دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
طراحی سایت فروشگاهی فروشگاه آنلاین راهاندازی کسبوکار آنلاین طراحی فروشگاه اینترنتی وبسایت
بهترین دکتر پروتز سینه در تهران
جاهای دیدنی قشم در شب که نباید از دست بدهید
سیگنال سهام چیست؟ مزایا و معایب استفاده از سیگنال خرید و فروش سهم
کاغذ دیواری از کجا بخرم؟ راهنمای جامع خرید کاغذ دیواری با کیفیت و قیمت مناسب
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
بهترین ماساژورهای برقی برای دیسک کمر در بازار ایران
آفریقای جنوبی چگونه کشوری است؟
بهترین فروشگاه اینترنتی خرید کتاب زبان آلمانی: پیک زبان
با این روش ساده، فروش خود را چند برابر کنید (تستشده و 100٪ عملی)
سفر به بالی؛ جزیرهای که هرگز فراموش نخواهید کرد!
از بلیط تا تماشا؛ همه چیز درباره جشنواره فجر 1403
خصوصیات نگین و سنگ های قیمتی از نگاه اسلام
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1862582525

آیت الله جوادی آملی: حج فرصتی برای خودسازی معنوی است
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیت الله جوادی آملی: حج فرصتی برای خودسازی معنوی است قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به حجاج بیت الله الحرام گفت: حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند که هم مهمان خدا و هم میزبان او باشند و این نمی شود مگر اینکه همگان در هر رتبه و تمکنی که هستند خود را در برابر ذات باری تعالی، ضعیف و فقیر بدانند.

به گزارش ایرنا، در پیام این مرجع تقلید که روز دوشنبه در پایگاه اطلاع رسانی اسرا نیوز منتشر شده آمده است: وظیفه همه بویژه عالمان و روحانیون، بالاخص مسوولان بعثه این است که بکوشند تعامل متقابل عبد و مولا را در مساله حج و عمره پیاده کنند. ما باید در این سمت وسو حرکت کنیم، با خدا معامله کنیم و تعامل متقابل «ضِیف» و «میزبان» را داشته باشیم. آیت الله جوادی آملی در این پیام به تبیین گوشه ای از رسالت حقیقی حجاج در این ضیافت الهی پرداخت و رسالت حاجیان را که میهمانان الهی هستند، تحکیم پیوند بین خود و ابراهیم خلیل دانست.در ادامه پیام این مرجع تقلید به حجاج بیت الله الحرام آمده است: سلام الهی بر بانیان کعبه که بنیانگذاران قبله و مَطاف مسلمانان جهانیان هستند. سلام الهی بر منادیان توحید که از کنار این کعبه جهان بشریت را به وحدانیت و احدیت خدای سبحان دعوت کردند. سلام الهی بر همه کسانی که ندای ابراهیمی و ندای نبوی علوی حسنی و حسینی(علیهم اسلام) را پاسخ دادند و به زیارت این «بیت عَتیق» شتافتند و سعی کردند آن را قبله رسمی و مَطاف جهانی بدانند. وی بیان داشت: رسالتی که به عهده حاجیان و معتمران است ـ که ـ ان شاءالله ـ با حج مقبول، عمره مقبول، زیارت مقبول و دعای مستجاب برگردند ـ تحکیم پیوند بین آن ها و خلیل خداست. وی اضافه کرد:وجود مبارک ابراهیم این بِنا را به دستور خدا ساخت تا وحدانیت و احدیت خدای سبحان را تثبیت کند، اولا؛ منادی این ندای وحدت باشد، ثانیا؛ مهمانان را که «ضیوف الرَّحمان» هستند به این سرزمین دعوت کند، ثالثا؛ تا جهان اسلام از شرک و امثال آن نجات پیدا کند. وی با اشاره به فرازهایی از آیات شریفه کلام الله مجید درباره عظمت حج اظهار داشت: وقتی ذات اقدس الهی به ابراهیم خلیل(س) دستور ساختن مطاف و قبله را داد، فرمود کسانی که به این سرزمین می آیند مهمانان من هستند، این ها «ضیوف الرَّحمان» می باشند. گرچه رحمت الهی گسترده است (وَسِعَتْ کُلَّ شَیءٍ)، لکن در سرزمین وحی این رحمت موج می زند، چون (فیهِ آیاتٌ بَیناتٌ مَقامُ إِبْراهیمَ). وقتی «ضیوف الرَّحمان» شدند و «الله» میزبان این ها شد، این ها باید چیزی به همراه نیاورند؛ زیرا «وَ حَمْلُ الزّادِ اَقْبَحُ کُلِّ شَیءٍ *** اِذَا کَانَ الْوُفُودُ عَلَی الْکَریمِ»، باید از کالای رحمانیت و رحیمیت الهی استفاده کنند و آن کالا که رزق کریم است، همان توحید است. آیت الله جوادی آملی در این پیام اضافه کرده است: مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله، «رِجال» و «ضامِر»نشینها هستند. گرچه هر کسی بیاید این در به روی او باز است، اما مهمانان اصلی این مَطاف و این قبله پیاده ها و کسانی اند که دارای مَرکَب و مَرکوب ضعیف و لاغرند (یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)؛ مهمانان اصلی کسانی هستند که پیاده به مکه می آیند و مهمانان اصلی کسانی هستند که روی مَرکب های لاغر و ضعیف از انتهای درّه ها و منطقه های گودنشین حرکت می کنند! گرچه هر کس بیاید؛ چه توانگر و چه تهیدست، این دَر به روی او باز است؛ ولی مهمانان کسانی هستند که واجد این دو شرط باشند: ـ یا اهل این دو شرط باشند یا طبق این دو شرط فکر کنند ـ یا کسانی باشند که پیاده می آیند یا سوار مرکب های ضعیف و لاغر می شوند، یا اگر توانگر هستند، به وصف پیاده ها و مَرکوبِ ضعیف نشین بیایند: (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ). درست است که در آیه دیگر فرمود: (لِلَّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبیلاً)، گرچه اغنیا و توانگران که مستطیع می باشند بر آن ها واجب است، امّا «مُکلَّف» حساب دیگری داد و «ضِیف» حساب دیگر؛ «مُنادا» و «مُخاطب» حساب دیگری دارند و مکلّف حساب دیگر. وی با بیان این مطلب که « در سرزمین وحی سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت گسترده است» ادامه داد: این سرزمین سرزمینِ وحی است و در سرزمین وحی سفره وحی و نبوّت و رسالت و ولایت و امامت گسترده است؛ مهمانان این سرزمین غذای وحدانیت و احدیت، از یک سو؛ بهره وری از وحی و نبوّت و رسالت و خلافت و امامت از سوی دیگر را می چشند و بهره وری دارند؛ اگر کسی اهل «رِجال» و «ضامِر» نبود، باید به این وصف بیاید، چون «در کوی او شکسته دلی می خرند و بس». سرّ اینکه خدای سبحان از این گروه دعوت کرده، برای آن است که می خواهد دعوت میهمانان خود را هم پاسخ بدهد؛ یک تعامل و تقابلی بین این دعوت هاست. وی در این پیام تصریح کرده است: درست است که هر کس به سرزمین مکّه و وحی بار یابد جزء مهمانان خداست، اما مهمان دو قسم است: یک مهمان است که خدا با او تعامل و تقابل دارد؛ هم او را به مهمانی می پذیرد هم مهمانی او را می پذیرد و برخی ها مهمانانی هستند که تعامل و تقابل دوجانبه بین آن ها؛ یعنی بین آن ها و خدا نیست. ذات اقدس الهی فرمود: ـ چه به خلیل خود و چه به حبیب خود(علیهما آلاف التحیة و الثناء) ـ (وَ أَذِّنْ فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ یأْتُوکَ رِجالاً وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ)، چرا اینها را دعوت بکن؟ برای اینکه اینها مهمانان ویژه من هستند، یک؛ میزبانان مخصوص من هستند، دو؛ من مهمان اینها خواهم بود و این یک تقابل است! اگر گفته شد حاجی و معتمر «ضِیف الرَّحمان» است، ذات اقدس الهی فرمود: «أَنَا عِنْدَ الْمُنْکَسِرَةِ قُلُوبُهُم». آن انسان دل شکسته ای که «رجالاً» آمده، (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ یأْتینَ مِنْ کُلِّ فَجٍّ عَمیقٍ) آمده، آن انسان تهیدست دلشکسته، میزبان من است و من مهمانی او را می پذیرم. پیام ادامه یافته است: بنابراین حاجی و معتمر اگر در کِسوت «رِجال» آمده است اگر به کِسوت (وَ عَلی کُلِّ ضامِرٍ) ـ گرچه متمکّن هست ـ به این حال آمده و در این حال بوده است که حالت ضعف و فقر خود را در نظر گرفته است؛ گفت بنده «مِسْکِینٍ مُسْتَکِینٍ مُسْتَجِیر» هستم، با این وصف آمده است، می تواند با خدا یک تعامل متقابلی باشد که هم مهمان خدا بشود و هم میزبان الهی؛ گرچه در هر دو حال مهمان خداست؛ زیرا این ضیافت را از ذات اقدس الهی گرفته است؛ «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْک». وی با بیان این نکته که طبق فرموده قرآن همه مومنان فرزندان معنوی ابراهیم علیه السلام هستند ابراز داشت: وجود مبارک ابراهیم خلیل که صریحا اعلام کرد و فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)؛ این جزء ندای نبوّت عام است, ندای رسالت عام است, ندای خلافت عام است, ندای امامت عام است و اختصاصی به هیچ ملت و نحله ای ندارد. این بیان نورانی خداست که از زبان ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) در سوره «ابراهیم» آمده است که فرمود: هر کس که راهی راه من شد، از من است؛ (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی). همه ما فرزندان خلیل حقّی هستیم که در پایان سوره «حج» فرمود: (مِلَّةَ أَبیکُمْ) این منصوب به اغراست، (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ)؛ او پدر ماست و صریحا اعلام کرد فرمود: (فَمَنْ تَبِعَنی فَإِنَّهُ مِنِّی)، بنابراین ما می توانیم ابراهیمی باشیم و ابراهیمی فکر کنیم. آیت الله جوادی آملی حج را فرصتی برای خودسازی معنوی دانست و گفت: اگر کسی ابراهیمی شد، در فضای زیست خودش باید کعبه بسازد مسجد و مَعبدو مَطاف و قبله بسازد و خودش هم قبله و مَطاف و مَعبد شود، تا از دیدن او از سیره او از سنّت او و از سَریرت او عدّهای بهره عبادی ببرند، تا بشود پیرو خلیل حق و در تمام این کارها براساس وحدانیت و احدیت خدا بیندیشد، نه غیر آن که فرمود: (وَ إِذْ یرْفَعُ إِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیتِ وَ إِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، این (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا) زمزمه زیرِ لب آن مهندس و این معمار بود؛ تمام این سنگ ها و ملات ها را که جابه جا می کردند، می گفتند: (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا). ما هم در زندگی خود, مسجد و معبد درست کنیم که بشود مَطاف و قبله و مَعبد عامّه مسلمان ها، آن هم با شعار (رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا)، چون پدر ما این کار را کرده است، ما هم می توانیم طبق پیام ابراهیمی از اهلِ بیت خلیل حق شویم که اگر کسی اهلِ بیت خلیل حق شد، اهلِ بیت حبیب حق هم خواهد بود. پیام حاکیست: وجود مبارک ابراهیم که براساس (مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ) پدر ماست و همه ما را به مهمانی دعوت کرده است، با آن تَبر بت ها را شکست و هرگونه شرک ظاهری و باطنی را درهم کوبید. حاجیان و معتمران در شرق و غرب عالم به پیروی از ابراهیم خلیل، باید به مبارزه با شرک در اشکال مختلف آن بپردازند. آیت الله جوادی آملی در این پیام اظهار داشت: بنابراین حجی که زائران و معتمران دارند، به لطف الهی حجی مقبول خواهد بود، لکن همان کسی که این مَطاف و این قبله و این مَعبد را بنا کرد، ذات اقدس الهی به او فرمود که صریحا اعلام بکن: (لَنْ ینالَ اللَّهَ لُحُومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِنْ ینالُهُ التَّقْوی مِنْکُمْ)؛ عمل ظاهر؛ آ ن قربانی، آن گوشت آن خون یا آن سنگ و مانند آن که «رمی جمره» می شود، اینها یک واجباتی است که بر همه ما لازم است تا انجام بدهیم، ما هم «سمعاً» و «طاعاً» انجام داده و انجام می دهیم؛ اما اساس کار این است که فرمود روح این عبادت به خدا می رسد! روح عبادت اشتیاق به وحدانیت و احدیت اوست، اولا؛ احیای نبوّت و وحی و رسالت و امامت و خلافت و اهلِ بیتی بودن است، ثانیا؛ (فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاَّ کَبیراً لَهُمْ)، ثالثاً؛ تا جهان جهان مَهد و اَمن شود. وی در پایان پیام خود برای حجاج طلب استجابت دعا کرد و افزود: امیدواریم ذات اقدس الهی حج و عمره و زیارت همه زائران «بیت عَتیق» را به أحسن وجه بپذیرد و دعای همه حاجیان و معتمران و زائران را به أحسن وجه مستجاب فرماید. ک/1 1175 /
31/06/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
آیت الله جوادی آملی:حج فرصتی برای خودسازی معنوی است
قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به حجاج بیت الله الحرام گفت حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند که هم مهمان خدا و هم میزبان او باشند و این نمی شود مگر اینکه همگان در هر رتبهآیت الله جوادی آملی: حضور در مساجد موجب انسجام ووحدت می شود
آیت الله جوادی آملی حضور در مساجد موجب انسجام ووحدت می شود تهران - ایرنا- آیت الله جوادی آملی ازمراجع تقلید گفت فایده حضور در مسجد انسجام ووحدت دربین انسان هاست زیرا مسجد موجب تقویت همدلی و هم زبانی می شود به گزارش ایرنا آیت الله عبدالله جوادی آملی سه شنبه شب درمراسم افتتاحآیت الله آملی لاریجانی:تولید علوم انسانی اسلامی به کار جهادگونه نیاز دارد
آیت الله آملی لاریجانی تولید علوم انسانی اسلامی به کار جهادگونه نیاز دارد تهران - ایرنا - رییس قوه قضاییه با دشوار خواندن تولید علوم انسانی اسلامی گفت تولید این علوم به کار جهادگونه نیاز دارد و باید امیدوار باشیم به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا آیت الله صادق آملی لاریجانی رپیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرام
پیام آیتالله جوادیآملی به حجاج بیتالله الحرامتاریخ انتشار سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱ ۴۶ آیتالله جوادیآملی در پیامی به حجاج بیتالله الحرام گفت حج فرصت مغتنمی برای خودسازی معنوی است و حاجیان در این سفر معنوی باید یک تعامل متقابلی با خداوند داشته باشند دآیتالله جوادیآملی: انقلاب اسلامی از مساجد برخاست / حضور در مساجد موجب همدلی و همزبانی میشود
آیتالله جوادیآملی انقلاب اسلامی از مساجد برخاست حضور در مساجد موجب همدلی و همزبانی میشودیکی از مراجع عظام تقلید با بیان اینکه انقلاب اسلامی از مسجد برخاسته است گفت حضور در مساجد موجب همدلی و همزبانی میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران آیتالله عبدالله جوآغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه تهران با حضور آیتالله جوادی آملی
آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه تهران با حضور آیتالله جوادی آملیآیین آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۵ حوزههای علمیه استان تهران با حضور آیتالله عبدالله جوادی آملی برگزار میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس آیین آغاز سال تحصیلی 94-95 حوزههای علمیه خواهران و برادران استبازدید نماینده ولی فقیه در امور حج از بعثه آیت الله جوادی آملی
بازدید نماینده ولی فقیه در امور حج از بعثه آیت الله جوادی آملی شناسهٔ خبر 2913378 - شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۶ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با نمایندگان آیت الله جوادی آملی در محل بعثه وی در مدینه منوره دیدار و گفتگو كرد به گزاپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی چه کنیم سخن ما در دیگران اثر کند/ فلسفه تبرک جستن به «حجرالاسود»
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیچه کنیم سخن ما در دیگران اثر کند فلسفه تبرک جستن به حجرالاسودآیتالله جوادی آملی میگوید هم از خوردن غذای شبههناک بپرهیزید و هم از گفتن حرف مشکوک دوری کنید چون میخواهید قرآن بخوانید و سخن شما در دیگران اثر کند و خودتان هم که میشنوید متأثر شوآغاز سال تحصیلی حوزه های استان تهران با حضور آیت الله جوادی آملی
چند خبر کوتاه فرهنگی آغاز سال تحصیلی حوزه های استان تهران با حضور آیت الله جوادی آملی تهران - ایرنا - مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه استان تهران یکشنبه هفته آینده با حضور آیت الله عبدالله جوادی آملی در مصلی حضرت عبدالعظیم حسنی س برگزار می شود به گزارش روز شنبه گروه فرهنگپیام تسلیت آیت الله جوادی آملی برای درگذشت آیت الله خزعلی
پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی برای درگذشت آیت الله خزعلی فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در پیامی درگذشت آیت الله خزعلی را به حوزه های علمیه مراجع تقلید و بیت ایشان تسلیت گفت به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسراء نيوز آيت الله جوادي آملي در پيامي درگذشت-