تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813055707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت جامع نگري در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۲۸ق.ظ)
ضرورت جامع نگري در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري موج - رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور گفت: جامع نگري در اجراي طرح‌هاي پيشگيري از بياباني شدن کشور و مقابله با کانون‌هاي بحران ضرورتي اجتناب ناپذير است.
به گزارش خبرگزاري موج، خداکرم جلالي در بيستمين نشست اتاق فکر آب استان قزوين اظهار داشت: تغيير اقليم، گرم شدن زمين، کاهش آب‌هاي زيرزميني و آب‌هاي شيرين موجب بيابان زايي شده و اين پديده کره زمين را تهديد مي‌کند و آثار اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، زيست محيطي به دنبال دارد.
وي بيان کرد: بالا رفتن غلظت گازهاي گلخانه اي، جنگل تراشي و برهم خوردن تعادل اکوسيستم جهاني و افزايش سوخت‌هاي فسيلي نگران کننده است و اگر امروز براي صيانت از مراتع و جنگل‌ها چاره انديشي نکنيم نسل‌هاي آينده دچار مشکل مي‌شوند.
جلالي خاطرنشان کرد: مصرف سوخت‌هاي فسيلي و انرژِي در قرن بيستم حدود ۱۵ برابر شده و براي کنترل اين پديده نيازمند عزم جهاني هستيم و هر پديده محيط زيستي که در يک نقطه جهان رخ مي‌دهد در ساير مناطق دنيا تاثيرش را مي‌گذارد، لذا بايد الزامات قانوني براي همه کشورها ايجاد شود تا اين پديده‌ها را بتوان کنترل کرد.
وي افزود: در ۵۰ سال اخير در مجموعه کره زمين شاهد گرم شدن هشت درجه اي هوا بوده‌ايم که اين روند در ايران ۱.۵ درجه است و هر درجه افزايش حدود ۱۷ درصد نياز آبي گياهان را بالا مي‌برد و با کاهش نزولات آسماني اين پديده موجب گسترش بيابان‌ها شده است.
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور يادآور شد: در استان قزوين و جنوب استان البرز و غرب استان تهران يک مجموعه ۳۰۰ هکتاري بياباني وجود دارد که اگر براي آن فکري نکنيم دچار مشکلات حادي در آينده خواهيم شد.
وي افزود: اين کانون از مناطق بحراني کشور تلقي مي‌شود و براي اين که بتوانيم پديده تغيير اقليم را در کنار کمبود آب شيرين مديريت کنيم نيازمند جامع نگري در اين حوزه هستيم.
جلالي تصريح کرد: در منطقه جازموريان ۶۰۰ هزار هکتار وسعت از اراضي که زماني محل توليد علوفه بود و اقتصاد مردم به باتلاق محدوده وابسته بود متاسفانه با ساخت دو سد موجب قطع شدن آب باتلاق منطقه شد و امروز همين محل کانون گردوغبار شده است.
وي افزود: آنچه در درياچه اروميه اتفاق افتاده بيانگر بي توجهي به جامع نگري در اين راستاست و اقدامات هماهنگ و هدفمند نبوده در غير اين صورت نبايد با اين سرعت درياچه خشک مي‌شد به همين دليل در دشت قزوين هم جامع نگري در حوزه آبخيز ضروري است.
معاون وزير گفت: با اختصاص ۵۲ ميليارد تومان براي ۱۵ هزار هکتار، عمليات آبخيزداري در کانون‌هاي بحران استان قزوين اجرا خواهد شد تا از شدت بياباني شدن اراضي اين استان جلوگيري شود.
وي بيان کرد: جنوب شهرستان آبيک و بوئين زهرا کانون بحران است که اميدواريم با کمک استانداري موضوع در اولويت قرار گيرد تا با کمک يکديگر اين مشکل را کاهش دهيم و از امسال اقدامات کنترل بياباني شدن قزوين تقويت شود.
رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور اظهار داشت: طرح ترسيب کربن که در توسعه روستاها نقش مهمي دارد از ۲۰ سال گذشته در استان‌هاي کشور آغاز شده و نتايج بسيار خوبي داشته که انتظار داريم در استان قزوين نيز عملياتي شود.
وي با بيان اين که در طرح جامع نگري، اقتصاد، محيط زيست و فعاليت انسان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: در طرح ترسيب کربن با نگاه جامع نگري و با تشکيل گروه‌هاي توسعه روستايي و صندوق خرد روستايي مي‌توان کارهاي بزرگي را انجام داد که پيشنهاد مي‌کنيم در يک نقطه از استان قزوين به عنوان پايلوت اجرايي شود تا بتوانيم از بياباني شدن مناطق روستايي جلوگيري کنيم.
در اين مراسم مرتضي روزبه استاندار قزوين نيز گفت: براي جلوگيري از توسعه بيابان‌ها در استان و مقابله با فرسايش و تخريب خاک آماده همکاري کامل در اجراي طرح‌هاي آبخيزداري هستيم.
وي اظهار داشت: نبايد منتظر فاجعه باشيم و اجازه دهيم دشت قزوين در معرض بياباني شدن باشد و اين پديده منابع ارزشمند آب و خاک ما را تهديد کند.
استاندار قزوين بيان کرد: طرح‌هاي جامع آبخيزداري بسيار زودبازده، سهل الوصول و کم هزينه است و آثار ارزشمندي در صيانت از آب و خاک و مراتع و اراضي ملي ما دارد لذا اصرار داريم اين طرح‌ها در استان با جديت اجرايي شود.
وي تصريح کرد: اگر حوزه آبخيزداري به خوبي مديريت شود قادريم با همين منابع موجود به نتايج ارزشمندي برسيم و نگذاريم بياباني شدن مناطقي از استان ما را تهديد کند.
روزبه گفت: جلسات اتاق فکر آب تجربه موفقي است که با تشکيل دبيرخانه اي فعال توانسته به دستاوردهاي خوبي برسد و ما در اين نشست‌ها دنبال چاره انديشي هستيم تا طرح‌هايي ارائه کنيم که همه مسائل آب به اين جلسه ختم شده و درست تصميم گيري شود.
وي يادآور شد: اگر بخواهيم در اجراي طرح‌هاي صيانت از منابع آبي موفق شويم بايد از خودمان شروع کنيم.
استاندار قزوين اضافه کرد: در گذشته مديريت منابع آبي در دشت قزوين يکپارچه بود و امروز هم اصرار داريم اين اتفاق رخ دهد لذا پيشنهاد مي‌شود دفتري مشترک تشکيل شود و مديريت منابع آبي متمرکز و هماهنگ باشد تا به نتايج خوبي برسيم.
وي گفت: کانون‌هاي بحراني بياباني شدن در استان قزوين محدود است و اگر امروز چاره انديشي نکنيم در آينده با چند برابر شدن اين مراکز با بحران‌هاي جدي تري روبرو خواهيم شد.
گفتني است؛ با نصب کنتور هوشمند در چاه آب استانداري قزوين، مديريت منابع آبي در نخستين دستگاه اجرايي استان با مجهز شدن به سيستم هوشمند آغاز شد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن