تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 19 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه گناهان گذشته كسى كه از روى ايمان و براى رسيدن به ثواب الهى معتكف شود، آمرزي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810287175




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مباهله؛ تبلور حقیقت در میدان آزمایش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مباهله؛ تبلور حقیقت در میدان آزمایش تهران- ایرنا- جریان مباهله حقانیت اسلام و حقیقت گفتارهای وحیانی رسول اکرم(ص) را بیش از پیش بر همگان آشکار کرد. این رخداد دلیلی روشن بر نبوت پیامبر(ص) بود و در تقویت ایمان مسلمانان و تضعیف روحیه ی منافقان و مخالفان تاثیری بسزا داشت.


واژه ی مباهله از «بَهل» گرفته شده و به معنی رها کردن و برداشتن قید و بند است و در معنای کلی، نفرین و لعنت تعریف می شود. به عمل افرادی که درباره ی موضوع های مهم مذهبی در یک مکان جمع می شوند و با دعا و تضرع به درگاه پروردگار، از او بخواهند که دروغ گو را رسوا سازد و مجازات کند، مباهله گویند.داستان مباهله در تاریخ اسلام هنگامی به وقوع پیوست که رسول خوبی ها در راستای انجام دادن رسالت و مسوولیت بزرگ خود مبنی بر دعوت همگان به دین و آیین اسلام، با نامه و فرستادگانی به کشورهای مختلف، ندای حق پرستی و یکتاپرستی را در جهان طنین انداز کرد. یکی از سرزمین هایی که حضرت محمد(ص) مردم آن سامان را به مذهب نجات بخش اسلام دعوت کرد، نجران یکی از شهرهای منطقه ی حجاز بود که در مرز یمن قرار داشت. در صدر اسلام، ساکنان آن مکان مسیحی بودند تا این که در سال دهم هجری، پیامبر اسلام(ص)، خالد بن ولید را مامور کرد تا آنها را به اسلام دعوت کند که گروه بسیاری مسلمان شدند، اما عده ای نیز در آیین خویش باقی ماندند.حضرت محمد(ص) بار دیگر در نامه ای به بزرگان نجران، رسالت خویش را اعلام کرد، در بخشی از این نامه آمده بود: «به نام خداوند یگانه؛ خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب. از محمد پیامبر و فرستاده خداوند متعال به بزرگ ترین روحانی مسیحیان نجران. من شما را از پرستش بندگان به پرستش خداوند یکتا دعوت می کنم. اگر می خواهید مسلمان شوید و اگر اسلام را نمی پذیرید باید جزیه بدهید و گرنه به شما اعلان جنگ می دهم.»اسقف نجران پس از خواندن نوشته پیامبر، نمایندگانی را برای بررسی این امر، به سرزمین مسلمانان فرستاد؛ کاروانی از میهمانان ناآشنا در حالی که لباس های بلند مشکی برتن داشتند و به گردن شان صلیب آویخته، کلاه هایی جواهرنشان بر سر گذاشته و زنجیرهای طلا به کمر بسته بودند، وارد شهر مدینه شدند.آنان بعد از آن که به محضر پیامبر(ص) رسیدند، گفتند: شما چه ادعایی دارید؟ حضرت محمد(ص) فرمودند: «من مردم را به آیین توحید دعوت می کنم و از آنان می خواهم که شهادت بدهند خدایی جز خدای یگانه وجود ندارد و من پیامبر خدا هستم.» چون آنها از پذیرش حق سرباز زدند، در همان لحظه، آیه ی 61 سوره آل عمران نازل شد که «ای پیامبر! به آنان بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم؛ شما هم فرزندان خود را؛ ما زنان خویش را و شما هم زنان خود را؛ ما نفوس خود را بیاوریم شما هم نفوس خود را؛ سپس طرفین را نفرین کنیم و بگوییم خدا لعنت کند هر کسی را که دروغ می‏گوید»نمایندگان نجران بعد از شنیدن این آیه، گفتند: «این کاری منصفانه است.» زمان مراسم مباهله، بیست و چهارم ذی الحجه و مکان آن صحرای بیرون مدینه تعیین شد. در جلسه ای که مسیحیان نجران تشکیل دادند به این نتیجه رسیدند که «اگر پیامبر، فردا با عده ای از یاران و اصحابش برای مباهله آمد، ما هم با او مباهله می کنیم و او به طور قطع پیامبر خدا نیست؛ اما اگر با خاندانش برای مباهله حضور یافت، ما نباید به این کار دست بزنیم؛ زیرا اگر او خاندان نزدیکش را برای این کار انتخاب کند و حاضر شود آنها را فدا نماید، حتما او پیامبر است و در ادعایش راستگو است.» صبح روز بعد، نمایندگان نجران آمدند و در محل از پیش مشخص شده ایستادند و منتظر ورود رسول اکرم(ص) شدند. ناگهان دیدند در حالی که پیامبر(ص) کودکی را در آغوش گرفته است و دست خردسال دیگری را در دست دارد؛ زن و مردی پشت سر او گام برمی دارند و با ایمان و اطمینان به پیش می آیند.روحانیان نجران از افرادی که برای تماشای مباهله آمده بودند، پرسیدند: اینها چه نسبتی با محمد(ص) دارند؟ آنان پاسخ دادند: آن مرد علی بن ابیطالب(ع)، داماد ایشان و آن زن، فاطمه(س) دختر حضرت محمد(ص) است و آن کودکان حسن و حسین، فرزندان آنان هستند.نمایندگان نجران با دیدن این منظره آشفته و پریشان شدند؛ به طوری که رئیس آنان گفت: «من عذاب را در چند قدمی خود احساس می کنم؛ زیرا او به راه خود ایمان راسخ دارد وگرنه هیچ گاه فردی که در کار خود تردید داشته باشد، عزیزان و نور چشمان خود را در معرض عذاب الهی قرار نمی دهد. اگر با این وضع دست به نفرین برداریم، تمام ما نابود خواهیم شد و تا روز قیامت یک نفر نصرانی روی زمین باقی نخواهد ماند و نام کلیسا از حافظه تاریخ محو خواهد شد.»آنان عاجزانه اظهار داشتند: «ای ابوالقاسم! ما مباهله نمی کنیم، تو دین خود را داشته باش و اجازه بده ما هم به دین خود باقی بمانیم.»پیامبر(ص) فرمودند:«خیر، اگر حاضر به مباهله نیستید، مسلمان شوید.» اسقف گفت:«خیر، مسلمان نمی شویم و چون توانایی جنگ نداریم، همچون دیگر اهل کتاب جزیه می دهیم. سپس حضرت محمد(ص) پذیرفتند.»بدین ترتیب این رویداد بزرگ در تاریخ اسلام، درسی بزرگ برای دشمنان و منافقان بود و به عنوان گواهی راستین بر فضیلت و برتری خاندان رسول خدا و اثبات حقانیت دین اسلام محسوب می شود.در پایان به گزیده ای از سخنان امامان معصوم(ع) در ارتباط با مباهله می پردازیم:در حدیثی از امام حسن(ع) نقل شده است که ایشان فرمود:«...در آن وقت که کافران نجران گفتار جدم را منکر شده و با او جدل کردند. در این وقت جدم رسول خدا(ص) پدرم را از «انفس» و من و برادرم حسین را از «بنین» و فاطمه مادرم را از «نساء» (انتخاب کرده) با خود برد، پس ماییم اهل و گوشت و خون و جان او، و ما از اوییم و او از ماست.»در روایت دیگری از امام رضا(ع) آمده است که مأمون روزی پرسید: بزرگترین فضیلتی را که برای امیرالمومنان است و قرآن بر آن دلالت دارد برای من بگو. ایشان فرمود:«فضیلت او در مباهله است که در آیه شریفه «فمن حاجک فیه من بعد ماجاءک…» اشاره شده است.» *گروه اطلاع رسانی پژوهشم**2059**2002**9131



15/07/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن