تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833108301
حجتالاسلام گریوانی در نشست «راه و بیراه»: ریشه «سبک زندگی» که قوی باشد، ایمان هم قوی میشود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام گریوانی در نشست «راه و بیراه»:
ریشه «سبک زندگی» که قوی باشد، ایمان هم قوی میشود
پژوهشگر علوم اسلامی و اجتماعی گفت: سبک زندگی مانند درخت ریشه و تنه و شاخ و برگ و میوه دارد. هر چقدر ریشه درخت قویتر باشد تنه مستحکمتر میشود؛ یعنی با هر شبههای و پیامک یا تصویری دل جوان نمیلرزد، زیرا ریشهاش مستحکم است.
به گزارش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام مسلم گریوانی کارشناس علوم دینی، در سومین نشست «راه و بیراه» که در فرهنگسرای امام(ره) برگزار شد، ضمن آسیبشناسی سبک زندگی دینی دنیای امروز، با طرح «درخت زندگی اسلامی» بر اساس مضامین قرآن راهکارهای مناسبی برای الگوی سبک زندگی اسلامی پیشنهاد داد. این محقق و پژوهشگر علوم اسلامی و اجتماعی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی ریشه در باور و اعتقاد به غیب دارد، گفت: وقتی باور کردیم که یک عالم دیگر و حقیقتی دیگر وجود دارد، این باور تمام شوون زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد. اگر باور غلط یا سست باشد، رفتار و زندگی سستی را رقم میزند و اگر باور صحیح و موجهی باشد زندگی مطلوبی ایجاد میکند. گریوانی ادامه داد: در یک تحلیل جامعهشناختی خواندم: علت اینکه در غرب خانهها مقاوم ساخته میشود و در شرق یا ایران چندان اهمیتی داده نمیشود، ریشه در نوع باور آنهاست. در غرب چون باور به معاد و جهان دیگر وجود ندارد موجب ترس از مرگ و همین باعث مقاوم سازی خانهها و معماری میشود ولی در شرق چون مرگ را پلی برای انتقال به حیات دیگر میدانند، خیلی در مقاوم سازی خانه و معماری اهمیتی قائل نیستند! البته این مساله و لو برداشتی ناقص از نگاه به مرگ است زیرا پیامبر اکرم فرمود «کار را آن کرد که تمام کرد.» اما مقصود این است که باور صحیح و غلط چه میزان در معماری ما و زندگی عینی ما تاثیر مستقیم میگذارد. وی خاطرنشان کرد: موضوع بحث امروز ما مبانی و راهکارهای سبک زندگی اسلامی است. وی تصویری از یکی از شهرهای فرانسه نشان داد که پلیس فرانسه زن مسلمانی را مجبور به برداشتن حجابش میکرد و زن محجبه مقاومت میکرد و مانع از کشف حجابش میشد. گریوانی تصویری دیگر از شهر تهران نشان داد که در آن گشت ارشاد زن بدحجابی را مجبور به حفظ حجابش میکرد. گریوانی ادامه داد: هر دو صحنهای که دیدید یکی است و مربوط به پوشش است اما آن خانم فرانسوی یک دیدگاه و بینشی از حجاب داشت و این زن ایرانی بینشی دیگر. فرانسوی در حالی که حجاب در فرانسه منع قانونی دارد مُصر به حفظ حجابش است و ایرانی با وجود اینکه حفظ حجاب در ایران ضروری است، نمیخواست حجابش را رعایت کند. هردو صحنه یکی است اما برعکس یکدیگر عمل میکنند. وی افزود: هردوی این زنان به کار یکدیگر میخندند و هر دو از کار خود دفاع میکنند. این دو رفتار ریشه در الگوی سبک زندگیشان دارد. فرانسوی از «الگوی حجاب» تبعیت میکند و ایرانی از «الگوی مکشوف» غربی تبعیت میکند. هر دو رفتار از اعتقاد و باوری که دارند تبعیت میکنند. خانم ایرانی میگوید حجاب، دردسر و برای من دست و پا گیر است اما خانم فرانسوی میگوید این حجاب نماد باور و ایمان من به خدا و «تاج بندگی» من است. دو رفتاری که ریشه در باور و اعتقاداتشان دارد. عضو هیئت علمی بنیاد اسرا تصریح کرد: تمامی رفتارهای انسانها از سبک زندگیشان تبعیت میکند و ریشه در اعتقادات و باورها دارد. وی پس از ارائه این دو مثال، سبک زندگی را به «رفتارهای مرجح و انتخاب شده دارای الگو و نقشه» چنین تعریف کرد و گفت این سه تعبیر، ارکان اصلی تعریف سبک زندگی به شمار میرود: ۱- رفتارها ۲- رفتارهای مرجَّح یا انتخاب شده و نه از روی اکراه و عادت و اجبار ۳- دارای الگو و نقشه. یعنی رفتارها در قالب یک شبکه به هم پیوسته با یکدیگر در ارتباط باشند. اگر از روی اجبار یا از روی عادت نماز بخوانیم یا روزه بگیریم این سبک زندگی نیست، سبک زندگی انتخابی و اختیاری است. وی افزود: باید از روی آگاهی حجاب و نماز را انتخاب کرد. سبک زندگی، حساب شده و دارای نقشه است. گریوانی بیان کرد: گذشتگان یعنی پدربزرگها و مادربزرگهای ما از الگوی سبک زندگی خاصی تبعیت میکردند که ریشه در اعتقاداتشان داشت. نوع پوشش، گفتار و ادبیات و ادبی که داشتند و نوع نگاههایشان و نوع معماری و دکوراسیون منزلشان با امروزه متفاوت بود. خانههای قدیمی چگونه ما را بر رفتارهای خاصی سوق میداد؟ خانههای قدیمی یک اندرونی و یک بیرونی داشت. از در خانه که وارد میشدیم وارد حیات میشدیم. در حیات باغچه بود و باغبانی میکردند. در که باز میشد اینجوری نبود که تا ته خانه پیدا باشد. وارد دالانی میشدید و بعد راهرو بود از آنجا وارد اتاق میشدید و بعد وارد اندرونی میشدید. به گونهای که میهمانان هیچ اشرافی به خانه و اندرونی نداشتند. محرم و نامحرم جدای از هم بودند که این رفتار ریشه در باور و اعتقاد دینی گذشتگان ما داشت. نوع اعتقاد و ایمان به خدا در گذشتگان ما این نوع سبک زندگی را درست کرده بود. گریوانی اظهار داشت: الان متاسفانه باورهای اصیل دینی در متن زندگی ما حضور کمرنگی دارد. تمام معادلات زندگی را معماری یک خانه بر هم میزند. معماری خانه در رفتارهای اهل خانه تاثیر میگذارد. به عنوان مثال: کودکان ما به دو نیاز اساسی آنها یعنی آزادی عمل و بازی نیاز دارند اما در خانههای آپارتمانی فعلی این دو حذف یا محدود میشود. پیامبر اسلام توصیه میکند در هفت سال اول زندگی، سن آزادی و آقایی آنهاست. و این با امر و نهیهای زیاد ناسازگار است. نگویید این را بخور این را نخور این را بخوان این را نخوان، بنشین، پا شو نخند. پژوهشگر علوم اسلامی و اجتماعی اظهار داشت: اما امروزه کودک برای بازی در آپارتمان جایی ندارد. اصل تربیت در ۷ سال اول زندگی بچهها حذف میشود. یک تعلیم داریم و یک تربیت. تعلیم، آموزش مستقیم است و تربیت، آموزش غیر مستقیم. تربیت فرزندان در تعامل با والدین شکل میگیرد نه در امرو نهی آنها. وقتی نماز میخوانیم با همدیگر برخورد میکنیم با تلفن صحبت میکنیم و یا غذا میخوریم همه اینها در بچههایمان اثر میگذارند و در حقیقت با همه این کارها، فرزندمان را تربیت میکنیم بدون اینکه متوجه باشیم. وقتی به فرزندمان بگوییم نماز بخوان ولی خودمان نماز خوان نباشیم چطور میشود از کودک توقع داشت که نمازخوان شود؟ یا وقتی نماز میخوانیم وکودکمان مهر را بر میدارد به او اخم میکنیم و دعوایش میکنیم در حالی که او میخواهد با ما بازی کند ما او را دعوا میکنیم یا به او بیتوجهی میکنیم برای همین خاطره منفی از نماز خواندن بر او میگذاریم. وی افزود: همان طور رفتار میکنیم که شخصیتمان بر آن اساس شکل گرفته است. قرآن میفرماید: «قُل کُلّ یعمل عَلی شاکِلَتِه» یعنی هر کسی بر اساس شخصیت شکل گرفتهاش رفتار میکند و این شخصیت در کودکی و در تعامل با والدین و نزدیکان شکل میگیرد. تربیت دینی یعنی تربیت احساس دینی که ریشه در کودکی ما دارد. یکی از اساتید ما به یکی از اساتید شعر نو که سابقه تفکر مارکسیستی دارد گفته بود: چرا با این سابقه فکری، شعرهای شما این قدر پر از مضامین خداباوری و توحیدی است؟ شاعر گفته بود این مسئله ریشه در کودکی من دارد. مادر بزرگی داشتم که هر وقت میخواست با من حرف بزند از خدا سخن میگفت. مثلاً میگفت خدایا به هوشنگ بگو در را باز کند یا اگر گدایی میآمد میگفت گدایی سراغ گدایی آمده است خدایا به هوشنگ بگو از خانه پولی برای او بیاورد. بدین ترتیب خدا در متن زندگی ما جریان داشت. در این دیالوگ است که خدا و علاقه به خدا به کودک منتقل میشود. با اجبار و امر و نهی نمیشود ایمان را قوی کرد. گریوانی ادامه داد: باید همه از خودمان شروع کنیم. نگوییم همسرمان عوض شود ما هم عوض میشویم. او هم همین تصور را درباره شما دارد و هیچگاه زندگیتان تغییر نخواهد یافت. سبک زندگی ما دچار آسیبهای این چنینی شده است که البته در حوزه فردی و خانوادگی و تربیتی اشاراتی داشتیم و در جلسه آتی، سایر ابعاد سبک زندگی نیز اشاراتی خواهیم داشت. وی سپس به الگوی سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی مانند درخت ریشه و تنه و شاخ و برگ و میوه دارد. درخت را هر طور پرورش دهیم میوه میدهد. ریشه درخت، سبک زندگی و سبک زندگی همان اعتقادات و باورهای ماست و باورهاست که سبک زندگی ما را عوض میکند. تنه درخت همان الگو و نقشه است. شاخ و برگها اعمال و رفتارهای ماست و میوهها نتیجه اعمال ما هستند. هرگونه بیندیشیم سبک زندگیمان همانطور رقم میخورد و شاکله ما شکل میگیرد. با تغییر رفتار که اعتقاد عوض نمیشود با تغییر اعتقاد است که رفتار عوض میشود. هر چقدر ریشه درخت قویتر باشد تنه مستحکمتر میشود. یعنی با هر شبههای و پیامک یا تصویری دل جوان نمیلرزد، زیرا ریشهاش مستحکم است. گریوانی یادآور شد: اگر میخواهید سبک زندگیتان را عوض کنید باید از ریشه عوض کنید. ریشه همان اعتقادات و باورهای ماست. به عنوان مثال اگر شما خدا را به عنوان یک پادشاه مچ گیر و عذاب کن فرض کنید یک نوع دینداری دارید. و اگر همین تصور را به کودکان منتقل کنید حال بچه را به هم میزند و اساسا در نوجوانی و جوانی آنرا پس میزند ولی اگر به فرزندتان بگویید خدا تو را دوست دارد و دوست دارد که تو در زندگی پیشرفت کنی و آدم موفقی باشی و خدا را به عنوان یک محبوب نه یک سلطان معرفی کردیم خدا را با نعمتهایش نه جهنمش معرفی کردیم بچه با خدا و قرآن انس میگیرد و در بزرگی به مقامهای والایی میرسد. باید طوری خدا را معرفی کنیم که فرزندانمان با میل خودشان نماز بخوانند نه اینکه با نق نق والدین یا برای ریا یا برای استخدام نماز بخوانند. بر اساس این گزارش، علاقمندان برای بهرهمندی از سلسله نشستهای تخصصی دین و اندیشه میتوانند به نشانی: نیاوران، خیابان شهید باهنر، خیابان امیر سلیمانی، نبش کوچه سبا، سالن همایش فرهنگسرای امام (ره) مراجعه کنند. انتهای پیام/ک
94/06/19 - 12:41
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]
صفحات پیشنهادی
«راه و بیراه» در فرهنگسرای امام(ره) برگزار میشود
راه و بیراه در فرهنگسرای امام ره برگزار میشودراهکارهای پیشنهادی الگوی درخت سبک زندگی با عنوان راه و بیراه در سومین نشست تخصصی سبک زندگی اسلامی ایرانی در فرهنگسرای امام ره ترسیم میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای امام ره در این نشست حجتالاسلام گدر اختتامیه طرح «1449؛ قرآن کتاب زندگی» جدیدترین تلاوت «حمیدرضا احمدیوفا» اجرا شد+دریافت
در اختتامیه طرح 1449 قرآن کتاب زندگیجدیدترین تلاوت حمیدرضا احمدیوفا اجرا شد دریافتآیین اختتامیه طرح 1449 قرآن کتاب زندگی با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط حمیدرضا احمدیوفا قاری بینالمللی کشورمان آغاز شد به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس آیین اختتامیه طرح تابستنشست خبری جشنواره «هلهله فرشتهها» در برگزار میشود
نشست خبری جشنواره هلهله فرشتهها در خبرگزاری فارس برگزار میشودنشست خبری هفتمین دوره جشنواره هلهله فرشتهها فردا سهشنبه ۱۷ شهریور در در خبرگزاری فارس برگزار میشود به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس نشست خبری جشنواره هلهله فرشتهها فردا سه شنبه 7 شهریور ساعت 10نشست خبری اجلاس جهانی شعر همسرایی ثبت در گینس در انتظار همسرایان/ «جمعیت شاعران آزاده ایران» تاسیس
نشست خبری اجلاس جهانی شعر همسراییثبت در گینس در انتظار همسرایان جمعیت شاعران آزاده ایران تاسیس شددبیر نخستین اجلاس جهانی شعر همسرایی از تشکیل و تاسیس جمعیت شاعران آزاده ایران خبرداد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نشست خبری نخستین اجلاس جهانی شعر همسرایی عصر رومحمدینیا در اختتامیه «۱۴۴۹ قرآن کتاب زندگی» مطرح کرد حفظ سوره «یس» توسط ۱۱ هزار نفر با طر
محمدینیا در اختتامیه ۱۴۴۹ قرآن کتاب زندگی مطرح کردحفظ سوره یس توسط ۱۱ هزار نفر با طرح ۱۴۴۹ قرآن کتاب زندگیمدیر شبکه قرآن با اشاره به اینکه ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مخاطب مستقیم طرح ۱۴۴۹ قرآن کتاب زندگی بودند گفت ۱۱ هزار نفر با طرح امسال حافظ سوره مبارکه یس شدند به گزارش خبرنگانشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه پایدار» صالحی امیری: نیازمند یک برنامه ملی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتا
نشست تخصصی زنان کتاب توسعه پایدارصالحی امیری نیازمند یک برنامه ملی برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی هستیمصالحی امیری گفت یکی از شاخص های اصلی سرانه مصرف فرهنگی مطالعه کتاب است و آمار نشان می دهد ما در شرایط نامناسبی به لحاظ سرانه مطالعه به سر می بریم و نیازمند یک برنامه ملیکزازی در نشست «شاهنامه هویت ایرانی» مطرح کرد شنیدن و سخن گفتن از شاهنامه شنیدن و گفتن از ایران است
کزازی در نشست شاهنامه هویت ایرانی مطرح کردشنیدن و سخن گفتن از شاهنامه شنیدن و گفتن از ایران استمیرجلالالدین کزازی گفت شنیدن و سخن گفتن از شاهنامه شنیدن و گفتن از ایران است به گزارش خبرگزاری فارس نشست شاهنامه هویت ایرانی با حضور محمدخانی و میرجلال الدین کزازی در غرفه ایران دحجتالاسلام ملکپور به فارس خبر داد تجمیع مقتلهای عاشورایی در «مقتل پیوسته»
حجتالاسلام ملکپور به فارس خبر دادتجمیع مقتلهای عاشورایی در مقتل پیوستهمحقق دانشنامه اهلبیت ع گفت طرح مؤسسه دارالحدیث در مقتل پیوسته این است که تمام مقتلها با موضوع امام حسین ع به یک مقتل تبدیل شود و ارجاع آنها به دانشنامه ۱۶جلدی امام حسین ع باشد حجتالاسلام محمدحسین ملنشست «تهران - مسکو؛ سیمای فرهنگی دو پایتخت» صالحی: مقاومت مردم روسیه در برابر تجاوز و سلطه گری برای
نشست تهران - مسکو سیمای فرهنگی دو پایتختصالحی مقاومت مردم روسیه در برابر تجاوز و سلطه گری برای مردم ما جذاب استمعاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت آنچه برای مردم ما جذاب است مقاومت مردم روسیه در برابر تجاوز و سلطه گری است چه در تهاجم ناپلئون به این منطقه که جنگ و صلح روایت گر آن استطالبلو در «خندوانه»: دارم تمرین میکنم احساساتم را بروز دهم
طالبلو در خندوانه دارم تمرین میکنم احساساتم را بروز دهم فرهنگ > تلویزیون - وحید طالبلو دروازهبان تیم استقلال که امروز میهمان برنامه خندوانه بود گفت که زمانی حتی از مواجهه با طرفدارانش هم پرهیز میکرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین طالبلو درباره این که-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها