محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828658787
چرا حضرت ابراهیم (ع) در اواخر عمر به امامت رسید؟
واضح آرشیو وب فارسی:وارث: حضرت ابراهیم با آن همه عظمت شخصیتی و شخصیت برجسته توحیدی که داشتند آن همه امتحان های دشوار را پشت سر می گذارند و عاقبت در دوران کهولت به مقام امامت می رسند که نشان دهنده عظمت مقام امامت است.وارث: " شما می بینید که حضرت ابراهیم علیه السلام مقام رسالت را داشتند، اولوالعزم بودند و مقام خلّت و خلیل اللهی داشتند اما در اواخر عمر شریف شان به مقام امامت هم می رسند. همچنان که آیه 124 سوره بقره تصریح می کند: "وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین / - به خاطر آورید- هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود و او به خوبى از عهده این آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم. ابراهیم عرض کرد: از دودمان من (نیز امامانى قرار بده). خداوند فرمود: پیمان من، به ستمکاران نمى رسد."این آیه اولا نشان می دهد که حضرت ابراهیم با آن همه عظمت شخصیتی و شخصیت برجسته توحیدی که داشتند آن همه امتحان های دشوار را پشت سر می گذارند و عاقبت در دوران کهولت به مقام امامت می رسند که نشان دهنده عظمت مقام امامت است و در ثانی خداوند در برابر خواست او می فرماید: مقام امامت به ظالمان نمی رسد، یعنی کسی که از اول عمر تا آخر عمر به خداوند، خود و مردم کوچک ترین ظلمی مرتکب شده باشد به این جایگاه نخواهد رسید." اگرچه اصل امامت، مهم ترین و بنیادین ترین باور شیعیان است اما بدون تعارف بدنه جامعه و حتی نخبگان ما دچار فقر معرفتی در این باره اند. سلسله گفتگوها و مطالب سرویس "قرآن و معارف" تلاش دارد از زبان کارشناسان به غنای معرفتی در فضای رسانه و تبلیغ بیفزاید. آنچه در ادامه می آید بخش اول گفتگوی ما با حجت الاسلام و المسلمین امیر گلپور، کارشناس مباحث دینی است. اگرچه اصل امامت در تشیع یک اصل بنیادین و غیر قابل انکار است اما از آن طرف هم می بینیم که امروز بدنه جامعه ما دچار یک فقر آگاهی و معرفتی در این باره است و ضعف ها مشهود به نظر می رسد. تصور می کنم برای آغاز بحث مناسب باشد که از جایگاه امامت در نظام هستی سخن به میان بیاوریم و در ادامه جزیی تر به موضوع توجه داشته باشیم؟ برای واکاوی این بحث اول از همه باید بدانیم که این بحث ظریف و دشوار است و بنده هم در حد و حدود و وسع محدود علمی ام به این سوال پاسخ می دهم. ببینید خداوند متعال چون صاحب مقام غیب الغیوب است روی زمین نمی آید و وارد عرصه نمی شود پس قطعا او جانشینی بر روی زمین دارد که به واسطه آن جانشین خودش را معرفی می کند و در این میان معصومین علیهم السلام این نقش را در نظام هستی عهده دار شده اند. همچنان که در دعای ابوحمزه می فرماید: "انت دللتنی علیک / تو دلالت نمودی مرا بر خودت." این شناخت از خدا در میان معصومین(ع) وجود داشته و آن ها به دنبال این بودند که این معرفت و شناخت را در میان انسان ها رواج دهند. اصل شناخت هم این است که ما از خود خدا برای شناسایی خودش بهره می بریم همچنان که امام سجاد علیه السلام می فرماید: "بک عرفتک / به واسطه تو، تو را شناختم" یعنی اوست که این ابزار شناسایی را در وجود انسان قرار داده است. و این ابزار شناسایی چیست؟ فطرت. فطرت انسان بر اساس اصل توحید بنا شده است، بنابراین اگر کسی بتواند این فطرت را در وجودش بیدار و شکوفا کند به مقام کمال مطلق و خلیفه اللهی می رسد. در آیات قرآن به این موضوع تصریح دارد. از جمله در آیه 30 سوره بقره می فرماید: "وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً" یا در جای دیگری از قرآن می فرماید: "یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ". پس معلوم می شود که مقام و جایگاه خلیفه اللهی برای کمال رساندن انسان لازم و ضروری است. خداوند در قرآن می فرماید: "وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ" و برخی از بزرگان مثل آیت الله جوادی آملی در تفسیر این آیه فرموده اند: لِیَسلکُون که در واقع همه باید راه سیر و سلوک را طی کنند و متصل به حقیقت عالم شوند. یعنی گذر از عالم طبیعت و بیرون آمدن از ظلمت های این عالم و ورود به تمثّلات برزخی و اسما و صفات و بعد هم شهود ذات. حال پرسش برای برخی ممکن است این باشد که نقش امام معصوم (ع) در این حلقه های سلوک چیست؟ خب معلوم است که شما برای طی این مراحل و رسیدن به آن کمال مطلق، نیاز یه راهنما دارید. همچنان که طی راه های زمینی بدون راهنما و راه بلد ممکن نیست و آدمی را به گمراهی می کشاند، به طریق اولی طی راه های آسمان و ملکوت بدون راهنما یعنی کسی که او همان راه ها را طی کرده، ممکن نیست. البته این یک بحث عقلی و منطقی است. شما در هر رشته ای و تخصصی بخواهید به آن اوج برسید نیاز به استاد دارید. اساسا از آن جایی که انسان خلق شده و این انسان قابلیت های شگفتی در وجودش دارد و استعدادهای عجیب و غریبی به این موجود داده شده برای به فعلیت رساندن و استخرا ج و صیقلی کردن این گوهرها نیاز به گوهرشناس و مربی و استاد دارد. اصلا وجه تمایز انسان با سایر موجودات از جمله حیوانات در همین جلوه های ملکوتی است وگرنه مشترکات انسان و حیوان در خور و خواب و نیازهای غریزی کم نیست. ای بسا حیوانات در قابلیت های جسمانی و حس های پنج گانه بسیار جلوتر از انسان هستند. پس اگر انسان ارجحیتی بر سایر موجودات از جمله حیوانات دارد در همان جهات و جلوه های ملکوتی است. اگر این نکته را بپذیریم، آن وقت این دغدغه پیش می آید که چه کنیم این جلوه ها در وجود انسان به ظهور و بروز برسد . پاسخ این سوال این است که برای ظهور این جلوه ها نیاز به راهنما داریم. این جاست که موضوع خلقت انبیا و رسولان الهی از حضرت آدم (ع) تا حضرت رسول الله (ص) و در ادامه ائمه اطهار (ع) پیش می آید. برخی در شناخت جوهر این واژه ها ممکن است دچار سرگردانی باشند از جمله این که تفاوت نبی و رسول و امام در چیست؟ اگر ممکن است قدری در این باره توضیح بدهید. ما در مباحث کلامی و اعتقادی نبی را داریم که شخص صاحب مقام عصمت است. نبی بعد از این که یک سری آموزه های الهی از طرف خداوند به او تعلیم داده می شود در یک حیطه مأموریتی به تبلیغ جریان توحیدی می پردازند که عمدتا حیطه مأموریتی نبی محدود به یک منطقه و شهر و حتی خانواده است. اما از این بالاتر رسولان هستند، کسانی که سعه وجودی بالاتری دارند و به مقامات بالاتر رسیده اند. رسول کسی است که به مقام رسالت رسیده است و صاحب مقام عصمت است اما ظرفیت های وجودی بالاتری دارد و دایره تبلیغ رسالت او وسیع تر است. در مرحله بعد می بینیم بین رسولان نیز درجات مختلفی وجود دارد. یعنی در میان این رسولان، رسولان اولوالعزم یا صاحبان عزم ها و اراده ها را داریم که صاحب شریعت جداگانه ای هستند. کتاب دارند و شریعت آن ها ناسخ شریعت پیشین است. البته این به آن معنا نیست که تمام دستورات شریعت قبلی در شریعت جدید نسخ می شود بلکه یک گام به جلوتر است. همچنان که شما می بینید برخی از احکامی که در اسلام می بینید در یهودیت تحریف نشده هم وجود دارد. اما بالاتر از مقام رسالت، مقام امامت است. شما می بینید که حضرت ابراهیم علیه السلام مقام رسالت را داشتند، اولوالعزم بودند و مقام خلّت و خلیل اللهی داشتند اما در اواخر عمر شریف شان به مقام امامت هم می رسند. همچنان که آیه 124 سوره بقره تصریح می کند: "وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمین / - به خاطر آورید- هنگامى که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود و او به خوبى از عهده این آزمایش ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم. ابراهیم عرض کرد: از دودمان من (نیز امامانى قرار بده). خداوند فرمود: پیمان من، به ستمکاران نمى رسد." این آیه اولا نشان می دهد که حضرت ابراهیم با آن همه عظمت شخصیتی و شخصیت برجسته توحیدی که داشتند آن همه امتحان های دشوار را پشت سر می گذارند و عاقبت در دوران کهولت به مقام امامت می رسند که نشان دهنده عظمت مقام امامت است و در ثانی خداوند در برابر خواست او می فرماید: مقام امامت به ظالمان نمی رسد، یعنی کسی که از اول عمر تا آخر عمر به خداوند، خود و مردم کوچک ترین ظلمی مرتکب شده باشد به این جایگاه نخواهد رسید. /1102001307
پنجشنبه ، ۹مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
چرا حضرت علی(ع) واقعه غدیر را برای به دست آوردن حق جانشینی مطرح نکرد؟
مرحوم علامه مرتضی عسکری درباره اینکه چرا حضرت علی ع در سقیفه واقعه غدیر را مطرح نکرد نکاتی را بیان کرده بود به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل ازخبرآنلاین در توضیحات علامه مرتضی عسکری از دلایل تلاش نکردن حضرت علی ع برای جانشینی در ماجرای سقیفه آمده است اگر شراغبار اسرائیلیات بر د استان حضرت ابراهیم(ع)
د کتر محمود حکیمی استاد پیشین د انشگاه پس از بازنشستگی به کار مورد علاقه خود که همان تحقیق و تألیف د ر زمینه اد بیات معاصر انقلابی ایران و تاریخ تمد ن است می پرد ازد محمود حکیمی از روزگار تحصیل به اد بیات فارسی و تاریخ تمد ن علاقه د اشت و با این گرایش به مطالعه آزاد میچاه هاي نفتي کشور به نيمه دوم عمر خود رسيده اند / رهبري دانشگاه هلندي در اجراي طرح افزايش ازدياد برداشت با است
۸ مهر ۱۳۹۴ ۱۳ ۲ب ظ چاه هاي نفتي کشور به نيمه دوم عمر خود رسيده اند رهبري دانشگاه هلندي در اجراي طرح افزايش ازدياد برداشت با استفاده از فناوري هاي نوين موج - رئيس پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينکه چاه هاي نفتي کشور به نيمه عمر خود رسيده اند گفت اميدواريم بتوانيم با همکاري بخشچراپیامبر(ص)فدک را به حضرت زهرا(س) بخشید؟
فدک از بیت المال نبود که متعلق به همه مسلمانان باشد بلکه از اموالی بود که اختصاص به پیامبر اسلام ص داشت که هر جا صلاح می دانست به مصرف می رساند عقیق برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کندگلایه جالب عمرانزاده از نرسیدن پول به خودش
گلایه جالب عمرانزاده از نرسیدن پول به خودش بازیکن تیم استقلال گفت بازیکنانی که راهی باشگاه شدند چک دریافت کردهاند به من که رسید گفتند چک تمام شده است به گزارش فرهنگ نیوز حنیف عمرانزاده در پایان بازی با نفت اظهار داشت بازی سخت و خوبی را امروز به نمایش گذاشتیم البته تنیم فصل هواداران پرسپولیس را راضی می کنیم / هیچ اولتیماتومی به برانکو ندادیم / چرا درباره دایی از من می پرسید؟
طاهری نیم فصل هواداران پرسپولیس را راضی می کنیم هیچ اولتیماتومی به برانکو ندادیم چرا درباره دایی از من می پرسید سرپرست باشگاه پرسپولیس گفت قصد داریم از فضاهای تبلیغاتی استفاده کنیم تا هم با هواداران در ارتباط باشیم و هم هزینه هایمان را تامین کنیم به گزارش سرویس ورزشی جاعمران زاده: چک تمام شد و به من چیزی نرسید
عمران زاده چک تمام شد و به من چیزی نرسید مدافع تیم استقلال گفت که پنالتی دوم این تیم صحیح بوده است خبرگزاری تسنیم مدافع تیم استقلال گفت که پنالتی دوم این تیم صحیح بوده است حنیف عمرانزاده در پایان دیدار دو تیم استقلال و راهآهن در پاسخ به خبرنگاری که سوال کرد به نظر میرسد حضوچرا پیامبر فدک را به حضرت زهرا بخشید؟
به گزارش شهدای ایران برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد چرا پیامبر ص فدک را به حضرت زهرا س بخشید مگر فدک از بیت المال نبود پاسخ اجمالی اندیشمندان شیچرا امیرالمؤمنین(ع) در دوران امامتش «فدک» را پس نگرفت
به مناسبت ۱۴ ذیالحجه چرا امیرالمؤمنین ع در دوران امامتش فدک را پس نگرفت شخصی از امام کاظم ع پرسید چرا علی ع فدک را باز پس نگرفت امام در جواب فرمود ما خاندانی هستیم که ولیمان خدا است حق ما را تنها او میگیرد ما اولیای مردم هستیم و حقوق آنان را از ستمگران باز پس میگیچرا امامت علی(ع) در ایام حج به مسلمانان ابلاغ نشد؟
چرا امامت علی ع در ایام حج به مسلمانان ابلاغ نشد آیت الله غروی علیاری گفت موضوع انتصاب و انتخاب امام بوسیله کسی صورت نمیگیرد بلکه فقط در اختیار خداوند تبارک و تعالی است که چه کسی میتواند به مقام امامت برسد و رهبر مسلمین باشد آیتالله میرزا جواد غروی علیاری مرجع تقلید در گفت-
گوناگون
پربازدیدترینها