واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
آیا می توان یک کنسرت را در یک بنای تاریخی برگزار کرد؟ جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - ایسنا نوشت: از ابتدای دولت یازدهم توسط مسؤولان قبلی سازمان میراث فرهنگی مطرح شد که برگزاری هر کنسرتی در مکانهای تاریخی ممنوع است، اما مسؤولان کنونی این سازمان حالا میگویند برای تغییر نگاه در موزهها، باز هم چنین برنامههایی (مانند رونمایی از آلبوم موسیقی و برگزاری کنسرت) را در مجموعهای تاریخی خواهیم داشت.
«چند سال پیش هم مطرح کردم زمانی که میخواستند سد سیوند را آبگیری کنند، مردم کاریکاتور پخش میکردند که سد زیر آب رفت. در آن زمان هشدار دادم با این روش نمیتوان از یک اثر تاریخی حمایت کرد، چون همه وارد یک بازی میشدیم.» «مشکل سد، زیر آب رفتن پاسارگاد نبود، چون آب اصلا تا آنجا بالا نمیآمد، بلکه بحث رطوبت بود که مشکل ایجاد میکرد و مدتی بعد نیز با اغراق، اصل ماجرا را زیر سوال بردیم.» اصل ماجرا یک خبر بود و اظهار نظری که از ابتدای دولت یازدهم توسط مسؤولان قبلی سازمان میراث فرهنگی مطرح شد که برگزاری هر کنسرتی در مکانهای تاریخی ممنوع است، اما مسؤولان کنونی این سازمان حالا میگویند برای تغییر نگاه در موزهها، باز هم چنین برنامههایی (مانند رونمایی از آلبوم موسیقی و برگزاری کنسرت) را در مجموعهای تاریخی خواهیم داشت. «سعید فلاحفر»، کارشناس ارشد مرمت و معماری و عکاس حوزه میراثفرهنگی نظری تقریبا مشابه با این مسؤولان یعنی محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزهها دارد. او در این زمینه به خبرنگار ایسنا میگوید: آسیبهای صوتی کنسرتها در بناهای تاریخی به اندازهای نیست که بتواند یک بنا را در فرصتی بسیار کوچک به زانو دربیاورد. مشکل ما برگزاری کنسرت در کاخ نیاوران یا عمارت مسعودیه نیست که بگوییم لرزشهای صوتی باعث تخریب بنا میشود. وی ادامه میدهد: این اتفاق به اندازه اغراقآمیزی که توسط برخی مسؤولان مطرح میشود نیست؛ هر چند آسیبهایی به بناها وارد میشود، اما با بزرگتر کردن این بحث یک آسیب جدیتر را پنهان میکنیم. او این آسیب جدی را «هویت یک اثر تاریخی» میداند و میگوید: شان و هویت اصلی بنا در اجرای چنین برنامههایی پنهان میماند، این چیزی است که دغدغه کارشناسان حوزه است. در واقع در هر برنامه، کنسرت یا بازارچهی خیریهای که در بناهای تاریخی برگزار میشود، باید شئونات بنا با آن برنامه در نظر گرفته شود. وی میافزاید: اگر قرار باشد اتفاق موسیقایی بر بنای تاریخی غلبه کند، اصل برگزاری کنسرت در بنای تاریخی اشتباه است، چون مردم با آن بنا ارتباط برقرار نمیکنند. بلکه باید اولویت، اثر تاریخی باشد. نخست باید اصل اثر دیده شود و پس از آن برنامه فرهنگی برگزار شود و به این فکر شود که از نظر تکنیکی اجرای برنامه با محوطه سازگار است یا خیر؟ به اعتقاد وی طراحی دکور برای هر برنامه نیز باید مدنظر باشد. فلاحفر با بیان اینکه برای دیده شدن یک بنا نباید در آن عروسک چینی فروخت، بیان میکند: از نظر فیزیکی، روانی، هویتی و فرهنگی، در برگزاری چنین برنامههایی نباید به اصل اثر تاریخی آسیب وارد کرد. باید عوارض و عواقب را در نظر گرفت و یادمان باشد چه برنامههایی برای محوطههای تاریخی اجرا میکنیم. او با بیان این نکته که برخی از مسؤولان برای توجیه چنین اقداماتی کشورهای خارجی و نوع استفاده آنها از بناهای تاریخی خود را مثال میزنند، میگوید: خارجیها در هر برنامهشان بنا را در نظر میگیرند، اجرایشان دقیق است و عواقب را در نظر دارند. اما ما گاهی مواقع یادمان میرود که میخواهیم در چنین برنامهای بنای تاریخی دیده شود، بلکه گاهی اوقات به این فکر میکنیم، که یک سالن کنسرت برای اجرای کنسرت زدهایم. وی کاخ نیاوران را یک مجموعه درجه یک میداند و معتقد است: نمیتوان در آن برنامهای درجه دو برگزار کرد. برگزاری موسیقی گروه «چارتار» در درجه بندیها یک موسیقی عالی محسوب نمیشود، اگر قرار است موسیقی پاپ هم در این کاخ برگزار شود، آن هم باید درجه یک باشد. ۴۷۴۷
کلید واژه ها: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - میراث فرهنگی -
پنجشنبه 19 شهریور 1394 - 11:26:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]