تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820766197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احياي درياچه اروميه يکي از اولويت‌هاي جدي دولت يازدهم است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ مهر ۱۳۹۴ (۲۰:۱۲ب.ظ)
احياي درياچه اروميه يکي از اولويت‌هاي جدي دولت يازدهم است موج - وزير نيرو با بيان اين که احياي درياچه اروميه يکي از اولويت‌هاي جدي دولت يازدهم است، گفت: 27 راهکار اجرايي براي احياي اين درياچه برنامه ريزي شده است.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون)، حميد چيت چيان، وزير نيرو، در مراسم کلنگ زني حفاري مکانيزه انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه، اظهار داشت: ايران کشوري است که به طور طبيعي با مساله کم‌آبي مواجه بوده و است، اما؛ طي سال‌هاي گذشته موضوع خشک‌سالي نيز به ان اضافه شده است.
وي گفت: به همين دليل مسأله آب در کشور بسيار حياتي و حاد است و طرح احياي درياچه اروميه نيز از همان ابتدا در دستور کار دولت يازدهم بوده و هم اکنون نيز به طور جدي پيگيري مي‌شود.
مقام عالي وزارت نيرو ادامه داد: از آنجا که اين درياچه در شرايط سخت و ناگواري قرار دارد، از آغاز فعاليت دولت يازدهم کارگروهي براي نجات اين درياچه تشکيل شد و دولت با تمام توان و استفاده از دانش و تجربيات ساير کشورها براي حل اين معضل اقدام کرده و از متخصصان کشورهاي مختلف نظير آمريکا، آلمان، روسيه و ژاپن در اين خصوص کمک گرفت.
چيت چيان با اشاره به نشستي که به همين منظور در اروپا برگزار شد، خاطرنشان کرد: در اين نشست به جمع‌بندي بزرگي رسيديم که حاصل آن تصويب 27 راهکار مهم براي احياي درياچه بود.
وزير نيرو از انتقال آب از سد کاني سيب به عنوان يکي از طرح‌هاي برجسته براي نجات درياچه اروميه ياد کرد و با بيان اينکه يکي از دغدغه‌هاي رهبر معظم انقلاب مسأله آب در کشور است، ادامه داد: رئيس جمهور در نامه‌اي به مقام معظم رهبري شرح مبسوطي در خصوص پروژه‌هاي آبي با موضوع کم‌آبي، به منظور تخصيص اعتبار لازم ارسال کرد که ماحصل آن اعتباري 10 ميليارد دلاري بود که از صندوق توسعه ملي براي اجراي اين طرح در اختيار دولت قرار گرفت.
درياچه اروميه که تا نيمه‌هاي دهه 70 پرآب بود و حتي براي وارد نشدن آب به جاده‌ها حاشيه‌اي از دژ خاکي جلوي آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش ميزان بارش و افزايش مصرف آب به خصوص در بخش کشاورزي روبرو و روز به روز از ميزان آب آن کاسته شد، به طوري که اکنون فقط يک شانزدهم سطح حداکثري و يک هفتم سطح تراز آبي اکولوژيک آب در اين درياچه باقي مانده است.
اجرايي کردن راهکارها براي احياي اين درياچه با شروع به کار دولت يازدهم به عنوان يکي از نخستين طرح‌هاي تصويبي مطرح و با مسووليت معاون اول رئيس جمهوري ستادي براي احياي آن تشکيل و فعاليت خود را آغاز کرد.
با اجراي راهکارهاي 26 گانه قرار است در سال آبي 1403 تراز آبي درياچه اروميه به سطح اکولوژيک برسد.
تراز اکولوژيک درياچه اروميه 1274.1 متر و تراز فعلي آب درياچه حدود 1270.64 متر از سطح آب‌هاي آزاد است.
شايان ذکر است؛ يکي از برنامه‌هاي احياي درياچه اروميه انتقال آب از سد کاني سيب به درياچه اروميه است و اين سد آخرين نقطه‌اي است که مي‌شود به صورت ثقلي و در کانال‌هاي روباز، آب را به درياچه اروميه انتقال داد؛ چرا که بقيه پروژه‌ها به علت ارتفاع سطح نياز به پمپاژ آب چند صد متري دارند و يک هزينه دايمي بهره‌برداري را نيز در بر مي‌گيرند.
در اين طرح از حوضه مجاور رودخانه «بادين آباد» که 300 ميليون مترمکعب آب با يک کانال انحرافي 5.9 کيلومتري به پشت سد کاني سيب منتقل مي‌شود.
مجموع اين آب‌ها با رهاسازي نياز زيست محيطي که در آن محدوده وجود دارد، حدود 650 ميليون مترمکعب آب از پشت مخزن سد کاني سيب را به حوضه درياچه اروميه منتقل مي‌کند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن