تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815987866




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبکی که بی‌اصلی، اصل اساسی آن است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: سبکی که بی‌اصلی، اصل اساسی آن است
در هر عصر و دوره‌ای هنر متناسب با سلایق، حوادث و تغییرات آن زمان با سبک و شیوه خاصی برمی‌گزیند، تا باز هم دریچه‌ای نو به روی دنیای جدید بگشاید.
حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئالیسم، آبستره، اکسپرسیونیسم... 


شاید شما هم به این اسامی برخورد کرده باشید، عناوینی که هر کدامشان دنیای شاید نادیدنی و خاص برای خود دارند و قادرند آدم را از جهان خشک و بی‌روح اطرافش به جهانی پر از رویا و احساس ببرند و نوازشی برای نگاه‌هایمان شوند.


در این یادداشت و یادداشت‌های آتی به معرفی چند عنوان مطرح در عرصه هنر می‌پردازیم، عناوینی که از نام یک سبک خبر می‌دهند.


پست مدرن یا پسانوگرایی، سبکی است که در مقابل هنر نو یا مدرن ایجاد شد.


هنرمندان این سبک به نوعی به عقل هجوم می برند و در واقع از این هنر برای تحلیل، توصیف و گاهی مقابله با سیاست، ادبیات، فلسفه و هنر معماری بهره می‌‌گیرند.


برای تعریف این سبک می‌توان گفت، پست مدرن مجموعه‌ی پیچیده از واکنش‌هایی که در فسله مدرن و پیش فرض‌های آن صورت گرفته است و کمترین توافق را بین اصول اساسی عقاید با یکدیگر را دارند.



سبکی که بی‌اصلی، اصل اساسی آن است



در برخی از اصول این سبک، آمده است از پست مدرنیسم، ترمیم مدرنیسم است نه نفی آن و در واقع مدرنیته‌ی دیگری با نگاهی متفاوت است و شونبرگ در این خصوص می‌گوید لازم نیست از هنر نو سخن بگوییم زیرا اگر هنر است پس نو است.


یکی دیگر از اصول این سبک نبود هیچ گونه اصل و اصول ثابت است و در این جوامع در واقع بی‌اصلی است که حکومت می‌کند ولی برخی‌ها معتقدند که حقوق بشر، دموکراسی و بازار آزاد از نکات اصلی این مکتب در جامعه است.


افراد شاخص پسانوگرایی، کسانی چون «میشل فوکو»، «فردریش نیچه»، «مارتین هایدگو»، «میشل فوکو» و «ژان فرانسوا لیوتار» هستند.


همچنین در ایران نیز در اواخر دوران مشروطه خود مدرنیزم توسط ترجمه تعدادی از آثار بزرگ ادبی ظهور پیدا کرد و آرام آرام جنبشی در مقابل هنر کلاسیک و تبدیل آن به پست مدرن شکل گرفت.


«پسانوگرایی در ادبیات»


این سبک در داستان نویسی با ویژگی‌هایی همراه بود، از جمله اتفاقات غیرمنتظره، جملات و کلمات کوتاه، ورودی‌های مختلف برای آغاز داستان که در واقع باعث می‌شوند تا قصه از اول شروع نشود بلکه از وسط یا پایان شکل بگیرد و در کل نوعی تجزیه و پراکندگی در حین متن دیده می‌شود.


«سینمای پست مدرن»


در سینما، نوگرایی دارای خصوصیاتی از جمله هجو، ارجاع به فیلم‌های دیگر، وجود عنصر داستان‌گویی و ... است، که از جمله می‌توان به آثار وودی آلن اشاره کرد.


این سبک همچنین در موسیقی نیز نمود پیدا کرد و زمانی این اتفاق رخ داد که هنرمند در پی بیان کامل احساساتش به سراغ بر هم زدن چهارچوب‌هایی رفت.


ایجاد لایه‌های مختلف در آهنگ و نوعی آتونالیته ابتدا توسط شوتنبرگ و جان کیج آغاز شد.


*معماری به رنگ پست مدرن



سبکی که بی‌اصلی، اصل اساسی آن است



از میانه قرن بیستم این سبک با تغییر و ساختارشکنی در زمینه معماری وارد این عرصه شد. ستون‌ها، طاق‌ها، اشکال هرمی شکل و غیرمعمول و جذاب و استفاده از سنگ و شیشه در کنار هم در نمای سازه از ویژگی‌های معماری پسانوگرا محسوب می‌‌‌‌شود.


علاوه بر اینها پست مدرنیسم در نقاشی، مجسمه و شاخه‌های دیگر از هنر نیز نمود پیدا کرد، می‌توان گفت این سبک در نقاشی به اکسپرسیونیسم یا هیجان‌نمایی نزدیک است، با این تفاوت که آثار حاصل از این سبک پر از محتوی، مفهوم و توصیف دیدگاه هنرمد خالق آن است. اما برخی‌ها بر این عقیده‌اند که آثار بوجود آمده با این سبک تهی و پوچ از هر گونه معنی است و به نوعی باعث بی‌ارزش شدن هنر می‌شود.


همان طور که در یادداشت‌های قبلی ذکر شده بود، این سبک هم مانند خیلی از سبک‌های دیگر مخالفان و موافقانی را داشته است، ولی پست مدرن دایره وسیعی دارد که باعث بیان بهتر احساسات و نگرش هنرمند نسبت به موضوعات اجتماع و مسائل دیگر که به آن اشاره شد، می‌شود و همچنان دوستداران خود را حفظ کرده است.


یادداشت: فاطمه شهدوست


انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

رویکرد انتزاعی هنرمندان در ساربان
در مسیر شقایق‌ها
سه روایت از جهان رویاها
حساسیت فصلی در روزهای آخر تابستان
بفرمایید کمی هنر!





۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن