تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819673436




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طولاني‌ترين قنات ايران در شرف ثبت جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ شهريور ۱۳۹۴ (۱۰:۴۸ق.ظ)
طولاني‌ترين قنات ايران در شرف ثبت جهاني موج-قنات زارچ به طول هشتاد و سه کيلومتر و عمق صد متري مادرچاه آن، طولاني‌ترين قنات ايران است که با توجه به اين ويژگي شاخص مراحل ثبت در فهرست آثار ملي يونسکو را مي‌گذراند.
به گزارش خبرگزاري موج، قدمت اين قنات به عنوان يک قنات دو هزارساله و يکي از کهن‌ترين شاهکارهاي تمدن بشري در امر آبياري و آب‌رساني شهر يزد قابل توجه است.
هدف اصلي از تأسيس قنات زارچ بهره برداري از آب‌هاي زيرزميني جهت مشروب ساختن اراضي کشاورزي بوده و در حال حاضر نيز اين کارآيي را دارد.
اهالي شهر يزد در گذشته به وسيله پاياب‌ها، آب انبارها و آسياب‌ها از آب آن استفاده مي‌کردند.
به منظور انجام مراحل ثبت جهاني اين قنات، نماينده يونسکو، معاون ميراث فرهنگي سازمان به همراهي جمعي از مسئولين ميراث فرهنگي استان يزد از اين قنات، کارگاه‌هاي آن و چاه‌هاي بيابان‌هاي حفيظي منطقه خويدک بازديد کردند.
معرفي نماينده يونسکو به اعضاي شوراي قنات زارچ
در پي حضور دو روزه نماينده ژاپني الاصل اعزامي از يونسکو به استان يزد جهت ارزيابي و مشاهدات عيني از وضعيت قنوات تاريخي يزد طي برنامه ريزي صورت گرفته ياموچي کازويا به اعضاي شوراي قنات زارچ معرفي شد.
در اين نشست که در محله شاه ابوالقاسم برگزار شد دکتر محمد حسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور، شرافت مدير کل، مسوولان و معاونين اداره متبوع و جمعي از مردم نيز حضور داشتند.
شايان ذکر است در حاشيه اين نشست حاضرين در خصوص مسائلي در مورد سازه‌هاي آبي وابسته به قنات و مسائلي از قبيل: تاريخچه قنات، نحوه مرمت، نحوه لايه روبي قنات، نحوره رسيدگي به امورات قنات، نحوه سهم بندي و بحث و گفتگو کردند.
در پايان اين نشست اعضاي شوراي قنات زارچ از مدير کل و معاونين ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد که از زمان شروع بحث ثبت جهاني قنات زارچ توجه ويژه‌اي به انجام فعاليت‌هاي گسترده و بي نظير در زمينه لايه روبي قنات زارچ و مرمت و ساماندهي و احياي بيش از ده پاياب فرو رفته در خاک و آوار ابراز تشکر و قدرداني کردند و درخواست خود را درخصوص لزوم توجه بيشتر به قنوات و به‌ويژه قنات زنده زارچ را به ياموچي کازويا نماينده يونسکو اعلام کردند.
لازم به ذکر است؛ قنات زارچ با بيش از هزار سال استواري و با طول بيش از 80 کيلومتر از فهرج تا زارچ حفر شده است و در تاريخ 84/12/16 طي شماره 14830 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده و مقدمات ثبت آن در فهرست آثار جهاني نيز به‌طور جدي در دستور کار ميراث فرهنگي قرار دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن