تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798527677




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقابله با خرافات را یاد بگیرید!


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: معمولاً خرافات ریشه در گرایش‌های درونی یا باطنی فرد دارد
مقابله با خرافات یک بار کسی در ملاقات با برنده جایزه نوبل فیزیک، نیلز بوهر، از وی پرسیده بود که «آقای واقعا شما معتقدید که نعل اسبی که سردر خانه روستایی تان آویخته شده، خوش شانسی می آورد؟» البته که بوهر گفت: «خیر.» «اما من فکر می کنم خوش شانسی می آورد چه بدان اعتقاد داشته باشید چه نداشته باشید.»اگر فیزیک دانی مثل بوهر نتوانسته در برابر خرافه مقاومت کند، آیا کس دیگری می تواند؟ اخیرا در یک مطالعه دریافته اند حتی فیزیک دانان، شیمی دانان و زمین شناسان دانشگاه ام آی تی و دانشگاه های برجسته دیگر، به طور غریزی تمایل دارند برای حوادث طبیعی، یک غایت (هدفی از قبل معلوم) بتراشند.در این تحقیق، وقتی محققان، دانشمندان را در منگنه زمانی می گذاشتند (با این استدلال که این شرایط می تواند تعصبات مخفی شده اشخاص را آشکار کند)، احتمال تایید جمله ای مثل «درختان اکسیژن تولید می کنند با این هدف که حیوانات آن را تنفس کنند» از سوی دانشمندان، دو برابر زمانی بود که وقت کافی داشتند تا دقیق تر پاسخ بدهند. [به زبان ساده تر، یعنی وقتی دانشمندان ذهنیات مخفی شان را رو می کنند معلوم می شود که آنها هم باور دارند درختان، از جایی طوری تنظیم شده اند که برای سایر جانداران هوا تولید کنند.]چنین ذهنیاتی ممکن است ریشه دار باشند: اخیرا یک مطالعه دیگر نشان داد که صرف نظر از والدین، بچه های پنج تا هفت ساله، بر اساس تعصبات ذهنی ترجیح می دهند [علت] وقایع را طوری توضیح دهند که «درس عبرتی» دربر داشته باشد؛ مثل این: «خانه فلان بچه در آتش سوخت تا یاد بگیرد که دیگر با آتش بازی نکند.»حتی به نظر می رسد که خداناباورها هم از یک «قدرت بزرگتر» در هراسند. سال گذشته، یک تحقیق نشان داد که بی اعتقادها-یی که خودشان گفته اند خدا را قبول ندارند - وقتی عبارتی را فریاد بزنند که [در آن] از خدا بطلبند کارهای ترس آوری کند (مثلا «خدا اگه راست می گی پدر و مادر ما رو غرق کن»)، احساساتی می شوند و قلب شان تندتند می زند؛ آنها [در چنین مواقعی] درست به اندازه مومنان استرس می گیرند.به نظر می رسد اعتقاد به روح نیز گسترده است. یک روانکاو نشان داده یک سوم مردمی که می گفتند آگاهی و فهم آدمی با مرگ به انتها می رسد، علت فکرها و احساسات مداوم شان را به کاراکترهای داستان های افسانه ای نسبت داده اند، حتی پس از اینکه آن کاراکترها مرده اند.به نظر، در زمان هایی که ما به یاد مرگ خودمان می افتیم ناخودآگاه بیشتر با اعتقادات مذهبی حرف می زنیم - حتی آنهایی که بی پرده پوشی می گویند به خدا باوری ندارند. در یک تحقیق وقتی آدم ها درباره مرگ و میر چیزی نوشتند، میان لغاتی که برای موجودات فراطبیعی (مثل خداوند، روح یا دوزخ) استفاده می شوند و مترادف های کلمه «واقعی» (صحیح یا حقیقی) پیوند بیشتری برقرار کردند. این تاثیر نوشتن درباره مرگ، میان مسیحیان و مردمی که خودشان را غیرمذهبی می خواندند به یک اندازه بود.تفکر فراطبیعی، نتیجه ناآگاهی یا تلقینات نیست؛ چنین به نظر می رسد که این [نوع تفکر] اثر جانبی تلاش ذهن ما برای سازگاری با اجتماع است. ما نیت های مان (برای کارها و امور) را همانقدر به جهان طبیعی نسبت می دهیم که به اجتماع نسبت می دهیم.اتفاقا یک مقاله جدید از سوی یک آزمایشگاه در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گزارش کرد که مطالعه شوندگان، حین قضاوت درباره دیگران، بهتر خودشان را رو می کنند. آنها در چنین موقعیتی خیلی قوی تر به خدا، امور فراطبیعی و این مفهوم که زندگی هدفی دارد، معتقد بودند. ضمنا یکی از معدود راه های رسیدن به آتئیسم (خداناباوری) می تواند اوتیسم (ناتوانی ذهنی) باشد. همین آزمایشگاه دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافت که هر چه کسی بیشتر صفات اوتیستی داشته باشد، احتمال کمتری دارد که به خدا اعتقاد داشته باشد.»ترس هم یکی دیگر از رانه های خردگریزی است. در پژوهشی در بریتانیا، از دانشجویان خواسته شد برخوردی با یک مدعی جادوگری را تصور کنند که پیشنهاد می دهد آنها را طلسمکند. حدود نیمی از آنها گفتند فردی که دانشمند باشد باید بی هیچ ترسی این چالش را قبول کند (چون جادو و جمبل واقعی نیست) اما همه شان گفتند که اگر دقیقا خودشان در چنان موقعیتی بودند این پیشنهاد را نمی پذیرفتند. (یعنی از احتمال طلسم شدن ترسیده بودند.)مجله روشناخبار مرتبط :عامل گسترش خرافات در جامعه چرا برخی به فال و خرافات عقیده دارند؟خرافات بسيار شايع درمورد بارداري



جمعه 10 مهر 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن