تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هنگام بى نيازى شكر مى گزارد و منافق هرگاه بى نياز شود طغيان مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821256964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اگر جواد شمقدری نبود به من اعتماد نمی شد/دغدغه مند بودیم که مستندساز شدیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایمنا: کارگردان و نویسنده سینما گفت: قطعا دوست دارم که تلویزیون به حدی برسد که مستند سی و سه سال سکوت که انتقادی درون گفتمانی است را بدون سانسور پخش کند.به گزارش ایمنا، پس از اتفاقات سال 88، از فیلمی رونمایی شد که به واکاوی برخی از حوادث آن دوره می پرداخت. این فیلم «یزدان تفنگ ندارد» نام داشت و کارگردان آن حسین شمقدری بود. اما کار وی به این مستند ختم نشد و با مستند میراث آلبرتا بار دیگر جنجال ساز شد، حسین شمقدری امسال هم با ساخت مستند سی و سه سال سکوت نگاه جسور و مستقل خود را نشان داد، شاید بارزترین نکته مثبت این فیلم جنبه افشاگری آن است که بدون هیچ گونه مصلحت اندیشی روایت مد نظر فیلمساز را عنوان می کند، به بهانه اکران مستند سی و سه سال سکوت در دانشگاه اصفهان با حسین شمقدری به گفتگو نشستیم. متن گفت وگو به شرح ذیل است: حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری، پدر شما چه میزان در موفقیت شما اثر گزار بوده است؟ قطعا زیاد بوده، از دوم دیستان به پشت صحنه فیلم های پدرم می رفتم مثل فیلم طوفات شن، و در آن زمان با فیلم سازی آشنا شدم و به خاطر علاقه ام، پدرم کمک کرد تا به فیلم سازی نزدیک بشوم، در فیلم هایی که تا کنون ساخته ام پدرم به عنوان یک مشاور جدی برای کار های من بوده است. برای ساخت مستند هایتان تاکنون از رانت جواد شمقدری استفاده کرده اید؟ چون پدرم در دولت احمدی نژاد مسئولیت داشته است، با گروه آرمان مدیا تصمیم گرفتیم که از دریافت کمک های مالی از جانب وزارت ارشاد اجتناب کنیم، و می دانستیم که برای ما حاشیه هایی را به همراه خواهد داشت، با روی کار آمدن دولت آقای روحانی سعی داشتند دست کسانی را که پول مفت در زمان احمدی نژاد دریافت کرده اند رو کنند، چیزی برای عنوان کردن نداشتند و خوش بختانه در این مورد درست عمل کردیم اما این توضیح هم باید داده شود که مستند های من، خط قرمز هایی را رد می کند البته خط قرمز مرسوم در فیلم های مرسوم، فرزند جواد شمقدری بودن به نحوی به ما کمک می کرد و بیشتر به ما اعتماد می شد و شاید اگر جواد شمقدری نبود به من در عبور از این خط قرمز ها اعتماد نمی شد. چه اتفاقی افتاد که از رشته متالوژی دانشگاه صنعتی شریف انصراف دادید و به تحصیل در رشته سینما دانشگاه تربیت مدرس مشغول شدید؟ هدفم از رفتن به تربیت مدرس، بالا بردن دانش خود نسبت به سینمای مستند در محضر اساتید این دانشگاه بود و پایان نامه بنده در مقطع کارشناسی ارشد مرتبط با مستند و تکنیک هایآان است و در واقع دانشگاه هدف دوم من بود. آموزش برای من رفتن به کلاس های خارج از دانشگاه بود و به نظر خودم قسمت بزرگی از آموزشم در خارج از دانشگاه بوده است، خیلی خرده گرفته شد که چرا با سابقه مهندسی به سراغ سینما رفتم و همین باعث شد که مدرک مهندسی را از دانشگاه صنعتی شریف بگیرم و علت آن هم جو جامعه بود، چون از دیدگاه من مدرک و دانشگاه ارتباط زیادی با توان فرد ندارند، خودم را مدیون اساتیدم می دانم که باعث شدند تا نگاه من نسبت به مستند حرفه ای تر باشد. به خاطر درآمد یا شهرت سینما نبود؟ به شهرت فکر نمی کردیم و اصلا قصد نداشتم جلوی دوربین حاضر شوم اما در کارهای بعدی با مشورت با آقای طالب زاده، این سبک را مؤثر دانستیم و مجبور شدم تا جلوی دوربین حاضر شوم اما در مورد درآمد، از روز اول واضح بود که با همان مدرک متالوژی صنعتی شریف می توانستم پول بیشتری به دست بیاورم و واقعا دغدغه های ما بود که به سمت مستند سازی رفتیم چرا که در آن سال ها بحث فتنه بود و خیلی برایم اهمیت داشت که نسبت به اطرافیانم مؤثر باشم، خدا را شکر الآن به وضعیت خوبی رسیده ایم و فیلم سازی صنعتی درآمدی است برای دغدغه هایمان. چرا میراث آلبرتا را ساختید ؟ یکی از دغدغه های ما مهاجرت دوستان و اطرافیان ما بود و به شکلی ما دچار دوگانگی شدیم، دوستانی که هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ استعداد افراد درخوری بودند به یکباره راهی کشور های خارجی می شدند و هدفمان بیان شرایط اسفناک مهاجرت در دانشگاه های کشور بود تا بلکه اثری داشته باشد و محیطی فراهم شود تا بچه ها به روشی، بیشتر به کشور خدمت کنند. ایده سی و سه سال سکوت از کجا به ذهن شما رسید ؟ این موضوع در تقابل غرب و شرق و تقابل این دو فرهنگ، که مهاجرت هم ذیل همین عنوان است برای ما موضوعیت پیدا کرد و اهمیت یافت، مهاجران عمدتا سوژه های دراماتیکی هستند و در بین آن ها به مهاجرینی برخوردیم که جانباز کشورمان بودند و به کشور های خارجی پناهنده شده بودند، کسی که برای کشورش از جان خود گذشته است و الآن به همان کشوری می رود که سلاح به دشمن کشورش اهدا می کرده است. مستند سی وسه سال سکوت بدون سانسور است؟ نسخه ای که در تلویزیون پخش شد، سانسور شده بود و قطعا دوست دارم که تلویزیون به حدی برسد که این مستند که انتقادی درون گفتمانی است را بدون سانسور پخش کند اما در عین حال توقع پخش بدون سانسور آن را نداشتم، نسخه اینترنتی عرضه شده بدون سانسور است اما در بعضی از مواقع مجبور به خود سانسوری شدم و بخشی از خاطرات با در نظر گرفتن مصلحت حذف شده است، مثل دست دادن دوزنده با چند زن که این صحنه سانسور شد و علتش این بود که وقتی که این اتفاق را دیدم آن را نادیده گرفتم؛ البته به نظر خودم اشتباه کردم و باید پیگیر می شدم. نظر خودتان در مورد مستند سی وسه سال سکوت چیست؟ از چند جنبه راضی کننده بود، آخرین مستند همیشه برایم راضی کننده تر است، از لحاظ روایی خیلی خوب بود، مستند گره دارد و رفته رفته پیچیده تر می شود، ساختار خیلی خوبی دارد، سبک فیلم متفاوت بود، سوژه جذابی داشت و این ها باعث شد فیلم دیده شود و بازخورد ها مرا راضی کرد و خدا را شکر می کنم بابت این که حرفی را زدم که درد دل خیلی از جانبازان و مردم است. نقدی به سینما دارید؟ بهتر است در مورد سینمای مستند صحبت کنم، قسمت اعظم نقد ها به مسئولین برمی گردد ومسئولین سینما و حتی مسئولین عالی رتبه را مدیون خون شهدا می دانم، نباید دستمزد مستند تا این حد پایین باشد، این سبک اثرگذارتر است و با دستمزد پایین بزرگترین جفا به مستند ساز می شود چراکه باعث می شود پنج مستند را همزمان بسازد تا هزینه روزمره خود را تأمین کند که مانع از تمرکز وی بر روی یک موضوع می شود یا اینکه منجر به آب بستن در مستند می شود. راهکار برای حل این مشکل چیست؟ هزینه کردن برای سریال هایی با محتوای تکراری بی مورد است و با هزینه های آن می توان مستند های درخشان ساخت و در مورد راهکار باید به بحث تقسیم بودجه و سیاست گذاری برای محصول رسانه ای اشاره کرد. وارد عرصه فیلم داستانی خواهید شد؟ می خواهم در سینما مستند بمانم اما الان این فضا پلی شده است برای فیلم داستانی. اگر بخواهید دوباره درباره محیط دانشگاه مستندی بسازید، موضوع آن چه خواهد بود؟ مستندی در حال ساخت داریم و دانشگاه جزء اصلی ترین دغدغه های ما است، دانشگاه ها مرتبط با نیاز های کشور نیست، دروسی مطالعه می شود که سرمایه زندگی نمی شود و توصیه ام به دانشجویان این است که خودشان را به دانشگاه محدود نکنند و در زمان تحصیل چیزی را یاد بگیرید که می توانید ان را توسعه دهید، یکی از معضلات دانشگاه های ما، پدیده مدرک گرایی است، مدرک می گیرند و مهارتی برای انجام کار ندارند در صورتی که باید به درون جامعه بروند و نیاز های آن را تأمین کنند. /24


پنجشنبه ، ۱۶مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایمنا]
[مشاهده در: www.imna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن