واضح آرشیو وب فارسی:ام بی ای نیوز: ام بی ای نیوز: اعتراض برای هر کسی معنای خودش را دارد و با توجه به کوچکی یا بزرگی موضوع و همین طور روحیه ی مسالمت جو یا سرسخت افراد، شکل ابراز آن متفاوت می شود. اما در هر صورت فرد معترض کسی است که در عین هیجان و گاه برافروختگی خود را کمی بالاتر از بقیه می نشاند زیرا برای تغییر وضع موجود، ایستادگی کرده است. علی ملاقلی پور از آدم هایی است که به زبان دیگری اعتراض می کند و برای دفاع از فیلم اش با کتانی قرمز وسط زمین فوتبال می دود تا اسم اش هزاران بار جست و جو شود و مردم برای خرید بلیط قندون جهیزیه به سینماهایی که تعدادشان کم شده بروند. او که بعد از این اتفاق با نام بازاریابی چریکی آشنا شده و درباره اش خوانده است می گوید:"پریدن من وسط زمین از روی اجبار و برای نجات فیلم ام بود. قندون جهیزیه در هفته ی دوم اکران بود و فروش قابل قبولی داشت. تماشاچی ها فیلم را دوست داشتند و در هفته ی دوم نمایش تعدادشان رو به رشد بود. و این تعداد روبه رشد یعنی تماشاچی ها خوب اطلاع رسانی کرده و بازاریابی سینه به سینه انجام داده بودند. به ما اعلام کرده بودند که ممکن است چند سانس از فیلم کم شود. اما چند سانس با این تعداد کنونی و تعداد سالن که از نمایش ما کم شد، تفاوت دارد. بالای هفت یا هشت سانس و همین طور سالن در تهران و چند تا از سالن های شهرستان هم حذف شد. رسم این است که وقتی فیلمی فروش خوبی دارد و مثلا در هفته ی دوم بهتر می فروشد نه تنها تعداد سینماهای نمایش دهنده را کم نمی کنند بلکه سینماهای دیگر هم درخواست می کنند. فیلم ما در بین فیلم های روی پرده، بیش ترین ضرر را کرد زیرا دو هفته از اکران اش گذشته بود و در بخش سینمای مستقل بود. من سال ها است در سینما بوده ام، سیزده سال دستیار بوده ام و در سی فیلم دستیار کارگردان، برنامه ریز و ساخت فیلم کوتاه و ... بوده ام و می دانم وقتی سالن را بگیرند پس دادنی در کار نیست. پس به شکل جدیدی از اعتراض فکر کردم که بُعد گسترده تری داشته باشد. به این نتیجه رسیدم که اعتراض در مطبوعات و از کانال های مرسوم پاسخ نمی دهد و کسی نمی شنود. در فیلم نامه ی بعدی ام شخصیت فیلم برای یک حرکت اعتراضی و تبلیغاتی در جریان یک بازی وسط زمین فوتبال وارد می شود. فیلم بعدی را فراموش کردم و فقط به نجات قندون جهیزیه فکر کردم. محافظه کاری با آینده نگری فرق دارد و خیلی وقت ها این محافظه کاری باعث می شود که به موقع اعتراض نکنیم. سانس ها که برنمی گشت، باید فریادم اعتراض ام را به گوش مسئولان می رساندم و این لطمه جبران می شد. ورزش را می شناختم و قبلا به طور حرفه ای فوتبال بازی می کردم و مدتی هم خبرنگار ورزشی بوده ام و برای همین ورزش را برای اعتراض انتخاب کردم. با همه ی برخوردها آماده بودم. نزدیک ترین بازی، بازی ستارگان ایران و جهان بود و پر بود از خبرنگار... چشم های زیادی این بازی را می دید. به تمام برخوردهای بعد فکر کردم اما دفاع از فیلم و حق آن از من مهم تر بود. خیلی هیجان داشتم در آن لحظه... اعتراض من فقط در دفاع از حق فیلم ام بود و حتی در مقابل فیلم دیگری نایستاده بودم. به خودم گفتم اگر حرف ام حق باشد حتما جواب می گیرم." او در پاسخ به این سوال که چه قدر به تبلیغ نام خودش و مشهور شدن فکر می کرده می گوید:"اگر قرار بود مشهور بشوم راه های آسان تری وجود داشت نه این که با جیمی جامپ... اگر به دنبال شهرت بودم بازیگر می شدم که برای من و با توجه به موقعیت پدرم، خیلی هم آسان بود.. بعد از این اتفاق تقریبا 150 مصاحبه داشتم و تقریبا در تمام روزنامه ها در مورد فیلم من نوشته شد، این اتفاقی روی فروش فیلم تاثیر خوبی گذاشت." او که از تحقیقات با عنوان "هواشناسی" نام می بَرَد، می گوید "براساس هواشناسی های انجام شده فروش فیلم بالا رفته است." علی ملاقلی پور جدای از جیمی جامپ شدن و تبلیغ چریکی فیلم اش در زمین فوتبال، کارگردانی است که خودش تراکت های قندون جهیزیه را در خیابان ها و اتوبان ها بین مردم پخش می کند؛ باز هم روشی نامتعارف برای تبلیغ فیلم:"من از همان ابتدا برنامه ای برای فروش و تبلیغ فیلم نوشته بودم. بنابراین راه های فروش را با توجه به مخاطب، سینما و نیاز روز نوشتم. یکی از راه ها پخش تراکت در مناطق شلوغ و پرجمعیت بود که خودم انجام می دادم. البته در فضای مجازی هم کارهای زیادی کرده ایم. در تبلیغ فیلم از تمام پتانسیل های موجود یعنی دوستان و خانواده استفاده کردم. یکی دیگر از کارهایی که برای بازاریابی و فروش فیلم کردم این بود که به شماره تلفن هایی که در نیازمندی های هم شهری وجود داشت، پیامک می فرستادم و مردم را به تماشای فیلم دعوت می کردم. فیلم های بخش خصوصی بعد از تولید فیلم، پول کمی برای هزینه در بخش تبلیغات دارند و من باید خودم برای فروش فیلم کار می کردم. به کار خودم ایمان زیادی داشتم، اگر ایمان نداشتم الان در حال برنامه ریزی برای تولید فیلم بعدی ام بودم. یکی از بزرگ ترین معایب فیلم سازی در کشور ما این است که وقتی فیلم می سازیم می خواهیم در تولید سود کنیم و پخش برای ما مهم نیست. درصورتی که پخش خیلی مهم است و فیلم را باید به سوددهی رساند. من به "هواشناسی" اعتقاد دارم و بیرون از خانه تمام لحظات را به صحبت با مردم درمورد موضوعات مورد علاقه و نظرشان در مورد فیلم ام می گذرانم، نقدهای فیلم را می خوانم، مثبت و منفی چون فیلم بعدی را باید با توجه به همین نظرها بسازم." mbanews.ir - نازنین کی نژاد شنبه 11 مهر 1394
شنبه ، ۱۱مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ام بی ای نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]