تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802493109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دانش آموزان افغان همچنان پشت درهاي مدارس مي مانند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ مهر ۱۳۹۴ (۱۲:۵۸ب.ظ)
دانش آموزان افغان همچنان پشت درهاي مدارس مي مانند موج- در شرايطي که براي تسهيل حضور کودکان بازمانده از تحصيل افغان در ايام تابستان فرصت بسيار بود اما با سنگ‌اندازي‌هاي متعدد، اين اتفاق محقق نشد تا امروز و در آستانه سال تحصيلي جديد تعداد زيادي از دانش آموزان افغان پشت درهاي مدارس بمانند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، با توجه به آمار، 1.5 ميليون مهاجر افغان در ايران زندگي مي کنند. طبق قانون کنوانسيون حقوق کودک، کشور ما موظف است براي تحصيل اين افراد شرايط را فراهم کند. آنچه که مورد توجه است دستور مقام معظم رهبري براي ادامه تحصيل دانش آموزان افغان بود که امروز شاهد پشت گوش انداختن اين ابلاغيه توسط برخي از مديران آموزشگاه ها هستيم.
گويي آموزش و پرورش تسهيل شرايط ثبت نام دانش‌آموزان افغان را تنها به اسناد هويتي مربوط مي‌داند. با اين حال طبق آمار، اتباع خارجي که فرزندان آنها در مدارس تهران تحصيل مي‌کنند 33 هزار و 200 نفر هستند که هزار نفر از آنها را اتباع ساير کشورها و 32 هزار و 200 نفر را دانش‌آموزان افغان تشکيل مي دهند. به دليل مشکلات اقتصادي مهاجران افغان، دانش آموزان اين مهاجران بيشتر در مدارس دولتي مشغول به تحصيل هستند و حق دريافت وجه از اين دانش‌آموزان وجود ندارد.
ابوالقاسم خسروي سهل‌آبادي نماينده مجلس در ارتباط با مشکل دانش آموزان اتباع براي ادامه تحصيل در کشور ميهمان گفت: تامين بودجه و هزينه‌هاي تحصيل افغان‌هاي غيرمجاز براي آموزش و پرورش مشکل است، بنايراين مجلس و دولت بايد کمک‌هاي لازم را داشته باشند چراکه بنا بر رسالتي که ايران اسلامي در انجام اقدامات انسان دوستانه دارد نمي‌توان نسبت به تحصيل آن‌ها بي‌تفاوت بود.
عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اضافه کرد: در تمام دنيا امر آموزش بسيار مهم است و اگر افرادي به صورت غيرمجاز به کشوري وارد شده باشند با اعمال شرايط خاصي، امکان تحصيل آن‌ها فراهم خواهد شد؛ در ايران نيز به همينگونه است و تحصيل افغان‌هاي غيرمجاز در مدارس دولتي براي آنها هزينه به همراه نخواهند داشت.
براساس اين گزارش، خبرنگار خبرگزاري موج با گزارش ميداني که از يکي از مناطق شهر تهران که با تعدد جمعيت افغان همراه است، با مشکلات دانش آموزان افغان براي ثبت نام در مدارس روبرو شد که در بازديد از مدرسه مکتب الاسلام قرآني واقع در منطقه 12، مشاهده شد که تعدادي از پرونده هاي دانش آموزان بدون اعتنا و رسيدگي هنوز به روي ميز مدير مدرسه است.
در اين ارتباط مدير مدرسه به خبرنگار موج توضيح داد که مراحل ثبت نام دانش آموزان طي شده است و حتي کلاس بندي آن ها نيز انجام شده است؛ اما همچنان براي اين دانش آموزان کد دانش آموزي مشخص نشده است.

تصوير مرتبط به روي ميز ماندن پرونده ها



با توجه به صحبت هاي مدير مدرسه که تمام مراحل ثبت نام دانش آموزان طي شده است بايد کد دانش آموزي نيز به آن ها تعلق بگيرد. مراحل ثبت نام دانش آموزان بدون هويت به اين ترتيب است که دانش‌آموزان اتباع افغان فاقد مدارک هويتي به دفاتر کفالت مراجعه کرده و از اين دفاتر معرفي نامه‌اي را براي آموزش و پرورش و مراکز درماني وزارت بهداشت دريافت مي کنند. همچنين تعيين هويت اين افراد توسط دفاتر کفالت از مجموعه وزارت کشور انجام مي‌شود.
دانش‌آموزان پس از دريافت معرفي نامه و مراجعه به آموزش و پرورش به لحاظ وضعيت تحصيلي، تعيين سطح مي‌شوند چرا که عمدتاً در مدارس خودگردان درس خوانده‌اند و براي اينکه وضعيت تحصيلي آنها مشخص شود، توسط آموزش و پرورش بررسي و تعيين سطح مي‌شوند پس از آن مشخص مي‌شود که در چه پايه‌اي بايد ثبت‌نام شوند.
مراکز درماني نيز موظف به بررسي دانش‌آموزان به لحاظ وضعيت سلامت هستند تا اگر دانش‌آموزي مشکلي داشت شناسايي و حل شود. پس از طي اين مراحل، ثبت‌نام دانش آموزان افغان در مدارس قطعي مي‌شود؛ اما به نظر مي رسد مديران مناطق آموزش و پرورش يا مديران مدارس به صورت سليقه اي با ثبت نام اين دانش آموزان برخورد مي کنند.
و اما خليل الله بابالو، رئيس مرکز امور بين الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش نيز درارتباط ثبت‌نام دانش‌آموزان افغانستاني در مدارس به خبرنگار موج توضيح داد: امسال با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينکه تمام دانش‌آموزان بايد تحت پوشش تحصيلي قرار بگيرند، دانش‌آموزان اتباع غيرمجاز هم در مدارس ثبت‌نام مي‌شوند و پيش‌بيني مي‌شود که تعداد 100 تا 250 هزار نفر به تعداد دانش‌آموزان اتباع افغانستاني اضافه شود.
وي افزود: در خصوص ثبت نام دانش آموزان مهاجر غيرقانوني تاکنون هيچ گزارشي از عدم ثبت نام اين گونه دانش آموزان به آموزش و پرورش نرسيده است.
بابالو در ادامه با بيان اينکه آموزش وپرورش اعتقادي به جداسازي دانش آموزان ايراني از افغانستاني ندارد، خاطرنشان کرد: در بخشنامه هاي آموزش وپرورش به طور کامل تصريح شده است که هيچ نوع تبعيض و تفاوتي نبايد ميان دانش آموزان قايل شد.
در اين شرايط اما، عمرخان يکي از اتباع افغان در رابطه با نحوه ثبت نام فرزندش در مدارس ايران مي گويد: در ابتدا از رهبر انقلاب تشکر مي کنم و اميدوار هستم که يک نسل معتدل و معقول از مدارس و دانشگاه هاي ايران وارد افغانستان شود و اين حکم، پايان خشونت افراطي گري و تزوير خواهد بود.
وي معتقد است که مدارس پاکستان و عربستان يک نسل بيمار، با تفکرات مريض و وارداتي را به جامعه افعانستان صادر کرده است و مي افزايد: افغان ها اميدوار هستند که ايران بتواند جاي پاکستان و عربستان سعودي را کاملا پر کند و وسيله شود که افغانستان به يک کشور عاري از خشونت و افراطي گري تبديل شود. سرمايه گذاري ايران در اين راه به نفع منطقه و جهان است.
به نظر مي رسد با عنايت به تصميم مقام معظم رهبري، يکي از مهمترين موانع رشد و پرورش جامعه مهاجر در ايران به زودي برداشته شود و مدارس ايراني از اين پس از دانش آموزان مهاجر افغانستاني، بدون اينکه قرار باشد کاغذها و مهرها و مدارک روي آنها ارزش گذاري کند، هر چه زودتر ثبت نام به عمل آورند و سال تحصيلي جديد، يک سال تاريخي و شيرين براي همه مهاجرين افغانستاني شود.

*احسان سرشت













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن