تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802580308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگرانی بخش خصوصی از هجوم سرمایه‌گذاران خارجی /مجلس برنامه ای برای دوران پساتحریم ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نگرانی بخش خصوصی از هجوم سرمایه‌گذاران خارجی /مجلس برنامه ای برای دوران پساتحریم ندارد
سازندگان داخلی صنعت نفت نگران هستند که با لغو تحریم‌ها مسئولان به سراغ سازندگان و سرمایه گذران خارجی خواهند رفت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بخش خصوصی به ویژه صنعتگران و سازندگان داخلی در صنعت نفت بی‌صبرانه برای افزایش توانمندی و دانش فنی خود منتظر لغو تحریم‌ها هستند اما در ‌این‌ میان با خودشان نگرانی‌هایی نیز دارند. چرا که این بخش معتقد است که با لغو تحریم‌ها اکثر مسولان نفتی کشور به سراغ سازندگان و سرمایه گذران خارجی خواهند رفت.

نگرانی آنها در جای خود قابل درک است چرا که اغلب مسولان با وجود اینکه اکثر تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور ساخته می‌شودبازهم به دلیل نبود باور و اعتماد به توان داخلی به جای حمایت از آنها این قشر را به حاشیه می کشانند و از توان آنها استفاده نمی کنند.

از دید فعالان بخش خصوصی کسانی از لغو تحریم‌ها نگرانند که منفعت‌شان در گرو ادامه تحریم‌هاست. لغو تحریم‌های نفتی سرآغازی است برای صنعت نفت و در این میان فضای ایجاد شده موجب رونق بخشیدن به کسب‌و‌کار عده‌ای و از رونق افتادن کسب‌و‌کار عده‌ای دیگر خواهد شد. البته اینکه گفته می‌شود که عده‌ای از فضای موجود تحریم‌ها استفاده مطلوب می‌کنند از دید بسیاری از کارشناسان حوزه نفت، ‌گاز و انرژی مورد تایید است اما اثبات آن قدری سخت است.

بخش خصوصی یا خصولتی هرکدام کم و بیش در این مدت به‌عنوان بازویی در کنار وزارتخانه نفت عمل کرده است، به طوری که به جز مشکلات سرمایه‌گذاری خارجی در بخش تامین تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز این صنعت با مشکل‌جدی مواجه نشده است. از دید کارشناسان اقتصادی از بین رفتن تحریم‌ها منجر خواهد شد تا بخش خصوصی که در این زمان شده‌اند، از گردونه خارج شود و شرکت‌های خارجی به دلیل کیفیت بالا جایگزین شوند. این موضوع در صنعت نفت نیز قابل بررسی است.در همین راستا نظر برخی ازنمایندگان مجلس را در خصوص دوران پساتحریم جویا شدیم.

قانون توان حداکثری را دریابید

موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه پس از لغو تحریم آیا سازندگان تجهیزت صنعت نفت حمایت خواهند شد یا نه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی با توجه به تصویب قانون توان حداکثری سازندگان برای خود یکسری وظایف و حد و حدودی دارد و به هیچ وجه اجاز نمی‌دهد که ظرفیت سازندگان نادیده گرفته شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در واکنش به این اظهار‌نظر اعلام کرده است: سازندگان داخلی ما باید به حدی رشد کرده و به خود ایمان داشته باشند که پس از رفع تحریم‌ها و ورود شرکت‌های خارجی نیز بتوانند نیازهای صنعت نفت را تامین کنند که در غیر‌این صورت، صنعت نفت نیازهای خود را از شرکت‌های خارجی تامین خواهد کرد.

مجلس برنامه‌ای برای دوران پساتحریم ندارد

وی تصریح کرد: درست است که هنوز مجلس برنامه‌ای برای پساتحریم در حمایت از صنعتگران صنعت نفت ندارد اما به طور یقین با لغو تحریم از این قشر زحمتکش حمایت خواهد کرد.

احمدی گفت: در مجلس تاکید شده در صورت استفاده از سرمایه گذاران خارجی به هیچ وزارتخانه اجازه داده نمی‌شود منابع انسانی و توان داخلی سازندگان را کنار گذاشته شود.

همچنین نادر فریدونی در این رابطه اظهار داشت: لغو تحریم‌ها به معنای عدم حمایت از سازندگان داخلی نیست بلکه برمبنای اقتصاد مقاومتی و مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. اعتقاد بنده این است دولت بایستی حمایت از توان داخلی را در سرلوحه کاری خود قرار دهد با لغو تحریم نباید توان و پتانسیل داخلی به فراموشی سپرده شود.

در دوران پساتحریم باید قدمی به سمت اعتلای صنعت کشور برداشت

فریدونی افزود: متاسفانه ایران در دهه‌های اخیر به دلیل تحریم ظالمانه نتوانسته پیشرفت‌هایی را در عرصه‌های مختلف کسب کند بنابراین با برداشتن تحریم باید چرخه حمایت از توان بالقوه سازندگان به چرخش در بیاید.

وی تصریح کرد: با لغو تحریم‌ها هر قدمی که در کشور برداشته می‌شود بایستی به سمت توسعه و پیشرفت و اعتلای صنعت کشور باشد نه اینکه مشکلاتی را بر سرراه سازندگان داخلی ایجاد شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:سازندگان داخلی باید این ذهنیت را کنار بگذارند که با لغو تحریم‌ها کنار گذاشته می‌شوند باید بفکر ارتقای کیفیت کالای تولیدی و نیز در جهت رقابت سالم با سازندگان خارجی قدم بردارند.

سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: معتقدم در طول این سه سال تحریم وضعیت خودمان را در اقتصاد کشور پیدا کردیم و نقاط منفی و مثبت و بخش‌های اقتصادی را خوب دریافتیم و مشکلات معلوم شده است باید منابع حاصل از رفع تحریم‌ها در جهت رفع مشکلات و کمک به استحکام پایه اقتصادی بکار گرفته شود و مسئولان دولت مخصوصا وزارت صنعت و معدن  و وزارت نفت را که همیشه در ارائه برنامه و راهکار برون رفت از تحریم‌ها تعلل داشته‌اند و امروز نیز تعلل دارند و نشان داده‌اند که به واردات علاقه زیادی دارند که در پسا تحریم در عرصه واردات ورود پیدا نکنند.

وی در ادامه تصریح کرد: من احساس می‌‌کنم نیاز به قانونی داریم که باید در مجلس تصویب شود تا از طریق این قانون دولت ملزم به کاهش واردات و حتی منع واردات کالاهای مشابه که در کشور تولید می‌شود، کنیم.

موسوی‌نژاد تاکید کرد: وزارت نفت در دولت یازدهم در راستای حمایت از بخش خصوصی شیوه‌نامه‌ای را با عنوان حمایت از ساخت داخل تهیه و ابلاغ کرد اما این شیوه نامه تظاهری بیش نبود و کاربردی ندارد، زیرا شرکت ملی نفت به سختی شرکت‌های داخلی را بازی می‌دهد. بدون شک تحریم‌ها برای بخش خصوصی و توانمند ساختن آنها موثر بوده است اما به دلیل عدم حمایت از محصولات تولیدی این بخش توسط وزارت نفت و دیدگاه حاکم در این وزارتخانه که محصولات خارجی قابل‌اعتمادترند، بخش خصوصی شانس زیادی ندارد اما با این وجود در صورت برداشتن تحریم‌ها رقابت بیشتر خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: با اشاره به اینکه دولتی‌ها با خرید از جنس ایرانی به سختی کنار می‌آیند و زیر بار نمی‌روند، ‌می‌افزاید: اعتقاد دارند کیفیت محصولات داخلی خوب نیست. از سویی نکته مهم دیگر در اینجاست که معامله با شرکت‌های خارجی برای تهیه تجهیزات بالا به دلیل برخی از پشت پرده‌ها گزینه بهتری است.

تولیدکنندگان داخلی بعد از تحریم‌ توان رقابت برابر با شرکت‌های خارجی را ندارند

موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان داخلی بعد از تحریم‌ توان رقابت برابر با شرکت‌های خارجی را ندارند وضعیت برای نمایندگی‌ها شرکت‌های خارجی بهبود خواهد یافت اما برای تولیدکنندگان شرایط سخت خواهد بود. با این حال، با توجه به گفته اظهارنظر برخی از فعالان‌خصوصی، تولیدکنندگان در زمان پساتحریم نگرانی ندارند، زیرا با بهبود بازار کار در صنعت نفت شانس توانمند شدن آنها در استفاده بیشتر از تجربیات خارجی‌ها و بهبود تولیدات داخلی بالا خواهد رفت.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/



اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

زنگنه: برای بهبود وضع بازار نفت گام برمی‌داریم
فرصت‌طلبی سودجویان از کم‌اطلاعی مردم
معرفی شركاي بين‌المللي پژوهشگاه در همایش فرصت‌هاي فناورانه نفت و گاز





۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن