تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803131878




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لحن و مواضع دولتمردان بعد و قبل از برجام تغییر کرده / بسیاری از تحریم های اقتصادی در برجام لغو نشده است!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: واقعیت این بود که با نتیجه مذاکرات برخلاف آنچه ادعا می شد بسیاری از تحریم های کلیدی عملا لغو نشده یا درآمدهایش آزاد نخواهد شد.

به گزارش تراز، بیژن عبدی درباره تغییر 180 درجه ای مواضع و لحن دولت یازدهم بعد از جمع بندی مذاکرات به خبرنگار تراز گفت: البته باید این سوال را دولتمردان پاسخ دهند اما وقتی من، از بیرون به دولت نگاه می کنم می بینم قبل از نتیجه مذاکرات فضای کاذبی توسط دولت در جامعه ایجاد شده بود که اگر توافق صورت بگیرد چه و چه خواهد شد و حتی ازدواج جوانان و آب خوردن و نفس کشیدن مردم را هم به نتایج این مذاکرات مرتبط دانسته بودند.
وی افزود: واقعیت این بود که با نتیجه مذاکرات برخلاف آنچه ادعا می شد بسیاری از تحریم های کلیدی عملا لغو نشده یا درآمدهایش آزاد نخواهد شد. البته ممکن است برخی روابط بین بانکی آزاد شود اما اگر قرار باشد سوئیفت بعد از 8 سال آزاد شود عملا شما امکان جابه جایی درآمدهای ارزی نفت تان را ندارید. اگر قرار باشد نفت ما صادر شده و درآمدش به صورت دلارهای بلوکه شده در آید،عملا با تحریم بودن هیچ فرقی ندارد .
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: انتظار می رفت دولت بتواند با قراردادهای دوجانبه تا حدودی این مشکل را حل کند. شما میبینید برای مثال وقتی روسیه تحریم شد، سریع به سمت جایگزین کردن واحدهای پولی دیگر کشورها با دلار رفت یا به جای ذخایر ارزی به سمت جایگزین کردن شمش طلا رفت. خب ما الان بیش از 8 سال و به طور دقیق تر حدود 30 سال است که در تحریم هستیم اما هیچ اراده ای در دولتمردان برای جایگزینی این پیمان ها به جای دلار ندیده ایم. الان راه این کار باز است و امکانش نیز وجود دارد اما متاسشفانه اراده ای برای این کار وجود ندارد.

عبدی خاطرنشان کرد: در ابتدای به جمع بندی رسیدن مذاکرات صحبت از میزان 180 میلیارد دلاری اموال بلوکه بود که در مردم این ذهنیت را ایجاد کرد که با رفع تحریم ها اتفاقات عجیب و بسیار مثبتی خواهد افتاد. اما بعدها در موادی که عملا غربی ها با زیرکی آن را دور زدند و در برجام، جای دادند که منابع مالی شرکت نفت، شرکت های تابعه و منابعی که در صنایع الکترونیک و... بلوکه شده باقی بماند. حتی بسیاری از منابع ما در بانک های ملی، سپه و صادرات عملا در تحریم ها باقی می ماند. خب معلوم است نهایتا همان چند میلیارد دلاری که آقای سیف به آن اشاره داشتند آزاد خواهد شد. یعنی از یک طرف این ادعا وجود دارد که تحریم ها لغو شده است از طرف دیگر عملا این تحریم ها لغو نشده است. خب دولت در این شرایط باید چه پاسخی به مردم دهد؟ لذا دولت مجبور است حرف ها و اظهارات خود را 180 درجه تغییر دهد. به تعبیر مقام معظم رهبری اگر قرار باشد تحریم ها لغو نشوند پس این مذاکرات برای چه بود؟
این اقتصاددان در ادامه گفت: متاسفانه هیچ برنامه ای برای حرکت به سمت استقلال و خود کفایی اقتصادی وجود ندارد. برخی از آقایان امروز در رسانه های خودشان از وابستگی متوازن جهانی و هم ازایی جهانی و... حرف می زنند و استقلال اقتصادی را یک حرف بی معنی می دانند. یعنی ما از حاکمیت و مبانی ایدولوژیک خودمان بگذریم. خب اگر قرار باشد ما چرخه ای مثل کره جنوبی و ترکیه در چرخه های جهانی باشیم پس چرا انقلاب کرده ایم ؟
وی افزود: بالاخره انقلاب حرف نو زدن است و ما همه هزینه های آن را نیز پرداخت کرده ایم و حالا که وقت چینش ثمره است به نظرم با این برنامه های ناقص در حال عقب گرد هستیم. امیدوارم مسئولین با هوشیاری بیشتر اجازه ورود تفکرات امریکایی را به کشورندهند و در صورت امکان مواردی از برجام اصلاح شود. اگرچه هنوز مشخص نیست آیا ایران برجام را پذیرفته و آن را امضا کرده است یا نه؟





زمانبندی انتشار: 23 شهريور 1394 - 09:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن