تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هر كس به خدا توكل كند، مغلوب نشود و هر كس به خدا توسل جويد، شكست نخورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835856599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم تقدم عدالت هنری بر اجرای کمی برنامه‌های هنری


واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: یادداشتی از مصطفی میرزاییان؛ لزوم تقدم عدالت هنری بر اجرای کمی برنامه‌های هنری ایلنا: رویدادهای هنری مشابه جشنواره و... تنها یک اتفاق صرف هنری محسوب نمی‌شود با تمامیت اخلاق کردار و درستی مجریان که اگر دولتی باشد شاخصی است که با چیستی و سلامت کل آن دولت ارتباط برقرار می‌کند.
لزوم تقدم عدالت هنری بر اجرای کمی برنامه‌های هنری

هر رویداد هنری (جشنواره یا مسابقه یا نمایشگاهی) بخشی از زمینه گسترده اجتماعی است که در نوع خود وضعیتی را بازتاب می‌دهد که می‌تواند کمیت وکیفیت هویت هنری یک کشور را نشان دهد. لذا رویدادهای هنری مشابه جشنواره و... تنها یک اتفاق صرف هنری محسوب نمی‌شود با تمامیت اخلاق کردار و درستی مجریان که اگر دولتی باشد شاخصی است که با چیستی و سلامت کل آن دولت ارتباط برقرار می‌کند. رویدادهای هنری همچون بی‌ینال‌ها؛ اکسپو‌ها و حراجی‌ها مجموعه‌ای‌ست از کنش‌های مختلف مادی و معنوی. تقسیم فرصت‌های هنری، تقویت یا تضعیف موقعیت‌ها و تلاش‌ها، توزیع عادلانه یا ظالمانه و رانت‌گونه سرمایه‌های هنری، انتخاب شدن‌ها و رد کردن‌های درست علمی یا واسطه‌ای و سفارشی و.. انتخاب منطقی و شفاف‌یابی حساب و کتاب و تلفنی داوری‌ها و... اعزام‌های به خارج و... لذا دانستن کم‌وکیف این قبیل رویداد‌ها؛ حق جامعه هنری است. دانستن چگونگی اجرای برنامه‌های هنری در بخش دولتی نه تضعیف و مداخله و فضولی و پای را از گلیم بیرون گذاشتن، بلکه نوعی همدلی و همکاری لازم برای رسیدن به عدالت هنری است. به عدالتی که مقدم است بر نفس کمیت‌های هنری. برحسب مشاهدات عدیده و مکرر نگارنده که به ناچار از نزدیک و دور با واسطه و بی‌واسطه با برنامه‌های هنری در اشکال مختلف آشناست و کم و بیش تلاش کرده تا توجه مدیران و جامعه هنرمندان را به مولفه تقدم عدالت و سلامت هنری در توزیع فرصت‌ها بر صرف اجرای تقویمی و تحمیل شده آن جلب نماید؛ شوربختانه دولت در این بخش موفق نبوده ونیست. دولت‌های قبلی نیز به این مهم یا کم‌توجه بودند یا بی‌توجه. با مشاهده ده‌ها نشانه وسند غیرقابل انکار در توزیع ناعادلانه فرصت‌های هنری و نبود مکانیزم کنترلی و ارزیابی دقیق به موقع از سوی هنر مندان و حتی کار‌شناسان مسئول هنری به نظر می‌رسد بخش دولتی با عنایت به اینکه از بودجه عمومی و ملی برای برپایی رویدادهای هنری ازجمله جشنواره هنرمندان جوان استفاده می‌کند باید به سوال‌های اساسی در این بخش پاسخ دهد:  مکانیزم انتخاب هنرمندان جوان از سطح کشور چیست و کجا می‌توان مستدل ومکتوب بدان دست یافت؟ در سال‌های گذشته افراد چگونه انتخاب می‌شدند؟ آیین‌نامه‌های این انتخاب‌ها کجاست؟ ۲- طی چندین دوره برپایی بی‌ینال‌های هنری، خرید‌ها، اکسپو‌ها و جشنواره‌ها وعقد قرارداد با فلان هنرمند چرا برخی اغلب در صف اول برنامه و یک پای ثابت این جشنواره و آن برنامه شده‌اند؟  لیست قرارداد و اعطای دستمزد و موقعیت‌های هنری داده شده تحت عناوین مختلف به داوران و مسئولان و دبیران برنامه‌ها را در ده سال گذشته منتشر بفرمایند و مجریان خود رویت نمایند آنگاه پاسخ دهند چرا برخی و بخصوص افرادی شناخته‌شده در اغلب برنامه سکاندار اصلی برنامه‌های هنری کوچک و بزرگ می‌شوند؟  آیا وجود احتمال برخی روابط و دوستی برخی داوران و منتخبین و مجریان هنری با سیستم دولتی در بخش هنری که دراغلب برنامه‌های اداور مختلف وجود دارند یا دبیر جشنواره یا مجری برنامه یا وام‌گیرنده یا طراحی‌های ساده شاگردان موسسه خصوصی و آموزی‌اش (در دولت‌های قبلی) حتی با هزینه فلان موسسه تحت امر ارشاد منتشر کرده‌اند و... نمی‌تواند سیستم هنری در بخش دولتی را به توجه ودقت لازم در اجرای عدالت و شفاف‌سازی مدیریت هنری حساس نماید؟ این حساسیت آنجا دوچندان می‌شود که همه هنرمندان و شهروندان حق استفاده برابر از فرصت‌های هنری را دارند عاری از اینکه با منِ مسئول دولتی همسو وهم‌جناح باشند یا نباشند. بخصوص آنجا که عملکرد و تصمیم مدیریت‌های هنری مستقیم وغیرمستقیم با هویت هنری کشور و جامعه و حق عموم هنرمندان در ارتباط است.  چرا وضعیت اطلاع از کم‌وکیف عملکرد هنری در توزیع فرصت‌ها و سرمایه‌های هنری تحت عناوین مختلف به گونه‌ای نیست که اعضای جامعه هنری هر وقت اراده کنند در هر سطحی بدانند از آن استفاده کنند درعوض در ده سال گذشته یک تعداد هنرمند و کارمند و کار‌شناس هنری دولتی از رهگذر قراردادهای هنری دولتی و محول کردن پروژه‌ها، داوری‌ها و... چه مقدار نام و موقعیت اجتماعی، مادی، دستمزد و دریافتی حاصل نموده‌اند؟ والباقی هنرمندان و کار‌شناسان چه نسبتی با سهم آنان برقرار کرده‌اند؟ چرا؟ آن فرد یا افراد مثالی که یافتن و بیان نام و موقعیتشان چندان هم مشکل نیست در حلقه و جریان‌های هنری اغلب وابسته به کدام تشکل، موسسه و تفکرهنری محسوب می‌شوند؟ ۶- یحتمل چه نسبتی است میان برخی دوستی‌های هنری با بدنه سیستم و کار‌شناسی آن. مثلا فلان هنرمند در مقایسه با سایر هنرمندان چندین بار با فلان کار‌شناس هنری و مدیر دیروز به سفر و گردش دوستی خانوادگی در کارنامه خود دارد و یحتمل این مشخصه چه نسبتی با دریافت برخی موقعیت‌های هنری برای آنان داشته است؟  و..... سوال‌های مشابه بیشتری که اگر سیستم مدیریت شفاف و شیشه‌ای را جایگزین مدیریت پستویی و محرمانه نمایید دیگر این احتمالات و مشابه آن بیانش جز تخریب گوینده و نویسنده نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت. آیا ورود به این قبیل پرسش‌ها جنبه محرمانه و امنیتی و مجرمانه دارد یا نه به اجرای درست و پویای وظایف اساسی وزارت ارشاد در بخش هنری کمک می‌کند؟ اگر اینگونه است امیدواریم مسولین و مدیریان بخش هنری ارشاد که خود اشراف دقیقی به کم‌وکیف و جزییات فرصت‌ها و موقعیت‌های داده شده به جامعه هنری تحت عناوین مختلف برپایی جشنواره و... دارند راهی برای شفاف‌سازی بیشتر برنامه و عملکرد هنری در بخش دولتی بیابند. راهی که یافتنش ساده است و بیش از هر چیز موجب توزیع عادلانه و منصفانه فرصت‌ها و موقعیت‌های هنری و ترجیح بر صرف انجام برنامه با اسم و رسم وتبلیغ و خوش‌آمدهای هنری برخی جریان‌ها و هنرمندان می‌گردد. به امید آن روز.

۱۳۹۴/۰۷/۰۲ ۱۰:۵۱:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن