تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814658600




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امسال پايان دوره رکود مسکن خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ مهر ۱۳۹۴ (۱۰:۳۲ق.ظ)
امسال پايان دوره رکود مسکن خواهد بود موج - عضو هيات مديره کانون انجمن انبوه‌سازان، امسال را سال پايان دوره رکود مسکن و پايان خواب سرمايه اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاري موج، ايرج رهبر، عضو هيات مديره کانون انجمن انبوه‌سازان، گفت: معمولا رکود بازار مسکن بين 1.5 تا دو سال بوده، اما؛ اين بار طولاني‌تر شده و هم اکنون مي‌توان اين نويد را داد که اگر اتفاق غيرمنتظره‌اي در بازار مسکن رخ ندهد، قفل سرمايه‌ها در بخش مسکن گشوده خواهد شد.
ايرج رهبر افزود: ثبات در بازار مسکن حدود يک سال است که احساس مي‌شود و چنانچه مردم قصد خريد دارند، بايد به‌سرعت دست‌به‌کار شوند در غير اين صورت زمان را از دست خواهند داد؛ چراکه افزايش تقاضا بعد از يک دوره رکود حتما رخ خواهد داد و در اين حالت؛ مردم به‌ طرف خريد هجوم مي‌آورند و مسکن مسلما استعداد افزايش قيمت را دارد در نتيجه کساني که در خريد ترديد کرده‌اند، متضرر خواهند شد.
وي يادآور شد: مسکن در حال حاضر در وضعيت رکود بسر مي‌برد، وقتي از رکود خارج مي‌شويم که يا هزينه تمام شده مسکن کاهش يابد يا قدرت خريد مردم بالا برود که اگر اين دو اتفاق بيفتد، مردم چون نياز به مسکن دارند، به سمت خريد پيش مي‌روند.
رهبر ادامه داد: عامل سومي نيز وجود دارد و آن دوره‌اي است که همه انتظار مي‌کشند تا ببينند چه اتفاقي مي‌افتد که توصيه مي‌کنم الان که بازار مسکن به وضعيت ثبات رسيده، مردم از هرگونه انتظار پرهيز کنند و اگر تصميم به خريد خانه دارند، ترديد نکنند.
عضو هيات مديره کانون انجمن انبوه‌سازان گفت: اگر مردم قدرت خريد کافي براي تأمين مسکن ندارند، در اين بازه زماني و ثبات بازار؛ از يک طريقي تأمين منابع مالي کنند حتي سطح توقع خود را پايين بياورند و در نقاط پايين‌تر شهر و متراژ کمتر و به ميزان قدرت خريد خود، اقدام به خريد مسکن کنند.
وي ادامه داد: معمول يک عامل تعيين کننده وجود دارد که همان پايان دوره رکود است، اما؛ بايد در اين دوره توان مالي خريدار نيز تقويت شود که در حال حاضر وام‌هاي 80، 60 و 40 ميليوني تعدادش آنقدر نيست که بتواند مؤثر باشد؛ چراکه فقط 84 هزار فقره در سال بيشتر اعلام نکرده‌اند و اين 84 هزار در مقابل يک ميليون واحد مسکوني آماده واگذاري خيلي نمي‌تواند تأثيرپذير باشد.
رهبر افزود: ضمن آنکه انباشت تقاضا ممکن است به افزايش قيمت‌ها کمک کند که اتفاق خوبي براي خريداران نيست چراکه اگر نياز فشرده شود، اشتياق مردم براي خريد بيشتر مي‌شود و اين افزايش تقاضا، قيمت مسکن را تحت تأثير قرار خواهد داد گرچه تحولي در بازار مسکن محسوب مي‌شود، اما؛ کار خريد را براي برخي طبقات متوسط مشکل مي‌کند.
وي گفت: براساس آمار رسمي سال گذشته نسبت به سال قبل، 30 درصد صدور پروانه‌ها کاهش پيدا کرده و علت رکود در بازار مسکن اين بود که مسکن توليد شده، روي دست توليدکننده مانده و خريدار نبوده در نتيجه سرمايه‌ها قفل شده و توليدکننده نمي‌تواند اقدام به ساخت‌وساز جديد کند و سازنده‌ها ديگر دنبال صدور پروانه براي ساخت واحد مسکوني نمي‌روند به همين دليل صدور پروانه هرسال نسبت به سال قبل کاهش پيدا مي‌کند و اگر توليد کم شود با توجه به افزايش جمعيت و نياز به مسکن، تعادل عرضه و تقاضا به هم مي خورد.
عضو هيات مديره کانون انجمن انبوه‌سازان؛ بورس مسکن را نيز عامل افزايش قيمت و انحصاري شدن بازار دانست و افزود: راه انداختن بحث بورس مسکن نشان مي‌دهد که سمت‌وسوي برنامه‌ها به سمت بازار سرمايه‌اي پيش مي‌رود و اگر واقعا مسکن وارد بازار سرمايه شود، مسکن سرمايه‌اي وارد سيکل و چرخه باطل مي‌شود و شاهد روند صعودي قيمت‌ها خواهيم شد، چراکه؛ در اين شرايط کساني هستند که خريد عمده انجام مي‌دهند و ساختمان‌هاي اداري، تجاري، دولتي و مسکوني را در اختيار خود مي‌گيرند و خود تعيين کننده قيمت مي‌شوند و با قيمت‌هاي بالا خريدهاي خود را به فروش مي‌رسانند.
لازم به ذکر است؛ نجات سرمايه‌هاي محبوس در املاک، با الهام از تجربه دنيا در زمينه انتقال دارايي‌هاي بلوکه شده در يک بازار به چرخه فعاليت بايد در دستور کار قرار گيرد. در بازار ملک، نتيجه سه سال سرمايه‌گذاري مفرط در ساخت‌وسازها – سال‌هاي 90 تا 92 -هم اکنون حجم «عرضه‌هاي بلااستفاده» را به حدي رسانده که به رغم بازگشت تقاضاي مصرفي، عملا امکان برقراري رابطه مؤثر بين خريدار و اين املاک وجود ندارد.
وي افزود: وضع موجود از يک طرف و اسارت منابع مالي بانک‌هاي مشارکت کننده در اين ساختمان‌ها خروج مسکن از رکود را دشوار و توان بالقوه براي سرمايه‌گذاري جديد در بخش‌هاي اقتصادي را سلب کرده است، اما؛ هم اکنون که دوره رکود مسکن به ايستگاه پاياني خود رسيده، بايد تدابيري انديشيده شود که به تحول بازار مسکن کمک کرده و قفل سرمايه‌ها در بخش مسکن گشوده شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن