تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، بزرگ‏ترين ـ فرمود ـ يا با عظمت‏ترين نام خداوند است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815734403




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صنعتي‌ها و تبديل بيمار به جنايتكار!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صنعتي‌ها و تبديل بيمار به جنايتكار!
نویسنده : محمدرضا هاديلو 
يك‌بار ديگر بحث اعتياد در مدارس بر سر زبان‌ها افتاد و اين‌بار رئيس سازمان بهزيستي كشور در شرايطي به اين موضوع پرداخت كه معتقد بود آموزش و پرورش زير بار نمي‌رود.
با كمال تأسف وضع اعتياد و استفاده از مواد‌ مخدر طبيعي و صنعتي در ايران به حدي رسيده كه هر مسئول و تصميم‌گيرنده‌اي مي‌خواهد در مورد آن صحبت كند، از فاجعه‌اي بزرگ سخن به ميان مي‌راند.
بر‌اساس گزارش سازمان بهزيستي كشور در رابطه با اعتياد و حواشي آن در كشور مشخص شده بيش از نيمي از طلاق‌ها، 25 درصد آمارهاي همسرآزاري و كودك‌آزاري و 35 درصد از جرايم به اين بلاي خانمانسوز مربوط است.
اين در شرايطي است كه در حال حاضر آمار معتادان سرگردان در خيابان‌ها حدود 120 هزار نفر اعلام شده است.
اما نكته حائز اهميت گرايش افراد از مصرف مواد مخدر سنتي به مواد مخدر صنعتي است كه به گفته كارشناسان هم اكنون شيشه به عنوان پرمصرف‌ترين ماده مخدر در جامعه در حال رواج است. از سوي ديگر آمار اعتياد زنان و دختران نيز رو به گسترش است.
وقتي رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌گويد «دارويي مانند «متادون» سالانه بالغ بر 500 ميليارد تومان در ايران چرخه قاچاق دارد»، آن وقت است كه بايد به ضعف سيستم‌هاي نظارتي اذعان كرد.
با اينكه در بند 5 سياست كلي مبارزه با مواد مخدر آمده است كه مصرف مواد مخدر، روان‌گردان‌ها و پيش‌سازهاي آنها جز در موارد علمي، پزشكي، صنعتي و برنامه‌هاي مصوب درمان و كاهش آسيب جرم است و همچنين در ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها نيز معتادان مكلف شده‌اند كه با مراجعه به مراكز مجاز دولتي، غير‌دولتي يا خصوصي و همچنين سازمان‌هاي مردم‌نهاد در جهت درمان و كاهش آسيب اقدام به ترك اعتياد كنند اما معتاداني كه مبادرت به درمان يا ترك نكنند مجرمند، اما باز هم گروه زيادي در تلاشند تا معتاد را بيمار معرفي كنند، به خصوص در وضعيتي كه مصرف‌كنندگان مواد مخدر صنعتي دست به جناياتي فجيع مي‌زنند، معلوم نيست چه سنخيتي بين بيمار و جنايتكار وجود دارد؟
امروز دستگاه‌هاي مسئول آنقدر با كمبود بودجه و وظايف متعدد مواجه هستند كه امر مهمي مانند اعتياد در ميان قيل و قال‌هايشان گم شده است. سند اين ادعا همين بس كه سرانه پيشگيري از اعتياد در دنيا سالانه 20دلار اما اين ميزان در كشورمان نيم دلار است.
به همين خاطر و با مروري بر آمار و ارقام موجود در مورد معتادان و با در نظر گرفتن تغييرات شتابان مانند تغيير الگوي مصرف، تغييرات جنسيتي و سني در زمينه مصرف مواد بايد اذعان كرد كه اولويت اصلي سازمان‌ها و نهادهاي فعال در اين عرصه بايد پيشگيري باشد و همه سازوكارها معطوف به اين بخش شود. حال اگر سازوكارها كفايت نمي‌كند، حتماً مي‌بايست درصدد ايجاد منابع پايدار ديگري بود.
به عقيده كارشناسان، درك مشترك از تعريف مديريت مصرف، استفاده از مواد مخدر روان‌گردان سبك يا سنگين، معتادان خياباني بي‌خانمان، نوع ماده مصرفي، سن مصرف‌كننده، پيشگيري، بخش خصوصي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد از نكات كليدي بوده و عواملي چون دسترسي آسان به دارو براي معتادان، بيمه معتادان، كاهش آسيب‌ها، جلوگيري از قاچاق دارو از طريق تغيير قيمت، سهميه‌ها، هولوگرام و سامانه الكترونيكي و همچنين توجه ويژه به عطاري‌ها و بالا بردن ماندگاري در درمان را مي‌توان از نكات كليدي در مسير حل مشكل اعتياد در كشور در نظر داشت.
به هرحال بايد پذيرفت كه با تغيير الگوي مصرف مواد از گياهي به صنعتي، نوع جرايم معتادان هم تغيير كرده است و به جرئت مي‌توان گفت مصرف‌كنندگان مواد مخدر صنعتي به يك جنايتكار تبديل مي‌شوند كه در اين وضعيت صحبت از بيمار بودن يك معتاد قابل‌پذيرش نيست. پس يا بايد با جنايتكاران برخورد كرد يا چاره‌اي براي اين درد انديشيد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن