطبشان در کشورهای استکباری زندگی می کند. نقطه مقابل عرفان های بی مسئولیت و تسامح گرا و بدون التزام به موازین شرعی. عرفان امام مبتنی بر شریعت و حکم و ممزوج با حضور و تعهد سیاسی و اجتماعی بود. ۳۸ - اتکا به خداوند مهم ترین سخن و توصیه امام در وصیت نامه سیاسی– الهی ایشان ۳۹ - غیر قابل توصیف بودن شخصیت و هویت امام ۴۰ - نقش کیمیاگری حضرت امام. کیمیا از دیرباز به شاخه ای از علم اطلاق می شده که مس را به طلا تبدیل می کرد. به داروی جاودانگی نیز که کیمیاگران و برخی دانشمندان به دنبال آن بوده اند اکسیر می گفته اند. عرفا نیز لطف کیمیا را برای نظر عنایت مراد که وجود مرید را خالص می کند به کار برده اند. لسان الغیب حافظ، می گوید: از کیمیای مهر تو زر گشت روی من حضرت آیت ا... العظمی خامنه ای درباره امام(ره) چنین گفته اند: «ما مس بودیم او ما را طلا کرد، او کیمیا بود، او اکسیر بود. ما زندگی معمولی داشتیم، او خمودگی ها را تبدیل به تحرک و تپش کرد و انسان ساخت» مقام معظم رهبری در بیان دیگری با اشاره به پیام امام به مناسبت فتح بستان در عملیات طریق القدس که فتح الفتوح را عبارت از ساختن این گونه انسان ها و جوان ها که روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان و روحیه شهادت طلبی دارند، دانسته بودند، می فرماید: «فتح الفتوح خود او بود، او بود که این انسان ها را ساخت.»
شنبه ، ۱۸مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]