تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815168070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه کسی از مرور جزئیات 12 سال مذاکره اتمی متضرر خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: بازگشت جلیلی و مرور تاریخ؛ چه کسی از مرور جزئیات 12 سال مذاکره اتمی متضرر خواهد شد؟ خبرگزاری پانا: آغاز جلسات کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام و دعوت از اعضای تیم مذاکره کننده سابق و فعلی و نیز پخش جلسات از سیما باعث شد تا بینندگان تلویزیون در چند روز گذشته در جریان بسیاری از مسائلی قرار بگیرند که تیم سابق هسته ای در زمان دولت سابق لزوم چندانی برای در میان گذاشتنشان با مردم نمی دید.
۱۳۹۴ شنبه ۲۱ شهريور ساعت 12:04

خبرگزاری پانا+جلیلی

به گزارش خبرنگار سیاسی پانا، در آخرین رویداد مهم چند روز گذشته علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پس از آنکه از سوی نمایندگان منتقد دولت تحت فشار قرار گرفت به بیان مسائلی درباره آغاز مذاکرات محرمانه با طرف آمریکایی در عمان و روند استجازه از مقام معظم رهبری پرداخت.
صالحی که در دولت سابق وزارت امور خارجه را برعهده داشته است به بیان مطالبی پرداخت که هیچگاه تاکنون به طور رسمی مقامات ایرانی یا آمریکایی درباره آن اظهارنظر نکرده بودند. مذاکراتی که به گفته علی‌اکبر صالحی جرقه اولیه آن در اواسط ‌سال ٩٠ با یک یادداشت از سوی آمریکایی‌ها از طریق عمان به وزیر امور خارجه وقت (صالحی) زده شد و پس از مدتی صالحی در پی این موضوع نزد مقام معظم رهبری رفته و از ایشان اجازه می‌گیرد تا بر سر مسائل هسته‌ای با آمریکایی‌ها مذاکره کند. مذاکرات ایران و آمریکا با واسطه‌گری عمان در مسقط یکی از مسائل محرمانه میان دو کشور بود که اخیرا به‌طور رسمی درباره آن سخن گفته شده است.
رئیس سازمان انرژی اتمی این سخنان را در پاسخ به ادعای چند روز گذشته سعید جلیلی مطرح کرد که گفته بود تیم تحت رهبری او توانسته بودند در مذاکرات آلماتی و استانبول تضمین به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی ایران از طرف غربی بگیرند. ادعایی که بی درنگ واکنش صالحی را به دنبال داشت. هنگامی که گفت: «می‌گویند حق غنی‌سازی و فلان و فلان را ما گرفتیم، خب اگر این‌طور است، سند را امضا هم می‌کردید و کار را تمام می‌کردید!»
علی‌اکبر صالحی در اظهاراتی که از شبکه خبر نیز پخش شد بدون اشاره به ادعای سعید جلیلی گفت: اصلا در آلماتی و استانبول غنی‌سازی را نپذیرفتند. اصلا هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد، اگر می‌گویند ١+٥ غنی‌سازی را به رسمیت شناخته‌اند، سند بیاورند. به گفته علی‌اکبر صالحی، عدم‌هماهنگی‌ها برای مذاکره با آمریکایی‌ها باعث شده تا ایران فرصتی طلایی را در سال‌های پایانی دولت قبل برای رسیدن به توافق هسته‌ای از‌دست‌بدهد. چنانکه وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در کمیسیون ویژه برجام شرح داد: آمریکایی‌ها به انتخابات ریاست‌جمهوری خود رسیده بودند و اوباما با رامنی رقیب بود به‌همین دلیل می‌خواستند از حل پرونده هسته‌ای به‌عنوان برگ‌برنده‌ای در انتخابات استفاده کنند. من اجازه مذاکره فقط برسر مسائل هسته‌ای را از مقام معظم رهبری گرفته بودم اما عدم‌هماهنگی‌ها باعث شد وقت از دست برود و بعد از انتخابات هم آنها گفتند ما آمادگی نداریم.
صالحی بدون این‌که به منشأ ناهماهنگی‌ها در دوران وزارتش برای مذاکره در سطح پایین‌تر از وزیر با آمریکا اشاره کند، در ادامه گفت: مجددا ٥ یا ٦ ماه طول کشید تا مذاکرات را آغاز کردیم. او گفت: حضرت آقا به چند شرط به من اجازه داده بود به درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره پاسخ مثبت بدهم، اول این‌که مذاکرات در سطح وزیر نباشد و پایین‌تر انجام شود، دوم این‌که مذاکره برای مذاکره نباشد و به نتیجه برسد و سومین شرط ایشان هم این بود که مذاکرات تنها در حوزه مسائل هسته‌ای باشد و درباره مسائل سیاسی و روابط دوجانبه مذاکره نشود. وزیر پیشین امور خارجه یادآور شد: رهبری به من گفتند آقای صالحی آمریکایی‌ها عهدشکن هستند و من به آنها اعتمادی ندارم اما حالا که این موارد مطرح شده و سلطان عمان هم واسطه این مذاکرات است در حیطه مسائل هسته‌ای با این چند شرط من مخالفتی نمی‌کنم.
به گفته علی‌اکبر صالحی هنگامی که وزارت امور خارجه سرانجام موفق می‌شود مذاکره با آمریکایی‌ها را مجددا آغاز کند، زمان رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری در ایران فرا می‌رسد. هنگامی که به گفته او «رسیدیم به آستانه انتخابات خودمان. از دفتر رهبری تماس گرفتند که نظر رهبر این است که صبر کنید تا انتخابات انجام شود. از زمان انتخاب تا تنفیذ یک ماه بود که ایشان کمیته‌هایی را ایجاد کرده بودند که ظریف در کمیته سیاسی بود. عراقچی با بنده هم بودیم که گفتم بروید آقای ظریف و دوستان را در جریان قرار بگذارید و من نیز با نامه‌ای همراه با اسناد خدمت آقای روحانی رفتیم».
انتقادات از اظهارات سعید جلیلی در کمیسیون ویژه بررسی برجام در روزهای اخیر در میان نمایندگان عضو این کمیسیون نیز بالاگرفته است به گونه ای که شماری از نمایندگان خواستار ارائه توضیح درباره دستاوردهای سعید جلیلی در سال های مذاکره اش با کاترین اشتون رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده اند.
در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری نیز سعید جلیلی از سوی رقبایش متهم شده بود بیشتر به بیان موضع در برابر طرف غربی پرداخته است. چندی پیش نیز «رابرت جی اینهورن» مذاکره کننده آمریکایی در گروه 1+5 به یک هفته نامه گفته بود: در دوره ای که رییس گروه مذاکره کننده ایران بر عهده سعید جلیلی بود ، فضا بسیار متفاوت تر بود از آنچه اینک مشاهده می کنیم. به گفته این مقام آمریکایی جلیلی در آن مذاکرات از تاریخ اسلام و ایران برای طرف غربی سخن می گفته است!
او همچنین به هفته نامه طلوع صبح گفته بود: «ما در مذاکرات، در بسیاری از ساعاتی که به سخنرانی های اقای جلیلی گوش می دادیم، بسیار در مورد تاریخ ایران یاد گرفتیم.» در آن زمان زمان زیادی در مذاکرات صرف نطق کردن می شد.
به نظر می رسد اگر چنانچه پافشاری طرف مقابل برای شفاف سازی مشروح مذاکرات میان ایران و 1+5 ادامه یابد چنانچه در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری سال 92 مشاهده کردیم بازنده واقعی میدان کسی نخواهد بود جز سعید جلیلی. مردی که اینک مدعی است اگر پیروزی بدست آمده حاصل تلاش او بوده هرچند تیم مذاکره کننده 100 حق مسلم هسته ای را واگذار کرده اند، اقدامی که او و همفکرانش مخالف سر سخت آن بوده اند.  













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن