تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835748106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوسازی والگوپذیری درفعالیت های فرهنگی دانشگاه آزاداسلامی


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری آنا: مبانی نظری و ارزشی در تعیین جهت گیری های کلان فرهنگی نقش مهمی دارند. روح حاکم بر این مبانی بر همه اهداف، راهبردها و برنامه های فرهنگی اثرگذار است. در واقع مبانی نظری ما در حوزه برنامه ریزی، آموزه های قرآن کریم و سنت رسول اکرم (ص)وائمه اطهار (ع) اندیشه های روشنگر و مبین اسلام ناب محمدی، حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید از فعالیت های خویش پس از تحول ساختاری با تمرکز بر ماموریت های تعریف شده و در راستای اعتلای بیشتر ارزش های اخلاقی و نیز ارایه الگوی برتر در سبک زندگی اسلامی- ایرانی، اهتمام جدی به برگزاری همایش های علمی و نشست های تخصصی داشته و در این میان، علاوه بر واکاوی زندگی گهربار ائمه اطهار(ع) به عنوان اسوه های برتر انسانی در واحدهای مختلف دانشگاهی، اخیرا نیز بازاندیشی آثار و مفاخر اسلامی-ایرانی را یکی از اهداف راهبردی دانشگاه تعیین کرده است. چرا که مولفه های اثرگذار فرهنگ غنی اسلام اگر به شکل درست تبیین و در جامعه جاری و ساری شود می تواند با ایجاد نشاط و پویایی فرهنگی، شرایط نوینی را در رشد فعالیت های فرهنگی و تعالی ارزش های و اخلاق محوری در محیط دانشگاهی ایجاد کند. فرهنگ به عنوان عنصر اصلی تحول ساز در جامعه و خمیرمایه نهفته استعداها و توانایی های انسان ها است که بنیاد آن به ارزش های دیرینه جامعه برمی گردد. بایستی سیره حضرت رسول اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) در آفرینش فرهنگ تکامل گرا و به عنوان مولفه وحدت بخش از سوی قشر فرهیخته دانشگاهی بیش ازگذشته مد نظر قرار گیرد. آن چه مسلم است، اسلام به توسعه نگاه صرف مادی نداشته، بلکه محور توسعه را رشد فضایل اخلاقی و کرامت انسانی در جامعه بیان کرده است. تا جامعه نیز با گذر از اومانیسم و نهیلیسم به شکوفایی متوازن و همه جانبه دست یابد. در تعریف فرهنگ هم بیان شده که عاملی که به زندگی انسان معنا و جهت می دهد. البته معنادار بودن در گرو انجام و رفتارهایی است که در چهارچوب نظام ارزشی ویژه یک جامعه و در راستای باورهای و اعتقادات آن انجام می گیرد. مطابق بینش اسلامی تنها جهان بینی حق و به تبع آن تنها نظام عقیدتی و ارزشی صحیح؛ دین اسلام است . از دیگرسو، اسوه الگوی پیشرفت توسعه همه جانبه جامعه در مکتب عقل وحی رسول الله (ص) و امامان معصوم(ع) است. نیاز به این الگوهای برتر به زمان خاصی هم محدود نشده است؛ چرا که نیاز به والی برای حفظ انسانیت است و انسانیت را صدر و ساقه ای است؛ صدر آن عقاید و بدنه آن اخلاق اعمال وتکالیف و ساقه و ذیل آن؛ آب وخاک است. والی در نظام اسلامی کسی است که در مرتبه اول حافظ عقاید دینی فرهنگ و اخلاق واحکام فقهی آنان است. این نکته اساسی است که معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه هم برتبیین دقیق و ارایه الگوی سبک زندگی امامان معصوم(ع) براساس مقتضیات روز و شناساندن این اسوه های برتر بر نسل جوان تاکید داشته و دارند. بی تردید، اولین قدم در راه اصلاح یک جامعه ؛ اصلاح فرهنگی آن است نقش فرهنگ در اجتماعات انسانی به ویژه دردانشگاه به عنوان مرکز تولید فکر مهم است، محور بودن فرهنگ دراجتماع به ایده آل ها وآرمان های مطلوب می انجامد و خودباوری فرهنگی به کالبد جامعه تزریق می گردد. بنابراین فرهنگ سازی درست و شناخت بنیادهای دقیق آن ضروری است . شناخت عالمانه ریشه های بنیادین جهان تشیع و نقش آخرین فرستاده خدا خاتم المرسلین و امامان معصوم (ع ) و امامزادگان در تعالی و بلوغ فکری مکتب اسلام از ضروریات اساسی است، چرا که نقش و جایگاه کلان آن در جهت ارتقاء و انتشار معارف ناب توحیدی نه تنها در گستره دنیای اسلام بلکه در سرتاسر جامعه جهانی بی بدیل بوده و است و هم از این روست که برای رسیدن به این مهم، شناخت، تجزیه و تحلیل، بررسی و بازشناسی جوامع امروزی بایستی برپایه مذهب و دین بنا نهاده شود و امورات این گونه جوامع را نیز بر اساس فرامین و دستورات الهی در مناطق جغرافیایی گوناگون نسبت به رشد جامعه بازسازی و پیاده سازی کرد. دین مبین اسلام که از اواخر قرن اول هجری در بیشتر مناطق ایران پهناور گسترش یافته است، تأثیر بسزایی در برنامه های راهبردی برای نظام سازی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی داشته است که در نهایت به تمدن سازی و بنیان نهادن مدنیت اسلامی انجامیده است. نظام سازی سیاسی خود به معنای ایجاد نظام اجتماعی و تعیین الگوی تنظیم روابط میان نهادهای گوناگون و افراد جامعه بر مبنای راهبردهای مطلوب الهی است. دستیابی به یک نظام سیاسی و به دنبال آن نظام اجتماعی مولد نظام اقتصادی و شکل گیری نظام فرهنگی و جامعه برپایه عدالت خواهد بود. در یک نظام اسلامی، انسان ها دارای مقامی رفیع و بلندمرتبه اند که بر فراز قله های عالی انسانی و خلیفه الهی (بقره آیه 30) خواهند ایستاد که همان ایجاد آرمان شهر اسلامی است و به همین جهت برای عملی ساختن این هدف نیازمند رهبرانی الگوساز و هدایتگر است تا جامعه سازی و تمدن سازی مورد نظر تحقق یابد. ضروریات الگوسازی بی تردید نظام سازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یعنی همان الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت که در برگیرنده خرد و اندیشه ایرانیان برای رسیدن به آرمان مطلوب اسلامی است که ضامن تثبیت و تحکیم نظام اسلامی و در نهایت بیداری جهان اسلام خواهد شد. در همین راستا، اراده الهی در عصری که کامل ترین دین خود را به بشریت عرضه می نماید همزمان راهبردهائی را به رهبران آن دوره معرفی می کند که نه تنها در آن عصر بلکه در تمامی اعصار بتوانند الگو و راهبر جامعه آرمانی و مطلوب باشند. از طرفی با همت همین رهبران به نهادسازی اجتماعی می پردازد تا مجموعه ای از عناصر اجتماعی با روابط معین را که در استمرار و پویائی و حفظ تعادل به شکلی اثربخش موثرند با هم پیوند زده و تحت مدیریتی واحد والهی اداره شوند. این راهبردها در اسلام به عناوین زیر خلاصه نمی شوند بلکه مهم ترین تلقی می گردند. راهبردهائی چون: - وحدت و همبستگی جمعی در سایه نظام سیاسی - آزادی اجتماعی - تأکید بر حقوق انسان ها بویژه زنان و کودکان - برقراری عدالت و مساوات - سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نظام دینی و به تبع رهبران آن، به راهبردهائی جهت نهادسازی در عرصه اقتصادی می پردازند که از آن جمله رفاه عمومی، توازن اقتصادی، عدم تمرکز ثروت و فقرزدائی و مولفه هایی چون تولید و عوامل آن (سرمایه، کار، مدیریت منابع)، مدیریت توزیع و مصرف، مالکیت اعم از دولتی، خصوصی، تعاونی، وقف و درنهایت می توان به شکل های متنوع جهاد به عنوان بخش کوچکی از انبوه راهبردها اشاره کرد. پیوند الگو وراهبردها در بحث پیرامون راهبردهای لازم در جهت نهادسازی در عرصه فرهنگی می توان با نگاهی کلی و افق گرا به سیره نبوی و علوی بایستی به گونه ای پرداخته شود که برای مثال دگرگونی اعتقادی، تعیین الگوی اخلاقی، پایه ریزی نظام آموزشی و مفاهیم هنر قدسی با رویکردهای صحیح و منطقی به احیاء الگوهای هویت ساز اسلامی در سیروسلوک معنوی و الهی به اصلاح مصداق ها منجر گردد. لذا هرگاه فرهنگ از زاویه مثبت، دستاورد معنوی تعریف شود، در حالی که نظام سیاسی نقش مهمی در فرهنگ سازی دوران خود را ایفا می نماید، عامه مردم نیز با ایده، سلایق و سازوکارهای خود، بخش قابل توجهی از این فرهنگ را شکل می دهند که به آن فرهنگ عامه اطلاق می شود. این وجه در بخش های مختلف فرهنگی جامعه بویژه دیانت و مذهب، قابل مشاهده و مطالعه است. در ورای این وجه نقش و جایگاه کلیدی و حیاتی پیامبران، امامان معصوم و خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام در شکل گیری، تقویت و غنی سازی فرهنگ دینی-اسلامی قرار می گیرد. اگر چه شیعیان از دیرباز با پیشینه و فرهنگ غنی خود در میان سایر مذاهب اسلامی متمایز بوده و به تکمیل آداب و مناسک سایر ادیان الهی با رویکردهای اصیل الهی و اسلامی پرداخته و به اشاعه فرهنگ واقعی دین پرداخته اند. لکن واکاوی سایر ادیان بیانگر آن است که زیارت، اعتقاد، باور و هنجارهای رایج همواره در تمامی فرهنگ ها وجود داشته ودارد اما شکل ویژه آن در مذهب شیعه با اعتقاد به اصل امامت و منزلت اهل البیت علیهم السلام بارزتر است و از این رو، توجه به زوایای مختلف سبک زندگی پیامبر اکرم(ص) و امامان معصوم شیعیان در جهت تبین و تصمیم علمی موضوعات با نگاه جامعه شناختی از مهم ترین عناصر مهندسی فرهنگی جوامع امروزی بویژه کشورهای اسلامی و بالاخص جوامع شیعی محسوب می گردد. این نکته بدیهی است که تمام رهبران جوامع دینی همواره به هدایت و راهنمائی اقوام و گروه های دوران خود در جهت تبعیت از دستورات الهی تلاش نموده و بنیان های محکم و استواری را برای آیندگان نیز بنا نهاده اند. در این میان رهبران دین مبین اسلام که مکتب پیشرو و جهان شمولی بوده و هست همواره در پی ایجاد جامعه ای خداپرست و حق جو بوده اند، چرا که با گذشت قریب به پانزده قرن از دین مبین الهی همواره دستورات آنان با الهام از کلام وحی نافذترین عبارات بوده و کاربردهای هر کلام آنان و بیانات قصارشان دنیائی از معنا و مفهوم را بدنبال دارد. تلاش بیش از حد برخی از مستشرقان که دین اسلام را متأثر از قومیت عربی و تشیع را زائیده فکر ایرانیان می دانند در جای جای نگارش ها و افکار آنان مشهود است، در حالیکه این اندیشه به قدری نارسا و بی پایه است که نباید آن را جز فرضیه شمرد چرا که در امت های گذشته هم نبوت که بالاترین مقام دینی است متأثر از پیروان صالح و عابد بوده و در مواردی هم به فرزندان آنان سپرده شده است، به عنوان مثال آنگاه که حضرت ابراهیم به مقام امامت رسید، از خدا خواست امامت را ذریه او قرار دهد و خداوند نیز با درخواست او موافقت کرد اما مشروط بر این که در میان فرزندان صالح وعادل او قرار گیرد. نقش رهبران جامعه دینی در اداره جامعه همواره مورد توجه جدی اعصار مختلف بوده است که از این میان نقش اجتماعی آنان فراگیرتر و نافذترین عرصه بحساب می آید. اگرچه در سایر ابعاد نیز به دقت به موضوع توجه و با عنایات خاص به بررسی امور جامعه دوران خود پرداخته اند به نحوی که در اعصار بعدی همواره الگوبرداری از آن سرلوحه اداره کنندگان جوامع بعد از آنان بوده در حالی که نه تنها محدودیت زمانی وجود نداشته تاکنون هیچ تحدید جغرافیائی هم متصور نبوده است. از این میان به مسائلی همچون وقف، بروز هنر قدسی در طراحی و معماری اماکن و شهرها، امنیت ملی، گردشگری، توجه به شکاف بین فقیر و غنی و رفع آن، ریاضت اقتصادی، وجود امامزاده ها و سقاخانه ها، احیاء الگوهای هویت ساز اسلامی در جهت اصلاح مصادیق تفریح سالم و بسیاری نمونه های فراوان دیگری مورد توجه جدی قرار داشته است. از میان آنچه در بالا اشاره شد حفظ وحدت مسلمانان و شیوه زندگی آنان برپایه دستورات الهی و مصداق های پیاده سازی شده توسط پیامبراکرم (ص) و ائمه هدی (علیهم السلام) و سیره و سبک زندگی آنان امروزه سرلوحه اکثریت جوامع بشری است. در شرائطی که دفاع از حقوق بشر و خانواده و کودکان هر کدام در جامعه جهانی برای خود متولی دارد، قبل از آن در کلام وحی آمده و انسان ها را به سوی آن فراخوانده است. سیره و سبک زندگی حضرت ختمی مرتبت و ائمه معصومین همواره توانسته الگوی برتر در انتخاب زندگی بهتر شیعیان، مسلمانان و حتی طرفداران توحید خواه سایر ادیان بوده باشد. مطالعه و بررسی سیر تحولات زندگی هر یک از بزرگان دین و مفاخر و مشاهیر انقلاب اسلامی ایران و سرداران جبهه و جنگ در طول دوران دفاع مقدس،هر یک به تنهائی و پیوسته می تواند بازگو شود و به مصداق آیه شریفه "فذکر ان نفعت الذکری" برای نسل جوان و نسل هائی که کمتر به این موارد پرداخته و یا شنیده اند، بیان شود تا عقلانی ترین تصمیمات را در جهت زندگی توأم با رشد و تعالی خود اتخاذ نمایند. *پژوهشگر و معاون پژوهشکده مطالعات علوم اجتماعی و انقلاب `


سه شنبه ، ۷مهر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری آنا]
[مشاهده در: www.ana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن