تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835187996
نماز قلب، شناخت خدا است/ سربریدن نفس اماره؛ قربانی واقعی + صوت
واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه اندیشه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه قربانی واقعی یعنی کشتن نفس اماره، گفت: اگر آن گرگ خونخوار نفس اماره را که در دلت و نماینده شیطان است، سر بریدی حاجی واقعی هستی.به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) ، آیت الله سیدمحمد ضیاءآبادی، مفسر قرآن کریم در جلسه تفسیر این هفته، اظهار کرد: هفته پیش گفته شد که دهه اول ذی الحجه در میان تمام ایام سال بعد از ماه مبارک رمضان، افضل ایام به حساب آمده و امتیاز خاصی دارد. میان این 10 روز هم روز نهم این ماه که روز عرفه است افضل است و برای دعا و مناجات با خدا امتیاز خاصی دارد. زیارت امام حسین(ع)؛ افضل اعمال روز عرفه وی افزود: در اعمال روز عرفه هم زیارت امام سیدالشهداء(ع) از اعمال بسیار مورد تأیید واقع شده است. حتی روایت داریم روز عرفه در عرفات با اینکه همه حجاج میهمان خدا هستند ولی خداوند پیش از اینکه از آن ها پذیرایی کند از زوار امام حسین(ع) پذیرایی می کند. اول به آنها می رسد و حوایجشان را برمی آورد و بعد به زوار عرفات می رسد. این نشان می دهد امام حسین(ع) پیش خدا خیلی عزیز و گرامی است که میهمان های امام حسین(ع) را زودتر از میهمانان خودش پذیرایی می کند. آیت الله ضیاءآبادی عنوان کرد: بسیار مایل هستیم که از معارف دینمان باخبر باشیم و آن ها را خوب بفهمیم؛ مخصوصاً جوانان پاکدل سؤالاتی می کنند که نشان می دهد بسیار پاکدل هستند و دلشان می خواهد در معارف دینشان روشن تر شوند. ما همه مایل هستیم در خداشناسی، پیغمبرشناسی، امام شناسی و معادشناسی روشن شویم و بیشتر بفهمیم. معنای توکل، تسلیم، صبر و رضا را بدانیم و اعتماد خدا در جانمان بنشیند؛ چیزی که آن را کم داریم. دلمان می خواهد این معارف در جانمان بنشیند. معرفت خدا، عبادت و نماز قلب است وی با بیان اینکه در مجالس و محافل مذهبی دنبال گمشده خود می گردیم، گفت: متأسفانه بیشتر می جوییم و کمتر می یابیم. معرفت و شناختن خدا و معارف دیگر، عبادت قلب است، نماز دل است. بدن ما عبادتی و نمازی دارد؛ قلب ما هم عبادت و نماز دارد؛ این نماز قلب است. معرفت، مال قلب است. هر نمازی است به طهارت مخلوط است. باید پاک باشیم که نماز بی طهارت باطل است. بی وضو و بی طهارت و با بدن و لباس نجس، نماز باطل است. نماز بدن با نجس بودن بدن، باطل است؛ نماز قلب هم با نجس بودن قلب باطل است. نماز معنایی دارد؛ نماز، معراج مؤمن است و به این سادگی نیست. قلب باید پاک باشد تا بتواند نماز خود را که معرفت خداست انجام دهد. این مفسر قرآن اظهار کرد: قلبی که آلوده به رذائل، شرک، بخل، نفاق، حسد، بدبینی، حب مال، حب شهرت و ... است نمی تواند نمازی که مال قلب است را انجام دهد. نماز بدن را انجام می دهد اما قلب آلوده است و رذائل دارد، حب پول و شهوت و ... در دلش نشسته است و نمازش درست نمی شود. قرآن فرموده است: «لاَ تَقْرَبُواْ الصَّلاَةَ وَأَنتُمْ سُکَارَى»، (نساء/43)، در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، این نماز درست نمی شود. همیشه مستی برای شراب نیست؛ مستی پول دوستی، جاه طلبی و ... مستی های خیلی قوی تری می آورد. مستی های ریاست، پول و ثروت و ... خیلی عمیق تر از مستی شراب است. وقتی نماز مست شراب باطل شد، حتماً نماز مست سایر شهوات، ریاست طلبی ها و ... باطل است. وی با اشاره به روایتی اظهار کرد: مَلَک در خانه ای که سگ در آن باشد داخل نمی شود، مَلَک مظهر قداست و سگ مظهر نجاست است. آن قلبی هم که سگ های شهوات فراوان در آن جمع شده است، مَلَک داخل آن نمی شود. علم و معرفت نور است که در قلب وارد می شود، شرطش این است که قلب پاک باشد. اگر آن قلب پاک نشد مَلَک برای آوردن نور علم و معرفت نمی آید. مَلَک علم و معرفت می آورد. ملائکه از طرف خدا مأمور هستند که در دل ها وارد شوند و معرفت بیاورند. مَلَک به آن قلبی نمی آید که مملو از سگ های شهوات است. اول خانه دل را از سگ شهوت خالی کن تا مَلَک داخل شود و معرفت بیاورد. جان و روح را بشناسیم این مفسر قرآن با بیان اینکه نقص ما این است که فقط ظاهرشناس هستیم، عنوان کرد: ما در همه جهات باطن شناس نیستیم، در خودشناسی ظاهرشناس هستیم، خودمان را نمی شناسیم؛ روح و جان را نمی فهمیم. آن جان و روح من که حقیقت من است را نمی فهمیم. رویش فکر نمی کنیم. خودشناسی را در بدن شناسی می بینیم؛ روح شناسی نداریم. در دانشگاه ها بگردید کجا روح را معرفی می کنند؟ جان آدم چیست؟ بیماری هایش چیست؟ همه اش برای بدن است. بیماری بدن چیست دارویش چیست. در خودشناسی خوب نیستیم چه برسد به خداشناسی. مراقبم که بدن چاق نشود، وقتی خیلی چاق شد رژیم بگیرم لاغر شود، وقتی لاغرتر شد خودم را تقویت کنم. یک عمر بدن را می پرورانم. «کاروان رفت، تو در خواب بیابان در پیش/ کی روی ره ز که پرسی چه کنی چون باشی». وی ضمن تصریح این مطلب که لقاءالله هدف و منظور است، گفت: ما در حجی هستیم که می خواهیم به لقاءالله برسیم اما نقص داریم. در خودشناسی، خداشناسی و دین شناسی که اصل هستند لنگی داریم. خدا کیست؟ آن کسی که ما را ساخته است، در همین حد خدا را می شناسیم، همین. کاری نداریم که چه می خواهد. نماز می خوانیم و نمی فهمیم که نماز یعنی چه؟ خم و راست شدن ظاهر نماز است، این نماز باطن دارد، این پوست است مغر دارد. نماز، معراج مؤمن است. پرواز مؤمن است. انسان نمازگزار پرواز می کند و به سمت خدا می رود. نماز و روزه ما باطن ندارد، همین قدری است که معده را نگه داری و چند ساعتی گرسنه بمانی، همین! همین که نیست. چشم و زبان که آلوده شود نماز و روزه را باطل می کند. حج می رویم، چقدر حج را می فهمیم. اینقدر حج اعمال دارد و ما به هیچ عملی فکر نمی کنیم. دور سنگ چرخیدن یعنی چه؟ از این کوه به آن کوه یعنی چه؟ سنگپرانی کردن یعنی چه؟ دین ما حکیمانه است، دین حکیمانه که دستور بی اساس نمی دهد. قربان، یعنی آنی که انسان را به خدا نزدیک می کند آیت الله ضیاءآبادی عنوان کرد: یکی از اعمال روز عید قربان، قربانی کردن است. قربانی کردن یعنی چه؟ قربان یعنی آنی که انسان را به خدا نزدیک می کند. یعنی گوسفند مانع بود که به پیش خدا بروی؟ فقط گوسفند مانع بود؟ عید قربان عید انسان است؛ عید نوروز عید نباتات و گیاهان است. عید فطر و عید قربان عید انسان است. یعنی انسان به آن مرحله ای از رشد فکری و عقلی رسیده که همه مظاهر فریبنده دنیا را، همه را به شکل گوسفند مجسم کرده و خوابانده زمین و زیر پای معبود سرش را بریده است. معنی اش این است که از همه تعلقات دل کندم، از همه دلبستگی ها دل کندم. گرگ خونخواری که نام نفس اماره در خانه دل مسکن گزیده و هر دم می جنبد و دهان می افکند، سر این گرگ باید بریده شود نه گوسفند. حاجی محترم طواف این است. لبیک که می گویی یعنی از همه چی بریده ام و فقط به سوی توأم و آماده به خدمتم؛ لبیک به این معناست. من دور تو می چرخم و قربان تو می روم، دروغ می گوید، سر گوسفند را بریده نه آن گرگ را. آن گرگ خونخواری که در دلت است و نماینده شیطان است، حاجی اگر راست می گویی سر آن را ببر. آن گرگ باید سرش بریده شود، او سر راه آدم خوابیده و نمی گذارد به خدا نزدیک شود نه گوسفند. نفس اماره باید کشته شود. قربان واقعی همین است. مسلم بودن کار هر کسی نیست وی با اشاره به آیه 19 سوره آل عمران «إِنَّ الدِّینَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ»، گفت: مراقب باشیم دین واقعی تسلیم شدن است. تا تسلیم نشدیم پیش خدا، دینمان دین نیست. اسلام نه این آیین خاص است؛ بلکه اسلام یعنی تسلیم شدن. همه انبیاء مسلم بودند. حضرت ابراهیم(ع) می گفت: «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ»، (بقره/128) خداوندا من و پسرم را مسلم قرار بده، مسلم بودن کار هر کسی نیست. ما مسلمان ظاهری هستیم، اسم اسلام را داریم. مسلم واقعی باید تسلیم باشد؛ هر چه خدا گفت می کنم و هر چه خدا گفت نکن نمی کنم. حضرت یوسف(ع) دعا می کند که خدایا مرا مسلمان بمیران. حضرت یوسف(ع) که آنجور شیطان را دفع کرده است می گوید خدایا مرا مسلمان بمیران. معلوم می شود که مسلم بودن کار آسانی نیست. حضرت یعقوب(ع) به فرزندانش سفارش می کند مراقب باشید که موقع مردن، مسلمان بمیرید. ما کی تسلیم بوده ایم؟ ما واقعاً مسلمان هستیم؟ تسلیم محض که نیستم. آیت الله ضیاءآبادی افزود: حضرت ابراهیم(ع) چون تسلیم شد پیش خدا ارزش داشت. حضرت ابراهیم(ع) 18 ساله بود که نمرود آتش روشن کرد و او را داخل آتش انداخت. یک جوان 18 ساله را در آتش انداختند، به مهلکه که می رفت جبرئیل آمد و گفت: ابراهیم حاجت داری؟ کمک می خواهی؟ جبرئیل ملک مقربی بود که پنج شهر را زیر و رو کرد «جَعَلْنَا عَالِیَهَا سَافِلَهَا»، (هود/82). حضرت ابراهیم(ع) گفت: من به خدا محتاجم، او می داند که الان من چه حالی دارم. خدا هم فرمود: «قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ»، (انبیاء/69). چون تسلیم شد آتش گلستان شد. وقتی ازدواج کرد و بچه دار شد، خداوند امر کرد که از آن شهری که همه چیز در آن فراهم بود به بیابان بی آب و علفی برود و زن و فرزندش را در آن رها کند و خودش آنجا نماند. آن زن جوان و کودک شیرخوار را در آن بیابان بی آب و علف رها کرد و رفت. تا اینکه آن بچه بزرگ شد و امتحان مشکل تر این بود که فرزند 13 ساله را بخواباند و خودش سرش را ببرد، این کار ساده ای نیست. فرمود: «یَا بُنَیَّ إِنِّی أَرَى فِی الْمَنَامِ أَنِّی أَذْبَحُکَ»، (صافات/102)، فرزندم در خواب به من امر شده که سرت را ببرم. گفت: پدر آنچه مأموریت داری انجام بده من صبر می کنم. نوجوان 13 ساله را پدر پیری خوابانده زمین و خنجر روی گلویش می کشد، من گوسفند می کشم و خیلی هم به آن پز می دهم. قربانی واقعی را او کرد. «فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِینِ ﴿۱۰۳﴾ وَنَادَیْنَاهُ أَنْ یَا إِبْرَاهِیمُ ﴿۱۰۴﴾»، (صافات/103 و 104)، قرآن می گوید چون ابراهیم و اسماعیل هر دو مسلم شدند، ندا دادیم ابراهیم دست نگه دار، همین را می خواستیم که تسلیم باشید، نمی خواستم سرش را ببری. می خواستم به مردم بگویی من تسلیم شدم در مقابل خدا و خداوند هم تأییدم کرد، خیلی خوب به خواب وحی عمل کردی. لبیک زیاد است حاجی کم است این مفسر قرآن با اشاره به روایتی، عنوان کرد: یکی از امامان در سالی در عرفات بود، مردی نزد ایشان آمد و گفت: امسال چقدر خوب شده، خیلی مردم حاجی شده اند و به عرفات آمده اند. امام دو انگشتش را باز کرد و آن مرد از میان آن نگاه کرد، دید حیوانات خوک و روباه و ... به هم افتاده اند و چند نفری میان آن ها آدم هستند. امام فرمود: ناله و فغان زیاد است حاجی کم است. لبیک زیاد گفته می شود حاجی کم است. نمی خواست آبروی مردم را ببرد می خواست مطلب را بفهمیم. آیت الله ضیاءآبادی اظهار کرد: نزدیک روز عرفه هستیم، روز هشتم ذی الحجه روز شهادت حضرت مسلم در کوفه است. همان روز هشتم امام حسین(ع) از مکه به سمت کربلا راه افتاد، عجیب است. آن روز همه حاجیان به مکه می روند همه حاجیان در مکه هستند اما امام حسین(ع) بیرون می آید. امام حجت خداست، همه به مکه می روند او بیرون می رود. روز هشتم ذی الحجه سخنرانی کرد و گفت: مردم، من امسال یک قربان گاه دیگر دارم. آنجا می روم. خودم می بینم که گرگ های بیابان به من حمله کردند و مرا قطعه قطعه می کنند. اعلانش این بود که امسال حج باید تعطیل باشد، امسال حج نباشد، برای اسلام دنبال من بیایید. من برای حفظ اسلام می روم، اسلام باید باشد که حج باشد، مسجد و حج و همه اینها دنباله اسلام هستند. امسال حج در کربلای من است. هر کس واقعاً راست می گوید و می خواهد در راه اسلام خون دل بریزد برای خدا آماده شود و با من بیاید. امسال حج شما این است که سنگ بر سر یزیدیان بزنید، همراه با من بیایید که من فردا راهی هستم. این حرف روز هفتم زده شد و روز هشتم امام حسین(ع) از مکه بیرون آمد. یادآور می شود، این جلسه تفسیر دوشنبه، 30 شهریورماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد علی بن حسین(ع) به نشانی میدان قدس، خیابان دربند، خیابان شهید زمانی، کوچه شهید شفیعی برگزار شد. فایل صوتی این جلسه را بشنوید: دریافت
سه شنبه ، ۳۱شهریور۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]
صفحات پیشنهادی
با رویکرد هرمنوتیک تاریخی نمی توان به شناخت هگل واقعی رسید
فرهنگ امروز فاطمه شمسی جلسه ی نقد و بررسی کتاب هگل نوشته ی فردریک بیزر در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد سخنرانان این جلسه علی مرادخانی و محمدتقی طباطبائی بودند در بخش نخست این گزارش متن سخنان علی مرادخانی و سید مسعود حسینی مترجم کتاب بیان شد در گزارش پیشجستارى در چیستى و گستره معرفت خدا - بخش دوم عجز از شناخت خدا در آموزه هاى دینى
جستارى در چیستى و گستره معرفت خدا - بخش دومعجز از شناخت خدا در آموزه هاى دینىآنچه درباره معرفت و شناخت خدا به وسیله براهین عقلى در کتاب هاى فلسفى و کلامى آمده فراتر از سلسله مفاهیمى درباره صفات خدا نیست و شناخت حقیقى خداوند با این مفاهیم حاصل نمى شود بلکه با شهود و درک حضورى خجستارى در چیستى و گستره معرفت خدا - بخش سوم و پایانی چرا شناخت کنه خداوند امکان ندارد؟
جستارى در چیستى و گستره معرفت خدا - بخش سوم و پایانیچرا شناخت کنه خداوند امکان ندارد اولیاى خدا خداى متعال را نه از طریق مفاهیم ذهنى و صفات غایبانه او که از طریق خودش و علم حضورى یافته و مىشناسند چکیده شناخت به دو شکل حصولى و حضورى صورت مى گیرد اولیاى خدا خداى متعال را نه اانصارالله پاسخ تجاوزات عربستان را با فتح خانه خدا و خواندن نماز در آنجا خواهد داد
انصارالله پاسخ تجاوزات عربستان را با فتح خانه خدا و خواندن نماز در آنجا خواهد داد فرمانده قرارگاه عمار گفت زمان تجاوز عربستان به یمن حوثیها گفتند انصارالله پاسخ تجاوزات عربستان را با فتح خانه خدا و خواندن نماز درآنجا خواهد داد به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبحق السکوت 900 میلیون تومانی عربستان به خانواده قربانیان حادثه مکه / پیش شرط سنا برای به رسمیت شناختن رژیم صهیو
حق السکوت 900 میلیون تومانی عربستان به خانواده قربانیان حادثه مکه پیش شرط سنا برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی برای اجرای توافق وین چرا کشوری میتواند موشک و ماهواره بسازد اما چوب بستنی و دسته بیل وارد میکند مقایسه زشت خانواده با خرها توسط علیرضا خمسه به اضافه تابناکنیروی گارد مرزی عربستان نیروی تازهنفس استخدام میکند
نیروی گارد مرزی عربستان نیروی تازهنفس استخدام میکندریاست گارد مرزی عربستان با توجه به افزایش تعداد تلفات نظامیان سعودی در حملات یمن طی فراخوانی از فارغ التحصیلان دبیرستان خواست تا برای عضویت در گارد مرزی با درجه نظامی ثبت نام کنند به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس به نقلخداپرست: زمان بازگو کردن واقعیت های تلخ والیبال رسیده است
خداپرست زمان بازگو کردن واقعیت های تلخ والیبال رسیده است ارومیه - ایرنا - کاپیتان اسبق تیم ملی والیبال ایران گفت به عنوان عضوی از خانواده والیبال ایران معتقدم همه ما وظیفه داریم که از کادر فنی تیم ملی حمایت کنیم ولی به نظر می رسد دیگر زمان آن رسیده که واقعیت های تلخی را بازگوواقعیتی هایی که کد خدا کمتر می گوید
واقعیتی هایی که کد خدا کمتر می گویدبخش تعاملی الف - مجتبی ارغواناشاره مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان الف است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست بینندگان الف می توانند با ارسال یادداشت خود مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند تاریخ انتشار يکشنبهشرق اصفهان در هفته ای که گذشت… اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه/ سه اصفهانی در میان مجروحان
به گزارش اصفهان شرق پربازدیدترین اخبار اصفهان شرق در هفته ی گذشته را در بین اخبار زیر مشاهده کنید برای دیدن متن کامل اخبار روی تیتر آن ها کلیک کنید اسامی مجروحان و یک زائر فوتی ایرانی حادثه مکه مکرمه سه اصفهانی در میان مجروحان در پی طوفان شدید در مکه مکرمه و وقوع حادثه سقوطفارس گزارش میدهد نماز اول وقت قربانی جلسات/ سایه سنگین سخنرانی بر اذان
فارس گزارش میدهدنماز اول وقت قربانی جلسات سایه سنگین سخنرانی بر اذاننماز اول وقت در دین مبین اسلام بسیار مورد تأکید قرار گرفته اما در جلسات و همایشهای امروزی اقامه این فریضه الهی به زمانی بعد از سخنرانیها و گرفتن مصوبات موکول میشود به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند شب گذشت-
گوناگون
پربازدیدترینها