واضح آرشیو وب فارسی:قانون: د کتر محمود حکیمی، استاد پیشین د انشگاه ، پس از بازنشستگی، به کار مورد علاقه خود ، که همان تحقیق و تألیف د ر زمینه اد بیات معاصر انقلابی ایران و تاریخ تمد ن است، می پرد ازد . محمود حکیمی از روزگار تحصیل به اد بیات فارسی و تاریخ تمد ن علاقه د اشت و با این گرایش، به مطالعه آزاد می پرد اخت. از این نویسند ه تاکنون د ه ها عنوان کتاب به چاپ رسید ه است . ایشان د ر گفت وگوی تفصیلی با مجله قرآنی « گلستان قرآن » به مقوله اسرائیلیات د ر قصص قرآنی پرد اخته اند که خلاصه این گفت وگو به صورت نوشتاری تقد یم خوانند گان«حکیمانه» می شود . احاد یثی که نشانه هایی از اسرائیلیات د ارند ، د ر مورد حضرت ابراهیم (ع)، بیش از حضرت نوح (ع) است. پژوهش د ر تاریخ نشان می د هد که وقتی انسان، خد اپرستی را رها کند و از توحید رویگرد ان شود ، به بت پرستی و ستاره پرستی روی می آورد اما مرد م بابل از این هم فراتر رفتند و به انسان پرستی روی آورد ند . یکی از خود کامگانی که مرد م را به ستایش خویش خواند ه، نمرود بن کنعان بود . مبارزه حضرت ابراهیم (ع) با اند یشه کفرآمیز انسان پرستی و همچنین پرستش بت ها یکی از جالب ترین قصه های آموزند ه قرآنی است. آیاتی که د ر سوره های بقره، انعام، آل عمران، صافات، مریم، مؤمنون، انبیا، شعراء، عنکبوت و نحل د رباره پیکار آن حضرت با بت پرستی و د عوت انسان ها به توحید آمد ه است، هر انسان پاک نهاد و موحد ی را به هیجان می آورد . اما هر انسان پژوهشگر هوشمند ی که به مطالعه زند گانی این پیامبر عظیم الشأن د ر تفاسیر قرآنی می پرد ازد ، به این حقیقت نیز د ست می یابد که برخی از روایات و احاد یث د ر برخی از تفسیرها از «اسرائیلیات» د ر امان نبود ه اند . خد اوند حضرت ابراهیم (ع) را خلیل خود خواند (سوره نساء آیه 125) و او را امام و پیشوا قرارد اد (سوره بقره آیه 124) و د ر وصف راستگویی ایشان فرمود : و اذکر فی الکتاب ابراهیم انه کان صد یقاً نبیا. یعنی: د ر این کتاب ابراهیم را یاد کن که او بسیار راستگو و پیامبر خد ا بود . د ر این آیه، حق تعالی تنها به عنوان صد ق و راستگویی ابراهیم (ع) اکتفا نکرد ه، بلکه با به کار برد ن صیغه مبالغه صد یق (بسیار راستگو) نشان می د هد که این خصیصه، ملکه ای راسخ و زوال ناپذیر د ر آن حضرت بود ه است. همچنین خد ای متعال آن حضرت را «حنیف» خواند ه است (سوره های بقره آیه 135، آل عمران آیات 67 و 95، انعام آیه 161 و نحل آیات 120 و 123) و به این سان چگونه می توان پذیرفت ابراهیمی که خد ای متعال او را اُسوه و الگو و سرمشق انسان ها قرار د اد ه است، کسی باشد که قبل از نبوت به د روغ های پی د رپی تشبث جسته باشد . ( د ر احاد یث اسرائیلیات به این موضوع تأکید شد ه است ) پس د استان ابراهیم (ع)، آن چنان که ابوهریره گفته و د ر صحیح بخاری و صحیح مسلم هم آمد ه، تحریفی آشکار است. فکر می کنید که این تحریف از کجا ریشه گرفته است؟ مگر می شود که ابراهیم (ع)، ساره همسر خود را، به فرعون ستمکار به عنوان خواهر خود معرفی کند ؟ شما وقتی به عهد عتیق (تورات تحریف شد ه کنونی) سفر پید ایش (باب 12، جمله های 12 تا 19) مراجعه کنید ، می بینید که این د استان د روغین – معرفی ساره به عنوان خواهر – به تفصیل آمد ه است و متأسفانه تورات نویسان د لیل توسل جستن ابراهیم (ع) به د روغ را د ر این مورد ، چشم امید د وختن وی به منافع ماد ی و د نیوی د انسته اند و نه صرف ترس وی از د ست د رازی د شمن به همسرش. البته تورات تنها ساحت حضرت ابراهیم(ع) را با چنین خرافه ای مخد وش نساخته بلکه د ر سفر پید ایش باب 26 همین د استان مجعول را، بار د یگر د ر خصوص فرزند ش حضرت اسحاق (ع) نیز روایت کرد ه است. متأسفانه د روغ پرد ازان تنها به جعل روایات د رباره حضرت ابراهیم (ع) بسند ه نکرد ه اند ، خد اوند د استان حضرت یوسف (ع) را د ر قرآن کریم احسن القصص نامید ه و آن حضرت را به عنوان مظهر ایمان و اخلاق معرفی کرد ه است اما افسوس که د استان سرایان و خیال پرد ازان که برخی از آنان خود را مفسر قرآن کریم جلوه د اد ه اند با تحریفات و افسانه های خود چهره تابناک این پیامبر الهی را غبارآلود نشان د اد ه اند و د رباره مهیا شد ن وی برای ارتکاب گناه با همسر عزیز افسانه سرایی کرد ه اند .
سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قانون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]