تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814675701




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بابک زنجاني به فساد في الارض متهم شد / ذکر مکرر نام خواهران متهم توسط نماينده دادستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۹:۵۹ب.ظ)
در نخستين جلسه دادگاه متهم نفتي؛ بابک زنجاني به فساد في الارض متهم شد / ذکر مکرر نام خواهران متهم توسط نماينده دادستان موج - دادگاه بزرگترين متهم مالي کشور درحالي بدون حتي يک روز تاخير برگزار شد که در جلسه نخست علاوه بر حضور يک نماينده از مجلس، وارد آمدن اتهام فساد في الارض براي متهم و به ميان آمدن نام خواهران بابک زنجاني از جمله وقايع اين جلسه بود.
به گزارش خبرگزاري موج، بالاخره بعد از روزها انتظار، بابک زنجاني به دادگاه آمد تا پيش روي قاضي جوابگوي اتهاماتي باشد که بابتش 2 سال را در زندان سپري کرده است.

زنجاني که صبح امروز (شنبه) از طريق يک دستگاه پرشيا مشکي رنگي که با اسکورت گسترده اي همراهي مي شد به دادگاه انقلاب آورده شد، هنوز لباس هاي راه راه آبي رنگ زندان را بر تن داشت.

وي که به نظر مي رسيد شب گذشته خواب راحتي را داشته و وضعيتش در زندان اوين مساعد است درحالي وارد دادگاه بررسي اعمالش شد که برخلاف اعلام قبلي مبني بر علني بودن دادگاه، خبرنگاران و عکاسان اجازه ورود به جلسه را پيدا نکردند.

حضور يک نماينده در دادگاه
البته نخستين جلسه بزرگترين متهم مالي کشور يک مهمان ويژه هم داشت. دهدشتي نماينده مردم آبادان و عضو کميسيون انرژي مجلس تنها نماينده مجلسي بود که در اين جلسه حاضر شد. وي در همين ارتباط اعلام کرد: براي حضور بنده در دادگاه دعوتي به عمل نيامده بود اما از آنجايي که از طريق رسانه ها اعلام شده بود دادگاه اين متهم علني برگزار مي شود در دادگاه حاضر شده ام.

نماينده مردم آبادان در مجلس نهم شوراي اسلامي با بيان اينکه از گذشته در جريان پرونده اختلاس بابک زنجاني بوده در ارزيابي خود نسبت به اولين جلسه دادگاه اين متهم، اظهار داشت: دو سالي بود که خبري از روند پيگيري قضايي پرونده بابک زنجاني خبري نداشتيم به اين جهت علاقه مند بودم بدانم روند قضايي به چه نحوي صورت گرفته بود. به نظر رسيد که کيفر خواست دقيق، کامل و مفصلي تهيه شده است.

وي ادامه داد: جاي اميدواري دارد که قوه قضاييه با دقت روي پرونده سنگين و مهمي و تاريخي کار کرده است البته بايد صبر کرد تمام کيفر خواست قرائت شود، دفاعيات موکلين خوانده شود.

اين نماينده به مهم ترين بخش هاي کيفر خواست پرونده بابک زنجاني که در دادگاه قرائت شده بود اشاره کرد و گفت: در بخشي از کيفر خواست به نکاتي اشاره شد که کميته مجلس در زمينه پرونده بابک زنجاني به آن رسيده بود البته ما با جزييات و دقيق تر ديده شده بود.

دهدشتي ادامه داد: با اين حال در کيفر خواست به پيچيدگي پرونده اشاره شده و حتي در بخشي از آن به اطلاعاتي که زنجاني حتي در زندان رد و بدل مي کرد نيز تاکيد شده است. اين نکات نشان مي دهد که جاي اميدواري دارد که در نهايت اين پرونده در قوه قضاييه به نتيجه خواهد رسيد.

عضو کميسيون انرژي در مجلس شوراي اسلامي توضيح داد: متولي پرونده بابک زنجاني قوه قضاييه است اما از آنجايي که دو سال پيش به مدت شش ماه اين پرونده در مجلس و کميسيون انرژي پيگيري مي شد، بعد از ورود ما به اين ماجرا، قوه قضاييه نيز به طور جدي وارد تخلفات شد.

دهدشتي با بيان اينکه چند باري از مسوولان قوه قضاييه براي ارائه گزارشي در خصوص روند پرونده بابک زنجاني دعوت شده بود، گفت: در خواست داشتيم کميته ويژه بررسي پرونده زنجاني در مجلس ملاقاتي با اين متهم داشته باشد که چنين اتفاقي هم رخ نداد.

وي افزود: دادگاه بعدي بابک زنجاني فردا ساعت هشت و نيم صبح خواهد بود و اگر صحن علني دستور مهمي نداشته باشند بنده حتما در جلسه دادگاه حضور پيدا خواهم کرد.

فساد في الارض اتهام اصلي زنجاني
اينطور که در دادگاه اعلام شد، کيفرخواست براي سه نفر و در 237 صفحه تنظيم شده و بر اساس اين کيفرخواست اتهامات بابک زنجاني افساد في الارض، کلاهبرداري از شرکت ملي نفت، جعل 24 فقره اسناد بانکي، پول شويي و نشر اکاذيب است.

براساس کيفرخواست 237 صفحه اي که نجفي معاون دادستان تهران شروع به قرائت آن کرد، بدهکار نفتي در موارد متعددي با تغيير شماره شناسنامه و نام پدر نسبت به گشايش حساب‌هاي بانکي اقدام کرده است.

وي افزود: اتهامات متهم رديف اول، 28 آبان 93 با شکايت وزارت نفت ثبت شد، همچنين به موجب مشارکت در اخلال نظام ارزي و شکايت‌هايي از سازمان تأمين اجتماعي و بانک مسکن متهم موجب تعقيب در شعبه 26 ناحيه بازپرسي دولت قرار گرفت.

معاون دادستان تهران تصريح کرد: شعبه بازپرسي بيش از 40 نوبت فرد را مورد بازرسي قرار داد و 200 فرد مطلع پيرامون شرکت‌هاي متهم به اين شعبه فراخوانده شدند.

نماينده دادستان تهران در رابطه با زمينه اقدامات مجرمانه متهم نفتي به بحث ناشي از تحريم‌ها، شبکه مالي بانک‌ها و شرکت‌هاي نفتي و همچنين سيستم نرم افزاري اشاره کرد و گفت: در زمان تحريم تمامي بانک‌ها به جز چند بانک در ليست تحريم قرار گرفتند. همچنين ارتباط سوئيفتي بانک‌هاي ايراني با ساير بانک ها قطع بود به همين دليل متهم رديف اول درصدد برآمد که سيستم نرم افزاري طراحي کند.

وي افزود: زنجاني بانکي را در مالزي افتتاح و راه اندازي کرد اما عملاً از دفتر تهران اين بانک عمليات انجام مي‌داد.

نماينده دادستان تهران گفت: بررسي سوابق سوئيفتي نشان مي‌دهد هيچکدام از پيام‌ها واقعي نبوده وهمگي جعلي بوده‌اند، به گونه‌اي که کارمندان زنجاني متن پبام‌ها را به صورت از پيش تعيين شده درسيستم خود داشته‌اند، همچنين درمدت فعاليت زنجاني پيام‌هاي سوئيفتي ميان بانک انصار، مسکن، صادرات، توسعه و تعدادي بانک ديگر رد و بدل شده که فقط در يک فقره و براي خريد يک جرثقيل پيام صحيح منتشر شده و مابقي جعلي است.

نقش خواهران بابک زنجاني
اما علاوه بر بابک زنجاني دو خواهر وي نيز که نامشان در کيفرخواست در چند نوبت ذکر شده اند نيز در دادگاه حاضر بودند.

معاون دادستان تهران در ادامه قرائت کيفرخواست بابک زنجاني گفت: متهم از طريق کارمندان زندان اوين با بيرون از زندان ارتباط برقرار کرده و از طريق فردي با خواهرش ارتباط مي‌گيرد، متهم در زمان تحقيقات نيز دست از جعل برنداشته است.

وي تصريح کرد: متهم از طريق خواهرش «بهاره زنجاني» با خارج از زندان در ارتباط بوده و در رابطه با شرکت مذکور متهم از خواهرش درخواست مي‌کند تا به کارمندان شرکت بگويد در پرينت‌هاي شرکت آي وان تغييراتي را ايجاد کنند و سپس آنها را به بازپرس ارائه دهند. لذا به نظر مي‌رسد متهم در مرحله بازداشت نيز به دنبال جعل اسناد بوده است.

معاون دادستان تهران به نامه متهم رديف اول پرونده نفتي به خواهرش اشاره کرد و گفت: وي در اين نامه به خواهرش گفته است: «ديگر با خانم چ ارتباط نگير از اينجا خبر مي‌رسد به بازپرس کلي اطلاعات داده است.»

تا اينجا که سه ساعت از نخستين دادگاه رسيدگي به اتهامات بابک زنجاني گذشته بود، معاون دادستان توانست تنها 65 صفحه از کيفرخواست 237 صفحه اي وي را در جلسه بخواند که اگر روال به همين صورت بخواهد ادامه پيدا کند چيزي نزديک به 4 جلسه ديگر لازم است براي اتمام قرائت اين کيفرخواست.

اينطور که اعلام شد جلسه بعدي دادگاه بزرگترين متهم مالي کشور، فردا (يکشنبه) ساعت 8:30 صبح در شعبه 15 دادگاه انقلاب و به رياست قاضي صلواتي برگزار مي‌شود.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن