تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ذكر زبان حمد و ثناء، ذكر نفس سختكوشى و تحمل رنج، ذكر روح بيم و اميد، ذكر دل صدق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814155358




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«كرونا» به حاجيان ايراني نرسيد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: «كرونا» به حاجيان ايراني نرسيد
هنوز پيكر هيچ جان باخته‌اي به كشور بازنگشته است. كارشكني‌ها و ارائه آمارهاي ضد و نقيض در مورد جان‌باختگان فاجعه منا از طرف دولت عربستان موجب شده پس از يك هفته از اين اتفاق هنوز بسياري از خانواده‌ها ندانند كه سفركرده‌شان به سرزمين وحي به چه سرنوشتي دچار شده است...
نویسنده : محمدرضا هادیلو 


كارشكني‌ها و ارائه آمارهاي ضد و نقيض در مورد جان‌باختگان فاجعه منا از طرف دولت عربستان موجب شده پس از يك هفته از اين اتفاق هنوز بسياري از خانواده‌ها ندانند كه سفركرده‌شان به سرزمين وحي به چه سرنوشتي دچار شده است؛ مصدوم است و باز‌مي‌گردد يا مفقود شده و بايد منتظرش بمانند يا جان باخته و پيكرش به كشور مي‌رسد. سعودي‌ها از 700 نفر كشته شروع كردند و تا 4 هزار و 173 نفر هم رسيدند اما هر بار به نوعي يا آمار و ارقام را دستكاري كردند يا از روي شبكه‌هاي خبري‌شان حذف. به هر حال آنچه عيان است اينكه بايد اكثر مفقودين را به حساب جان‌باختگان گذاشت، اما با اين شرايط باز هم دولت عربستان از اجازه دادن براي انتقال پيكر جان‌باختگان ايراني به كشورمان خودداري مي‌كند كه همين امر خشم مردم و مسئولان را به همراه داشته است.
متأسفانه با اينكه چند روزي است ايرانيان منتظرند تا پيكر جان‌باختگان حادثه منا به كشور باز‌گردد اما باز هم خبرها حاكي از همكاري نكردن سعودي‌ها در اين مسير  است و تلاش آنها براي تحويل ندادن پيكر جان‌باختگان، همچنان ادامه دارد.
هرچند مسئولاني كه براي بررسي ابعاد اين فاجعه و آگاهي از وضعيت مصدومان و جان‌باختگان به عربستان سفر كرده‌اند، شرايطي را فراهم كرده‌اند تا تعدادي از مجروحان فاجعه منا كه امكان انتقال به داخل كشور را داشته باشند، به ايران اعزام ‌شوند، اما بلاتكليفي خانواده‌هايي كه نام حاجي‌هايشان در ليست مفقودين قرار دارد بيش از هر چيز آنها را تحت فشار روحي و رواني قرار داده است.
 
هنوز دهها هزار ايراني در مكه و مدينه هستند
روز گذشته جلسه مهمي ميان هيئت اعزامي دولت به سرپرستي وزير بهداشت با حجت‌الاسلام قاضي عسكر، سرپرست حجاج ايراني و مسئولان سازمان حج و زيارت مستقر در مكه پيرامون بررسي شرايط موجود حجاج و تصميم‌گيري نهايي درباره نحوه انتقال پيكر جان‌باختگان و مصدومين حادثه منا به كشور و تسريع انتقال ساير حجاج به كشور برگزار شد.  همچنين وزير بهداشت كه در روز نخست به عيادت حجاج دو كاروان اعزامي از نيشابور كه بيشترين جان‌باختگان و آسيب‌ديدگان از آن كاروان‌ها بوده‌اند رفته بود، با حضور در يكي از بيمارستان‌هاي مكه ضمن عيادت از مجروحان فاجعه منا از نزديك در جريان روند درماني آنان قرار گرفت. سيدحسن‌هاشمي علاوه بر اين از سردخانه نگهداري اجساد در مكه با هدف بررسي چگونگي تسريع در روند انتقال پيكرهاي جان‌باختگان نيز بازديد كرد.  وي با بيان اينكه همراهان همه جان‌باختگان درخواست دارند انتقال اجساد به ايران صورت بگيرد، گفت: «مديريت كار با سازمان حج و زيارت و بعثه مقام معظم رهبري است و ما نيز اطمينان مي‌دهيم كه هر كاري لازم باشد انجام مي‌شود و كارها با هماهنگي و به خوبي پيش مي‌رود. البته تا به حال هم پيكر هيچ يك از حجاج ايراني اينجا دفن نشده است.»
وزير بهداشت افزود: «آنچه مهم است اين است كه ما بيش از دهها هزار ايراني داريم كه هنوز در مكه هستند و 35 هزار نفر ديگر هم در مدينه به سر مي‌برند كه طي 20 روز آينده در عربستان هستند، از اين رو بايد متوجه و مراقب آنها باشيم.»
 
سعودي‌ها صداي «بي بي‌سي» را هم درآوردند
ضد و نقيض‌گويي‌هاي مسئولان عربستاني در مورد تعداد جان‌باختگان حادثه ناگوار منا به جايي رسيده كه شبكه خبري «بي‌بي‌سي» در مطلبي، به تناقض آماري در رسانه‌ها و اصرار مقامات سعودي مبني بر كشته شدن حدود 800 زائر در فاجعه منا پرداخت.
بر پايه اين گزارش زماني كه وب‌سايت وزارت بهداشت عربستان ظهر روز سه‌شنبه خبر كشته شدن 4 هزار نفر را در فاجعه منا تأييد كرد، در كمتر از چند ساعت اين خبر از خروجي اين سايت برداشته شد و حالا «بي‌بي‌سي» عنوان مي‌كند كه مقامات عربستاني كشته شدن بيش از هزار نفر را در اين حادثه تكذيب كرده‌اند. از مكه خبر مي‌رسد يكي از دلايل كندي در روند شناسايي پيكر قربانيان فاجعه منا حجم بالاي جان‌باختگان است كه وقتي كارشكني دولت عربستان و بي‌مسئوليتي مأموران اين كشور را هم به آن بيفزاييم، مشخص مي‌شود با اين شرايط بايد روزهاي زيادي را  منتظر به اتمام رسيدن كارها بود.
در همين رابطه رئيس جمعيت هلال احمر با بيان اينكه هيچ مجروحي در بيمارستان هلال احمر مكه بستري نيست، گفت: «تعدادي از مجروحان فاجعه منا زير دستگاه تنفس مصنوعي هستند و تقريباً هيچ مجروحي نداريم كه در بيمارستان‌هاي سعودي باشد و شناسايي نشده باشد.» سيد‌اميرمحسن ضيايي با اشاره به اينكه امروز(چهارشنبه) شش نفر از مجروحان فاجعه منا به تهران مي‌رسند، در مورد زمان انتقال پيكر قربانيان فاجعه منا به ايران گفت: «در حال انجام مذاكراتي با مقامات سعودي هستيم تا هر چه سريع‌تر تكليف جان‌باختگان مشخص شود اما اين موضوع زمان‌بر است و به سرعت نمي‌توان به نتيجه رسيد.» وي با بيان اينكه سعودي‌ها وضعيت سختي دارند و با تعداد زيادي جان‌باخته مواجه شده‌اند، گفت: «كانتينرها به نوبت باز شده و كار شناسايي انجام مي‌شود كه طي بازديدي كه از اين روند داشتيم مشخص شد خيل عظيم جان‌باختگان روند شناسايي را كند كرده است. اما اميدواريم هرچه سريع‌تر مقدمات انتقال پيكرها به داخل كشور فراهم شود.» در ايران هم رئيس سازمان پزشكي قانوني از آمادگي 100 درصدي اين سازمان براي تحويل گرفتن پيكر قربانيان فاجعه منا خبر داد. احمد شجاعي گفت: «پس از اينكه پيكر جان‌باختگان را تحويل گرفتيم علت فوت را مشخص و گواهي فوت و جواز دفن صادر مي‌كنيم.»
 
اميدي به زنده بودن مفقودين نيست
بعد از رئيس جمعيت هلال احمر، معاون امور بين‌الملل و حقوق بشردوستانه اين جمعيت نيز با اشاره به اينكه جست‌وجوي بيمارستان‌ها براي دريافت تعداد مجروحان بيشتر در چهار مرحله انجام شده است، گفت: «در نتيجه اميدي به اينكه تعداد مجروحان بيشتري را در بيمارستان‌هاي سعودي پيدا كنيم وجود ندارد.» شهاب‌الدين محمدي عراقي كه به همراه هيئت ايراني به منظور رسيدگي به وضعيت مجروحان فاجعه منا به عربستان سفر كرده است، با تأكيد بر اينكه تمركز هلال احمر بر تعيين تكليف وضعيت مجروحان فاجعه منا است، ادامه داد: «آمار جديدي مبني بر كاهش تعداد مفقودين و در نتيجه افزايش تعداد كشته‌ها و مجروحان در دست نيست. در عين حال بايد در انتظار دستيابي به آمار جديد در اين مورد بود. با اين حال اميدي به زنده بودن مفقودين در منا نداريم.»
محمدي‌عراقي با تأكيد بر اينكه تا زماني كه مجروحان ايراني در عربستان حضور دارند مركز پزشكي حج و زيارت در مكه مستقر است، خاطرنشان كرد: «در تلاش هستيم تعداد بيشتري از مجروحان حادثه را با پرواز به ايران منتقل كنيم.»
 
مراقب كرونا باشيم!
از چند روز پيش كه بازگشت حجاج به كشور آغاز شده نگراني ديگري ذهن ايرانيان را به خود مشغول كرده است، آن هم اينكه مبادا موضوع انتقال ويروس كرونا از طريق حادثه‌ديدگان و حجاجي كه در بيمارستان‌هاي عربستان بستري شده بودند به ايران صورت گيرد.  هر‌چند مسئولان اعلام كرده‌اند هيچ نگراني در اين رابطه وجود ندارد، اما انتشار برخي عكس‌ها از وضعيت پوشش و لباس‌هاي مخصوص مأموران اورژانسي كه به فرودگاه امام رفته بودند تا حجاج مصدوم را به بيمارستان‌هاي تهران منتقل كنند نشان مي‌دهد نبايد خيلي هم نسبت به «ويروس كرونا» بي‌تفاوت بود!
اما با اين تفاسير معاون امور بين‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعيت هلال احمر كشور با تأكيد بر اينكه تمام اقدامات لازم براي مقابله با ويروس كرونا صورت گرفته است، گفت: «هموطنان در مورد انتقال مجروحان خود به بيمارستان‌هايي كه در معرض خطر انتقال ويروس كرونا است، نگراني نداشته باشند.»
اين مسئول تأكيد كرد: «مجروحاني كه در بيمارستان‌هاي سعودي بوده‌اند مورد بازديد تيم‌هاي پزشكي ايراني قرار مي‌گيرند. لذا تا كنون موردي از تماس مجروحان با ويروس كرونا نداشته‌ايم.» محمدي‌عراقي تصريح كرد: «پروتكل خاصي بر آن دسته از بيماراني كه به ويروس كرونا مبتلا هستند رعايت مي‌شود. به همين دليل در اين مورد جاي نگراني وجود ندارد. همچنين هموطنان اطمينان داشته باشند در صورت وجود شواهدي از اين بيماري به سرعت از سوي ما مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.»

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن