تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810027792




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهر تاييد شکست عربستان در خاورميانه با حضور روسيه در سوريه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۲ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۰ق.ظ)
مهر تاييد شکست عربستان در خاورميانه با حضور روسيه در سوريه موج - گروه اقتصاد سياسي
از زماني که جنگنده هاي روسي پروازهاي خود را عليه تروريسم از يک پايگاه هوايي در سوريه آغاز کردند، منتقدان غربي خواسته خود براي کنار رفتن و حذف بشار اسد از قدرت را کنار نهادند اما در همين ميان برخي از مخالفان مداخله روسيه، اقدام مسکو را يک عمل تحريک آميز در اين کشور جنگ زده توصيف مي کنند.
در همين ميان، قدرت هاي منطقه بدون جنجال و در سکوت با حمايت هاي موثر مانند منابع مالي، تسليحات و ساير منابع مورد نياز از گروه هاي شورشي عليه نيروهاي دولتي دمشق حمايت کرده اند. آن ها براي رسيدن به هدف هاي خود سرمايه گذاري سنگيني را انجام مي دهند. زيرا کشورهاي حامي تروريست بخشي از مبارزه را مقابله با نفوذ رو به توسعه ايران در منطقه مي دانند.
در يک هفته اي که از بمباران بمب افکن هاي روسيه در سوريه مي گذرد، اين کشورها تصريح کرده اند که دست کم متعهد به کنار زدن بشار اسد باقي خواهند ماند. اين در حالي است که مسکو تلاش دارد اسد را در قدرت حفظ کند.
در همين راستا عادل الجبير، وزر امور خارجه عربستان، چند ساعت قبل از اولين پرواز جنگنده هاي روسيه هشدار داد هيچ آينده اي براي اسد در سوريه وجود ندارد. وي همچنين تاکيد اگر رئيس جمهور روسيه انتقال سياسي را قبول مي کرد، اين کشور دچار جنگ نمي شد.
همچنين يکي از اعضاي ارشد شوراي اروپا گفت: مداخله روسيه در سوريه يک شکست بزرگ براي کشورهاي حامي مخالفان يعني قطر، عرستان و ترکيه است که به احتمال زياد اين وضعيت با پاسخ قوي و شديد آنها روبرو خواهد شد.
از اين رو ضمن تاکيد تحليلگران بر نيت عربستان بر حذف اسد از ابتداي آغاز جنگ در سوريه، يکي از کارشناسان مرکز تحقيقات و مطالعات اسلامي در رياض تاکيد کرد هيچ نشانه اي در مورد احتمال تغيير موضع پادشاهان سعودي در مورد سوريه ديده نمي شود. وي همچنين افزود: رياض و متحدان منطقه اي بر اين باور هستند که افزايش حمايت هاي اخير ايران و روسيه تنها منطقه را بي ثبات تر مي کند.
در همين رابطه تحليلگران عنوان مي کنند رياض از شورشيان در جنوب سوريه و ترکيه و قطر از شورشيان شمال مانند گروه احرارالشام حمايت مي کنند.
ضمن آنکه يک تحليل گر عرب نيز با اشاره به احتمال افزايش هماهنگي ميان گروه هاي پر نفوذ شورشي در سوريه، گفت نگراني از سقوط اسد و وجود خلا قدرت باعث شد متحدين بر روي مساله انتقال سياسي متمرکز شوند اما مداخله روسيه محاسبات را تغيير داد. وي همچنين افزود ميان رياض، دوحه و آنکارا در سوريه هماهنگي بالايي وجود دارد.
اگرچه ترکيه به دليل آشفتگي داخلي، موضوع تکرار انتخابات پارلماني و نقش آتش بس با پ.ک.ک از ميزان تمرکزش بر سوريه کم شد اما قطر و عربستان اراده سياسي زيادي براي پاسخ به مسکو دارند. هرچند که اين در شرايطي است که عربستان و قطر در جنگ طولاني و سنگين در يمن درگير شده اند و همين اقدام باعث شده بخشي از منابع نظامي و مالي آن ها در اين کشور هزينه شود.
با اين حال اين سوال مطرح است که آيا عربستان با توجه به تحولات منطقه شورشيان را به سلاح پيچيده مجهز مي کند؟ يک تحليلگر اروپايي در اين رابطه با اشاره به تمايل پادشاه جديد عربستان به اقدامات قاطع گفت در صورتي که ايران موقعيت محکمي در سوريه به دست آورد رياض دست به واکنش قوي تري خواهد زد.
البته بعيد به نظر مي رسد اين کشور نيروي نظامي زميني به سوريه بفرستد زيرا ارتش عربستان هم اکنون در يمن درگير است. ضمن آن که از ديد حسن حسن، يک نويسنده و کارشناس سياسي عرب، سوريه براي عربستان تهديد امنيتي مستقيم محسوب نمي شود اما يمن به دليل پذيرش سال ها هژموني رياض، حساسيت زيادي براي اين کشور دارد. به ويژه آن که اگر ايران آنجا بخواهد فعال باشد.
از اين رو وي بهترين پاسخ به مداخله روسيه را تعامل با شورشيان و حمايت از آنها براي ايجاد تعادل در روي زمين مي داند. زيرا از اين طريق مسکو متوجه محدوديت هاي خود خواهد شد و احتمالا دست به تغيير رويکرد خواهد زد. اما مبارزه منطقه اي گسترده تر براي نفوذ ميان عربستان و ايران باعث مي شود رياض هزينه هاي بيشتري در فاصله زيادي از مرزهايش بپردازد.
در همين راستا مقامات سعودي نگران هستند که به واسطه توافق هسته اي ميان آمريکا و ايران و پنج کشور ديگر، واشنگتن از استراتژي مهار تهران دست بکشد.
به همين دليل طبق نظر برخي کارشناسان بعد از دست يابي به توافق هسته اي، تنش در منطقه بيشتر شد. زيرا رياض گمان مي کند ايالات متحده و ساير کشورهاي بين المللي ديگر به دنبال مهار ايران نيستند.
در اين راستا دانيل لوي، تحليلگر مسائل خاورميانه و شمال افريقا در روابط خارجي شوراي اروپا عنوان کرد خطراتي در مورد افزايش تشديد تنش در سوريه ديده مي شود و عربستان و ايران در نقاط مهمي از منطقه در حالت رويارويي به سر مي برند و در اين ميان چه کسي به عنوان ميانجي عمل خواهد کرد.
وي با اشاره به اين مساله تاکيد دارد که نه آمريکايي ها و نه روس ها نمي توانند چنين نقشي را بر عهده بگيرند. ضمن آنکه ايران و عربستان نيز روابط سياسي مناسبي با هم ندارد. از اين رو دانيل لوي حرکت منطقه را به سمت نقطه خطرناکي پيش بيني مي کند.
اما با اين همه، آنچه در اين ميان وجود دارد که در تحليل کارشناسان غرب از قلم افتاده است، ناتواني ايالات متحده براي شکل دهي به نظم خاورميانه و اعمال نياتش است. اين کشور در عراق هم تبديل به يک متغيير غير تعيين کننده شده است. زيرا شاهد هستيم که مسکو، تهران و دمشق با تشکيل کميته مرکزي هماهنگي، تلاش دارند وضعيت امنيتي را در عراق سامان دهند.
در اين راستا عربستان اگرچه مجهز به منابع مالي سرشاري است اما بيش از چهار سال نبرد در سوريه نشان داد، لجستيک به عنوان تنها پارامتر راه به جايي نخواهد برد. جنگ يمن نيز شاهد مثال اين مدعا است.

*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن