تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816816690




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیکر سی وسه پل آماج زخمها و خراشها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: پیکر سی وسه پل آماج زخمها و خراشها اصفهان -ایرنا - سی و سه پل و همه پلهای تاریجی زاینده رود تنها گذرگاه از این سو به آنسوی روخانه نیست ،بلکه تجلی تلاش تاریخی برای تبیین نقش محیط زیست و ایجاد ارتباط بین آدمی ، مواهب طبیعی و آفرینش است .


صبح بود و نیمی ازدیوار درازترین پل تاریخی بستر زاینده رود ،روبروی خورشید که آهنگ واپسین روزهای تابستانش را بر رهگذران می تاباند روشن شده بود . رهگذران از لابه لای دهانه های طویل ومنظم سی وسه پل وزیر سایه های هلالی شکلش می گذشتند تامبادا آفتاب سوزان تنشان رابیازارداما میخ خاطره نویسی شان در بدنه تاریخی سی وسه پل فرونشسته است. ازکودکی اصفهان را باسی وسه پلش می شناختم .هروقت ازروی این پل می گذشتم دستهای کودکانه ام را روی آجرهای قدیمی می کشیدم ومی دویدم . اکنون نگاهم به نوشته هایی است که بربدنه این بنای تاریخی نگاشته شده است رفتاری ناپسند که میراث فرهنگی ما را همچون گوهری وبه مرور زمان در خود پنهان خواهد کرد . پیام وپروانه در زیر دوکلمه کوتاه غمگین وبی پول، با ماژیکی سیاه امضا زده اند یا قلم بچه های هاتف که نوشته است خواهی که جهان در کف اقبال توباشد .... آنسوی تر جمله حامد چوبکین که باقلمی ضخیم وآبی رنگ نوشته است " وقتی اینجا آب آمد" .علی ومحمد ورضا هم که انگار گروهی ازروی پل گذشته اند آنها هم با رنگ سفید نوشته اند فقط باغ ابریشم.وخلاصه این شاهکار بی ‏نظیر دوره سلطنت شاه‏ عباس اول صفوی که توسط سردار معروفش،الله ‏وردی‏ خان بنا شده است این روزها خودش راتسلیم دلنوشته های رهگذران کرده است.این بنای تاریخی نزدیک به ۳۰۰ متر درازا و ۱۴ متر پهنا دارد و طولانی ترین پل زاینده رود است که در سال ۱۰۰۵ هجری ساخته شده است. اینجا جنگ دلنوشته های درون رهگذران با تاریخ فرهنگ ماست که به اوج خود رسیده است وبازار ادبیات جاده ای هم اینجا گرم است . برخی نوشته ها با رنگ افشانی برروی دیوار تبدیل به لکه کرم رنگ بزرگی شده ونشان می دهد این شاهکار معماری و پل سازی ایران که ترکیبی مطلوب از فنون مهندسی ومعماری است چگونه حفاظت می شود. هرچه به وقت ظهر نزدیک شویم وبا سرعت ازاین پل بگذریم بوی نامطبوعی به مشام می خورد بویی که از خشکی زاینده رود نیست و گویااینجا پناهگاهی برای انسان های بی پناه وسرگردان در پاسی از شب است. زمانی از پایان مرمت یک بناخبر می دهیم و تیتر می زنیم ولی برخی آدمها غافل از حفظ بنا نه تنها راه می روند بلکه دوست دارند خاطره یک روز شیرین شان را بربدنه بنا حک کنند .بنایی که الله وردی خان را جاودانه کرد امروز هررهگذری دوست دارد بانوشتن خاطره وامضا وباانجام یک کار ناپسند بربنایی که نماد هویت ماست خود را نشان دهد..همان طور که گروهی باشکستن در ورودی سی وسه پل به پشت بام این بنای باشکوه رفتند وسی وسه پل باهمان معصومیتش بازهم بر پهنه خشک زاینده رود نظاره گر بی مهری هاست واین رفتار نادرست ،تهدیدی جدی است که حمایت ومحافظت ازآن رامی طلبد.ما درعصری زندگی می کنیم که میراث فرهنگی مان را پشتوانه فرهنگ وهنر اصیلمان می دانیم اما تاریخ نگاری آنهم به این شکل برروی دیوارهای یک بنای تاریخی فرهنگ مان راخدشه دار می کند و هرچند ظاهر بنا بدشکل می شود اما فرهنگ ما نیز در نگاه یک گردشگر خارجی زیر سوال می رود.گردشگرانی که راجع به این بنا گفته اند :این بنای زیبا که با وجود مرور زمان با بزرگی و مشخصات آن سالم مانده است ارزش آن را دارد که برای دیدنش به اصفهان رفت.بااین وجوداحساس می کنم همه بایدکمربند حمایت از بناهای تاریخی را محکمتر ببندند.زهراباغبانگ/7141/ 6022


















23/06/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن