تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):زيارت امام حسين عليه السلام را رها نكن و دوستان خود را هم به آن سفارش كن، كه در ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827599033




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قربانی واقعی مبارزه با هوای نفس است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گفتگو با مهر عنوان شد:
قربانی واقعی مبارزه با هوای نفس است

عید قربان


شناسهٔ خبر: 2923301 - پنجشنبه ۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
استانها > قم

قم - استاد حوزه و دانشگاه گفت: قربانی کردن که در دین اسلام و به‌منظور قرب الهی است در حقیقت به معنای قطع علقه‌های مالی و دنیوی و مبارزه با هوای نفس است. خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: ایثار جان و مال در راه خداوند از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان است، به این معنا که انسان همه آنچه خداوند به ‌عنوان امانت در اختیار وی قرار داده است را در راه بندگی و تقوای الهی هزینه کند.قربانی کردن در دین اسلام و به‌ منظور قرب الهی به‌وسیله ذبح گوسفند انجام می‌شود به معنای قطع علقه‌های روحی و مالی است که تقوای قلب و روح را به دنبال دارد.مسئله‌ای که در این بین باید بدان توجه داشت این است که در قربانی کردن نیت قرب الهی و همچنین فراموش نکردن ضعفا مورد توجه قرار گیرد و از همه مهمتر این است که بحث و فلسفه اصلی قربانی که همان مبارزه با هوای نفس و جهاد با نفس اماره است را فراموش نکرد.قربانی کردن از زمان هابیل و قابیل آغاز شدعضو هیئت‌ علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه نباید فراموش کرد که قربانی کردن تنها نمادی از ایثار و گذشت در راه خدا است و نه قربانی واقعی، ادامه داد: به‌عنوان ‌مثال نماد واقعی این ایثار و از جان گذشتگی را می‌توان در شهدا و جانبازان دید که در هشت سال دفاع مقدس جان خود را در راه خدا نثار کردند تا دشمن به آب‌ و خاک کشور ما دست پیدا کند.وی یادآور شد: میوضوع قربانی کردن در راه خدا  توسط هابیل و قابیل انجام و در طول تاریخ تکرار شد تا ماندگارترین حادثه آن منتهی به ذبح اسماعیل شد و حضرت ابراهیم(ع) فرزند خود را برای قربانی به درگاه خداوند برد و داستان پذیرفته شدن قربانی ذبح عظیم رخ داد و نزول حیوانی که شبیه قوچ و یا گوسفند بود برای قربانی شکل گرفت.
عید قربان
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به واقعه عاشورا و ازجان‌گذشتگی‌های امام حسین(ع) در راه خدا اشاره کرد و ادامه داد: یکی از مصادیق ذبح عظیم واقعه عاشورا بود که در آن امام حسین(ع) هر آنچه را که داشت از مال و جان و آبرو درراه خداوند قربانی کرد و آن واقعه عظیم در کربلا رخ داد.وی با تأکید بر اینکه قربانی واقعی این است که ما همه داشته‌های خود را در هر دوره و زمانه برای ترویج دین خدا و احیای فرمان‌ الهی قربانی کنیم، افزود: خداوند برای ایجاد عادت به این رفتار حسنه مناسکی را در عید قربان به‌صورت واجب برای حاجیان تعریف کرد و به نمادی برای ریختن خون در راه خدا با سرمایه شخصی باقی ماند.حجت الاسلام حسن غفاری فر با تأکید بر اینکه هدف مناسک قربانی دستگیری از ضعفا و فقرا است، بیان کرد: مانند آنچه در زکات فطره و زکات اموال هدف دستگیری از ضعفا و فقرا است در زمینه قربانی نیز این دیدگاه وجود دارد و باید فقرا و ضعفا را در شریک کردن در قربانی مورد توجه قرار داد.دفاع مقدس مظهر قربانی جان در راه خداحجت ‌الاسلام محمدرضا کریمی والا، استاد دانشگاه قم نیز در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدام حضرت ابراهیم(ع) گفت: در حقیقت حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) ره صدساله را یک‌ شبه پیمودند و به تقرب الهی دست پیدا کردند.وی با اشاره به دوران وفاع مقدس و از جان‌گذشتگی رزمندگان عنوان کرد: افرادی در این دوران سن بسیار پایین همراه با باورها و آرزوهای فراوان داشتند که هنگام دفاع مقدس همه را نادیده گرفته و خود را در راه خدا فدا کردند.استاد دانشگاه قم افزود: فلسفه قربانی کردن نیز در این است که انسان با جان خود در راه خدا قدم بردارد تا بتواند به مرحله تقوای الهی دست پیدا کند و حاضر باشد تا در راه خدا هر اقدامی را انجام دهد.وی با اشاره به قربانی‌هایی که در روز عید قربان انجام می‌شود، گفت: این قربانی ظاهری است و در واقع آنچه مهم است قربانی کردن نفس اماره، جهاد با نفس و از بین بردن تعلقات مادی است تا در نهایت انسان را به درجه قرب الهی برساند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن