تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836721270
چرا خداوند از مباهله سخن گفته است؟
واضح آرشیو وب فارسی:شهدای ایران: به گزارش شهدای ایران به نقل از فارس، مباهله در لغت به معنی ملاعنه و نفرین متقابل می باشد.[۱] و در اصطلاح به این معناست که «دو تن یا دو گروه بر علیه یکدیگر دعای بد کنند. پس هر کدام ظالم باشد حق تعالی وی را رسوا گرداند و نقمت و عذاب خود را بر وی فرستد و ذریه او را مستأصل کند و هلاک گرداند».[۲] در حدیثی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) روایت شده که حضرت فرمود: «خداوند عزوجل به من خبر داده که پس از مباهله عذاب بر گروه باطل نازل می شود و حق را از باطل مشخص می سازد».[۳] از روایاتی که درمنابع اسلامی نقل شده است، استفاده می شود که مباهله اختصاص به زمان رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) ندارد و در تمامی زمان¬ها قابل اجرا است. در حدیثی از امام صادق (علیه السّلام) نقل شده که ایشان فرمود: اگر سخنان حق شما را مخالفان نپذیرفتند، آن ها را به مباهله دعوت کنید.[۴] * داستان مباهله پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با مسیحیان نجران:[۵] این داستان در برخی از منابع تاریخی و بسیاری از منابع تفسیری شیعه و اهل سنت ذکر شده است. در سال های پایانی حیات رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) آوازه اسلام به تمامی نقاط دنیای آن روز رسیده بود رسول گرامی اسلام با ارسال نامه به سران کشورها و مناطق مختلف، سعی داشت دین اسلام را گسترش دهد. یکی از نامه هایی که رسول مکرم اسلام به مناطق مختلف و سران کشورها نوشت، نامه ای است که در سال دهم هجری[۶] برای نصارای نجران ارسال کرد. در این نامه آمده است: «... من شما را از پرستش بندگان به پرستش خدا و از سرپرستی بندگان به سرپرستی خدا دعوت می کنم. اگر امتناع کردید، باید جزیه بپردازید و گرنه شما را به جنگ بخوانم»[۷] * برخی قائلند آیه ۶۴ سوره آل عمران نیز بخشی از این نامه می باشد.[۸] در این آیه خداوند متعال می فرماید: «بگو ای اهل کتاب بیائید به سخنی که میان ما و شما مشترک است که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم و بعضی از ما بعضی دیگر را، غیر از خداوند یگانه به خدایی نپذیرند. هرگاه (از این دعوت) سر برتابند، بگوئید گواه باشید که ما مسلمانیم».[۹] مسیحیان نجران پس از دریافت نامه به مشورت پرداختند و تصمیم گرفتند؛ هیئتی از بزرگانشان را به مدینه اعزام کنند تا با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) وارد مذاکره و بحث شوند. ابن هشام می نویسد: «هیأتی از نصاری نجران مرکب از ۶۰ نفر برای دیدار پیامبر و مذاکره با آن حضرت وارد مدینه شدند. در میان ایشان، ۱۴ نفر و در میان ۱۴ نفر، ۳ نفر بودند که سمت ریاست و بزرگی بر سایرین داشتند. و مورد احترام مسیحیان آن زمان بودند. یکی ملقب بود به «عاقب» که در آن زمان نامش «عبدالمسیح» بود. دیگری ملقب بود به «سید» و نام او «ایهم» بود. و سومی «اسقف» بود و نامش «ابو حارثه بن علقمه»[۱۰] * ابن سعد در باب نحوه ورود این هیأت به مدینه و برخورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با آن ها می نویسد: «مسیحیان در حالی که جامه های نقش دار و گران قیمت و حریر یمنی پوشیده بودند، وارد مسجد شدند و به سوی مشرق نماز گزاردند. پیامبر (صلی الله علیه وآله) به مسلمانان فرمود: آزادشان بگذارید. سپس آن ها با همان لباس ها نزد پیامبر آمدند. پیامبر آنان را نپذیرفت ... روز بعد در جامه رهبانان آمدند و سلام کردند. پیامبر جواب داد و ایشان را به اسلام دعوت نمود. آن ها نپذیرفتند و گفتگو و بحث بسیاری شد».[۱۱] مسیحیان در حقانیت دین خود با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) به مجادله نشستند.[۱۲] مسیحیان نجران می گفتند: عیسی (علیه السّلام) خداست و گروهی او را پسر خدا می دانستند و دسته سوم، قائل به تثلیث «یعنی به سه خدا قائل بودند؛ پدر، پسر ، روح القدس»[۱۳] ابن هشام می نویسد: «مسیحیان به پیامبر (صلی الله علیه وآله) گفتند: اگر عیسی (علیه السّلام) پسر خدا نیست پس پدرش کیست؟... آیات قرآنی نازل شد و خلقت او را همانند خلقت آدم ابوالبشر معرفی کرد».[۱۴] مجادله و بحث بین مسیحیان نجران و پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) ادامه یافت. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) با ادله ای روشن و براهینی قاطع گفتارهای باطل آنان را رد می کرد و به سؤالات آن ها پاسخ می گفت. اما مسیحیان هم چنان حق را انکار می کردند و بر عقاید باطل خویش اصرار می ورزیدند. در این هنگام آیه ۶۱ سوره آل عمران نازل شد[۱۵] و مسیحیان نجران به مباهله دعوت شدند. در این آیه آمده است: «فَمَنْ حَآجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ» (آل عمران/۶۱) «هرگاه بعد از علم و دانشی که (درباره مسیح) به تو رسیده (باز) کسانی با تو به محاجه و ستیز برخیزند به آن ها بگو: بیائید ما فرزندان خود را دعوت می کنیم، شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می کنیم، شما زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می کنیم، شما هم از نفوس خود. آنگاه مباهله می کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می دهیم». زمان وقوع این مباهله را ۲۴ ذی الحجه الحرام[۱۶]، سال دهم هجری[۱۷] ذکر شده است. و مکان مباهله، جایی است که اکنون به عنوان «مسجد الاجابه» در شهر مدینه و در نزدیکی بقیع مشهور است.[۱۸] مسیحیان نجران پس از آنکه با پیشنهاد مباهله مواجه شدند، ابتدا با آغوش باز پذیرفتند. یکی از آن ها گفت: «ای ابوالقاسم انصاف دادی، زیرا مباهله آیتی است که میان ما و شما را فیصله می دهد».[۱۹] و وعده کردند که مباهله را روز بعد انجام دهند»[۲۰] * روز مباهله: با فرا رسیدن روز مباهله رسول گرامی اسلام در حالی که دست امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) را در دست داشت، به همراه حضرت علی (علیه السّلام) و فاطمه زهرا (س) به محل مباهله آمدند.[۲۱] سران نجران از مشاهده این صحنه به وحشت افتادند. یکی از آن ها به همراهان خود گفت: به خدا سوگند من چهره هایی را می بینم که اگر از خدا بخواهند کوهی را جابجا کند، چنین خواهد کرد.[۲۲] یکی از ایشان به ابوحارثه گفت: برای مباهله نزدیک برو. او گفت: من همانا مردی استوار و جدی برای مباهله می بینم و به راستی بیم دارم که راستگو باشد و اگر راستگو باشد یک سال نگذرد که یک نفر مسیحی در دنیا نماند».[۲۳] مسیحیان از مباهله منصرف شدند و موافقت کردند که با رسول خدا (صلی الله علیه وآله) صلح کنند و جزیه بپردازند.[۲۴] صلح نامه ای نوشته شد و مقرر گردید مسیحیان همه ساله تعداد ۲۰۰۰ جامه به عنوان جزیه بپردازند و در این صورت مسیحیان نجران و وابستگان ایشان در پناه خدا و رسولش اهل ذمه خواهند بود، جان و آئین و اموال و زمین های ایشان محفوظ خواهد بود.[۲۵] سپس مسیحیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خواستند تا با آنان حاکمی فرستد تا میان ایشان حکومت (داوری) کند. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) «ابو عبیده جراح» را فرستاد.[۲۶] چندی بعد "عاقب و سید" به مدینه آمدند و اسلام آوردند.[۲۷] دستور الهی مباهله به منظور روشن شدن حقیقت، و آشکار شدن گروه حق و باطل از طرف خداوند متعال تشریع شده است. مباهله میان مسیحیان نجران و رسول اکرم (صلی الله علیه وآله)، حقانیّت دین اسلام را آشکار ساخت. مسیحیان نجران چون به این حقانیت پی بردند، حاضر به مباهله نشدند. علاوه بر این با نزول آیه مباهله بار دیگر یکی از فضائل اهل بیت (علیهم السّلام) از زبان قرآن بیان شد و جایگاه عالی خاندان عصمت و طهارت به بشریت معرفی شد. * پی نوشت: [۱]- ابن منظور؛ لسان العرب، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۱۴۰۸، ج۱۱، ص ۷۲. [۲]- بلاذری، احمد بن یحیی؛ فتوح البلدان، ترجمه محمد توکل، تهران، نقره، ۱۳۳۷، چاپ اوّل، ص ۹۵، پاورقی به قلم مترجم به نقل از ابن هشام. [۳]- مفید محمد بن محمد بن نعمان؛ الارشاد، بی جا، دارالمفید، بی تا، ج۱، ص ۱۶۷. [۴]- مکارم سیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، دار الکتب ااسلامیه، بی تا، ج۲، ص ۴۴۷. [۵]- نجران بلده کوچکی است میان عدن و حضر موت در ناحیه کوهستانی، کوفی، احمد بن اعثم؛ الفتوح، ترجمه محمد بن احمد مستوفی هروی، تهران، انتشارات آموزش و انقلاب اسلامی، ۱۳۷۲، ص ۱۰۳۶. [۶]- الفتوح، ص ۱۰۳۶. [۷]- یعقوبی، ابن واضح؛ تاریخ یعقوبی، ترجمه محمدابراهیم آیتی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، ۱۳۷۱، چاپ ششم، ج۱، ص ۴۵۲. [۸]- احمدی میانجی، علی؛ مکاتیب الرسول، قم، دارالحدیث، ۱۴۱۹، چاپ اوّل، ج۲، ص ۴۹۷. [۹]- قرآن کریم، سوره آل عمران،آیه ۶۴. [۱۰]- حمیری، ابن هشام؛ سیرة رسول الله (ص)، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، کتابچی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم، ج۱، ص ۳۸۰. [۱۱]- واقدی، محمد بن سعد؛ الطبقات الکبری، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، فرهنگ و اندیشه، ۱۳۷۴، ج۱، ص ۳۴۶. [۱۲]- ابن خلدون، عبدالرحمان؛ پیشین، ص ۴۶۱. [۱۳]- حمیری، ابن هشام، پیشین، ج۱، ص ۳۸۲. [۱۴]- همان، ص ۳۸۳. [۱۵]- سیوطی، جلال الدین؛ الدر المنشور، بی جا، دارالعرفه، چاپ اوّل، ۱۳۶۵، ج۲، ص ۳۸. [۱۶]- کوفی، احمد بن اعثم؛ پیشین، ص ۱۰۳۶ - احمدی میانجی، علی؛ پیشین، ج۲، ص ۴۹۷. [۱۷]- طوسی، محمدحسن؛ مصباح المجتهد، بیروت، مؤسسه فقه الشیعه، ۱۴۱۱،چاپ اوّل، ص ۷۶۴. [۱۸]- لنکرانی، فاضل؛ مناسک حج، قم، مهر، ۱۳۷۳، چاپ سوم، ص ۲۴۲. [۱۹]- ثمالی، ابوحمزه، تفسیر ابی حمزه ثمالی، قم، الهادی، چاپ اوّل، ۱۴۲۰، ص ۱۳۴. [۲۰]- خرگوشی، واعظ، شرف النبی، تهران، بابک، ۱۳۶۱، ص ۱۴۴. [۲۱]- المقریزی، احمد بن علی؛ امتاع الاسماع، بیروت، دارالکتب العلمیه، ۱۴۲۰، ج۲، ص ۹۵. [۲۲]- همان. [۲۳]- یعقوبی، ابن واضح، پیشین، ص ۴۵۱. [۲۴]- محمد بن محمد بن نعمان، پیشین، ص ۱۶۸. [۲۵]- واقدی، محمدبن سعد؛ پیشین، ص ۳۴۶. [۲۶]- ابن خلدون، عبدالرحمن؛ پیشین، ص ۴۶۱ و حمیری، ابن هشام؛ پیشین، ص ۳۸۱. [۲۷]- همان. منبع:پژوهشکده باقر العلوم
پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شهدای ایران]
[مشاهده در: www.shohadayeiran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
بزرگداشت رویداد مباهله با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان
خبرگزاری شبستان بزرگداشت رویداد مباهله پنج شنبه شانزدهم مهرماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در حسینیه آیت الله حقشناس ره برگزار می شود به گزارش خبرگزاری شبستان بزرگداشت رویداد مباهله روز اثبات حقانیت ولایت امامت و عظمت شخصیتِ امیرالمومنین و فرزندانش علیهم السچرا آیه مباهله نازل شد؟
چرا آیه مباهله نازل شد با نزول آیه مباهله بار دیگر یکی از فضائل اهل بیت علیهمالسّلام از زبان قرآن بیان شد و جایگاه عالی خاندان عصمت و طهارت به بشریت معرفی شد خبرگزاری فارس با نزول آیه مباهله بار دیگر یکی از فضائل اهل بیت علیهمالسّلام از زبان قرآن بیان شد و جایگاه عالی خاآیه مباهله اعلان تقرب خاص اهلبیت(ع) به خداوند است
آیه مباهله اعلان تقرب خاص اهلبیت ع به خداوند است آیت الله صافی گفت شركتدادن علی و حسن و حسین و فاطمه زهرا علیهم السّلام در مباهله كه به تعیین و امر خداوند بود نیز دلیل بر این است كه این چهار نور مقدّس كه با پیغمبر در مباهله حاضر شدند شایستهترین و گرامیترین خلق در نزد خدااسم اعظم خداوند در دعای روز مباهله
به گزارش پایگاه خبری آینده روشن امام باقر علیه السلام فرمودند اگر بگویم اسم اعظم خداوند در این دعاست راست گفته ام و اگر مردم می دانستند این دعا چه اثری در اجابت دعا دارد با تمام توان برای آموختن آن تلاش می کردند و این همان دعای مباهله است خبرگزاری شبستان – سرویس قرآن و معارفگزارشی از سخنرانان پنجشنبه و جمعه تحصن مجلس
به قول مدرس چرا باید ما از ترس مرگ خودکشی کنیم اگر می دانیم که برجام برای ما فاجعه آفرین است باید تحصن دانشجویان طلاب و دیگر اقشار مردم تهران در برابر مجلس در اعتراض به روند بررسی منفعلانه نمایندگان به برجام همچنان ادامه دارد و در این مدت بسیاری از نمایندگان و چهره های سیاسی-سخنرانی رییس جمهور در مراسم ادای احترام به قربانیان فاجعه منا
سخنرانی رییس جمهور در مراسم ادای احترام به قربانیان فاجعه منا چند رسانهای > فیلم - مراسم استقبال رسمی از پیکر جانباختگان فاجعه منا صبح امروز شنبه در فرودگاه مهرآباد با حضور حجتالاسلام والمسلمین روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برگزار شد لطفا منتظر بمانیدچرا برجام را نپذیریم؟ / طلبه متحصن: کره شمالی مقاومت کرد...
مردم با ما حرف می زنند و می گویند ما اشتباه می کنیم و قرار است تحریم ها برداشته شود اما من می گویم اگر تحریم ها هم برداشته شود اما زیر بار ذلت آمریکا برویم من این را قبول ندارم و به آن اعتراض خواهم کرد روزنامه اعتماد در روز چهارشنبه 1394 7 8 گزارش و گفت وگویی را منتشر کرد از یکفارس گزارش میدهد دیپلماسی «ظریف» و ناکامی در فاجعه منا/ چرا ایده «بستن با کدخدا» جواب نداد؟
فارس گزارش میدهددیپلماسی ظریف و ناکامی در فاجعه منا چرا ایده بستن با کدخدا جواب نداد درست در زمانی که عربستان درحال کارشکنی در قبال حادثه دیدگان ایرانی فاجعه منا بود وزیر امور خارجه ایران در راهروهای سازمان ملل با رئیس جمهور آمریکا دیدار کرد دیداری که برخی به اثرات مثبتچرا بعضی بیمارستان ها هیچ بیمه ای قبول نمی کنند؟
چرا بعضی بیمارستان ها هیچ بیمه ای قبول نمی کنند جامعه > مشکلات مردم - کاربران خبرآنلاین از این که تعداد بیمارستان های خصوصی که بیمه قبول نمی کند بیشتر شده می گویند و از این که فقط برخی بیمه ها آن هم در بعضی بیمارستان ها کارایی دارد شکایت دارند به گزارش خبرگزاری خبرچرا امریکایی ها جرات مطالبه غرامت 33 سال پیش را امروز از ایران پیدا کرده اند؟/عواید دوسال تعامل با جهان برای ک
هر چند ممکن است اوباما در مقابل این درخواست سخیف کنگره مجبور به وتو شود ولی موضوع این است که چرا باید چنین تصمیمی در این برهه از تاریخ نسبت به جمهوری اسلامی در امریکا گرفته شود به گزارش کُردتودی به نقل از دانا نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا در تازه ترین اقدام برای کارشکنی-
گوناگون
پربازدیدترینها