تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803253365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهادهاي فرهنگي هنري كشور هماهنگي ندارند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نهادهاي فرهنگي هنري كشور هماهنگي ندارند
بيست و دومين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان از 9 مهرماه كار خود را در شهر همدان آغاز كرده است، به همين بهانه پاي صحبت شهرام كرمي دبير اين دوره از جشنواره نشسته‌ايم تا از بيست و دومين دوره از اين اتفاق تئاتر حوزه كودك و نوجوان بپرسيم.
نویسنده : سپيده آماده 


بيست و دومين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان از 9 مهرماه كار خود را در شهر همدان آغاز كرده است، به همين بهانه پاي صحبت شهرام كرمي دبير اين دوره از جشنواره نشسته‌ايم تا از بيست و دومين دوره از اين اتفاق تئاتر حوزه كودك و نوجوان بپرسيم.
    
چه تعداد اثر در فراخوان بيست و دومين دوره جشنواره بين‌المللي تئاتر كودك و نوجوان پذيرفته شده است؟
از جهات آماري آنطور كه من در خاطرم است در دوره‌هاي چهاردهم تنها 30 اثر كودك و نوجوان متقاضي حضور بوده‌اند، در حالي كه امسال 72 نمايش در بخش كودك و 60 نمايش در بخش نوجوان متقاضي حضور در جشنواره بودند، آثاري كه در يك سال اخير در شهرهايشان تجربه اجرا داشته‌اند، امروز شاهد هستيم كه علاوه بر شهر تهران، پايگاه خوبي براي تئاتر كودك و نوجوان در همدان به وجود آمده است؛ 28 اثر تئاتر كودك و نوجوان در سال گذشته در همدان اجرا رفته است و شهر اصفهان و مشهد و كرمانشاه هم گروه‌هاي فعال خوبي در اين حوزه دارد.  

يكي از مؤلفه‌هاي برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان اين است كه در كشورهاي اروپايي هم برگزاري جشنواره تئاتر كودك و نوجوان وجود ندارد اما كشور ما از چنين نعمتي بهره‌مند است؛ مسئله‌اي كه شايد مورد توجه بسياري قرار نمي‌گيرد.
به نكته خيلي خوبي اشاره كرديد. متأسفانه عمده كساني كه در وادي هنر هستند، فكر مي‌كنند در ساير كشورها رويدادها و الگوهاي مقبول‌تري در عرصه تئاتر وجود و دارد و معمولاً به داشته‌هاي خودمان كمتر توجه مي‌كنيم؛ اولاً ما هنرمندان بسيار خلاقي در عرصه تئاتر كودك و نوجوان داريم و همچنين پيشكسوتان بسيار هنرمند. عمر تئاتر كودك و نوجوان در كل دنيا حدود 50، 60 سال است و در كشور ما هم اين سبك از تئاتر در همان دهه 50 شكل گرفت و در 40 و 50 سال اخير خيلي زود گسترش پيدا كرد و ما الان در حوزه تئاتر كودك و نوجوان صاحب گروه‌هاي حرفه‌اي و هنرمندان بسيار خوبي هستيم و چند جشنواره معتبر در اين عرصه داريم. در كشورهاي ديگر كه صحنه فعال شده است جشنواره تئاتر كودك و نوجوان صحنه چند سال يك بار در يك كشور برگزار مي‌شود يا همان جشنواره يونيسف در كشورهاي محروم و ديگر جشنواره‌هاي اين حوزه در ساير كشورها تنها محدود به چند دوره است و رويداد مستمر در حوزه تئاتر كودك و نوجوان كم داريم، در اروپا لهستان و آلمان چند جشنواره دارد. ما علاوه بر جشنواره تئاتر كودك و نوجوان، جشنواره تئاتر كانون پرورش فكري و چند جشنواره دانش‌آموزي و جشنواره تئاتر كودك و نوجوان رضوي در بندرعباس و چند جشنواره تئاتر كودك و نوجوان حوزه هنري و شهرداري داريم و اينها رويدادهايي هستند كه خيلي به حوزه تئاتر كودك و نوجوان كمك كرده‌اند و به خصوص گروه‌هاي جوان.

يكي از مشكلات دوره‌هاي پيشين جشنواره، مسئله سالن‌هاي اجراي شهري بود، آيا بهبودي در وضعيت كيفي و كمي سالن‌ها ايجاد شده است؟
سالن امكانات زيرساختي است و ايجادش سير خاصي را طي مي‌كند، اما برگزاري جشنواره در شهر همدان به تأسيس تئاتر شهر همدان در دوره بيستم انجاميد. در اين دوره هم قرار است سالن عبادي به جمعيت سالن‌هاي همدان افزوده شود. همدان به‌نسبت استان‌هاي ديگر امكانات زيرساختي بهتري براي تئاتر دارد اما اين  امكانات كفايت نمي‌كند.

يكي از مشكلات تئاتر كودك و نوجوان ما نبود همكاري آموزش و پرورش با تئاتر كودك و نوجوان است. تمهيدي براي افزايش همكاري‌ها انديشيده شده است؟
اين يكي از مشكلات هميشگي ما است كه نهادهاي فرهنگي و هنري با هم هماهنگي ندارند، حتي اگر برخي از اين نهادها هم در مجموعه دولت باشد، شما مي‌بينيد كه يكسري امكانات در اختيار يك نهاد دولتي است كه حاضر به همكاري با نهاد ديگر نيست. آموزش و پرورش ساختار خودش را دارد و به همين دليل از نظر تربيتي معتقد است كه نيازي نيست با ساير نهادها هماهنگ بشود، اين رويكرد در تهران و ساير استان‌ها جود دارد اما خوشبختانه در همدان روال به اين صورت نيست و يكي از حمايت‌كننده‌هاي اصلي ما آموزش و پرورش و كانون پرورش فكري است. كودكان و نوجوانان كه مهم‌ترين اعضاي اين جشنواره هستند از طريق مدارس در جشنواره شركت مي‌كنند و رونق جشنواره تئاتر كودك و نوجوان در سال‌هاي اخير به دليل همكاري آموزش بوده است و اميدوارم اين اتفاق در ساير استان‌ها به‌خصوص تهران هم رخ بدهد و تفاهمنامه‌اي بابت اين قضيه اتفاق بيفتد كه به همكاري مشترك و ساختاري ميان دو نهاد دولتي منجر شود.

تقدير و بزرگداشت‌هاي جشنواره امسال چگونه خواهد بود؟
در اين دوره از جشنواره ما افتخار اين را داريم كه از خانم مرضيه برومند به پاس سال‌ها توجه‌شان به هنر كودك و نوجوان تقدير به عمل بياوريم. خانم برومند در زمينه سينما و تلويزيون و بازيگر چهره شناخته شده‌اي هستند اما همواره خودشان را متعلق به تئاتر مي‌دانند و در هر جايي كه بودند براي نشرتئاتر كودك و نوجوان تلاش كرده‌اند. من اميدوارم اين تقدير منجر به اين شود كه ما قدر پيشكسوتان اين عرصه را بيشتر بدانيم و از طرفي انگيزه‌اي براي خانم برومند شود كه بار ديگر به سمت تئاتر كودك و نوجوان بازگردند.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن