تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815336226




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پلیس: نیمی از مردم با ادامه فعالیت گشت ارشاد موافقند


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: پلیس: نیمی از مردم با ادامه فعالیت گشت ارشاد موافقند


نائب رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب مجلس شورای اسلامی گفت: من قبول ندارم که مقابله با بی حجابی، مطالبه عمومی نیست بلکه با اقشار مختلف مردم که در ارتباطیم از این موارد گله مندند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، لاله افتخاری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با موضوع علل مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی با طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب مجلس برگزار شد افزود: من پای این طرح امضا کرده ام اما امضای من مشروط است و در همانجا با طراح آن طرح که بسیار دغدغه داشت گفتم باید اصلاحی صورت دهد و باید این اصلاحات بستری باشد برای رفع موانعی که تاکنون وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بحث عفاف و حجاب 25 مورد قانون ، آیین نامه و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم گفت: قوانین متعددی در بحث نوع ورود به مراکز آموزشی ، دانشگاهی و آموزشگاهها و همچنین نوع حضور در مراکز اداری و جامعه و همچنین قوانینی در بحث بی حجابی ، بدحجابی ، عفاف و حجاب و مد و لباس وجود دارد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی نماینده دولت هم در این کمیسیون مشترک آمد با موارد مورد نظر ما مخالفت و اعلام کرد که ما با اصلاح وضع جامعه مخالف نیستیم و همه باور داریم که باید این وضع اصلاح شود اما حرف ما این است که قانون جدید نمی خواهد.

افتخاری گفت: در این جلسه نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاههای مختلف از قبیل نیروی انتظامی، وزارت کشور، مرکز پژوهشهای مجلس و مرکز پژوهشهای اسلامی قم و برخی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بودند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که کلیات مشروط تصویب شود یعنی اینکه بیاییم قوانین فعلی را شناسایی و تجمیع کنیم و مداخلات و تزاحمات میان آنها را از بین ببریم.

وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم این موضوع، مطالبه عمومی نیست و تقریباً در هر برنامه ای که به نوعی با مردم سر و کار داریم یکی از خواسته های مردم پس از مباحث اقتصادی و مسائل برجام این است که این وضع جامعه تا کی می خواهد ادامه پیدا کند؟

افتخاری گفت: وقتی خانواده شهدا از رئیس جمهور نشان ایثار را می گرفتند می گفتند ما این نشان ها را نمی خواهیم و خواسته ما اصلاح وضع جامعه است.وی افزود: حتی میهمانان خارجی ما هم که مسلمان نیستند وقتی وضع جامعه را می بینند می گویند که این موارد با آن فرهنگ و سابقه تمدنی که از شما سراغ داریم مطابقت ندارد.

افتخاری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برخی برخوردها و جرائمی که مراجع قضائی برای بدحجابان اعمال کرده بر مبنای کدام قانون است؟ افزود: به هرحال قوه قضائیه کار بی ضابطه انجام نمی دهد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ما در قانون جریمه 900 هزار تومانی برای افراد بی حجاب را داریم؟ گفت: قطعاً دادستان تهران در جایی این قوانین را دیده و دستشان باز است.

نائب رئیس کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب  در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه سرانجام این طرح چه می شود؟  گفت: مشکل اصلی جامعه ما حجاب و عفاف نیست و همانطور که رهبری فرمودند بحث سبک زندگی است و باید قوانین و ماده واحده هایی مصوب شود تا از گسترش فرهنگ ایرانی ـ‌ اسلامی صیانت کند و نمادها ، رفتارها، گویشها و حتی خوراک و زندگی مردم را دربر بگیرد.

وی افزود: ما در گام نخست باید در بحث عفاف و حجاب به گونه ای عمل کنیم که برداشتهای متفاوت از قانون صورت نگیرد و در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در حال بازنگری مصوبات خودشان هستند.

در بحث عفاف و حجاب نیاز به قانون جدید نداریم    

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی گفت: ما در بحث عفاف و حجاب نیاز به قانون جدید نداریم و باید دید چرا قوانین گذشته نتوانستند اجرا شوند و چه نقدهایی در این قوانین وجود دارد؟

کاظم جلالی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما که با موضوع علل مخالفت مرکز پژوهشهای مجلس با کلیات طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب برگزار شد افزود: پیش نویس طرحی با تلاش جمعی از نمایندگان دلسوز در مجلس با 9 ماده تهیه شد و مرکز پژوهشهای مجلس با کلیات این طرح مخالفت کرد.

وی گفت: ما تقریباً‌ 350 صفحه قانون در بحث حجاب داریم و شاید برخی تنبیهاتی که در قوانین موجود برای بحث حجاب گرفته شده بسیار سختگیرانه تر از آن چیزی است که اکنون برخی نمایندگان مجلس آنرا در این طرح دیده اند اما آیا توانستیم از آن قوانین جوابی بگیریم؟

نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی افزود: ما نیاز به قانون جدید نداریم و قوانین شفاف و موجود است و اینکه تصور کنیم مجلس در هر زمانی در خصوص یک موضوعی قانون بنویسد کار کارشناسی و درستی نیست.

وی گفت: باید ببینیم چرا قوانین گذشته اجرا نشدند و چه نقدهایی در قوانین موجود وجود دارد؟

جلالی افزود: مگر ما در بحث قانون مد و لباس در مجلس هفتم ، قانون مفصلی ننوشتیم؟ خب چه شد؟ آیا اجرا شد؟ شما ببینید چه لباسهایی در داخل کشور تولید می شود؟ شاید افرادی که علاقمند به رعایت حجاب کامل هستند حتی روسری مناسب و بزرگی را نتوانند به راحتی تهیه کنند اما انواع و اقسام و لباسهای دیگر وجود دارد.

وی گفت: ما بیش از صد سال در این کشور قانون می نویسیم اما مشکلات وجود دارد.

جلالی افزود: ما در این بحث حجاب قوانین کافی داریم و اینکه در هر دوره ای در مجلس بخواهیم کارنامه ای ارائه کنیم درست است اما اینکه بخواهند نمایندگان مجلس خودشان را راحت کنند و بگویند ما قانونی در این زمینه مجدد نوشتیم این نمی تواند توجیه داشته باشد.

وی گفت: ما اگر 350 صفحه ای که در بحث حجاب قانون داریم بررسی کنیم می بینیم که قانون جدید نیاز نیست خصوصاً‌ اینکه در این طرح مواردی نوشته شده است که ایرادهای بسیار اساسی دارد.

جلالی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قوه قضائیه بر اساس کدام قانون مثلاً‌ جرائم 900 هزار تومانی را برای بی حجابان درنظر گرفته است؟ افزود: من نه از نوع برخورد اطلاع دارم و نه می دانم مبتنی بر چه قانونی است.

وی گفت: همه می دانیم که حجاب عفاف از ضرورتهای جامعه الهی و اسلامی است.

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی افزود: ناجا، ضابط است و ما به دنبال نقد عملکرد نیروی انتظامی هم نیستیم که بگوییم گشت ارشاد به چه میزان درست و به چه میزان غلط است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مگر شما در مرکز پژوهشها نگفته اید که طرحهایی مانند گشت ارشاد ناموفق بوده است؟ افزود: بحث ما این است که راهبردهای تحمیلی جواب نمی دهد و طرح جدید دوباره به دنبال این راهبردها رفته است.

جلالی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مگر یکی از این راهبردها، گشت ارشاد و جمع آوری ماهواره ها نیست؟ گفت: ما قبل از این برنامه توافق کردیم که فقط در بحث 9 ماده این طرح بحث کنیم و من مکرر گفتم که درباره گشت ارشاد اطلاعات دقیقی ندارم.

وی افزود: یکی از مواد این طرح 9 ماده ای این است که راننده و سرنشینان وسایل نقلیه ای که کشف حجاب، روزه خواری، حرکات غیرمتعارف و خلاف عفت عمومی کنند صد هزار تومان جریمه می شوند و در صورت تکرار 10 نمره منفی و توقیف 72 ساعته خودرو اعمال می شود.

جلالی گفت: حرف ما این است که اولاً‌ حجاب را نباید از جرم به تخلف تقلیل داد و نباید حجاب را مانند قوانین راهنمایی و رانندگی دید.

وی افزود: در قوانین راهنمایی و رانندگی ما تخلف را برای راننده، امر اولیه می گیریم و جریمه می کنیم اما اینجا بحث جرم است.

جلالی گفت: مطلب دوم این است که خب ما الآن می گوییم می خواهیم چه کسی را جریمه کنیم؟ راننده را داریم جریمه می کنیم؟ این راننده اتومبیل آیا شامل راننده بی آر تی یا اتوبوس هم می شود؟ اگر راننده، راننده خصوصی است راننده اتومبیل هم شامل راننده تاکسی هم می شود؟ این موارد آیا نزاعی میان مردم به وجود نمی آورد؟

وی افزود: ما می خواهیم یک موضوعی را حل کنیم اما چند مسئله دیگر به وجود می آید.

جلالی گفت: مسئله دیگر این است که خود کشف حجاب و حرکات نامتعارف در این طرح کلی و مبهم است؛ حرکات غیرمتعارف یعنی چه؟ قانونگذار باید شفاف قانون بنویسد و حرکات غیرمتعارف نباید تفاسیر دل بخواهی برای افراد ایجاد کند و موکول به سلیقه مجری قانون شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا مرکز پژوهشها به طور ایجابی طرح پخته تری را دارد؟ افزود: ما به عنوان مرکز پژوهشها، ابزار مجلس و قانونگذاری هستیم و ما طرحی را که داده بودند در این مرکز بررسی کردیم و حتماً اعضای کمیسیون فرهنگی در بحث اقدامات ایجابی از ظرفیتهای مرکز پژوهشها استفاده می کنند.

وی گفت: مرکز پژوهشها خودش طرح نمی دهد و ابزار کار مجلس شورای اسلامی است.

بیش از 50 درصد مردم با ادامه فعالیت گشت ارشاد موافقند  

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: اخیراً پیمایشی را در مرکز افکارسنجی نیروی انتظامی در کشور انجام دادیم که بر اساس آن بیش از 50 درصد مردم با ادامه فعالیت گشت ارشاد موافق بودند و عده ای فقط به شیوه برخورد انتقاد داشتند که آنها هم قابل بررسی است.

سردار سرتیپ سعید منتظرالمهدی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا روشهای نیروی انتظامی در خصوص گشت ارشاد و جمع آوری ماهواره ها موفق بوده است یا نه؟ افزود: از مرکز پژوهشهای مجلس تقاضا می کنیم موضوع عفاف و حجاب را هم بررسی کند و باید دید یافته های پژوهشی که آنها در خصوص طرح صیانت از حریم عفاف و حجاب انجام داده اند مبتنی بر چه داده هایی است.

وی گفت: ظاهراً مرکز پژوهشها طرحهایی مانند گشت ارشاد و جمع آوری ماهواره ها را موفقیت آمیز ندانسته در حالیکه یافته های پژوهش فقط در شرایطی قابل استناد است که به گونه ای روشمند و دقیق بدست آمده باشد و مثلاً‌ اگر همین پژوهش را میان افراد مذهبی انجام دهیم نتیجه دیگری خواهد داشت.

سردار منتظرالمهدی با اشاره به اینکه اساساً در نیروی انتظامی اقدامات اجتماعی بر انتظامی و سلبی رجحان دارد گفت: ما خودمان هم معتقدیم که در برخورد با پدیده های متنوع اجتماعی باید ساز و کارهای فرهنگی و اجتماعی ایجاد شود.

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: البته در هر کشوری هنجارهایی مشخص شده است و همه ملزم به رعایت آن هستند و هر کسی تخطی کند با او برخورد می شود و در کشور ما نیز هنجار حجاب مبتنی بر مذهب، دین و فرهنگ اصیل ایران اسلامی پذیرفته شده است.

منتظرالمهدی افزود: ما شواهد متقنی داریم که اگر این اقدامات تا به اکنون انجام نمی شد جامعه ارزشی ما منکوب می شد و ناخرسندی عمومی را در پی داشت و وضع بدتر از وضع موجود می شد.

وی گفت: در این بحث 26 دستگاه وظایفی دارند که اگر همه وظایف خود را درست انجام دهند زمینه بروز کج روی ایجاد نمی شود.

سخنگوی نیروی انتظامی افزود: البته انتقاداتی را که به ما می شود قبول داریم و روز به روز تجربیات و آموزشهای ما بیشتر می شود.

سردار منتظرالمهدی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا جریمه 900 هزار تومانی برخی بدحجابان با دستور قضائی صورت گرفته است یا نه؟ افزود: آنچه که نیروی انتظامی انجام می دهد بر مدار قانون است و اصراری بر اقدامات فراتر از قانون نداریم.

وی گفت: مأموران ما هم از قبل برای اینگونه مأموریتها آموزش می بینند و آنهایی که در مقابل مأموران ما پافشاری می کنند به مراجع قضائی و دادسرای انقلاب ارجاع می دهیم.


جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن