تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غذا خوردن نزد مصيبت‏زدگان و با خرج آنان، از رفتارهاى جاهليت است و سنّت پيامبر صلى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802726228




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران در رسانه به روايت اساتيد ارتباطات


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۷ق.ظ)
بحران در رسانه به روايت اساتيد ارتباطات موج- نشست تخصصي «رسانه و بحران» با حضور اساتيد شناخته شده حوزه ارتباطات و فعالان رسانه ظهر ديروز 13مهر در محل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزي رسانه‌ها برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري موج، سيزدهمين نشست تخصصي دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه‌ها، با حضور صاحب‌نظران، فعالان مطبوعاتي و دست‌اندرکاران حوزه رسانه در محل اين دفتر برگزار شد.
در اين نشست حسن نمکدوست استاد دانشگاه، دکتر يونس شکرخواه استاد دانشگاه تهران، اکبر نصراللهي، عضو هيات مديره دانشگاه آزاد، اردشير زابلي‌زاده، رئيس دانشکده ارتباطات دانشکده صدا و سيما و محمد فرنود و علي فريدوني به عنوان عکاسان خبري و بين‌المللي و افشين قالي‌نژاد خبرنگار آزاد حضور داشتند.

ما تنبل هستيم
در ابتداي اين نشست يونس شکرخواه اظهار داشت: يک روزنامه‌نگار براي همه شرايط بايد آمادگي داشته باشد و هيچ چيز در مواقع بحران آمادگي اتاق خبر در يک رسانه را نفي نمي‌کند. ما روزنامه‌نگاران متاسفانه تنبل هستيم يعني نه مي‌خوانيم، نه وقت مي‌گذاريم و با توجه به ضريب اهميت موضوع به آن بها نمي‌دهيم.
وي ادامه داد: روزنامه‌نگاري بحران بدون سابقه بحران‌هاي گذشته فايده‌اي ندارد ضمن اينکه در دواير بعدي بايد به آينده نيز نگاه کرد و اينکه بحران فعلي به کجا مي‌رود. وي افزود: حلقه حرفه‌اي سخت در روزنامه‌نگاري بحران ورود به بحران است. ما بايد با اخلاق جلو برويم و بحران‌ها را در ضمن کار روزنامه‌نگاري سياسي نکنيم.

بهشت روزنامه نگاري بحران
بنابراين گزارش، محمد سلطاني‌فر نيز در بخشي از اين نشست با اشاره به وضعيت بغرنج منطقه خاورميانه گفت: اين منطقه بحراني‌ترين منطقه جهان و به تعبير خود روزنامه نگاران، بهشت روزنامه نگاري بحران است.
جنگ‌هاي اول و دوم خليج فارس، حضور طولاني مدت طالبان در افغانستان، اوضاع ترکيه و موضوع داعش، شواهدي است بر اين مدعا.
وي همچنين با اشاره به فاجعه منا از نبود رويکرد مشخص خبري و تحليلي در انعکاس اين مسئله بحران ساز در رسانه‌هاي ايران ابراز تأسف کرد و گفت: ما حتي تا به امروز نتوانستيم ۴ صفحه فتوفيچر درباره اين فاجعه تهيه کنيم و متاسفانه بايد گفت روزنامه نگاري بحران ما پشت سر روزنامه نگاري شهروندي قرار گرفته است.
مديرکل دفتر مطالعات و برنامه ريزي رسانه‌ها همچنين با بيان اينکه روزنامه نگاري بحران صرفاً انعکاس اتفاقات يک بحران نيست گفت: روزنامه نگاري بحران مي‌تواند حتي بحران را کنترل کند و اميد به ادامه حيات را در ميان شهروندان افزايش دهد. همان طور که مي‌تواند شکلي فاجعه بار به آن ببخشد.

آمادگي بحران در ميان روزنامه نگاران وجود ندارد
در ادامه اين نشست حسن نمکدوست تهراني، مدير مرکز مطالعات همشهري ضمن اعلام مخالفت با تعبير بهشت روزنامه نگاران بحران براي منطقه خاورميانه از سوي سلطاني فر گفت: کساني که فعاليت اطلاع رساني و روزنامه نگاري را در اين‌گونه فجايع انجام داده‌اند مي‌دانند که اين تعبير اصلاً درست نيست بلکه اين جا جهنم روزنامه نگاري بحران است و کسي که شاهد اين صحنه‌ها است و ما قطعاً جزو رنج کشيده‌ترين افراد دنيا هستيم.
وي با بيان اينکه بايد بين روزنامه نگاري بين المللي، روزنامه نگاري جنگ و روزنامه‌نگاري بحران تفاوت قائل شد آن‌ها را موقعيت‌هاي بحراني پيش بيني نشده اي توصيف کرد که روزنامه نگاران بايد براي مواجه شدن با آن از همه نوع آمادگي اعم از جسمي، روحي، رواني و دانشي برخوردار باشند و در ادامه گفت: متاسفانه اين نوع آمادگي اساساً در ميان روزنامه نگاران ما وجود ندارد و حتي بحث آن هم مطرح نيست.
مدير مرکز مطالعات همشهري با طرح اين سؤال که سمت و سوي روزنامه نگاري بحران چيست؟ گفت: روزنامه‌نگاري بحران بايد کمک کند که به سهم خودش از ابعاد آسيب‌هاي ناشي از بحران بکاهد و تا حد امکان به حجم کمک‌ها بيفزايد. روزنامه نگاران بحران در زمان وقوع اين بحران‌ها بايد بدانند که آن زمان ديگر بحث رقابت رسانه‌اي مطرح نيست و به عنوان مثال اگر همکار رسانه اي‌شان در رسانه ديگر امکان ارسال عکس و يا خبر را از آن بحران ندارد، بايد به او کمک کنند؛ چراکه موضوع اصلي کمک به حل مسئله است نه رقابت رسانه اي.
وي ادامه داد: يکي از مهم‌ترين عرصه‌هاي رفتار اخلاق حرفه اي در صحنه‌هاي روزنامه نگاري بحران صورت مي‌گيرد. اين که آيا ما مي‌رويم در دل فاجعه تا از کشته شدگان و از زخمي‌ها بهره برداري کنيم براي آنکه معروف شويم و تيراژ روزنامه مان را بالا ببريم يا مي‌رويم آنجا تا ارتباطات و رسانه‌ها به کمک حل مساله بيايند؟
اهميت سرعت گفتمان سازي بر سرعت انتشار
بر اساس اين گزارش، اردشير زابلي‌زاده نيز در بخشي از اين نشست اظهار داشت: به نظر در موضوع رسانه و بحران بايد به بحران طبقه‌بندي شده اشاره کنيم چرا که نمي‌توان مدل رسانه‌اي جنگ را شبيه مدل رسانه‌اي زلزله ارائه داد. زابلي‌زاده افزود: من با اين نظر که تصاوير منا براي حفظ کرامت انساني نبايد به صورت فعلي منتشر مي‌شد مخالفم چرا که اگر تصوير قربانيان منتشر نمي‌شد سندي وجود نداشت و احساسات عمومي اين‌گونه با آن درگير نمي‌شد.
رئيس دانشکده ارتباطات دانشگاه صدا و سيما خاطرنشان کرد: به اعتقاد من امروزه سرعت انتشار مهم نيست بلکه سرعت گفتمان‌سازي مهم و محور مرکزي خبر مهم است که رسانه‌هاي مهم دنيا را به دنبال خود بکشاند. يکي از مشکلات ما در بحران‌ها واژه‌سازي و مدل‌سازي است و بايد نگاه پيوست‌کاري داشته باشيم تا کار قوي ارائه شود.
وي در خصوص اشاره يکي از خبرنگاران به تصاويري که از قربانيان حج سال 66 منتشر شد و تاثيرات آن بر روح و روان عموم مردم گفت: در آن زمان سعودي‌ها حضور دوربين را در محل حادثه ممنوع کردند و مي‌خواستند ماجرا را به گونه‌اي ديگر جلوه دهند و ما نيز به عنوان مديران بحران در آن زمان مجبور بوديم آن تصاوير را براي روشنگري بيشتر منتشر کنيم.

ايران نيازمند روزنامه نگاري بحران
اکبر نصراللهي عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي نيز در بخشي ديگر از اين نشست اظهار داشت: کشور ما در معرض انواع بحران‌هاست و همين موضوع باعث مي‌شود بيش از ساير کشورها به روزنامه‌نگاري بحران احتياج داشته باشيم.
وي افزود: رسانه ابزار مديريت بحران است که در اين بحث براي ما اهميت بيشتري پيدا مي‌کند؛ چراکه خود رسانه‌ها مي‌توانند بحران‌زا يا بحران‌زدا باشند. مراجعه مردم در زمان بحران به رسانه‌ها بيشتر مي‌شود و اگر رسانه‌ها نتوانند نياز مخاطبان را تأمين کنند باعث مخاطب‌گريزي مي‌شود و همين موضوع خود مي‌تواند بحران ايجاد کند.
وي افزود: رسانه مي‌تواند بحران را در کشور به فرصت تبديل کند اما ما از پيش‌بيني بحران‌ها غافليم. در صورتي که بسياري از آن‌ها قابل پيش‌بيني است.
ما در خود آمادگي لازم ايجاد نمي‌کنيم و بعد از وقوع بحران تازه يادمان مي‌افتد که چه کنيم. مساله ديگر اين است که در بحران‌ها رسانه‌ها از تجربيات يکديگر استفاده نمي‌کنند و به طور مثال بحران‌هاي ملي و عاطفي تبديل به بحران‌هاي سياسي مي‌شوند.
نصراللهي با اشاره به فاجعه منا و کشته شدن 5 هزار نفر از مسلمانان در اين فاجعه گفت: در اين فاجعه دوقطبي‌هاي متعددي داشتيم که در شرايط کنوني زمان پرداختن به آن‌ها نبود و متاسفانه درک لازم از اين موضوع در رسانه‌ها وجود نداشت. رسانه براي جذب مخاطب و اثرگذاري نبايد از موضوعات بهره‌برداري سياسي کند.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي در مورد اشاره يکي از خبرنگاران به گذشت يک سال از حادثه اسيدپاشي در اصفهان و عملکرد رسانه‌ها در پرداختن به اين موضوع گفت: اين ماجرا در 23 مهر سال گذشته در خبرگزاري ايسنا منتشر شد و بعد از آن از حالت محلي به ملي و بين‌المللي تبديل شد که دو گروه روزنامه‌نگاران و مسوولان قضايي مقصر بودند.
وي ادامه داد: به دليل غفلت و محدوديتي که براي روزنامه‌نگاران ايجاد شد اين موضوع، به موضوعي ملي و بين‌المللي تبديل شد در صورتي که اگر خبرنگاران و مسوولان به هم اعتماد متقابل داشتند و به يکديگر کمک مي‌کردند اين موضوع در همان سطح محلي محدود مي‌شد و بايد بدانيم که نبايد موضوعات محلي به بحران‌هاي ملي و بين‌المللي تبديل شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن