واضح آرشیو وب فارسی:شفقنا: شفقنا- حادثه روز عید سعید قربان در منا که به کشته و زخمی شدن صدها نفر از زائران حریم امن الهی انجامید، نه تنها احساسات بیش از ۱.۵ میلیارد مسلمان در سراسر جهان را جریحه دار کرد، بلکه باعث شد آنان بار دیگر ظلم هایی که حاکمان آل سعود در طول این سال ها با تکیه بر استیلای خود بر حرمین شریفین، در حق امت اسلامی روا داشته اند را با تمام وجود به یاد آورند. خلدون شهید، روزنامه نگار پاکستانی، یکی از کسانی است که به حاکمیت غیرقانونی آل سعود بر حرمین شریفین شدیداً اعتراض دارد و حادثه منا باعث شده است که وی بدون ترس از مزدوران آل سعود که تعدادشان در پاکستان کم نیست، با انتشار مقاله ای کوبنده از مسلمانان جهان بخواهد که برای پایان بخشیدن به استلای حکام وهابی آل سعود بر اماکن مقدس خود دست به کار شوند. آنچه در ادامه می خوانید، برگردان فارسی مقاله خلدون شهید در پایگاه خبری لفت فوت فوروارد (Left Foot Forward) است که توسط گروه بین الملل شفقنا به رشته تحریر در آمده است: طبق آمارهای رسمی ارائه شده از سوی مسئولان سعودی، طی مراسم حج امسال، ۸۲۴ نفر از زائران بیت الله الحرام، مقدس ترین مکان مذهبی برای مسلمانان جهان، جان خود را طی دو حادثه جداگانه از دست داده اند. در روز یازدهم سپتامبر، ۱۰۷ نفر از زائران مسجد الحرام بر اثر سقوط یک جرثقیل عظیم در محوطه مسجد کشته شدند. روز پنج شنبه مصادف با عید سعید قربان نیز در جریان مراسم رمی جمرات در منا، ۷۱۷ نفر به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت، زیر دست و پا ماندند و جانشان را از دست دادند. بعد از آن نیز ۱۵۰۰ نفر از زائران خانه خدا در پی وقوع یک آتش سوزی در هتل محل اقامتشان، مجبور به تخلیه هتل شدند که در این میان تعدادی از آنها نیز آسیب دیدند. با نگاهی هرچند گذرا به اتفاقات ۲۵ سال اخیر در ایام حج تمتع متوجه می شویم که آتش سوزی و ازدحام جمعیت در طی این سال ها جان چندین هزار زائر خانه خدا را گرفته است. حادثه روز پنج شنبه، بعد از حادثه سال ۱۹۹۰ که طی آن ۱۴۲۶ نفر از حجاج بر اثر ازدحام جمعیت در منا کشته شدند، بیشترین آمار کشته های مراسم حج در ربع قرن اخیر را به خود اختصاص داده است. از طرفی تا پیش از سال ۱۹۹۷ که ۳۴۳ نفر از زائران بر اثر آتش سوزی در چادرهایشان زنده زنده در آتش سوختند، دولت عربستان سعودی به فکر استفاده از چادرهای نسوز برای زائران نبود و هر ساله تعدادی از زائران نیز بر اثر آتش سوزی جان خود را از دست می دادند. پس از وقوع حادثه هولناک روز پنج شنبه در منا، دو سوال بزرگ اذهان بسیاری از مسلمانان را کم و بیش به خود مشغول کرده است. اول: چقدر طول خواهد کشید تا رژیم آل سعود به جرم بی تفاوتی آشکار در قبال جان انسان ها، که در قالب مدیریت بسیار ضعیف آنها در کنترل و هدایت جمعیت در ایام حج نمود پیدا کرده است، به پای میز محاکمه کشیده شود؟ دوم: آیا سرانجام زمان آن نرسیده است که استیلا و قدرت تصمیم گیری بی چون و چرای خاندان آل سعود در مورد آیین های عبادی و میراث اسلامی زیر سوال رود؟ با توجه به نفوذ سعودی ها بر کشورهای سنی مذهب، که ۹۰ درصد از کل جمعیت جهان اسلام را در بر می گیرند، به چالش کشیدن استیلای سعودی ها بر مراسم حج هنوز کار ساده ای نیست. با این وجود، حوادث غم انگیز امسال باعث شده است که صدای اعتراض مسلمانان بلند شود و مقامات کشورهای اسلامی از عربستان بخواهند که در قبال این اتفاقات پاسخگو باشد. افزایش چشمگیر ساخت و سازها در محدوده مسجد الحرام که در راستای آنچه سعودی ها «بزرگترین اصلاحات شهری در مکه» می خوانند نیز بر شدت حساسیت جامعه اسلامی نسبت به حوادث اخیر افزوده است. حاکمان آل سعود به جای آن که به فکر فراهم نمودن اسباب آسایش برای همه زائران خانه خدا باشند، همچنان به مانورهای اسلامی-کاپیتالیستی خود ادامه می دهند تا مقدس ترین شهر جهان اسلام را به «لاس وگاس اسلامی» بدل نموده و موجبات رضایت زائران عضو طبقه ثروتمند را فراهم آورند. رویکرد کاپیتالیستی سعودی ها به اسلام وقتی با تفکرات وهابی، که مشخصه اصلی آن بنیادگرایی مفرط و ترس آشکار از میراث تاریخی است، ترکیب می شود، محصولی به جز دشمنی عریان با فرهنگ به بار نمی آورد. طی چند دهه اخیر، ۹۵ درصد از ساختمان های مکه مکرمه که بسیاری از آنها دارای اهمیت فرهنگی و تاریخی ویژه بوده اند، توسط سعودی ها تخریب شده اند. خانه حضرت خدیجه (س) همسر پیامبر اکرم (ص)، با کمال تأسف به توالت عمومی تنزل پیدا کرده است. مسجد ابوبکر صدیق، اولین خلیفه مسلمانان به اعتقاد اهل سنت، اکنون یک بانک است و در آن دستگاه خودپرداز نصب شده است. خاندان آل سعود از حدود سه قرن پیش یعنی از سال ۱۷۴۴ میلادی که محمد ابن عبدالوهاب (پایه گذار فرقه وهابیت) و محمد ابن سعود اولین حکومت سعودی را بنا نهادند، سنت دشمنی با میراث فرهنگی و تاریخی را حفظ کرده اند. پافشاری مقامات آل سعود در تخریب بناهای فرهنگی و تاریخی از یک سو و وضع مقررات علیه سایر مذاهب و فرقه های اسلامی در عربستان، نشان از اسلام هراسی خاندان سعودی دارد. متولیان حرمین شریفین کاری کرده اند که هرگونه انتقاد از آنها مانند کفرگویی محسوب شود؛ سکوت کرکننده جوامع اسلامی در برابر آل سعود نشان از همین واقعیت تلخ دارد. رژیم آل سعود حجم عظیمی از دلارهای نفتی را به کشورهای جهان اسلام سرازیر کرده است تا از این طریق استیلای خود بر حرمین شریفین را تثبیت کند چرا که گردشگری مذهبی نیمی از روبنای اقتصادی عربستان را به خود اختصاص داده است. بر خلاف رهبر کلیسای کاتولیک که انتصابش را می توان به اصل برتری اسقف اعظم روم نسبت داد، پشتوانه ادعای خاندان آل سعود در مورد تولیت حرمین شریفین، غصب این دو مکان مقدس توسط آنها در قرن هجدهم میلادی است. خاندان آل سعود در واقع هیچ حق الهی، تاریخی و فرهنگی بر حرمین شریفین و سایر میراث تاریخی و فرهنگی مسلمانان در سرزمین وحی ندارند. آیا مسلمانان نمی توانند آنچه برای شهر مقدس مسیحیان یعنی واتیکان انجام می شود را برای مکه و مدینه انجام دهند تا انتصاب متولیان این دو مکان مقدس نیز محدود به دوره های چندساله باشد؟ اگر این کار صورت گیرد، بیش از ۱.۶ میلیارد مسلمان در سراسر جهان قادر خواهند بود در اتخاذ تصمیمات مربوط به مکان هایی که از لحاظ مذهبی، تاریخی و فرهنگی برایشان اهمیت بسیاری دارد، مشارکت فعال داشته باشند. وقتی رژیم آل سعود حکم اعدام یک جوان شیعه به نام علی محمد باقر النمر (برادرزاده آیت الله نمر) را به دلیل شرکت در تظاهرات ضد دولتی صادر می کند و رائف بدوی را به اتهام وبلاگ نویسی در مورد سکولاریسم، در زندان نگاه می دارد، دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که این رژیم از کثرت گرایی مذهبی احساس تهدید می کند. معنای کثرت گرایی این است که مسلمانان غیروهابی اجازه داشته باشند ساخت ابراج کدی (بزرگترین هتل جهان که با صرف ۳.۵ میلیارد دلار هزینه در مکه مکرمه در حال احداث است) در نزدیکی خانه خدا آن هم در شرایطی که امکانات در دسترس زائران عادی به طور بی رحمانه ای ناقص و ناکافی است، را زیر سوال ببرند. یک معنای دیگرش این است که ما بتوانیم از آنها بپرسیم که چرا وقتی قادر به فراهم نمودن فضا و امکانات کافی برای جا دادن زائران بدون وقوع حوادث مرگبار نیستند، برای دو میلیون زائر ویزا صادر می کنند. اکنون وقت آن رسیده است که ما در برابر حاکمان آل سعود که امروز برای دفاع از منافع کاپیتالیستی خود، به پدرخوانده های میراث مذهبی مسلمانان تبدیل شده اند، قیام کنیم. ما باید از دولت های خود بخواهیم که حتی اگر در دلارهای نفتی آل سعود غرق شده و توانایی اتخاذ یک موضع قدرتمندانه در برابر آنها را ندارند، حداقل نحوه تصمیم گیری آنها در مورد اماکن اسلامی را زیر سوال ببرند. ترجمه از گروه بین الملل پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه (شفقنا) www.fa.shafaqna.com
شنبه ، ۴مهر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شفقنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]