تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819832960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشیاری در پیگیری حادثه دردناک «منا»


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
هشیاری در پیگیری حادثه دردناک «منا»
هشیاری در پیگیری حادثه دردناک «منا» برپایی مراسم باشکوه حج در روز عید قربان امسال متأسفانه با فاجعه کم‌سابقه جان باختن جمع کثیری از مسلمانان به هنگام اجرای مناسک حج در «منا»، کام مسلمانان و حتی اغلب پیروان سایر ادیان را تلخ کرد.


به گزارش فرهنگ نیوز ، مراسم حج همواره به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع مسلمانان در کانون توجه قرار داشته و نگاه جهانیان ناظر بر این حرکت بزرگ مسلمانان در سرزمین بزرگ وحی است. برپایی مراسم باشکوه حج در روز عید قربان امسال متأسفانه با فاجعه کم‌سابقه جان باختن جمع کثیری از مسلمانان به هنگام اجرای مناسک حج در «منا»، کام مسلمانان و حتی اغلب پیروان سایر ادیان را تلخ کرد. این واقعه در شرایطی رخ داد که به طور طبیعی دولت عربستان سعودی به عنوان میزبان این مراسم باید همه زمینه‌های لازم را برای برگزاری حج مهیا می‌کرد. اما آن گونه که از خبرها برمی‌آید، بی‌تدبیری نیروهای امنیتی و مجریان برنامه حج باعث رخداد فاجعه‌باری شد که ذکر چند نکته درباره آن لازم است:
 
1. دولت عربستان سعودی در گام نخست باید مسئولیت قضیه را برعهده گیرد مگر آنکه ثابت کند عواملی خارج از کنترل «ریاض» عامل اقدامی بوده که چهره این تجمع عظیم مسلمانان را مخدوش کرده است. در صورت ارائه نکردن مستنداتی حاکی از وجود متهمانی در خارج از اراده مقامات عربستان؛ این کشور مکلف است علاوه بر پذیرش مسئولیت حقوقی و اخلاقی خود به عنوان کشور میزبان، مقامات رسمی متهم به قصور و تقصیر را شناسایی و به مجازات برساند. این بدیهی‌ترین وظیفه اولیه دولت عربستان در قبال افکار عمومی خدشه‌دار شده مسلمان و غیرمسلمانان است اما متأسفانه آن گونه که موضعگیری‌های اولیه مقامات «ریاض» نشان می‌دهد، نه فقط اراده جدی در این زمینه به چشم نمی خورد، بلکه در مواردی، از ادبیات ناپسند و مسئولیت‌گریزانه‌ای هم استفاده کرده اند به نحوی که به جای ابراز حس همدردی و تلاش برای مهار موج انتقادهای منطقی، خود به عامل دامن زدن به خشم گروهی از منتقدان تبدیل شده است.
2. حادثه دردناک «منا»؛ همانند سایر حوادث نیازمند آن بود که در مرحله پس از وقوع، بخوبی مدیریت شود تا از آمار جان باختگان و آسیب‌دیدگان کاسته شود اما براساس خبرهای دریافت شده، نحوه مدیریت سعودی‌ها در این رخداد، بسیار ضعیف و پایین تر از استانداردهای جهانی بوده است. این نکته نیز به سهم خود، گستره و عمق انتقادها از مقامات «ریاض» را افزایش داد. عربستان پس از وقوع بحران می‌توانست در اقدامی کارساز و با هدف ارتقای توان امدادرسانی و تقویت همدلی، از مشارکت همه بعثه‌های حجاج کشورهای مختلف اسلامی بویژه جمهوری اسلام ایران که در عربستان حضور دارند، استفاده کند اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که از بعثه‌های حج داغدار و ملتهب، نه فقط دعوت به مشارکت نشد بلکه با برخورد سرد، بر سر راه حضور داوطلبانه بعثه‌ها برای امدادرسانی؛ مانع‌تراشی‌های جدی هم صورت گرفت که در جمع حجاج حاضر و خانواده‌های آنان در کشورهای اسلامی مختلف بازتاب منفی تأثیرگذاری بر جای گذاشت.
 
3. واقعه دردناک «منا» با واکنش سریع سران اغلب کشورهای مسلمان، از جمله ترکیه و اندونزی، نهادهای فراگیری نظیر سازمان ملل و اتحادیه اروپا و مقامات کشورهایی همچون روسیه و چین مواجه شد که مراتب همدردی خود را با جان‌باختگان حادثه اعلام کردند. این موضعگیری‌ها که همسو با جهت‌گیری افکار عمومی جهانیان است و مضمونی توأم با سرزنش حاکمان سعودی به سود جایگاه عربستان در روابط بین‌الملل نیست. در ایران نیز رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری و سایر مقامات مسئول؛ همگام با احساسات جریحه‌دار شده ایرانیان، بر ضرورت پیگیری ماجرا و لزوم پذیرش مسئولیت توسط مقامات «ریاض» و ضرورت پایبندی عربستان به الزامات قصور و تقصیر میزبانی خویش تأکید کرده‌اند. در چنین فضایی، احقاق حق حجاج ایرانی و غیرایرانی، کاملاً امکانپذیر به نظر می‌رسد. اما در این میان، فراخوان‌های معدود و پراکنده و دعوت به اقدام تندعلیه عربستان، غیرقابل دفاع و توجیه‌ناپذیر به نظر می رسد. این گونه اقدامات، در ارزیابی خوشبینانه، ناشی از واکنش احساسی برخی ایرانیان به ناکارآمدی و سوء تدبیر مقامات «ریاض» است و در برداشتی بدبینانه، اقدام مشکوکی است که می‌تواند جای شاکی و متهم را در حادثه «منا» عوض کند و دستاویزی مناسب در اختیار «آل سعود» قرار دهد تا با بزرگنمایی آن، خود را از زیر بار فشار سنگین افکار عمومی جهان و بویژه مسلمانان رهایی بخشد و «حاشیه» را جایگزین «متن» کند. بنابراین از هموطنان داغدار انتظار می‌رود ضمن تداوم انتقادهای منطقی خود از مقامات عربستان و اقدامات مدنی مانند تظاهرات پس از نماز جمعه دیروز، از هرگونه اقدام تند و غیرمنطقی پرهیز کنند تا مقامات کشورمان بتوانند همراه با سران سایر کشورهای مسلمان، موضوع را از کانال نهادهایی مانند «سازمان کنفرانس اسلامی» و در صورت نیاز، نهادهای فراگیرتری همانند «سازمان ملل»، پیگیری و به نتیجه مطلوب برسانند تا اندکی از رنج سنگین ایرانیان کاسته شود.


منبع: روزنامه ایران


94/7/4 - 10:40 - 2015-9-26 10:40:03





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن