تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814810680




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرنوشت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس نهم چه خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سرنوشت لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در مجلس نهم چه خواهد شد؟
لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان مدتی است روی میز کمیسیون حقوقی مجلس قرار دارد، حال باید دید که در ماه‌های پایانی کار مجلس نهم سرنوشت این لایحه چه خواهد شد.

لایحه حمایت از کودکان/کمک به کودکان برای پیشگیری از آسیب های ثانویه
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان" بنا به پیشنهاد قوه‌قضاییه در جلسه نهم مرداد 1390 هیئت وزیران وقت تصویب و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان ابتدا در کمیته تخصصی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی بررسی و کلیات آن تصویب شد، هم اکنون نیز اعضای این کمیسیون در حال بررسی جزییات این لایحه هستند.


این لایحه در راستای کاهش خطرات و جبران آسیب‌های ناشی از جرم برای کودک و نوجوان در معرض خطر یا بزه‌دیده هم اکنون در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال بررسی است که در صورت تصویب نهایی آن، دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان در قوه قضاییه تشکیل می‌شود.


لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در 49 ماده و 4 فصل تهیه شده است که در سرفصل‌های آن به موضوعاتی همچون تعاریف، تشکیلات، جرائم و مجازات‌ها و تحقیق، رسیدگی و تدابیر حمایتی پرداخته شده است.



اما دانستن این نکته ضروری است که زمان اقدام سمبلیک برای کارهایی همچون بیمه درمان کودکان کار و خیابان گذشته است، طبق کنوانسیون حمایت از حقوق کودک که افراد زیر 18 سال کودک محسوب می‌شوند باید به همه کودکان رسیدگی شود، متاسفانه تاکنون اقدام موثری انجام نشده است.
براساس ماده 24 پیمان نامه حقوق کودک، دولت موظف به فراهم کردن بالاترین استانداردهای بهداشتی و درمانی برای کودکان است و هیچ کودکی نباید از حق دسترسی به چنین خدماتی محروم بماند. اساسی‌ترین کار در دست داشتن آماری صحیح برای دسته‌بندی کودکان کار و خیابان برای سنجش نیازهای آنها است، گروهی به دلیل فقر اقتصادی خانواده مجبور به کارند، گروهی دیگر در کنار خانواده نیستند و مجبورند برای آنان کسب درآمد کنند، همچنین گروهی دیگر هم کودکانی هستند که به اسم "کودکان کولی" شناخته شده‌اند و درکی از نیازها جز پول ندارند، این کودکان از نظر فرهنگی نیاز متفاوتی با سایر کودکان و نیازمند برنامه‌ریزی جداگانه هستند. نیازهای اولیه کودکان کار و خیابان در خانواده برطرف نمی‌شود و تا زمانی که بررسی ما از شرایط به شکلی گنگ است به نتیجه‌ای نمی‌رسیم مگر اینکه آمار دقیقی از آنها داشته باشیم و براساس آن مشخص کنیم چه تعدادی به دلیل فقر اقتصادی به خیابان‌ها آمده‌اند و این افراد به شکلی باید زیر پوشش حمایتی دولت قرار گیرند.
در آخرین سال دولت اصلاحات و با تشکیل وزارت رفاه طرح بیمه کودکان کار و خیابانی در دستور کار هیئت‌دولت قرار گرفت و عده‌ای از کودکان به صورت سمبلیک بیمه شدند. در آن زمان وزارت رفاه تاکید داشت کودکان کار حتما بیمه باشند تا بخشی از مشکلاتشان حل شود اما با تغییر دولت و شرایط جدید این طرح از دستور کار خارج شد. سرانجام بر اساس اجرای اصل یکصدو بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست در جلسه علنی( 10 مهرماه سال 92) به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، که شامل، تمام افرادی که به سن هجده سال تمام شمسی نرسیده­‌اند، از حمایت­‌های مذکور در این قانون بهره­‌مند می­‌شوند؛  تقصير در انجام تکالیفی از قبيل تأمین نیازهای اساسی و ضروری کودک و نوجوان یا وظايف مربوط به حضانت، ولایت، قیمومت، وصایت، سرپرستی و تربیت آنان توسط هر یک از والدین، اولیاء یا سرپرستان قانونی و يا نظارت و مراقبت توسط هر شخصی که مراقبت از كودك و نوجوان بر عهدۀ او است؛ هرگونه فعل یا ترک فعل عمدی که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی يا اجتماعی کودک و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد، از قبيل ضرب و جرح، محبوس كردن، سوء استفاده جنسی، توهين و تهديد نسبت به كودک يا نوجوان، يا قرار دادن او در شرايط سخت و غير متعارف؛ بكارگيری غيرقانونی يا عدم رعايت شرايط قانونی استخدام كودك و نوجوان و یا وادار کردن یا گماردن او به كار يا خدمتی که برای سلامت جسمی، روانی، اخلاقی يا اجتماعی او خطرناک باشد و يا موجب محرومیت او از تحصیل شود؛ هر گونه اقدام يا معامله‌ای كه به موجب آن كودك يا نوجوان در ازای پرداخت وجه و يا ساير موارد و امتيازات به ديگری منتقل می‌شود؛ هرگونه بكارگيری و یا وادار كردن كودك و نوجوان در فعالیت­‌های جنسی برای خود يا ديگری و ...  است.بر اساس این لایحه این سازمانه‌ها مسئول رسیدگی به کودکان کار هستند: دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان قوه‌قضاییه، سازمان­‌ها و نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان، سازمان بهزیستی كل کشور، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سازمان زندان‌­ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت کار و امور اجتماعی، شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور، وزارت کشور و سازمان ثبت احوال، مراکز درمانی اعم از دولتی و خصوصیی واحدهای حمایت، وکلا، مشاوران، مددکاران اجتماعی و يا ساير متخصصان مربوط، در ضمن نهادهای مرتبط با کودکان و نوجوانان موضوع این قانون، باید تمهیداتی اتخاذ کنند تا اقدامات حمایتی آنها موجب افشای اسرار کودک و نوجوان نشود."محمدعلی اسفنانی" سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس در رابطه با بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوان در کمیسیون متبوع خود به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون حقوقی و قضایی مورد بررسی قرار دارد، کلیات این لایحه تصویب شده و جزئیات آن در جلسات کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.وی معتقد است؛ در این لایحه قرار است تمام قوانین حمایت از کودکان و نوجوانان در یک جا جمع شده و به صورت قانون مدون جهت حمایت از این قشر اجرایی شود. پرده آخر


باتوجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی کار مجلس نهم، باید دید که آیا با گذشت چند سال از بررسی لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان این مهم به سرانجام خواهد رسید یا به طور ناتمام در بایگانی باقی خواهد ماند؟


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

اسفنانی: بررسی جزئیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان روی میز کمیسیون حقوقی مجلس
غضنفرآبادی: بررسی موادی از "لایحه حمایت از کودکان" در جلسه امروز کمیسیون حقوقی
کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان تصویب شد
نشست اعضای کمیسیون اصل 90 با مسئولان وزارت خارجه/ ادامه بررسی برجام در کمیسیون امنیت ملی





۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن