تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819229359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - حواشي اجلاس شرم‌الشيخ


واضح آرشیو وب فارسی:ايران دیپلماسی: اقتصاد - حواشي اجلاس شرم‌الشيخ
اقتصاد - حواشي اجلاس شرم‌الشيخ

در اجلاس شرم‌الشيخ علاوه بر مسائل مهمي همچون نفت، صلح در خاورميانه و كاهش سوبسيدهاي نفتي مسائل ديگري هم مطرح شد كه از اهميت بسيار زيادي برخوردار هستند. يكي از مباحث بسيار بااهميت در اجلاس سه‌روزه شرم‌الشيخ وضعيت بازار كار و كارآفريني در كشورهاي خاورميانه بود. در اين اجلاس در مورد ضرورت مشاركت زنان در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي و نقش آنها در ايجاد يك اقتصاد پويا سخن رانده شد و زن كارآفرين بحريني به عنوان نمونه‌اي قابل تقدير در اين عرصه معرفي شد. در اين اجلاس بوش، رئيس‌جمهور ايالات متحده آمريكا هدي جناحي زن كارآفرين بحريني را معرفي و تاكيد كرد: «ايجاد يك اقتصاد قدرتمند نيازمند توسعه نقش زنان در اقتصاد است، زيرا كشوري كه نيمي از جمعيت آن بيكار باشند يا نقش پويايي در اقتصاد ايفا نكنند نخواهد توانست رشد همه‌جانبه اقتصاد را تجربه كند و بازار اقتصادي را در مسير توسعه حركت دهد.» در برخي از كشورهاي خاورميانه زنان كارآفرين با بهره‌گيري از فرصت‌هاي موجود در جوامع خود توانستند نام خود را در عرصه بين‌المللي ثبت كنند. از جمله آنها هدي جناحي است كه هم‌اكنون مديريت و مالكيت يك شركت بزرگ كشتيراني را بر عهده دارد؛ در حالي كه كار خود را با يك دفتر كشتيراني كوچك با دو كارمند آغاز كرده بود. وي كه هم‌اكنون در زمره 50 زن تاثيرگذار در اقتصاد دنياي عرب است كار خود را با سختي زيادي آغاز كرد ولي اين پشتكار وي را به نتيجه مطلوب رسانيد. وي طي سال‌هاي كار خود در بحرين بارها جوايز ارزنده‌اي را دريافت كرده است. وي در سال 2001 ميلادي جايزه جوان‌ترين بازرگان عرب را دريافت كرد و در سال 2006 ميلادي جايزه صنعت برتر اعراب را به‌دست آورد. وي در سال 2005 ميلادي برترين سرمايه‌گذار سال بود و همين مسئله سبب شد تا كار وي با سرعت بيشتري رشد كند. وي كه هم‌اكنون مديريت و مالكيت 9 واحد كارآفريني خدماتي و تجاري را برعهده دارد در عرصه حمل و نقل جهاني نامي شناخته‌شده است. بوش در شرم‌الشيخ به زنان كشورهاي خاورميانه اين پيام را فرستاد: «شما زنان توانايي زيادي براي مشاركت در عرصه‌هاي اقتصادي كشور خود و در سطح كلان‌تر در دنيا داريد. شما بايد صدايي بلندتر از مردان يا در وضعيت مشابه قرار داشته باشيد. من اميدوارم در آينده‌اي نزديك زنان اين قسمت از دنيا به حق خود دسترسي پيدا كنند و از فرصت‌هايي كه لياقت آن را دارند بهره‌مند شوند.»

سوخت‌هاي گياهي
در اين اجلاس در مورد افزايش قيمت مواد غذايي در جهان، دلايل آن و راهكارهاي ممانعت از ادامه اين روند مخرب نيز صحبت شد. طبق اطلاعات موجود مهم‌ترين دليل افزايش قيمت مواد غذايي در جهان در روزهاي اخير ايجاد سوخت‌هاي گياهي براي جايگزيني سوخت‌هاي فسيلي و در نهايت تخصيص يارانه‌هاي كلان به كشاورزان فعال در اين بخش‌ها عنوان شد. ميزبان اجلاس شرم‌الشيخ براي مهار افزايش تورم مواد غذايي در جهان و تهديد زندگي ميليون‌ها نفر در سراسر دنيا از دولت‌هاي غربي خواست تا يارانه‌هاي توليد محصولات كشاورزي مورداستفاده در توليد سوخت را حذف كنند و زمينه را براي بيشتر شدن قيمت مواد غذايي در جهان فراهم نكنند. وي براي قانع‌كردن سران اقتصادي و سياسي جهان در شرم‌الشيخ گفت: «به نظر شما منطقي است كه از محصولات كشاورزي در ايجاد سوخت به‌خصوص اتانول بهره ببريم در حالي كه بحران غذا دامان دنيا را گرفته است و ادامه اين روند مي‌تواند ميليون‌ها نفر را به كام مرگ بكشاند؟» ايده استفاده از سوخت‌هاي گياهي در شرايطي عنوان شد كه گازهاي گلخانه‌اي جو زمين و سلامت انسان‌ها را تهديد مي‌كرد. افزايش گازهاي گلخانه‌اي سبب شد تا يخ‌هاي قطبي به تدريج آب شود و دماي كره زمين افزايش يابد. اين گازها زمينه را براي سوراخ شدن لايه ازن فراهم كرد و انتقال اشعه‌هاي مخرب خورشيدي را به زمين ميسر كرد. همين مسئله سبب شد تا ايده جايگزين كردن سوخت‌هاي فسيلي با سوخت‌هاي گياهي عنوان شود ولي در آن زمان تصور نمي‌شد استفاده از سوخت‌هاي گياهي سبب افزايش قيمت مواد غذايي در جهان شود و تورمي اينچنيني را ايجاد كند. شايان ذكر است سوخت‌هاي گياهي يكي از دلايل افزايش قيمت مواد غذايي در جهان است. رشد قيمت نفت، تورم جهاني، كاهش ارزش دلار، احتمال ركود اقتصاد آمريكا و در نهايت كم‌آبي و خشكسالي در برخي از كشورهاي جهان از ديگر دلايل رشد قيمت مواد غذايي در دنياست.
سناريوهاي مطرح‌شده
طبق گزارش‌هاي موجود در اجلاس سه‌روزه شرم‌الشيخ سه سناريوي بااهميت مطرح شد. اولين سناريو را مي‌توان «سناريوي دنياي برتر» دانست. در اين سناريو در مورد فرصت‌هاي اقتصادي و توسعه زيرساخت‌هاي صنعتي و ارتباطي كه زمينه كاهش هزينه‌ها را فراهم مي‌آورد، صحبت شد. پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2025 ميلادي دنيا توسط شبكه‌ها و جوامع ارتباطي اداره شود و شرايط كنوني در اداره دنيا ادامه پيدا نكند. دومين سناريويي كه در اين اجلاس مورد بررسي قرار گرفت سناريوي «دنياي پايدار» بود. در اين سناريو در مورد تغييرات جوي، تغييرات صنعتي و تحولات دموگرافيك بحث شد. طبق دومين سناريوي موردبررسي كمبود آب و مواد غذايي در دنيا سبب بي‌ثباتي‌هاي تازه‌اي مي‌شود و ممكن است روابط ژئوپليتيكي خاورميانه را تحت تاثير خود قرار دهد. سومين سناريو كه بسياري آن را مهم‌ترين سناريو مي‌دانند «دنياي چندقطبي» نام داشت. افزايش قيمت نفت و منابع انرژي در جهان سبب شد تا مراكز قدرت تازه‌اي در جهان ايجاد شود و يك يا دو اقتصاد بزرگ دنيا محوريت تحولات اقتصادي جامعه جهاني را نداشته باشند. هم‌اكنون كشورهاي نفت‌خيز و صادر‌كننده نفت در زمره قطب‌هاي اقتصادي دنيا هستند و نقش بسزايي در عرصه جهاني ايفا مي‌كنند. در اين دوران جهان نه‌تنها براي تامين نفت و منابع انرژي به خاورميانه چشم دوخته است بلكه براي سرمايه‌گذاري و فضاي تجاري نيز چشم به اين قاره دارد. كشورهاي آسيايي در حال تبديل شدن به بزرگ‌ترين قطب‌هاي اقتصادي دنيا هستند و در اين ميان كشورهاي خاورميانه به دليل ذخاير نفت تاثير سياسي و اقتصادي بزرگي در عرصه بين‌المللي ايفا مي‌كنند.
منبع: irdiplomacy.ir
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران دیپلماسی]
[مشاهده در: www.irdiplomacy.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 393]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن