تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834750306
تاملی در سفر آیتالله العظمی نوری همدانی به جمهوری آذربایجان
واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تاملی در سفر آیتالله العظمی نوری همدانی به جمهوری آذربایجان
سفر آيت الله العظمی نوري همداني به جمهوري آذربايجان هم به لحاظ تاثيرات و برکات مذهبي و تبليغي و هم به لحاظ تاثيرات و برکات سياسي در تاريخ جمهوري آذربايجان به ثبت خواهد رسيد.
نویسنده : احمد برهان حسینی
بي هيچ ترديد، زمانيکه الحاد کمونيستي در سالهاي دهه 1930 و دوره هاي بعدي در جمهوري آذربايجان نيز همانند ساير جمهوري هاي مسلمان اتحاد جماهير شوروي اسب خود را چهارنعل مي تاخت و علما و روحانيون و مراجع اين ديار را اعدام و بزعم خود براي ريشه کن کردن اسلام در اين ممالک نهايت سعي خود را مي کرد، ملحدان کمونيست اساساً نمي توانستند تصور کنند که در کمتر از يک قرن بعد، سفر يک مرجع تقليد شيعه به جمهوري آذربايجان به مهمترين رويداد زندگي مردم اين جمهوري تبديل خواهد شد. اما، شور و شوق معنوي مردم نارداران در استقبال از حضرت آيت الله العظمی نوري همداني (مدظله العالی) در روز شنبه چهاردهم شهريور 1394 يک بار ديگر بر همگان ثابت کرد که تصورات الحادي مبني بر نابود کردن عشق و علاقه مردم به اسلام و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) تصوراتي پوچ بوده است. گرچه ممکن است حتي در دوره کنوني نيز ملحدان نوين همانند الحاديون قديمي و کمونيستها بازهم از درک اين واقعيت عاجز باشند و قادر نباشد که ماهيت رابطه معنوي مردم مسلمان با مراجع ديني خود را بفهمند. اين عده نمي توانند درک کنند که برغم گذشت بيش از دويست سال از جدايي منطقه قفقاز از پيکره جغرافيايي ايران و کشيده شدن مرزهاي مصنوعي و شروع دوره اي دشوار در ارتباط مردمان اين سرزمين با حوزه هاي علميه و مراکز ديني جهان اسلام، چگونه مي شود پيوند معنوي اين مردم با مرجعيت شيعه حفظ مي گردد و در برهه اي از زمان بگونه اي خود را نشان مي دهد که گويي اصلا انفکاکي صورت نگرفته است ؟! زمانيکه وارثان پطرکبير در اکتبر سال 1813 پس از سالها تجاوز نظامي و اعمال فشارهاي سياسي و بکارگيري حيله هاي متعدد توانستند حکام قاجار را در ايران مرعوب ساخته ، و معاهده های ننگین گلستان و ترکمنچای را به ايران تحميل و قفقاز را از پيکره ايران جدا کنند، براي قطع ارتباط معنوی مردمان اين ديار با حوزه هاي علميه و مراجع نيز طراحي کردند. بگونه اي که تزارها در سال 1823 اداره اي ديني براي کنترل مسلمانان قققاز تشکيل دادند و آن را اداره روحانيت مسلمانان قفقاز ناميدند تا جايگزين مرجعيت شيعي شود.
امپراطوري تزاري در قرن نوزدهم تلاشهاي فراواني را نيز بکار بست تا با تغيير فرهنگ و عادات و رسوم مردمان قفقاز بر عقايد ديني آنها نيز تاثير بگذارد و تمامي ريشه هاي پيوند با اسلام و ايران را بگونه اي تضعيف نمايد که مردمان اين ديار هيچ گاه احياي گذشته و بازگشت به ريشه ها را نطلبند. در همين راستا، نفوذ جريانهاي تجددخواهي اروپايي به قفقاز و با مرکزيت باکو در دستور کار گرفت و باکو به ميدانچه ترويج افکار و ايسمها مختلف از ليبراليسم و سوسياليسم و ماتريالسيم تا کمونيسم و صهيونيسم تبديل شد.
جريان صهيونيسم که همچون غده اي سرطاني در دهه هاي پاياني قرن نوزدهم در اروپا شکل گرفت، به زودي يکي از مراکز فعاليت خود را نيز در باکو قرار داد. در کنار تلاشهاي فرهنگي براي تغييرات مسلمانان هويتي در قفقاز، ايجاد درگيرهاي قومي ميان ارامنه و آذري ها و براه انداختن کشتارهاي وحشيانه عليه شيعيان اين ديار از ديگر برنامه هاي دشمنان اسلام بود. همچنین در دوره حاکميت کمونيسم، براي قطع ريشه هاي فرهنگي و ديني مردم جمهوري آذربايجان حيله اي شيطاني تر بکار بسته شد؛ الفباي عربي که ابزاري ضروري براي درک و فهم منابع اسلامي است، از مردم این دیار گرفته شد. روسهاي کمونيست که گويي به دايه مهربانتر از مادر تبديل شده بودند نخستين گردهمايي «ترکولوژي» را در باکو در سال 1926 تشکيل دادند! آنها ابتدا از 1929 تا 1939 الفباي لاتين را به جمهوري آذربايجان پيشکش کرده، سپس الفباي کريل را جايگزين آن کردند. با اين تطور در الفباء طرح و برنامه الحاد کمونيسم براي ضربه زدن به عقايد اسلامی مردم جمهوري آذربايجان وارد مراحل جدي تر خود شد. ملحدان کمونيست کتب و منابع اسلامي را ممنوع کردند. در کنار تلاش براي نابود سازي منابع مکتوب اسلامي و شيعي ، علماء دستگير و اعدام مي شدند. اگر بخت ياري مي کرد، تبعيد به سيبري بهترين گزینه ای بود که يک عالم ديني ممکن بود با آن روبرو شود. اما، در همين دوره وحشت و خفقان نيز علماي ديني بودند که پيام اسلام را در دشوارترين شرايط نيز بيان مي کردند و شرح حال مجاهدتهاي آنها را همين مردم شيعه و مظلوم سينه به سينه نقل کرده و به امروز نيز رسانده اند. حاج علي اکرام علي اف (نارداراني) رهبر نهضت اسلامي جمهوري آذربايجان که در اواخر عمر نظام الحادي کمونيستي با الهام گرفتن از نهضت امام خميني(ره) شکل گرفت، در شرح ايستادگي شيخ عبدالغني بادکوبه اي در مقابل ميرجعفرباقروف، عامل رژيم استالين در جمهوري آذربايجان مي گويد: زمانيکه ميرجعفر باقروف به شيخ عبدالغني باکودبه اي يادآور شد که وي نماينده استالين بزرگ در باکو مي باشد، اين عالم مجاهد نيز بدون هيچ واهمه اي با مشت بر روي ميز ميرجعفرباقروف کوبيد و يادآور شد که علماي اسلام نيز نمايندگان امام زمان (عج) هستند.
شيخ عبدالغني باکودبه اي و ساير علماي اسلام، جان و مال و موقعيت خود را در راه حفظ ارزشها و پايه هاي اسلام در جمهوري آذربايجان فداکردند تا در آينده، ثمره اين مجاهدتها به بار بنشيند. اينگونه است که اکنون دوست و دشمن معترفند که برغم حرکت ويرانگر ماشين تبليغات الحاد کمونيستي، تشيع در جمهوري آذربايجان همچون نهالي جوان، آماده به بار نشستن است، در واقع این ، نتيجه مجاهدتها و مقاومتهاي مردمي ديار سرافراز قفقاز مي باشد. مجاهدتهايي که در هر دوره تاريخي با راهنمايي هاي مرجعيت شيعه به شکل و صورتي متفاوت تداوم يافته و پيوندهاي اسلامي را حفظ کرده است. بخصوص در دوره شکل گيري نهضت اسلامي امام خميني (ره)، شيعيان جمهوري آذربايجان در بهره گيري از هدايتهاي مرجعيت شيعه همواره از پيشگامان بوده اند. به نحوي که حتي در دوره زنداني بودن اين ملت در حصارهاي امنیتی و آهنین کمونيسم ، شيعيان جمهوري آذربايجان به انحاء مختلف، به احياي ارتباط با مراجع و بهره مندي از رهنمودهاي امام خميني (ره) و ساير مراجع عاليقدر موفق شدند. در دوره پساشوروي نيز مردم جمهوري آذربايجان هرگاه با مشکلي مواجه شدند، ابتدا وظيفه ديني خود را از علما و مراجع تقليد جويا شدند و سپس براساس رهنمودي که از مراجع اخذ کردند، عمل کردند. در دوره اي که جريانات اسلام ستيزي که در اروپا شکل گرفت و مقدسات اسلامي را هدف اهانتها و تهاجمات تبليغاتي و هتک حرمت قرارداد، تاثيرات آن به رسانه هاي جمهوري آذربايجان نيز سرايت کرد. بطوریکه نشريه موهن «صنعت قزئتي» مقاله اي توهين آميز عليه مقدسات اسلامي به چاپ رساند، و اين مردم جمهوري آذربايجان بودند که با کسب تکليف از مراجع عاليقدر شيعه و حوزه علميه قم ، با اعتراضات سنجيده و مسالمت آميز خود ، دولت لائيک باکو را که هيچ تمايلي به مجازات عاملان اين اهانت نداشت، مجبور به برخورد قانوني با اهانت کنندگان به مقدسات اسلامي کردند.
همچنين زمانيکه تخريب مساجد در جمهوري آذربايجان در دستور کار دشمنان اسلام قرار گرفت، و چندین مسجد از جمله مسجد حضرت محمد ص در باکو تخریب شد ، اين شيعيان جمهوري آذربايجان بودند که با کسب تکليف از مراجع عظام به مخالفت با تخريب مساجد پرداختند.علما و مراجع نيز با حمايتهاي معنوي خود از اين مردم مظلوم ، موفقيت آنها را در جلوگيري از تخريب مساجد و پايگاه هاي معنوي خود مقرون موفقيت کردند و نگذاشتند تخریب خانه هاي خدا در جمهوري آذربايجان ادامه یابد. زماني هم که دختران عفيف و پاکدامن جمهوري آذربايجان از حق داشتن حجاب در مدارس متوسطه اين کشور محروم شدند، مردم جمهوري آذربايجان دست تظلم پيش علما و مراجع عظام بردند و درخواست کمک و راهنمايي کردند و پيامهاي مراجع و علماي اسلام به الهام علي اف ، رييس جمهوري آذربايجان نظام تحصيلي لائيک جمهوري آذربايجان را مجبور به نرمش کرد. در پي اين تاثيرات مثبتي که مراجع و علماء در حل و کاهش مشکلات مردم مسلمان جمهوري آذربايجان داشته اند، نظام لائيک حاکم بر جمهوري آذربايجان طي سالهاي اخير تلاش کرده است سياست لائيسم و سکولاريسم خود را در ظاهر ديگر دنبال نمايد و حتي تظاهر به دوستي با ايران و جهان اسلام نمايد. در چارچوب همين سياست، سفرا و نمايندگان ديپلماتيک جمهوري آذربايجان در تهران که از زمان تشکيل اين جمهوري و گشايش سفارت آن در ايران، برغم اينکه نمايندگان يک کشور داراي اکثريت شيعي بودند، همواره خود را از محافل ديني و شيعي دور نگه مي داشتند، رويه خود را تغيير دادند.
براي نخستين بار جوانشير آخوندوف، سفير جمهوري آذربايجان در تهران به قم رفت و با ديدار با علما و مراجع سعي کرد گزارشهاي وارونه اي از اوضاع جمهوري آذربايجان را به آنها ارايه دهد و مصائب و مظالمي را که دولت عليه شيعيان جمهوري آذربايجان روا می دارد ، تکذيب و کتمان نمايد. غافل از اينکه ديدگاه علما و مراجع ديني را نمي توان با ظاهرسازي و کتمان حقايق و گزارشهاي دروغين شکل داد. البته در همين دوره نيز اين علما و مراجع بصير شيعه بودند که با استفاده از فرصت پيش آمده ، ابتکار عمل را در هدايت فکري و ديني شيعيان جمهوري آذربايجان در اختيار خود نگه داشتند و برنامه سفر حضرت آيت الله العظمی نوري همداني (مدظله العالی) به جمهوري آذربايجان نيز در همين چارچوب رسالت ديني علما و مراجع قابل تحليل است. معظم له که در دوران بحرانهاي ناشي از ممنوعيت حجاب و تخريب مساجد در جمهوري آذربايجان نيز نصايح و راهنمايي هاي خود را از دولت جمهوري آذربايجان و شخص الهام علي اف ، رييس جمهوري این کشور دريغ نکرده بودند، در پيگيري رسالت تبليغ ميداني اسلام که با سفرهاي ايشان به آفريقا و روسيه شروع شده بود، اين بار رنج سفر به جمهوري آذربايجان را پذيرا شدند. اين سفر برغم تمامي تلاشهاي مشکوکی که براي باقي ماندن آن در حد يک سفر تشريفاتي شده بود، به سفري تبليغي ، مردمي و پربرکت تبديل شد. تاثيرگذاري سفر تبليغي حضرت آيت الله نوري همداني در ارتقاي معنوي و روحي مردم جمهوري آذربايجان در جريان زيارت حرم «رحيمه خانم» ،خواهر گرانقدر امام رضا(ع) و حضرت معصومه (س) در قصبه نارداران به اوج رسيد. مردم نارداران در استقبال از اين مرجع عاليقدر و ابراز عشق و ارادت به ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) چنان از خود مايه گذاشتند که در تاريخ به ثبت رسيد و قطعا آيندگان نيز به آن استناد خواهند کرد. حضور آيت الله العظمی نوري همداني در جمهوري آذربايجان علاوه بر ديدارهاي رسمي با مقامات اداره مسلمانان قفقاز و کميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان و حضور در اماکن مذهبی و تاريخي جمهوري آذربايجان، و تاکيد ايشان بر هويت اسلامي اين سرزمين و مردمان آن، فرصتي بي نظير بود براي ديدار روحانيون و دينداران جمهوري آذربايجان که برغم فروپاشي شوروي و استقلال اين کشور همچنان با شرايط دشوار و سياستها و طرح و برنامه هاي ضداسلامي و توطئه هاي آتئيستي و صهيونيستي دشمنان اسلام دست و پنجه نرم مي کنند. از اين رو بود که روحانيون مبارز جمهوري آذربايجان در ديدار با حضرت آيت الله نوري العظمی همداني از مظالمي که بر آنها و روحانيون زنداني در اين کشور مي رود، شکايت کردند و خواهان ارشادات معنوي معظم له شدند. در این راستا حاج طالع باقروف ، روحاني مبارز ، حبس کشیده و رهبر جنبش تازه تاسيس «اتحاد مسلمانان» جمهوري آذربايجان از اينکه دسيسه هاي دشمنان اسلام عليه شيعيان جمهوري آذربايجان همچنان تشديد مي شود و همزمان با سفر آيت الله نوري همداني به جمهوري آذربايجان نيز سه تن از شيعيان مومن اين کشور به دلیل اعتراض به ممنوعیت پخش اذان به زندان محکوم شدند، به ايشان تظلم برد. این ارتباط و رویکرد معنوی موجب ناخرسندی لائیک ها شده و وی آماج حملات نوکران صهيونيسم در باکو قرار گرفت که چرا تظلم به يک مرجع ايراني برده است؟!! اما، همين نيز فرصتي شد تا روحانيون آگاه در جمهوري آذربايجان به تبيين اهميت بهره گيري از ارشادات مراجع براي حل مسالمت آمیز و خداپسندانه مشکلات کشورشان بپردازند. در هرحال، بايد گفت که سفر آيت الله العظمی نوري همداني به جمهوري آذربايجان هم به لحاظ تاثيرات و برکات مذهبي و تبليغي و هم به لحاظ تاثيرات و برکات سياسي در تاريخ جمهوري آذربايجان به ثبت خواهد رسيد. اين سفر علاوه بر اينکه به دينداران جمهوري آذربايجان و مبلغان اسلام در اين کشور روحيه بخشيد و روحانيون جمهوري آذربايجان را بطور آشکارتري وارد عرصه کرد ، در روابط معنوی و مردمی ميان جمهوري آذربايجان و جمهوري اسلامي ايران نيز فصل تازه اي را گشود؛ براي نخستين بار يکي از مراجع عالقيدر شيعه به جمهوري آذربايجان تشريف فرما شد و اکنون اين آرزو در مردم جمهوري آذربايجان شکل گرفته است که در آينده موفق به ديدار ساير مراجع باشند و به گفته الله شکورپاشازاده، متولي دولتي امور دين در جمهوري آذربايجان بتوانند به شرف ميزباني حضرت آيت الله العظمی امام خامنه اي (مد ظله العالی ) نائل شوند.
منبع : جوان آنلاين
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
پیام تشکر آیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان
به گزاش آران نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله نوری همدانی این مرجع تقلید پس از بازگشت از باکو با ارسال نامه ای خطاب به حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان از مهمان نوازی نماینده رهبری مردم جمهوری آذربایجان شیخ الاسلام الله شکور پاستقبال از آیت ا... نوری همدانی در جمهوری آذربایجان بی سابقه بود
سفیر ایران در باکو با بیان خاطرات خود از سفر آیتا نوری همدانی به جمهوری آذربایجان گفت در این سفر در مسجد شاماخی برادران اهل سنت در کنار شیعیان و در یک صف نماز را به امامت ایشان اقامه کردند محسن پاکآیین سفیر کشورمان در باکو در گفتوگو با ایکنا گفت این سفر نقش ویژهای در تقویتشکر آیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان
تشکر آیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان سیاست > احزاب و شخصیتها - حضرت آیت الله نوری همدانی در نامهای خطاب به نماینده رهبر معظم انقلاب در جمهوری آذربایجان از الطاف و مهمان نوازی مردم این کشور تشکر کرد به گزاش خبرآنلاين به نقل از پايگاه اطلاعآیت الله نوری همدانی در جمهوری آذربایجان
قابل ذکر است این سفر با برنامه ریزی شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده که عالی ترین مقام دینی جمهوری آذربایجان و قفقاز به شمار می آید بسیار خوب و پرثمر برگزار شد و موجب تقویت تعاملات دینی دو کشور است و پشتوانه ای برای توسعه مناسبات سیاسی دو کشور محسوب می شود منبع شبکه اجتهادسه شنتقدیر آیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان
تقدیر آیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان آیت الله نوری همدانی در نامهای خطاب به نماینده رهبر معظم انقلاب در جمهوری آذربایجان از مهمان نوازی مردم این کشور تقدیر و تشکر کرد به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم به نقل از دفتر آیت اللهآیت الله نوری همدانی از مهمان نوازی مردم جمهوری آذربایجان تقدیر کرد
به گزارش تابناک قم آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید پس از بازگشت از باکو با ارسال نامه ای خطاب به حجت الاسلام اجاق نژاد نماینده مقام معظم رهبری در جمهوری آذربایجان از مهمان نوازی نماینده رهبری مردم جمهوری آذربایجان شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده و سفیر جمهوری اسلامیسفر هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان به استان زنجان
سفارت ایران در باکو خبر داد سفر هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان به استان زنجان در جهت تقویت تعاملات رسانه ای میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان امروز جمعه یک هیأت رسانه ای جمهوری آذربایجان متشکل از 9 نفر از خبرنگاران و تصویر برداران خبرگزاری های آذرتاج آپا تورانجمهوری آذربایجان سفر هیات اتحادیه اروپا به باکو را به تاخیر انداخت
واحد مطبوعاتی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان روز جمعه اعلام کرد که هیات کمیسیون اتحادیه اروپا قرار بود هفته آینده برای انجام مذاکرات اولیه در باره امضای توافقنامه همکاری های راهبردی با جمهوری آذربایجان به باکو سفر کند در این گزارش با اشاره به این که سفر هیات کمیسیون اتحادیسفر هیات رسانه ای جمهوری آذربایجان به استان زنجان
سفر هیات رسانه ای جمهوری آذربایجان به استان زنجان باکو- ایرنا- یک هیات رسانه ای جمهوری آذربایجان روز جمعه برای تقویت تعاملات رسانه ای میان دو کشور عازم ایران شد به گزارش ایرنا هیات رسانه ای جمهوری آذربایجان که متشکل از 9 نفر از خبرنگاران و تصویر برداران خبرگزاری های آذرتاجدیدار معاون صنایع دستی با سفرای تاجیکستان، آذربایجان و ترکیه
سهشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷ ۲۸ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی پیش از ظهر روز سهشنبه 17 شهریور در نشستهایی جداگانه با سفرای کشورهای تاجیکستان جمهوری آذربایجان و ترکیه در زمینه اقدامات و همکاریهای مشترک و همچنین برگزاری نمایشگاههای مشترک دیدار و گفتگو کردند به گزارش ایسنا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها