تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813347139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ابهام 13 ميليون دلاري!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: ابهام 13 ميليون دلاري!
تكليف پاداش پرداخت شده از سوي فيفا به فدراسيون فوتبال ايران هنوز مشخص نيست و كسي نمي‌داند علي كفاشيان با 8 ميليون دلاري كه به حساب فدراسيون متبوعش واريز شده چه كرده است!
نویسنده : شيوا نوروزي 


تكليف پاداش پرداخت شده از سوي فيفا به فدراسيون فوتبال ايران هنوز مشخص نيست و كسي نمي‌داند علي كفاشيان با 8 ميليون دلاري كه به حساب فدراسيون متبوعش واريز شده چه كرده است! در حالي كه دو سال از زمان صعود تيم ملي كشورمان به جام جهاني برزيل مي‌گذرد اما همچنان ابهامات زيادي در خصوص پاداشي كه فدراسيون جهاني فوتبال به همه تيم‌هاي حاضر در اين رقابت‌ها اهدا كرده وجود دارد. همين مسئله هم يكي از دلايلي است كه نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به آن اشاره و از وزير ورزش در بهارستان سؤال كرده‌اند.
صعود به جام جهاني علاوه بر حضور تيم ملي در بزرگ‌ترين گردهمايي فوتبال جهان، مزيت‌هاي ديگري هم دارد. يكي از آنها دريافت پاداش ميلياردي است كه بايد براي پيشرفت فوتبال كشورمان صرف شود اما فعلاً از سرانجام اين پول هنگفت خبري در دست نيست. اين مبلغ اگرچه مي‌توانسته بخش عظيمي از دغدغه‌هاي مالي تيم ملي و حتي تيم‌هاي باشگاهي را برطرف كند، اما طبق معمول فدراسيون هيچ توضيحي در مورد نحوه خرج شدن آن نمي‌دهد.
 
هديه 8 ميليون دلاري
در جام جهاني 2014 نيز همچون ادوار گذشته 32 تيم حاضر در مسابقات از فيفا پاداش دريافت كردند. اين در حالي است كه در اين دوره پاداش‌هاي فيفا نسبت به دوره گذشته(2010 آفريقاي جنوبي) رشد 37 درصدي داشت و اين مبلغ از 420 ميليون دلار به 576 ميليون دلار افزايش يافت. در شرايطي كه قهرمان اين دوره جايزه 35 ميليون دلاري دريافت كرد، تيم ملي ايران نيز از قاعده مستثنا نبوده است. فيفا براي تيم‌هايي چون ايران، ايتاليا، كره جنوبي، ژاپن، استراليا، اسپانيا و انگليس 8 ميليون دلار پاداش تعيين كرد. با اين تفاوت كه رقباي آسيايي و اروپايي در خرج كردن اين مبلغ شفاف عمل كرده‌اند. علاوه بر اين فيفا به تمامي تيم‌هاي حاضر در جام جهاني 2014، مبلغ 1/5 ميليون دلار بابت هزينه آماده‌سازي حضور در مسابقات پرداخت كرده است.
 
مشكلات سياسي به نفع فدراسيون
پيروزي بر كره جنوبي حكم صعود مستقيم ايران به جام جهاني را امضا كرد. با اين حال شرايط سياسي آن زمان مانع از واريز مستقيم پاداش فيفا به حساب فدراسيون فوتبال شد. در اين ميان واسطه‌ها دست به كار شدند تا براي جابه‌جا كردن اين پول هنگفت وارد عمل شوند. انتقال پول از طريق حساب كارلوس كرش به كشورمان يكي از راه‌هايي بود كه در آن زمان مطرح شد. منتها تا به امروز مشخص نشده كه چه ميزان از پاداش مذكور به حساب فدراسيون فوتبال واريز شده است. از طرفي تكليف پول‌هاي بلوكه شده فدراسيون نيز همچنان در هاله‌اي از ابهام قرار دارد و رئيس خنده‌رو كه اتفاقاً از زير و بم موضوع خبر دارد، ترجيح مي‌دهد در اين باره حرفي نزند.
 
داستان تكراري گم شدن پاداش‌ها
اين اولين باري نيست كه فوتبال ايران پس از صعود به جام جهاني رنگ پاداش نجومي فيفا را نمي‌بيند. در سال 1978 اولين حضور تيم ملي فوتبال در جام جهاني سه ميليون فرانك سوئيس نصيب مقامات كرد. در جام جهاني 1998 فرانسه و پس از پنج دوره غيبت فيفا باز هم سه ميليون فرانك سوئيس به حساب فدراسيون واريز كرد. در آن زمان نيز حرف و حديث‌هاي زيادي مبني بر نحوه استفاده از پاداش فيفا مطرح شد. اين در حالي است كه گفته مي‌شود همين مسئله مشكلات جدي بين چند بازيكن ملي‌پوش آن زمان و رئيس وقت فدراسيون ايجاد كرد. در سال 2006 اما ملي‌پوشان به خاطر گرفتن پاداش‌هاي جانبي از جمله حواله خودرو قيد اعتراض را زدند و 7 ميليون فرانك سوئيس به فدراسيون فوتبال تعلق گرفت.  
 
ابهامات زياد و تلاش نمايندگان ملت
فيفا پاداش ايران را در چند قسط به فدراسيون واريز كرده است. با گذشت بيش از يك سال از پايان جام جهاني برزيل علي كفاشيان كماكان مي‌كوشد تا رقم واقعي پاداش‌هاي فيفا را مخفي نگه دارد. طبق اعلام فيفا پرداخت 9/5 ميليون دلار به فوتبال كشورمان قطعي است. حال آنكه گفته مي‌شود حق پخش نيز يكي ديگر از پاداش‌هاي اهدايي اين نهاد به همه تيم‌هاي شركت‌كننده بوده و احتمالاً رقم واريزي به حساب فدراسيون فوتبال نزديك به 13 ميليون دلار مي‌رسد. در اين بين پنهان‌كاري‌هاي صورت گرفته از سوي رئيس شايعات زيادي را به راه انداخته و حتي شنيده شده بخش اعظم اين پاداش خرج شده است!


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن