تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 23 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دو خصلت است كه هيچ كار خوبى بالاتر از آن دو نيست : ايمان به خدا و سود رساندن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1828766359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفت قرآن با منطق خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو


واضح آرشیو وب فارسی:الف: مخالفت قرآن با منطق "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۲۹
اموال خبیث و ناپاک قطعا روی افکار اثر منفی می گذارد و نتیجه مال خبیث، فکر پلید و منحرف است.به گزارش تراز،خداوند متعال در آیات ۸۷ تا ۹۹ سوره مائده به موضوع تحریم برخی طعام ها یا درآمدها اشاره می نماید. از جمله به حرمت شراب، قمار، انصاب و ازلام (برخی بازی های قمار مربوط به آن دوران) و صید حرام و حلال در زمان حج اشاره می شود. سپس در آیه ۱۰۰ به موضوع مهم دیگری در این رابطه می پردازد. برخی افراد ممکن است بعد از فهمیدن حکم حرمت برخی امور باز بهانه بیاورند که مثلا در شهر ما همه اهل قمار یا شراب و غیره هستند و ما هم چاره ای جز تبعیت نداریم یا اینکه چون اغلب افراد این کارها را می کنند پس معلوم می شود که اشکالی ندارند و سخنانی از این دست. خداوند متعال يك قاعده كلى و اساسى را در يك عبارت كوتاه بيان كرده و مى فرمايد که بدانید زیاد بودن طرفداران باطل دلیل درستی رفتارشان نیست؛ هرچند کثرت ناپاکی و امور حرام و پلید شما را به تعجب وا دارد ولی باز بدانید هیچگاه حلال و حرام مانند هم نیستند.در آیه ۱۰۰ سوره مائده می خوانیم:«قُل لاَّ يَسْتَوِي الْخَبِيثُ وَالطَّيِّبُ وَلَوْ أَعْجَبَكَ كَثْرَةُ الْخَبِيثِ فَاتَّقُواْ اللّهَ يَا أُوْلِي الأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.»«بگو: پليد و پاكيزه يكسان نيستند، هر چند كثرت پليد تو را به شگفت آورد. پس اى صاحبان خرد! از خدا بترسيد، باشد كه رستگار شويد.» ***سه نکته:* اموال خبیث، افکار پلید!طيّب و خبيث که در ایه اشاره شده شامل هر نوع پاكى و پليدى چه در انسان‏ها، چه در اموال و درآمدها، چه در غذاها و چه در اشياى گوناگون مى شود. بنابراين خبيث و طيب در آيه فوق به معنى هر گونه موجود ناپاك و پاك و از جمله افكار پاك و ناپاك است. البته ناگفته نماند که اموال خبیث و ناپاک قطعا روی افکار اثر منفی می گذارد و نتیجه مال خبیث، فکر پلید و منحرف است.** حق همیشه با اکثریت نیست!نکته مهمی که آیه به آن اشاره می کند و امروز نیز مبتلا به جامعه ماست اینکه گاهى بعضى از مردم تحت تاثير انبوه جمعيت طرفدار یک موضوع و تمايلات اكثريت قرار گرفته و تصور مى كنند همیشه حق با اکثریت است. در حالى كه چنين نيست و مواردى كه اكثريت اجتماعات گرفتار اشتباهات روشن شده اند بسيار زياد است. قرآن به ما آموزش می دهد که کمیت و مقدار مهم نیست، کیفیت و نیات مهم است. خوب بودن یک امر به اکثریت کیفی است نه اکثریت کمی؛ يعنى افكار قويتر و والاتر و عاليتر و انديشه هاى تواناتر و پاكتر لازم است نه كثرت نفرات طرفدار.البته قطعا اين مساله با مذاق بعضى از مردم امروز سازگار نیست زیرا بر اثر تبلیغات و تلقینات مکرر همیشه تلاش شده تا تمايلات اكثريت را به عنوان يك مقياس سنجش نيك از بد بخورد ما بدهند، تا آنجا كه بعضا باور کرده ایم که حق يعنى چيزى كه اكثريت بپسندد و خوب چيزى است كه اكثريت به آن مايل باشد در حالى كه چنين نيست. بسيارى از گرفتاريهاى مردم دنيا بر اثر همين طرز تفكر است.*** مخالفت قطعی قرآن با منطق "خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو"مطابق این آموزه قرآنی متوجه می شویم که منطق:"خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو"منطق غلط و نادرستی است. امروز در خیلی از بازارها معاملات حرام انجامی می گیرد، دروغ گفته می شود، قسم ناصحیح خورده می شود، در خیلی از ادارات رشوه می دهند، رشوه می گیرند، ربا بین مردم رایج شده، می دهند، می گیرند، اما آیا اینها باعث پاکی اموال فوق می شود!؟ مال و کسب حرام خبیث است، چه اکثریت طرفدارش باشند چه نباشند. در انتهای آیه هشدار می دهد که اهل خرد و اندیشه باید از خدا و روز جزا بترسند.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن