تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798434623




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت میخواست در 14 استان کشور کشت برنج را ممنوع کند/ نحوه و زمان خرید تضمینی مناسب نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: متاسفانه دولت در چند روز گذشته قیمت خرید تضمینی برنج پر محصول را، برای شهریور سال 95 اعلام کرده است. خب این نشان دهنده عدم هماهنگی در وزارت کشاورزی و مجموعه دولت است .

به گزارش تراز ، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور، درباره تاثیرات بحران کم آبی بر میزان تولید برنج کشور، به خبرنگار تراز گفت: وزارت جهاد کشاورزی در یک تصمیم گیری عجولانه در زمستان سال گذشته اعلام کرد که سال 94 کشت برنج در 14 استان کشورممنوع می شود. ما در انجمن برنج به این موضوع اعتراض کرده و اعلام کردیم: طبق قانون فقط مجلس می تواند ممنوعیت کشت محصولی را اعلام کند. وی در ادامه با بیان اینکه مجلس هم هرگز چنین کاری نمی کند چرا که در بین تمام محصولات زراعی و باغی در ایران فقط عدم کشت خشخاش آن هم بنا به دلایل شرعی در مجلس تصویب شده است گفت: از طرفی دولت نیز، طبق قانون بدون مصوبه مجلس نمی تواند کشت برنج را ممنوع کند.
وی افزود: در نهایت وزارت جهاد کشاورزی حرف ما را قبول و به جای ممنوعیت کشت برنج به محدودیت کشت آن راضی شد. اشتباه بزرگی که وزارت کشاورزی انجام داد این بود که این کار باید به صورت یک حرکت فرهنگی و با یک کار آموزشی و ترویجی، انجام می شد. اما متاسفانه سازمان ترویج و آموزش کشاورزی ما در چند سال گذشته، به ضعیف ترین وضعیت خود تبدیل شده است . یعنی الان، صراحتا می توان گفت: در کشور نه سازمان ترویج کشاورزی و نه سازمان آموزش کشاورزی داریم. بنابراین، موضوع فوق در دستگاه های اجرایی وزارت کشاورزی مانند معاونت زراعت این وزارتخانه دنبال شده و چون آنها پایه فرهنگی ، آموزشی و ترویجی ندارند این اشتباهات رخ داده و کشت برنج را روزی ممنوع و روز دیگر محدود می کنند.
شایق ادامه داد: ولی در مجموع اگر این مسئله با یک حرکت آموزشی ، ترویجی انجام می شد قطعا کشاورزان تفهیم می شدند که اگر با مصرف 12 هزار متر مکعب آب در هکتار مثلا در بخشی از اصفهان یا ایلام و خوزستان برنج بکارند می توانند به جای یک هکتار برنج که 12 هزار متر مکعب آب مصرف می کند. کشت دیگری انجام دهند که 4 برابر میزان برنج کاشته شود و مصرف آب آن یک چهارم این میزان باشد. منتهی وزارت کشاورزی این کار را نکرد و در نتیجه یک سردرگمی ایجاد شد و کشاورزان نیزبه خاطر نگاه دستوری وزارت کشاورزی به آن ها، لج کرده و زیر بار کشت جایگزین نرفتند.
دبیر انجمن برنج خاطرنشان کرد: اگر به شما بگویند با داشتن چند فرزند به جای زندگی در یک آپارتمان 50 متری در فرمانیه بهتر است دو محل پایین تر آپارتمانی 150 متری داشته باشید تا هر کدام از فرزندانتان نیز اتاقی مجزا داشته باشند، اگر شما تفهیم و توجیه شوید قطعا این فکر اشتباه که من، ولو با 50 مترآپارتمان حتما باید در فرمانیه زندگی کنم از سرتان بیرون می آید. منتهی اگر کسی به شما به زور بگوید که شما نمی توانید در فرمانیه زندگی کنید و باید حتما به محله دیگری بروید. خب شما قبول نکرده و می گویید: زندگی خودم است و دوست دارم در اینجا و یک آپارتمان 50 متری زندگی کنم. این قضیه درست مثل ماجرای پیش آمده برای برنج است. اگرچه کاشت برنج اقتصادی بوده و به صرفه است ولی اگر شما به کشاورز بگو.یید با نکاشتن برنج توسط شما، این امکان ایجاد می شود که کشاورز گندم کار یا ذرت کار به جای یک هکتار برنج شما در جای دیگر 4 هکتار ذرت یا گندم کشت کند.
علیزاده شایق گفت: شما فکر نکنید در سال 94 سطح کشت برنج توسط کشاورزان کاهش یافت. بلکه کشاورز در همان 630 هزار هکتاری را که هر سال برنج می کاشت این کار را ادامه داد اما بعد از گذشت دوهفته چون باران نبارید و آبی نیز وجود نداشت. بخشی از این برنج ها خشک شد و به سطح کاشت کمتری رسیدیم. وگرنه این به معنای همکاری کشاورزان نبود اتفاقا کشاورزان به هیچ وجه با وزارت کشاورزی همکاری نکردند. چون هیچ وقت توسط وزارت کشاورزی توجیه نشدند که چرا باید برنج نکارند.
وی ادامه داد: متاسفانه این تفهیم و توجیه تا امروز هم اتفاق نیفتاده است و متاسفانه در حال حاضر ما ترویج و آموزش کشاورزی نداریم. هنوز هم دیر نشده و با برگزاری کلاس های آموزشی و از طریق تبلیغات و اقدامات آموزشی از رادیو و تلویزیون می توان کشاورزان را توجیه کرد.
دبیر انجمن برنج درباره کاهش میزان تولید برنج با اجرای طرح محدودیت کشت به تراز گفت: قطعا اجرای این طرح میزان تولید برنج کشور را کاهش خواهد داد منتهی وزارت کشاورزی معتقد است: ما کشت برنج را به گیلان، مازندران و بخشی از استان گلستان محدود می کنیم اما برای اینکه میزان محدودیت کشت در سایر استان ها جبران شود. در این استان ها اقداماتی خواهیم کرد تا کشاورزان تشویق شوند که به توسعه کشت اقلام پر محصول که تولید بیشتری دارند بپردازند
وی خاطر نشان کرد: متاسفانه دولت در چند روز گذشته قیمت خرید تضمینی برنج پر محصول را، برای شهریور سال 95 اعلام کرده است. خب این نشان دهنده عدم هماهنگی در وزارت کشاورزی و مجموعه دولت است . بله ما می توانیم کاهش سطح زیر کشت استان ها را با توسعه کاشت اقلام پر محصول در گیلان و مازندران جبران کنیم . اما آیا نباید از کشت و تولید اقلام پر محصول حمایت کرد؟ وقتی ما با کشاورزی که ارقام پر محصول کاشته است چنین رفتاری داریم چگونه می توان توقع داشت سطح زیر کشت اقلام پر محصول بالا برود؟
علیزاده گفت: جالب است بدانید در مورد زراعت و سال های زراعی برای مثال می گویند: سال زراعی 95- 94 ، یعنی محصولی مانند گندم در مهر 94 کاشته ودر خرداد 95 برداشت می شود. خیلی از محصولات کشاورزی اینگونه هستند که در یک سال کاشت و در سال دیگر برداشت می شوند. نکته جالب این جاست که وزارت جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی برنج سال 96 – 95 را اعلام کرده است. در حالی که برنج در فروردین کاشته و در مرداد ماه برداشت می شود یعنی هم کاشت و هم برداشت برنج در یک سال اتفاق می افتد. نکته ظریف این است که دولت رسما اعلام کرده من برنج سال 96- 95 را به این قیمت می خرم. در واقع به جای یک فصل، دو فصل زراعی را اعلام کرده است. یعنی آقایان حتی زمان کاشت و برداشت برنج را هم نمی دانند و گمان کرده اند برنج هم مانند سایر محصولات کشاورزی در طول یک سال زراعی کاشت و برداشت می شود. این موضوع نشان می دهد کسانی که این کار را کرده و برای برنج کشور برنامه ریزی و قیمت گذاری می کنند اصلا نمی دانند برنج چیست!
وی ضمن انتقاد از نحوه و زمان قیمت گذاری خرید تضمینی برنج گفت: مجلس قانونی تصویب کرده است که طی آن باید نرخ خرید تضمینی در شهریورماه مشخص شود. اما در همین قانون گفته شده است قیمت خرید تضمینی باید 1 ماه قبل از کشت آن محصول اعلام شود و چون یک ماه قبل از کشت اکثر محصولات کشاورزی شهریور ماه است. آقایان در وزارت کشاورزی، برنج را نیز با سایر محصولات یکی کردند.
علیزاده در خاتمه خاطر نشان کرد: البته بخشی از این موضوع به دلیل وجود تناقض در این قانون است. شما نمی توانید قیمت خرید تضمینی را شهریور ماه اعلام کنید و از طرفی هم بگویید این کار باید یک ماه قبل از کشت اتفاق بیفتد. این دو مورد باهم مغایر هستند. چرا که یک ماه قبل از کشت برخی از محصولات شهریور نیست.





زمانبندی انتشار: 12 مهر 1394 - 09:09





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن