تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845823722




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دو کلام حرف حساب در مورد ازدواج موقت


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
ازدواج موقت دو کلام حرف حساب در مورد ازدواج موقت

قبل از هرگونه قضاوت متن را تا آخر بخوانید؛
دو کلام حرف حساب در مورد ازدواج موقت
تمام افرادى كه در خطر انحرافات هستند، در موقعیت و شرایط یكسان نمى ‏باشند تا پیامد ازدواج موقت در آنها یكسان باشد؛ پس لازم است شرایط و پیامدها در مورد هركدام به طور جداگانه مورد بررسى قرار گیرد.



به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، در جامعه ما التهاب جنسى رو به تزاید است و به دلیل نا كارآمدى سیستم فعلى ازدواج، هرچه مى‏ گذرد، ازدواج سخت‏تر مى ‏شود. از طرفى نیز توصیه به حفظ و نگهدارى خود از خلاف هاى جنسى تقریبا كارایى ندارد؛   چون وقتى اسباب تحریك جنسى، همانند: فیلمهاى مستهجن و سایتهاى غیر اخلاقى اینترنت به راحتى قابل دسترسى است، و فیلم هاى تلویزیون نیز از نظر جنسى محرّك مى‏ باشد و از دیدن دختران با پوشش نامناسب و محرّك در خیابان ها و محیط هاى مختلف دانشگاهى، تفریحى و ... گریزى نیست، و برقرارى رابطه دختر و پسر نیز از طرقى همانند چت ممكن است، از اكثر افراد نمى ‏توان انتظار داشت كه مانند حضرت یوسف باشند و چشم و دامن آلوده نكنند و علاوه بر گناهان چشمى به روابط نامشروع و یا همجنس گرایى و یا حد اقل استمناء گرفتار نشوند. طبیعى است كه در چنین شرایطى توصیه به انجام ازدواج موقت به عنوان یك راهكار موقت و یا اورژانسى مطرح گردد.   در ادامه مقدار و نحوه توصیه به ازدواج موقت به عنوان نسخه تسكینى در شرایط كنونى براى اقشار مختلف جامعه مورد بررسى قرار مى ‏گیرد.

ازدواج موقت بر اساس افراد و شرایط
تمام افرادى كه در خطر انحرافات هستند، در موقعیت و شرایط یكسان نمى ‏باشند تا پیامد ازدواج موقت در آنها یكسان باشد؛ پس لازم است شرایط و پیامدها در مورد هركدام به طور جداگانه مورد بررسى قرار گیرد. قبل از ورود به اقسام افراد و شرایط آنان، باید به این نكته توجه شود كه توصیه ازدواج موقت الزاماً به معنى اعلام عمومى و علنى آن نیست؛ چون در بعض موارد امكان ایجاد پیامدهاى سوء وجود دارد. به همین علت توصیه به آن در چنین مواردى باید با مشاوره‏ هاى خصوصى صورت پذیرد.

۱. دختران نوجوان و جوان‏
در مورد دختران، نكات زیر قابل توجه است:

الف. به فتواى بیش‏تر فقها اجازه پدر در ازدواج آنان شرط است؛ حتى بعضى از فقها براى دختر داراى سابقه ارتباط نامشروع نیز اجازه پدر را شرط مى ‏دانند؛ به همین دلیل توصیه به ازدواج موقت دختران باید در حیطه اجازه پدر صورت گیرد.

ب. با تجویز ازدواج موقت و علنى شدن انجام آن نسبت به دختران، خطر عدم امكان ازدواج دائم آنان وجود دارد؛ چون در فرهنگ كنونى دختر صیغه شده، دست خورده به حساب مى‏ آید.
ج. در شرایط عدم امكان ازدواج دائم، وقتى روابط دوستانه بین دختران و پسران به وجود آید، در صورتى كه رابطه با ازدواج موقت حلال نشود، خطر از بین رفتن تدریجى حیا وعفت و ایجاد هرزگى وجود دارد.
د. در صورت انجام ازدواج موقت و منجر نشدن به ازدواج دائم، خطر به وجود آمدن عشق ناكام یك طرفه در دختران و در نتیجه ناراحتى شدید آنها وجود دارد.
ه. در دختران نوجوان داراى روابط نامشروع، توصیه به ازدواج دائم، به دلیل زود دانستن آن توسط خانواده ‏ها ممكن نیست.
از مجموع نكات بالا نتیجه گرفته مى ‏شود كه هم توصیه و هم عدم آن در دختران داراى خطراتى است كه باید حتى الامكان از آن پرهیز نمود.
برخى از انواع دختران نوجوان و جوان با توجه به شرایط و حالات متفاوت آنان از قرار زیر است كه براى هر گروه باید چاره مناسب اندیشید.

الف. در معرض خطر
برخى از دختران، هرچند رابطه‏ اى با پسران ندارند اما در معرض خطر هستند؛ در این مورد، اوّلاً لازم است با اطلاع رسانى به خود و خانواده آنان از گرفتار شدن در دوستی هاى بى سرانجام پیشگیرى شود و به آنها توصیه شود كه حتى الامكان خود را از اسباب تحریك جنسى و عاطفى دور كنند و ثانیاً باید ازدواج به عنوان پیشگیرى كننده از گرفتارى دل آنان به علایق نادرست و ایجاد دوستی هاى بى سرانجام، توصیه گردد.
ب. داراى رابطه دوستى با پسران‏
در مورد پیامدهاى سوء این روابط، لازم است از راه رسانه‏ هاى عمومى و در محیط هاى خاص اطلاع رسانى صورت گیرد و دختران داراى روابط معمولى با پسران به قطع رابطه و نیز ازدواج - به عنوان پیشگیرى كننده از عشق بى سرانجام - توصیه شوند. همچنین، آن تعداد كه داراى روابط عاطفى و عاشقانه هستند، به افراد و مراكز مشاوره دهنده راهنمایى شوند تا به آنچه صلاحشان است از قطع رابطه گرفته تا ازدواج رهنمون گردند؛ اما توصیه به ازدواج موقت - هرچند با اجازه خانواده - خطرناك است؛ چون در صورت منجر نشدن به ازدواج دائم، خطر ایجاد عشق یك طرفه وعدم امكان ازدواج دختر وجود دارد.

ج. داراى رابطه نامشروع با جنس مخالف‏
در مورد این دسته در صورت عدم امكان ازدواج دائم، مى ‏توان ازدواج موقت را به عنوان حلال كننده رابطه حرام مطرح كرد. البته به صورت شرعى - یعنى با اجازه پدر دختر[۱] و یا عمل به فتواى كسى كه اجازه را در این صورت لازم نمى‏ داند - زیرا اگر روابط نامشروع ایجاد نشده بود، شاید مى ‏شد به واسطه مشاوره، آنها را از انحرافات دور نمود؛ ولى حال كه دچار انحراف شده‏ اند، در صورت عدم امكان ازدواج دائم، باید به ازدواج موقت اقدام كنند؛ چون آنها به هرحال این رابطه را خواهند داشت؛ پس چه بهتر كه ارتباط آنان شرعى باشد. علاوه بر اینكه فرد داراى رابطه نامشروع خود را ناپاك مى‏ داند و دلیلى بر اصلاح نفس خویش نمى ‏بیند؛ از این رو، امكان اقدام او به گناهان دیگر وجود دارد و ممكن است قسمتى از جامعه را نیز آلوده كند.

البته توصیه به ازدواج موقت در این صورت نباید علنى باشد؛ بلكه در مشاوره و به صورت خصوصى پیشنهاد شود؛ چون امكان الگو بردارى غلط كسانى كه در این مرحله نیستند، وجود دارد.

د. داراى آمیزش جنسى با جنس موافق‏
در باره این دسته، نخست باید علت این رابطه ریشه یابى و نسبت به رفع آن اقدام شود. و در درجه اوّل ازدواج دائم به دلیل داشتن جنبه عاطفى قوى به همراه بعد جنسى مى‏ تواند به حل مشكل كمك كند.
اما ازدواج موقت به دلیل بعد صرفا جنسى معلوم نیست توفیق چندانى در این زمینه داشته باشد، مگر اینكه با بعد عاطفى همراه شود. البته در این مورد خاص ممكن است كارایى ازدواج موقت بهتر از دائم باشد؛ چون ممكن است دخترى كه در این وضعیت قرار دارد، ازدواج موقت را به دلیل زمان دار بودن ترجیح دهد كه اگر نخواست، ادامه ندهد.

۲. پسران نوجوان و جوان با خانم هاى مجرد
نكات قابل توجه در مورد پسران:
الف. با انجام ازدواج موقت، خطر لطمه به ازدواج دائم به خاطر احساس بى‏ نیازى از آن وجود دارد.
ب. عدم انجام ازدواج موقت با خانم هاى مجرد به بدبینى پسران و دختران نسبت به ازدواج دائم منجر مى‏ شود؛ چون در این صورت پسران به هدف لذت جنسى هر دم با دخترى رابطه دوستانه برقرار مى‏كنند، كه این كار دو اثر دارد:
اوّل اینكه: آنها بعد از ارتباط با دختران فراوان به ازدواج دائم بدبین خواهند شد؛ چون تصور مى‏ كنند هیچ دختر سالمى براى ازدواج وجود ندارد.
دوم آنكه: دختران نیز از ازدواج زده مى ‏شوند؛ چون تصور مى‏ كنند تمام پسران آنها را تنها به دیده آلت جنسى مى ‏نگرند. منشأ این تصور نیز نگاه جنسى پسرانى است كه با آنها ارتباط برقرار كرده ‏اند.
ج. ازدواج موقت و رابطه حلال پسران با خانم هاى مجرد مى‏ تواند آنها را از رفتن به سوى دختران براى رابطه حرام باز دارد و از این جهت مانع بدبینى دختران و پسران نسبت به همدیگر و در نتیجه زدگى آنها از ازدواج دائم شود.
د. در مورد پسران نوجوان بر خلاف جوانان، راهكار ازدواج دائم به جاى موقت قابل پیشنهاد نیست؛ چون خانواده‏ ها ازدواج دائم را براى پسران نوجوان زود مى ‏دانند.

انواع پسران جوان و نوجوان‏
بعضى از انواع پسران جوان و نوجوان به شرح زیر مى ‏باشند.

الف. بدون رابطه و داراى انحراف‏
برخى از پسران رابطه ‏اى با جنس مخالف نداشته ولى داراى انحراف اخلاقى مثل استمناء و تماشاى فیلم هاى مستهجن هستند. در مورد این دسته یك نظر آن است كه ازدواج موقت به صلاح نیست؛ چون هدف پسر از ازدواج جنبه جنسى آن است. حالا اگر قرار باشد در این سن به متعه اقدام كند، دیگر انگیزه چندانى براى ازدواج دائم برایش باقى نمى ‏ماند و ممكن است ازدواجش به تأخیر بیفتد و یا هرگز صورت نگیرد. همچنین اگر بعد از تمام شدن زمان ازدواج اوّل، براى مدتى نتواند ازدواج موقت كند، احتمال كشیده شدن به روابط نامشروع وجود خواهد داشت.   نظر دیگر اینكه: خطر عدم ازدواج موقت نیز كم‏تر نیست؛ چون ممكن است انحرافات وى را به روابط نامشروع بكشاند كه حتى بعد از ازدواج نیز ادامه یابد و یا به مرز هرزگى برسد و یا غوطه‏ ور شدن در انحرافات اخلاقى به ازدواج آینده وى لطمه بزند، به این صورت كه به دلیل خود ارضایى زیاد بعد از ازدواج در روابط زناشویى خویش به انزال سریع دچار گردد و در نتیجه زندگى او متزلزل شود.

ب. داراى رابطه گفتارى و دوستى با جنس مخالف‏
ج. داراى آمیزش جنسى یا رابطه بدنى با جنس مخالف‏
در مورد این دو دسته راهكار ازدواج موقت با غیر دختران در صورت عدم امكان ازدواج دائم پیشنهاد مى‏گردد تا هم خود آنها و هم دختران از روابط نادرست مصون بمانند؛ چون معمولا پسران شروع كننده رابطه هستند و اگر آنها به سمت دیگرى سوق داده شوند، بسیارى از دختران نیز از رابطه غلط مصون خواهند بود.
د. داراى آمیزش جنسى یا رابطه بدنى با جنس موافق‏
در مورد این گروه مشكل وجود دارد؛ زیرا آنها كشش چندانى نسبت به جنس مخالف ندارند و این مسئله باید به صورت موردى علت یابى و نسبت به رفع آن اقدام شود و بعد از آن راهكار ازدواج موقت یا دائم قابل پیشنهاد است.

۳. دختران سن بالا و زنان مجرد با پسران (به صورت طولانى مدت)
لازم به ذكر است كه با توجه به تقدم عاطفه بر غریزه جنسى در زنان و همچنین با توجه به عاطفى بودن ازدواج دائم و جنسى بودن ازدواج موقت، زنان مجرد، ازدواج دائم خصوصاً تك همسرى را بر موقت ترجیح مى ‏دهند، به عكس آقایان كه معمولاً با ازدواج موقت موافق هستند.   بنا بر این، یكى از موانع مهم، سرشت ذاتى دختران سن بالا و زنان مجرد است كه انگیزه چندانى براى ازدواج موقت ندارند، مگر اینكه انگیزه‏ هاى دیگرى همانند: نیاز مالى در بین باشد كه در این صورت به ازدواج موقت راضى مى‏ شوند. اما این امر كلیّت ندارد و درباره بسیارى از این خانم ها صادق نیست. بهترین راهكار براى این خانمها ازدواج دائم به صورت تك همسرى و در صورت عدم امكان، به عنوان همسر دوم است؛ زیرا پذیرش ازدواج موقت توسط خانم ها مشكل به نظر مى‏رسد، مگر اینكه طولانى بودن مدت و یا امید منجر شدن به ازدواج دائم بتواند آنها را راضى كند.

انواع دختران سن بالا و زنان مجرد
برخى از انواع دختران سن بالا و زنان مجرد عبارتند از:

الف. بدون مشكل عاطفى جنسى‏
وقتى در مورد دختران و زنان، مشكل عاطفى جنسى وجود ندارد، ازدواج آنان باید براى رفع نیاز به تشكیل خانواده مد نظر قرار گیرد و ازدواج موقت طولانى مدت نیز نمى ‏تواند راه خوبى براى رفع این نیاز باشد، مگر اینكه در صورت عدم امكان ازدواج دائم به جاى تجرد تا آخر عمر انجام شود.

ب. داراى مشكل عاطفى جنسى‏
با توجه به شرایط فعلى كه معمولا براى آنان موقعیت ازدواج دائم پیش نمى ‏آید، بهترین راه باقیمانده ازدواج موقت، خصوصاً به صورت طولانى مدت با مردان مجرد است؛ زیرا باید به نیاز روحى و جسمى آنها پاسخ داده شود؛ چون زنانى مورد نظر هستند كه یا در معرض تحریك جنسى از طرق مختلف قرار گرفته ‏اند و یا احساس نیاز عاطفى شدید، آنان را به جواب‏گویى به نداهاى حرام ترغیب می‏كند.
اما در مورد اینكه طرف این ازدواج چه كسى باشد، یك نظر آن است كه گرچه بهتر است مردان مجرد با این خانمها ازدواج دائم و یا موقت كنند، اما وقتى واقعیت به دست آمده از آمار مؤیّد آن است كه در قبال این زنان، مرد مجرد وجود ندارد؛ پس چاره ‏اى نیست جز اینكه ازدواج با پسران یا مردان متأهل تجویز شود؛ به خاطر اینكه شرایط عادى نیست و نمى ‏توان نسبت به نیازهاى این دسته بى‏ تفاوت بود، مگر اینكه چشم را بر واقعیت احساس نیاز و در معرض خطر بودن آنان ببندیم و با ظلم بر این خانمها، براى آنها نسخه تجرد تا آخر عمر را تجویز كنیم.
نظر دیگر اینكه: نباید ازدواج با غیر مردان مجرد را براى آنان تجویز كرد؛ چون در ازدواج با مردان متأهل، هدف این خانمها تأمین نمى ‏شود به دلیل اینكه آنها مى‏ خواهند با این ازدواج به آرامش برسند؛ در حالى كه مردان متأهل اگر به طور مخفیانه دست به این كار بزنند؛ چون تمام وجودشان در این دوران پر از اضطراب است، نمى‏ توانند آن آرامش مورد نیاز را براى این زنان به ارمغان بیاورند. اگر هم علنى بخواهند چنین كارى را انجام دهند، زندگى مشترك آنان دچار مشكل خواهد شد.

اثرات مثبت ازدواج موقت‏
بعد از بررسى ازدواج موقت نسبت به افراد، آثار مثبت آن به طور كلى مورد بررسى قرار مى‏ گیرد:

۱. كم مشترى شدن بازار فحشا
در مورد از بین بردن بازار فحشا و اینكه با فواحش چه برخوردى باید داشت، سخنان بسیارى گفته شده است؛ اما به این معنى توجه نشده است كه در بازار روسپی گرى فاحشه اصل نیست؛ چون عرضه كننده متاع تن است و هیچ عرضه كننده‏ اى در هیچ بازار تجارتى تعیین كننده نیست، بلكه عرضه فرع بر تقاضا است؛ یعنى همیشه تقاضا حاكم اصلى بازار است و هم اوست كه علت وجود عرضه است و اگر كسى بخواهد بدون از بین بردن تقاضا عرضه را از بین ببرد، كارى خطا انجام داده است؛ چون در صورت ممنوع كردن عرضه به صورت رسمى، تقاضاى موجود به بازار غیر رسمى و غیر قانونى سرازیر خواهد شد.
در مورد فحشا هم همین طور است و تا وقتى كه مشترى نیازمند به روابط حرام وجود دارد، فواحش هم وجود دارند و روز به روز نیز به خاطر تقاضاى روز افزون به تعدادشان افزوده مى ‏شود. پس براى از بین بردن فاحشه ‏گرى، كافى است كه راه ارضاى حلال به همان آسانى و ارزانى راه حرام باز و هموار گردد؛ یعنى وضعیت باید طورى شود كه هركس احساس نیاز مى‏ كند، بتواند به راحتى با ازدواج دائم و یا موقت آرامش خود را به دست آورد تا بازار فحشا با كمبود مشترى مواجه گردد و به تدریج به تعطیلى كشیده شود. علاوه بر اینكه در صورت راحتى ازدواج، بسیارى از زنان قبل از كشیده شدن به بازار فحشا، جذب زندگى مشترك مى‏ گردند و همچنین بسیارى از فواحش بعد از كم شدن تقاضا و كسادى بازار كار رو به ازدواج خواهند آورد.
پس اگر بخواهیم كه بازار فحشا تعطیل شود، باید ازدواج اعم از موقت و دائم، همانند فحشا و بلكه آسان‏تر براى همه نیازمندان قابل دسترسى و انجام باشد؛ ولى در شرایط فعلى امكان آسان سازى ازدواج دائم لا اقل در كوتاه مدت بعید به نظر مى ‏رسد؛ در نتیجه، تنها راه باقیمانده ازدواج موقت است كه مى ‏تواند در جلوگیرى از گسترش فحشا نقش بسیار زیادى داشته باشد و اگر نتواند آن را ریشه كن كند، تا حد زیادى مى‏ تواند اسباب كسادى این بازار زشت و كسب شوم را فراهم نماید.

۲. تبدیل بسیارى از ارتباطات نامشروع به مشروع‏
انسان هرچقدر هم كه از نظر دینى سست باشد، اگر ارتباط مشروع به اندازه نامشروع سهل باشد، دومى را ترجیح نمى ‏دهد؛ چون گرچه در هردو لذت هست، اما در اوّلى احساس گناه با لذت همراه نیست.

۳. جلو گیرى از دچار شدن به سستى در انجام وظایف دینى و سهولت ارتكاب گناه‏
وقتى كه ارتباط حلال است، فرد احساس گناه نمى‏ كند و خود را در مقام طغیان به درگاه الهى نمى ‏بیند؛ اما كسى كه به ارتباطات نامشروع دچار است، ممكن است به راحتى عبادات را ترك كند و یا دست به گناهان دیگر هم بزند؛ یعنى به خود بگوید: من كه غرق گناه شده‏ام، دیگر كم و زیادش چه فرقى مى‏ كند؟ عبادت كردن من با این وضع چه فایده‏اى دارد؟!

در نتیجه، با تداوم ارتباطات نامشروع او در خطر ولنگارى قرار مى‏ گیرد. با ازدواج موقت، از چنین خطرى جلوگیرى مى ‏گردد.

۴. جلوگیرى از دین گریزى جوانان و بدبینى آنان به نظام‏
عدم ارضاى غرایز و مقصر دیدن دین و حكومت در این امر، باعث گریز از دین و بدبینى به نظام می‏گردد و ازدواج موقت جلوى این دو آسیب را مى‏ گیرد.

۵. بیش‏تر شدن اقبال جوانان به دین‏
زمانى كه به مهم‏ترین نیاز جوانان پاسخ مثبت داده شود، اقبال آنان به دین نیز بیش‏تر خواهد شد.

....................................................
پی نوشت:
[۱]. برخى از مراجع حتى در صورتى كه بكارت با غیر ازدواج زایل شده باشد نیز اجازه پدر را شرط می‏دانند.   افکار نیوز  



۱۹/۰۶/۱۳۹۴ - ۰۷:۲۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن