تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814727430




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توافق هسته اي، يکپارچگي ساختار سياسي آمريکا را زير سوال برد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ مهر ۱۳۹۴ (۹:۵۰ق.ظ)
مطهرنيا در گفت و گو با موج: توافق هسته اي، يکپارچگي ساختار سياسي آمريکا را زير سوال برد موج - گروه اقتصاد سياسي
اوايل ماه سپتامبر بود که پانزده فرماندار آمريکايي از اعضاي حزب جمهوري‌خواه به رئيس‌جمهور اين کشور طي نامه اي اعلام کردند که بدون‌ توجه به سرنوشت تحريم‌هاي کشوري عليه ايران، تحريم‌هاي ايالتي کماکان پابرجا باقي خواهد ماند. قانون اساسي آمريکا اختياراتي به فرمانداران اين کشور مي دهد تا بتوانند در قبال برخي اقدامات رئيس جمهورشان ابراز وجود کنند. در متن برنامه جامع اقدام مشترک هسته اي نيز به کار بردن اصطلاح «تشويق» نشانگر اين قدرت فرمانداران ايالت هاي آمريکا است. خبرنگار خبرگزاري موج در خصوص اين موضوع و آينده توافق هسته اي با مهدي مطهرنيا استاد دانشگاه و تحليلگر مسائل بين الملل گفت وگويي را به شرح زير انجام داده است.

دليل مخالفت فرمانداران ايالتهاي مختلف آمريکا عليه توافق هسته اي چيست؟
دليل آن مانور گسترده سياسي در آستانه انتخابات رياست جمهوري 2016 است. پيروزي اوباما آنچنان بر جمهوري خواهان فشار آورده است که به نظر مي رسد تحرکات فزاينده جمهوري خواهان در جهت پاسخگويي به شکست سناي جمهوري خواه و کنگره اي که پس از جنگ جهاني دوم از کميت بالايي برخوردار بوده و شايد پس از جنگ جهاني دوم آن اندازه براي جمهوري خواهان سخت شده که تمام انباشته ها و اندوخته هاي سياسي خود را براي خدشه در چهره اوباما در دستيابي به توافق هسته اي با ايران به ميدان آورده اند. بايد بپذيريم که هم اکنون با توجه به آنچه که در صحنه عملياتي شدن برجام مي گذرد شاهد تحرکات روز افزون جمهوري خواهان در جهت پوشش دادن اين شکست بسيار واضح و آشکار در برابر اوباما است.

آيا ايالتها مي توانند تحريم ها را بر ضد ايران، همچنان حفظ کنند؟
اينکه آيا ايالت ها خواهند توانست به اين کار دست بزنند يا نه، نکته اي ديگر است، نکته اصلي اين است که آوردن اين همه ايالت جمهوري خواه در برابر دولت فدرال بيانگر چه مسئله اي است. جز آنکه کاخ سفيد به رهبري نئو دموکراتي به نام اوباما تلاش کرده است تا در چارچوب توافقنامه هسته اي رهبري و هدايت آنرا به خوبي انجام دهد و اين نکته اي مثبت براي جمهوري اسلامي ايران محسوب مي شود.
نکته بعدي اين است ايران براي آمريکا در آينده جهان از اهميت فوق العاده اي برخوردار است و ژئوپليتيک ايران، آمريکا را مجبور مي کند تا رهبريت کنوني آمريکا اين همه هزينه را در ارتباط با ايجاد توافق با ايران بپذيرد. معناي ديگر آن است که اگر برجام عملياتي نشود فرجامي سخت منتظر دو کشور است و بويژه آمريکا است و هزينه هاي سخت متقابلي را درپي خواهد داشت. از اين منطق اگر نگاه کنيم از آنچه که فضاي گفتماني موجود در دولت فدرال آمريکا و ايالتها فضايي پراگماتيستي است؛ در خواهيم يافت اين مانور سياسي است تا بتوانند از آخرين حربه ها و ابزار در آخرين زمانهاي باقي مانده براي تحت فشار قرار دادن کاخ سفيد استفاده کنند.
در اينجا درس ديگري وجود دارد و اين است که کساني که در ايران مي انديشند آمريکا ساختاري يکپارچه دارد و اين ساختار در همه ابعاد آن به دنبال تسلط بر کشورهاي ديگر و به ناحق برخورد کردن با کشورهاي ديگر است اين نيز امري است که اشتباه است. در آينده برجام به احتمال زياد عملياتي شود ولي در عمل با چالش هاي فراواني روبرو شود اما اراده دولتمردان در دو پايتخت تهران و واشنگتن باعث مي شود که اين چالش ها را به خوبي رفع کنند. بالاترين ابزاري که در اين ميان مکانيزم پيروزي را حاصل خواهد کرد چيزي جز اعتماد دوجانبه ميان تهران و واشنگتن نيست.

تصور نمي کنيد که در فرآيند برجام به قول ها و وعده هاي رئيس جمهور فعلي آمريکا بيش از اندازه متکي شده ايم؟
اگر پيشنهادي بهتري از کساني که دراين زمينه معتقد هستند مي توانند اين مسئله را حل کنند وجود دارد؛ فکر مي کنم تيم مذاکره کننده هسته اي پذيراي آن باشد. اتکا به وعده و قول هاي رئيس جمهوري در واقع مي توند نقدي به عملکرد کنوني تيم هسته اي باشد اما در آن سوي قضايا اين پرسش بوجود مي آيد که آيا مي توان کاري بهتر و شايسته تر از کاري فعلي انجام داد. رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا بر اساس بند دوم از ماده دوم قانون اساسي ايالات متحده نقش رهبري را در سياست خارجه ايفا مي کند و نظام پرزنتال يا رياستي، نقطه مرکزي و گره اي قدرت را در رئيس جمهور تعريف کرده است. اينکه رئيس جمهور بعدي ممکن است تعهداتشان را زيرپا بگذارد مفروضي است که نمي توان آنرا به راحتي پذيرفت يا رد کرد اما يک پرسش وجود دارد؛ آيا مي توان از ترس مرگ هم اکنون خودکشي کرد و چون نمي توان به تعهدات رئيس جمهوربعدي اتکا کرد از همين الان تعهدات را پذيرا نشده و رودررويي و نزاع را دنبال کنيم. به نظر مي رسد اين امر چندان معقولانه نباشد.

در بحث برگشت پذيري تحريم ها، مقامات آمريکا ادعا مي کنند که مي توانيم تحريم ها را برگردانيم؛ آيا برگشت به فعاليت هاي هسته اي قبل از توافق، براي ايران نيز وجود دارد؟
همان اندازه که آنها مي توانند تحريم ها را برگردانند ما هم به همان اندازه و به همان سرعت مي توانيم به فعاليت هاي سابق خودمان برگرديم.

مثلا قلب راکتور آب سنگين اراک که مورد بازسازي قرار گرفته، چطور به سرعت مي توانيم به وضع سابق برگردانيم؟
تغيير قلب راکتور آب سنگين اراک به گونه اي صورت مي پذيرد که به اصل تحرک ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي صلح آميز ضربه نزند. اگر قلب راکتور اراک عوض شده و بواسطه تغيير آن شاهد ايجاد فضاي دگرگون ساز در فعاليت هاي هسته اي ايران باشيم بايد بگوييم که پذيرش آن از هم اکنون اشتباه است.
اما به هر ترتيب آنچه تيم مذاکره کننده انجام داده کار درستي بوده است و به نظر مي رسد اراده اي که در طرف مقابل وجود دارد نتواند در اجراي توافق خدشه اي وارد کند. نياز آمريکا به توافق با ايران مي تواند تا حدودي ضامن اجراي تعهداتش باشد.

محمد قربانپور شيخاني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن