تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815425882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهي کوتاه به رويدادهاي حوزه راه و شهرسازي در هفته گذشته


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۱۶ق.ظ)
نگاهي کوتاه به رويدادهاي حوزه راه و شهرسازي در هفته گذشته موج-هفته گذشته درحوزه راه و شهرسازي اتفاقات مهمي رخ داد که از جمله آن مي‌توان به برگزاري همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در حمل‌ونقل، مسکن و شهرسازي، افزايش ارزش وام به قيمت مسکن به ۵۰ درصد، استيضاح وزير و...نام برد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، هفته گذشته نخستين کنفرانس ملي حمل‌ونقل روستايي با حضور رئيس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي برگزار شد.
حسن روحاني، رئيس‌جمهوري در همايش ملي روز روستا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بر ضرورت توسعه روستاها تاکيد کرد و گفت: خدمات عمومي در روستاها بايد ارتقا يابد و علم، درمان و اشتغال نبايد کالاي شهري باشد.
وي افزود: توسعه پايدار در کشور در صورتي امکان‌پذير است که روستاها در مسير توسعه قرار گيرند.
رئيس‌جمهوري احداث ۶ هزار کيلومتر جاده آسفالته براي روستاييان طي ۲ سال را رقم قابل‌ملاحظه‌اي دانست و ادامه داد: در زمينه تأمين آب روستاييان قدم‌هاي خوبي برداشته شده و براي گازرساني نيز کار کم‌نظيري انجام مي‌شود.
در ادامه اين مراسم عباس آخوندي، وزير راه وشهرسازي گفت: هماهنگي‌هاي خوبي با دستگاه‌هاي مختلف از جمله پليس، هلال‌احمر، وزارت بهداشت، درمان و ديگر سازمان‌ها صورت گرفته است و اين همکاري‌ها موجب بهبود وضعيت حمل‌ونقلي در روستاها شده است.
وزير راه و شهرسازي تلاش براي توسعه روستاها را نيازمند دوري از کار پوپوليستي خواند و اظهار داشت: روستاها نقش مهم و راهبردي در اقتصاد يک کشور دارند.
وي با بيان اين‌که در ۳۵ سال گذشته روستاها دچار فراز و نشيب گوناگوني بودند، يادآور شد: اقتصاديون به دليل اين‌که بهره‌وري و بازگشت سرمايه در روستاها توجيه ندارد در اين مناطق سرمايه‌گذاري نمي‌کنند بر همين اساس روستاها همواره از سوي اقتصاد کلان مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در کشور ما تا يک قرن پيش روستاها مرکز توليد بودند و بخش عمده‌اي از ثروت در روستاها وجود داشت، ولي؛ امروز به محل‌هاي مصرف تبديل شده‌اند. در مواجه با اين پارادوکس و دوگانگي بايد نظريه داشته باشيم وگرنه کاري از پيش نمي‌بريم.
آخوندي با اشاره به تجربيات اروپاييان يادآور شد: غرب که اعتقادي به پرداخت يارانه و کمک مادي مستقيم ندارد چندي پيش برخلاف اين اعتقاد برنامه مشترک کشاورزي را در سطح اتحاديه اروپا راه‌اندازي کرد تا زندگي روستايي و کشاورزان از حمايت ويژه‌اي برخوردار شود. حال سوال اين است، که چرا؛ اروپايي که مبناي آن بهره‌وري است، سرمايه‌گذاري در روستاها انجام مي‌دهد. چند دليل مهم براي اين سرمايه‌گذاري ميليارد دلاري وجود دارد.
وي ادامه داد: اولين دليل اين سرمايه‌گذاري اروپاييان مساله محيط زيست است اگر جمعيت در سراسر قاره سبز توزيع نشود بلافاصله محيط زيست در اين قاره به خطر مي‌افتد و تمام جنگل‌ها و منابع طبيعي و کشاورزي از بين مي‌رود. تأمين و ذخيره غذا نکته دومي است که با وجود رواج تجارت جهاني در غرب ولي ذخيره و تأمين غذا رويکرد استراتژيک همه کشورها است.
وزير راه و شهرسازي کيفيت بهتر زندگي را دليل سوم سرمايه‌گذاري اروپايي‌ها در روستاها برشمرد و يادآور شد: از جهت اقتصاد ملي حمايت از روستاها بسيار تأثيرگذار است و بر بهبود کيفيت زندگي مردم تأثير جدي مي‌گذارد. البته مردم بايد حق انتخاب داشته باشند که در کلان‌شهري پرجمعيت يا روستايي با آرامش زندگي کنند.
وي امنيت ملي را چهارمين دليل براي سرمايه‌گذاري اروپا در روستاها دانست و يادآور شد: منطقه‌اي که خالي از جمعيت باشد امنيت آن به خطر مي‌افتد و تأمين امنيت آن کار بسيار سختي است.
آخوندي دليل پنجم براي سرمايه‌گذاري اروپايي‌ها در روستاها را بحث گردشگري عنوان کرد و گفت: گردشگري مبتني بر استفاده از منابع طبيعي و محيط زيست رويکردي است که در همه کشورها ديده مي‌شود. در زمان تحصيلم در انگلستان تب برفکي شيوع پيدا کرد در آن زمان ميزان درآمد انگلستان از گردشگران ۵۵ ميليون يورو بود که با شيوع اين بيماري درآمد به نصف کاهش پيدا کرد اما بعد از رفع شيوع اين بيماري گردشگري در روستاها رونق يافت و آنجا بود که مشخص شد روستاها چه نقش مهم و راهبردي در اقتصاد يک کشور دارند.
وزير راه و شهرسازي وجود اين عوامل را در کنار هم نيازمند تغيير نگاه به روستاها دانست و تاکيد کرد: بايد به شدت به دنبال توسعه و عمران و آباداني در روستاها با همين نگاه راهبردي بود.
در هفته گذشته، مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: در صورت توافق بانک مسکن با انبوه‌سازان براي پرداخت وام‌هاي ۱۰۰ ميليون توماني، ارزش وام به قيمت مسکن که هم‌اکنون حدود ۵ درصد است ۱۰ برابر مي‌شود و به حدود ۵۰ درصد مي‌رسد.
حسين عبده تبريزي اظهار کرد: بانک مسکن در نظر دارد وام ۲۰ ميليون توماني تعميرات را به ۸۰ ميليون تومان خريد مسکن اضافه کند و يک وام ۱۰۰ ميليوني به سازندگان بدهد.
وي با اشاره به هزينه ساخت يک واحد ۷۰ متري در شهر تهران افزود: به طور مثال ساخت يک واحد ۷۰ متري در تهران با احتساب قيمت زمين، مصالح و دستمزد حدود ۲۰۰ ميليون تومان است که اگر وام‌هاي ۱۰۰ ميليون توماني محقق شود نسبت ارزش وام به ارزش مسکن که طي سال‌هاي اخير بسيار کم شده و حدود ۵ درصد است تقريبا ۱۰ برابر مي‌شود و گشايشي در اين بخش ايجاد خواهد کرد.
همچنين عباس آخوندي در هفته‌اي که گذشت در مراسم گراميداشت روز جهاني اسکان بشر که در اولين دوشنبه اکتبر هر سال برگزار مي‌شود با حضور در سازمان ملي زمين و مسکن گفت: مساله اصلي من بعد از ۳۶ سال حضور در سمت‌هاي مختلف، انسان است. مشکلي که پيدا کرده‌ايم مبحث انسان است و اين‌که انسان را گم کرده‌ايم و درگير اعداد و ارقام و کالبد و خشت و مسائلي از اين دست هستيم. آن‌هم انسان ايراني که مي‌خواهد به کشورش حس تعلق داشته باشد و از زندگي در ايران لذت ببرد و براي بهروزي هم‌وطنانش تلاش کند.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: موضوع ما انسان است؛ انساني که علاقه‌مند باشد براي ايران‌شهر تلاش کند و تمام آنچه در توانش است را براي آسايش خود و ديگران به کار گيرد.
وزير راه و شهرسازي بر اهميت کيفيت زندگي انسان‌ها تاکيد کرد و گفت: مي‌بينيد که فاصله ميان آنچه هست و آنچه بايد باشد بسيار زياد است و نمي‌توان اسم ساختمان‌هاي موجود را مسکن گذاشت. بلکه خوابگاه‌هايي هستند که شهروندان در آن رفت و آمد مي‌کنند.
وي بيان کرد: شهروندي مي‌خواهيم که از مرحله توريست بودن عبور کند. توريست آمده است که مدت کوتاهي در شهري باشد و برود، ولي؛ براي شهروند، آينده و کيفيت شهر مهم است چون خود را دل‌بسته آن‌جا مي‌داند.
وي خاطرنشان کرد: اگر شهر و کالبد را يک سازمان اجتماعي بدانيم آن وقت درخواهيم يافت که شعار امسال اسکان بشر (فضاهاي عمومي براي همگان) کاملا با معنا است.
آخوندي با تاکيد بر محوريت انسان در شهرسازي گفت: اصلي‌ترين مساله ما بازنگري در نظام مديريت شهر است که به تغيير نظام حکمروايي شهري مي‌انجامد. در اين صورت حکمروايي شهري فقط جمع‌آوري زباله نيست بلکه انسان‌ها با شاخص کيفيت زندگي سنجيده مي‌شوند.
سه‌شنبه هفته گذشته استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در دستور کار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت که بعد از اظهارات موافقان و مخالفان استيضاح و دفاعيات وزير در نهايت اين استيضاح با کسب ۷۲ راي موافق، ۱۷۵ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماينده حاضر در صحن راي نياورد.
وزير راه و شهرسازي نيز در دفاع از عملکرد خود سخنراني کرد.
آخوندي در دفاعيه خود گفت: حتي يک واحد مسکن مهر را بدون تأسيسات زيربنايي تحويل نداده‌ام و نمي‌دهم، زيرا؛ خودم را جايگزين کساني مي‌دانم که مي‌خواهند در اين واحدها زندگي کند.
آخوندي سپس موضوع مهم در دست اقدام وزارت راه و شهرسازي را يادآور شد و گفت: کاري که در وزارت راه و شهرسازي با همکاري معاونت مسکن و ساختمان و معاونت معماري و شهرسازي و دستگاه‌هاي تابعه اين وزارتخانه در حوزه مسکن در حال انجام است اين است که ۱۰ نمونه طرح بازآفريني شهري را براي جايگزيني با طرح جامع شهر در دست طراحي داريم تا در شهرهاي بزرگ، متوسط و کوچک به عنوان الگو اجرا شود.
وي ادامه داد: اگر اين کار انجام شود اميدوارم يک پارادايم جديد در کيفيت زندگي شهروندان ايران را ايجاد کرده باشيم.
وي با بيان اين‌که در مهر سال جاري ۱۵۱ مدرسه را تکميل و تحويل آموزش‌وپرورش داديم گفت: همچنين تعدادي مدرسه، مسجد و پاسگاه نيز در دست ساخت است. سازمان مديريت و برنامه‌ريزي براي تکميل خدمات زيربنايي ۵۶۰۰ ميليارد تومان و براي تأسيسات روبنايي ۴۸۰۰ ميليارد تومان برآورد کرده است ولي اعتبار آن صفر است.
آخوندي با بيان اين‌که من در خدمت همه ساکنان مسکن مهر هستم، گفت: مصمم هستم همه خدمات زيربنايي و روبنايي مسکن مهر را تأمين کنم و نگذارم کوچک‌ترين مشکلي براي مردم ايجاد شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پس از شنيدن سخنان موافقان و مخالفان استيضاح و دفاعيات وزير راه و شهرسازي راي به ابقاي آخوندي در مسووليت تصدي اين وزارتخانه دادند.
در پنج‌شنبه‌اي هفته دوم مهر انتخابات هيأت مديره سازمان‌هاي استاني نظام‌مهندسي ساختمان در 31 استان کشور برگزار شد.
اين انتخابات مطابق قانون، هر سه سال يک بار انتخابات هيات مديره استان‌ها انجام مي‌شود که هيات مديره جزو ارکان سازمان و مهم‌ترين رکن تلقي مي‌شود و وظيفه انجام امور مهندسان و دستيابي به اهداف نظام مهندسي را بر عهده دارند.
به گفته مظاهريان، مجموع اعضاي منتخب هيات مديره 367 نفر خواهد بود که به تناسب تعداد مهندسان در استان‌ها متفاوت خواهد بود.
حامد مظاهريان درباره برگزاري انتخابات هيأت مديره نظام مهندسي ساختمان استان‌ها گفت: سازمان نظام مهندسي بزرگ‌ترين تشکل تخصصي کشور است که حدود 130 هزار عضو در سراسر کشور دارد.
وي با بيان اينکه اين سازمان مسوول تطبيق امور مهندسان مرتبط با ساختمان است، افزود: اين سازمان هفت رشته مهندسي عمران، شهرسازي، تأسيسات مکانيکي، برق، نقشه‌برداري و ترافيک را نمايندگي مي‌کند و پنج شنبه هفتمين دوره انتخابات هيأت مديره نظام مهندسي ساختمان براي استان‌هاي سراسر کشور برگزار شد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين انتخابات ۲۴۶۴ کانديدا دارد که براي تصاحب ۳۶۷ پست هيأت مديره به رقابت پرداختند و رقابت، رقابت سختي بود که مهندسان بسيار پرنشاط در اين انتخابات شرکت کرده‌اند و حوزه‌ها شاهد تجمع و انبوه مهندسان بود.
در تهران 318 مهندس در حرفه‌هاي 7 گانه مهندسي نامزد شده‌اند که راي‌دهندگان از ميان آن‌ها 25 نفر را براي عضويت در هيأت مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان تهران برمي‌گزينند.
هفته گذشته مديرعامل شرکت عمران و بهسازي شهري ايران گفت: تسهيلات بازسازي بافت فرسوده با سود 21 درصد است که دولت بازپرداخت 10 درصد آن را متقبل شده است. بنابراين وام بافت فرسوده عملا با سود 11 درصد به انبوه‌ساز پرداخت مي‌شود که انگيزه بالايي براي سرمايه‌گذار ايجاد مي‌کند.
محمد سعيد ايزدي تصريح کرد: اين شرکت با همکاري بانک‌ها و مؤسسات پولي تسهيلات ساخت را در اختيار انبوه‌سازان مي‌گذارد؛ بنابراين با تخفيفاتي که شهرداري در حوزه بازسازي بافت فرسوده و تسهيلات ارزان‌قيمتي که بانک‌ها مي‌دهند، اين پروژه براي انبوه‌سازان و سرمايه‌گذاران جذاب خواهد بود.
وي تأکيد کرد: تسهيلات بازسازي بافت فرسوده با سود 21 درصد است که دولت بازپرداخت 10 درصد آن را متقبل شده است، بنابراين وام بافت فرسوده عملا با سود 11 درصد به انبوه‌ساز پرداخت مي‌شود که انگيزه بالايي براي سرمايه‌گذار ايجاد مي‌کند.
ايزدي درباره وام 100 ميليوني ساخت مسکن بانک مسکن و تفاوت آن با وام 50 ميليوني بازسازي بافت فرسوده گفت: در وام 100 ميليوني بانک مسکن که بابت هر واحد مسکوني به انبوه‌سازان داده مي‌شود، سود 24 درصدي و نيز معطل ماندن 6 ماهه تا يک ساله سرمايه انبوه‌ساز در بانک ملاک است؛ اما تسهيلات 50 ميليون توماني بازسازي بافت فرسوده، اول با سود 11درصدي براي هر پلاک ثبتي محاسبه مي‌شود و دوم سرمايه‌گذار و انبوه‌ساز بري دريافت آن نيازي به وديعه‌سپاري و افزايش گردش مالي سرمايه خود در بانک ندارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن