تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804121298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هجوم پناهجويان به اروپا؛ شايد راهي براي تغيير سياست هاي غرب در خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ شهريور ۱۳۹۴ (۱۴:۳۱ب.ظ)
هجوم پناهجويان به اروپا؛ شايد راهي براي تغيير سياست هاي غرب در خاورميانه گروه اقتصاد سياسي خبرگزاري موج
با شروع بحران سوريه و سپس پيدايش گروه هاي تروريستي و گسترش ميزان تخريب ها در مناطق شهري، بحث آوارگان و پناهجويان اين کشور مطرح شد. در ابتدا گمان مي رفت جنگ در يک بازه زماني کوتاه به پايان خواهد رسيد. از اين رو اولين گروه هاي پناهجو به کشورهاي مجاور سوريه از جمله عراق، ترکيه، اردن و لبنان رفتند. اما پس از گذشت بيش از چهار سال از نبرد ميان دولت سوريه با گروه هاي شورشي، تعداد آوارگان اين کشور از مرز چهار ميليون نفر گذشت.
در اين ميان پناهجويان سوري و همچنين عراقي براي فرار از وضعيت ناپايدار طولاني مدت کشورهاي شان متوجه کشورهاي اروپا شدند. بر اين اساس آنها مي بايست يا از آب هاي مديترانه عبور مي کردند و يا از راه زميني ترکيه به اروپاي شرقي وارد مي شدند که هر دو مسير بسيار خطرناک بود اما وضعيت سفر و خطرات جاني آن زماني بغرنج تر شد که رهبران کشورهاي اروپايي از پذيريش آوارگان سر باز زدند.
اما آنچه باعث شد تا در نهايت افکار عمومي جهان، رهبران دولت هاي غربي و رسانه ها تمرکز ويژه بر موج مهاجران سوري و عراقي داشته باشند، بي توجهي پناهجويان به تمامي خطرات مذکور و ادامه روند سفر به اروپا بود.
در اين راستا دکتر عليرضا داوري، کارشناس مسائل اروپا و آمريکا، در پاسخ به موج، سه دليل را براي انتخاب اروپا از سوي آوارگان جنگ زده به رغم خطرات جاني و عدم پذيرش آنها توسط کشورها برمي شمرد. وي تاکيد دارد دليل اول به نااميدي از تثبيت اوضاع در کشورهاي عراق و سوريه و نيز طولاني شدن جنگ برمي گردد که منجر به آن شد تا مردم به فکر سر و سامان دادن به زندگي خود بيافتند. دليل دوم دستيابي به شغل و امنيت در اروپا است. آنها اميدوار هستند بتوانند در کشورهايي همچون آلمان که با پيري جمعيت روبرو شده اند و کمبود نيروي کار دارند، جاي پايي براي خود باز کنند. ضمن آنکه پس از ورود پناهجويان به آلمان، صدراعظم اين کشور خطاب به زنان آواره گفت تا با آموزش زبان آلماني، وارد بازار کار شوند. دليل سوم سياست هاي غلط ترکيه است. در واقع آنکارا در چند سال اخير با در پيش گرفتن سياست هاي غلطي در مقابل وضعيت عراق و سوريه باعث شد تا پناهجويان بيش از آنکه تمايل داشته باشند در ترکيه بمانند، راهي اروپا شوند.
دکتر داوري همچنين بر اين باور است، به زعم وي دليل مهم تر هجوم پناهجويان خاورميانه و حتي شمال آفريقا به اروپا، خارج از نگاه امنيتي و جغرافيايي، تلاش اين اشخاص براي تامين آينده فرزندانشان در سايه امنيت و ثبات کشورهاي اروپا است.
بر اين اساس، وجود قوانين مشخص و کارآمد مربوط به سازماندهي آوارگان، امکان وجود اشتغال، اقتصاد توسعه يافته و امنيت بالاي اروپا به ويژه اروپاي غربي باعث شد تا پناهجويان فراري از جنگ خطراتي همچون مرگ، قطع عضو و قاچاق را به جان بخرند و از مهلکه نامعلوم قلب خاورميانه بگريزند.
اما در اين ميان بدون شک مشکلات متعددي در حوزه امنيت، اقتصاد، فرهنگ و بهداشت گريبان کشورهاي مهاجر پذير اروپا را خواهد گرفت؛ زيرا ورود موج آوارگان و لزوم تسريع در امر پناه دادن و ارائه امکانات بهداشتي و رفاهي، فرصت چنداني براي بررسي درست و قرنطينه اين اشخاص از لحاظ مسائل بهداشتي براي دولت هاي اروپايي نگذاشته است.
اين در حالي است که رسانه هاي جمعي به خصوص شبکه هاي اجتماعي احساسات انسان دوستانه مردم اروپا را تحريک کرده اند و از اين رو رهبران اروپا مجبور هستند خود را با شرايط مذکور وفق دهند. در اين راستا اگرچه کشورهاي شمال اروپا و يا کشورهايي که نيازمند نيروي کار هستند بتوانند از بعد اقتصادي با وضعيت موجود کنار بيايند اما باز هم لازم است تا يک فرمول مشخصي بر اساس جمعيت يک کشور و توان اقتصادي آن در اين رابطه به دست آيد تا از اين طريق بتوان بر معضلات احتمالي اقتصادي ناشي از هجوم آوارگان از قبيل افزايش يکباره بيکاري، تورم و رواج گدايي در اين کشورها جلوگيري کرد.
با اين همه اقتصاد بخش کمي است که با رعايت برخي اصول مي توان آن را مديريت کرد اما در بعد فرهنگي و سياسي، اروپا بي ترديد دچار مشکلاتي ويژه خواهد شد. تفاوت مذهبي، نژادي و هويتي و تاکيدي که برخي از احزاب و گروه ها بر اين مساله دارند، به زودي منجر به شکاف هايي در دل اجتماع اروپا خواهد شد.
از اين رو دکتر پيروز ايزدي، کارشناس مسائل اروپا، نيز با تجميع دو موضوع اقتصاد و هويت، عنوان کرد در واقع مشکلات اقتصادي باعث مي شوند تا حساسيت ها در زمينه هويت تشديد شود.
بر اين اساس و با توجه به اين دورنما، دکتر داوري خطاب به خبرنگار موج به احتمال تغيير در سياست هاي امنيتي اروپا اشاره کرد. وي تاکيد کرد اگر چه در شرايط کنوني کشوري همچون آلمان تلاش دارد از حضور پناهندگان براي تامين نيروي کار و نيز معرفي خود به عنوان يک کشور انسان دوست در افکار عمومي جهان، استفاده کند اما به دليل روبرو شدن با مشکلاتي ناشي از حضور مردمي غير همرنگ با جامعه آلمان، مجبور به تغيير سياست هايش در محيط بين الملل خواهد شد.
اين کارشناس مسائل اروپا بر اين باور است زماني که اروپا با مشکلات واقعي مربوط به ورود آوارگان عراقي، سوري و همچنين کشورهاي شمال آفريقا از جمله ليبي، روبرو شود، تصميم خواهد گرفت با جديت بيشتري به وضعيت خاورميانه و آينده آن بپردازد.
وي در ادامه افزود: در اين رابطه پس از وقوع حوادث انساني مذکور در آب هاي مديترانه و استيصال کشورهايي همچون صربستان و مجارستان از برخورد با پناهندگان، بريتانيا و فرانسه اعلام کردند به طور فعال وارد ائتلاف بين المللي ضد داعش خواهند شد. بر اين اساس به نظر مي رسد به زودي اروپايي ها به اين نتيجه خواهند رسيد که به دنبال يک راه ديپلماتيک براي حل وضعيت عراق و سوريه و همچنين حل مشکل پناهجويان در پيش بگيرند.
در حالي که دکتر داوري معتقد است اروپا دست به تنظيم يک برنامه مشخصي براي جنگ هاي گسترده سوريه و عراق خواهند زد، پيش بيني مي شود از اين پس رهبران اين قاره در همراهي با سياست هاي جنگ طالبانه و بحران زا ايالات متحده، با تامل بيشتري اقدام کنند؛ زيرا همان گونه که مشخص است به علت بعد فاصله سرزمين آمريکا از دسترس جنگ زدگان، آن ها پس از بروز چنين حوادثي به سمت مرزهايي مي روند که در دسترس شان باشد. از اين رو مخاطرات پناهجويان اسباب زحمت و مشکلات اروپا خواهد شد تا ايالات متحده.
اين در شرايطي است که عقوب الحلو، هماهنگ کننده امور انساني سازمان ملل در سوريه، هشدار داد تا پايان سال جاري فقط از کشور سوريه يک ميليون شهروند ديگر آواره خواهند شد. وي همچنين پيش‌بيني کرد که تعداد زيادي از اين آوارگان به اروپا وارد مي‌شوند؛ چرا که ترکيه، اردن، لبنان و مصر ديگر قادر به استقبال از تعداد بيشتري از آنها نيستند.

*حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن