تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814192878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم خشک‌سالي شديد در ۱۶ استان کشور


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۵:۲ب.ظ)
تداوم خشک‌سالي شديد در ۱۶ استان کشور موج - رئيس مرکز خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي، از خشک‌سالي شديد در ۱۶ استان طي ۳ ماه گذشته و کاهش دما در ۱۳ استان در شهريور ۹۴ خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، شاهرخ فاتح، رئيس مرکز خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي، افزود: در تير سال ۹۴ دماي ميانگين متوسط روزانه در بيشتر مناطق کشور گرم‌تر از ميانگين بلندمدت بود؛ به گونه‌اي که محدوده وسيعي از شمال غرب کشور حدود دو تا سه درجه گرم‌تر از شرايط نرمال بود.
به گفته وي، در تير همچنين مناطقي از شمال تا غرب کشور حدود يک تا دو درجه از شرايط طبيعي گرم‌تر بوده است و بقيه مناطق کشور دمايي حدود نرمال تا نيم درجه گرم‌تر را در اين ماه تجربه کرده است.
رئيس مرکز خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي اظهار داشت: در مرداد ۹۴ شمال غرب کشور بين دو تا سه درجه از شرايط طبيعي گرم‌تر بود و نواحي شمال و غرب کشور يک تا دو درجه از شرايط نرمال گرم‌تر بودند. همچنين در اين ماه استان‌هاي اصفهان، يزد، کرمان و فارس حدود نيم تا يک درجه از شرايط طبيعي خنک‌تر بودند، اما؛ بقيه نقاط کشور در مرداد ماه ۹۴ دمايي معادل نرمال داشتند.
فاتح تصريح کرد: در شهريور ۹۴ استان خوزستان بين ۱.۵ تا ۲.۵ درجه گرم‌تر از شرايط نرمال بود، اما؛ مناطقي از شمال غربي، نواحي غربي، نوار ساحلي، جنوب و جنوب شرق کشور حدود نيم تا يک درجه از شرايط نرمال گرم‌تر بودند.
وي افزود: در شهريور همچنين استان‌هاي سمنان، خراسان شمالي، تهران، بخش‌هاي وسيعي از خراسان رضوي، اصفهان، مرکزي و بخش‌هايي از همدان، قزوين، البرز، مازندران، يزد، خراسان جنوبي و فارس حدود نيم تا يک درجه از شرايط طبيعي خنک‌تر بودند. ساير مناطق کشور در شهريور ۹۴ دمايي معادل نرمال داشتند.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي در خصوص وضعيت خشک‌سالي کشور، تاکيد کرد: بر اساس شاخص SPEI که هم داده‌هاي مربوط به بارش و هم داده‌هاي مربوط به تبخير و تعرق را در نظر مي‌گيرد، مشاهده مي‌شود که در سه ماه گذشته منتهي به پايان شهريور ۹۴ بسياري از مناطق کشور با خشک‌سالي‌هاي شديد تا متوسط متوجه بوده‌اند.
به گفته فاتح، بر اين اساس مناطقي از استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، کرمانشاه، ايلام، خوزستان، چهارمحال و بختياري، اردبيل، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، شمال سيستان و بلوچستان، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي و گلستان در اين مدت خشک‌سالي متوسط تا شديد را پشت سر گذاشته‌اند.
وي يادآور شد: در برخي ديگر از مناطق کشور در اين مدت خشک‌سالي خفيف حاکم بوده است که مي‌توان به استان‌هاي گيلان، قزوين، البرز، غرب استان تهران، شمال استان مرکزي، قم، بخش‌هاي وسيعي از اصفهان و سمنان اشاره کرد.
رئيس مرکز ملي خشک‌سالي و مديريت بحران سازمان هواشناسي اظهار داشت: در مقابل در سه ماهه گذشته در پاره‌اي از مناطق کشور ترسالي ضعيف و متوسط ديده مي‌شود که مي‌توان بخش‌هايي از استان‌هاي کردستان، زنجان، لرستان، خوزستان، اصفهان، تهران، مازندران، فارس و کرمان را نام برد. در اين مدت مابقي مناطق کشور شرايط طبيعي را نشان مي‌دهد.
فاتح تصريح کرد: وضعيت خشک‌سالي کشور براي ۱۲ ماه گذشته و يا به عبارتي سال آبي گذشته منتهي به پايان شهريور بر اساس شاخص SPEI نشان مي‌دهد که به استثناي بخش‌هايي از استان‌هاي فارس، يزد، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، گيلان، مازندران و خوزستان که شرايط طبيعي را داشته‌اند و در پاره‌اي از اندک مواقع ترسالي ضعيف نشان داده‌اند، مابقي مناطق کشور، شرايط خشک‌سالي خفيف تا بسيار شديد را پشت سر گذاشته‌اند.
وي تاکيد کرد: بررسي وضعيت خشک‌سالي بلندمدت يعني هفت سال گذشته تا پايان شهريور ۹۴ بر اساس شاخص SPEI که به نوعي بيانگر انباشتگي خشک‌سالي در مناطق مختلف کشور است، نشان مي‌دهد که تقريبا در تمام استان‌هاي کشور شرايط خشک‌سالي خفيف تا بسيار شديد حاکم بوده است؛ به طوري که در اين مدت تنها نقاط محدودي از برخي استان‌ها با شرايط طبيعي از نظر خشک‌سالي مواجه بوده‌اند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن